Řešení konfliktů. Vyjednávání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_10.
Psychologie II Lidská komunikace v pojmech teorie her. Řešení konfliktů. Vyjednávání Přednáška 10.
Vyjednávání Jaroslav Bartoň.
TEORIE ROZHODOVÁNÍ.
Mediace Radka Janebová.
Schopnost adekvátně pracovat s mocí, autoritou a zodpovědností
TEORIE HER. analýza konfliktů TEORIE HER analýza konfliktů kooperace.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.
Kvalitativní výzkum.
Konflikty a způsoby jejich řešení
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Sociální konstruktivismus
Kooperativní učení a rozvoj prosociálnosti Kooperativní výuka nerovná se skupinová práce.
ZAVEDENÍ MEDIACE DO OBLASTI PÉČE O RODINU volební období 2010 – 2014 Jiří JANEČEK poslanec.
Taktická příprava Michal Lehnert.
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Výukový program:Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
KONFLIKT ŘEŠENÍ KONFLIKTŮ.
Konflikty a jejich řešení
Zvládnu i náročné životní situace II.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
TEORIE HER.
Prace : Alish Sarsenali Kontrol: Ingrid Matošková Praha 2014 Predmet : Psyhologia.
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Sociální diferenciace
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Komunikace a prezentace KOPRD
Moje práva – tvoje práva Petr Machala. tam, kde začíná svoboda druhého vzájemné respektování práv je prospěšné pro obě strany, jinak… Víte, kde končí.
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
H u m a n r e s o u r c e s OD a implikace do oblasti HR - řízení lidských zdrojů Michaela Vojtková.
Téma Hypotézy ve výzkumu
Řešení sporů – úvod I. konzultace Naděžda Rozehnalová.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
SELF-CONCEPT OF WOMEN Zuzana Brychtová. OSNOVA Self-concept a jeho užití Hledání obrazu ideální ženy Nalezení obrazu ideální ženy?? Shrnutí a rozdíly.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
2. Hra v normálním tvaru, hra s konstantním součtem Martin Dlouhý VŠE v Praze.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Komunikace a jednání mezi lidmi III. PROBLÉMOVÉ SITUACE A ASERTIVITA 1)Pasivita, agresivita, manipulace 2)Asertivita 3)Konflikt a jeho řešení 4)Chování.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Místní demokracie a participace na veřejném životě
KOMUNIKACE Přednáška P
FILOsOFIE A VĚDA.
TEORIE ROZHODOVÁNÍ.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
MOTIVACE Zora Syslová.
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Komunikace.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Práva a povinnosti nesezdaných párů
Specifické metody SP LS 16
Transkript prezentace:

Řešení konfliktů. Vyjednávání. Přednáška 10

Připomínka: styly vedení podle teorie Hi-hi

1. Styly řešení konfliktů v souvislosti s osobními a vztahovými cíly

1.1 Styly řešení konfliktů – Agresivní styl Pro jedince jsou velmi důležité jeho osobní cíle, a to i za cenu ztráty vztahů. Konflikt je pro něj může být i hra. Miluje boj – tak dlouho, dokud vyhrává.

1.2 Styly řešení konfliktů – Ustupování Jedinec se snaží vyhnout konfliktu. Nic pro něj není tak důležité, aby to stálo za nepříjemnosti spojené s možným bojem. Když se setká s nesouhlasem, využívá styl ustupování – vzdaluje se konfliktu jak fyzicky, tak psychologicky. Stahuje se do sebe.

1.3 Styly řešení konfliktů – Přizpůsobování se Pro jedince jsou velmi důležité vztahy, zatímco potřeba dosažení osobních cílů je nízká. Jedinec se snaží hladce překlenout všechny konflikty. Hledá především klid.

1.4 Styly řešení konfliktů – Kompromis Jedinec má přiměřený zájem jak o své osobní cíle, tak o kvalitu vztahu. Snaží se vždy něco pro sebe získat pomocí kompromisů. Jedna či obě strany částečně ustoupí od svých původních pozic.

