Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana CZ.1.07/1.1.10/
Lichoběžník Matematika 7. ročník Jana Míková
Vlastnosti lichoběžníku A B CD a b c d Lichoběžník je čtyřúhelník, pro který platí: strana a je rovnoběžná se stranou c strana b je se stranou d různoběžná a, c – základny lichoběžníku b, d – ramena lichoběžníku v
Vlastnosti vnitřních úhlů A B CD a b c d αβ γδ Součet vnitřních úhlů v lichoběžníku je 360°. Součet dvojice úhlů u stejných ramen je 180°. α + δ = 180° β + γ = 180°
U zobrazených lichoběžníků zapiš: 1.základny 2.ramena M N O P D E F G
Typy lichoběžníku Pravoúhlý lichoběžník Rameno d je kolmé na základny a, c U vrcholů A i D jsou pravé úhly. Rameno d je zároveň i výškou lichoběžníku.
Rovnoramenný lichoběžník AB CD a b c d αβ γδ │BC │ = │ AD │ b = d Úhly u základen mají stejnou velikost α = β γ = δ Rovnoramenný lichoběžník je osově souměrný.
Úkoly Přemýšlej črtej, odpovídej a odpověď zdůvodni: – Můžou mít u lichoběžníku základny stejnou délku? – Co se stane s lichoběžníkem, když bude mít rovnoběžná i ramena? – Můžou být v lichoběžníku více než dva vnitřní úhly pravé? Řešení: 1.Nemůžou, byl by to rovnoběžník. 2.Stane se z něj rovnoběžník. 3.Nemůžou stal by se z něj obdélník.
Pojmenuj přesně zobrazené čtyřúhelníky
Čtyřúhelník ABCD je také lichoběžník. Strany BC a AD jsou rovnoběžné
Zdroje: Rosecká, Z.-Růžička J.: Geometrie pro 7. ročník, nakl. Nová Škola, Brno 2003 Odvárko, O.-Kadleček, J.: Matematika pro 7. ročník ZŠ, 2. díl, nakl. Prometheus, Praha 1998