1.5 Styly řešení konfliktů – Hledání řešení problému Pro jedince mají význam jak osobní cíle, tak vztahy. Proto hledá řešení, z kterých bude mít každá ze stran zisk. Jedinec vychází z přesvědčení, že konflikty jsou běžnou součástí lidského života a že je možné je racionálně vyřešit. Proto většinou činí první krok k jejich vyřešení.

Styly řešení konfliktů – Který ze stylů je nejlepší? Záleží na okolnostech. Hledání řešení problému je styl, který je ceněn nejvýše. Vyžaduje však velkou dovednost a zkušenost. Za určitých situací však není vhodný. Výhodnost agresivního stylu: Koupě ojetého automobilu. V tom to případě je osobní cíl (výhodná koupě) důležitější než budování vztahů s neznámým prodavačem. Výhodnost ustupování: Opilý, agresivně vypadající člověk si sedá na místo u stolu v restauraci, kam jste si chtěli sednou vy. Když je v restauraci ještě plno jiných volných stolů, nevyplatí se vyvolat konflikt. Prvotní osobní cíl není tak důležitý, ani vztah k onomu člověku.

Rozdíl mezi kompromisem a řešením problému Kompromis a řešení problému není totožné. Při kompromisu mohou obě strany něco ztratit, při řešení problému se hledá nové řešení, při kterém (v ideálním případě) žádná ze stran nic neztrácí.

2. Strategie řešení problémů Ačkoliv výše uvedené styly řešení konfliktů mohou být za určitých situací vhodné, přístup „řešení problémů“ je obzvlášť důležitý. Strategie: Snížení nákladů Kompenzace Ústup v nepodstatných věcech Přemostění Zvětšení koláče

2.1 Strategie řešení problémů Snížení nákladů Často se stává, že jedna strana sporu je proti řešení, protože toto řešení vede k příliš velkým nákladům. Náklady někdy nejsou jen reálné, ale také často psychologické. Řešení: náklady nesouhlasící strany jsou minimalizovány nebo zcela eliminovány. Pak je dosaženo souhlasu. Příklad psychologických nákladů: Jedna strana sporu by mohla ustoupit, ale nechce působit jako poražená. Druhá strana musí proto pocit z „porážky“ oslabit, třeba zdůrazněním, jak si poražené strany váží.

2.2 Strategie řešení problémů Kompenzace „Něco za něco.“ Nalezení vzájemného prospěchu nebo nalezení způsobu, jak straně, která ustoupí, tento krok uhradit, kompenzovat.

2.3 Strategie řešení problémů Ústup v nepodstatných věcech Každá ze stran udělá ústupek ve věci, která pro ní důležitá není, ale pro druhou stranu důležitá je. Jedná se o body jednání A,B,C,D. Pro první stranu je důležité si především držet pozici v bodu C a D. Pro druhou stranu jsou důležité body A a B. Řešení: První strana ustoupí v bodě A a B, zatímco druhá strana v bodě C a D.

2.4 Strategie řešení problémů Přemostění Pokud není možné dojít ke shodě, hledá se zcela nová možnost, která uspokojí obě dvě strany. Žádná ze stran nemusí činit ústupky. Příklad: Dvě politické strany se přou o to, která bude kontrolovat veřejnoprávní média. Řešení: žádná z nich, utvoří se mediální rada obsazená nezávislými experty.

2.5 Strategie řešení problémů Zvětšení koláče Jedná se o variantu strategie „přemostění“. Pokud je nesouhlas způsoben konfliktem o užití zdroje, jedna z možností je tento zdroj zvětšit či rozšířit. Příklad: Dvě oddělení vedou spor o využití společné kopírky. Řešení: koupit druhou kopírku.

Závěr: Pravidla pro kooperativní řešení konfliktu 1. Poznejte své osobní a vztahové cíle. 2. Věnujte pozornost tomu, abyste rozuměli zájmům a emocím ostatních. (lidský prvek) 3. Pochopte, že během vyjednávání mohou emoce vybuchnout. Akceptujte to jako chování legitimní za dané situace. 4. Zaměřte se na prosazení svých zájmů, ne na přesné udržení pozice. 5. Uvažujte o tom, zda by nebylo dobré pro vyjednávání přibrat třetí stranu (zprostředkování, moderátor, arbitráž).