Popis zobrazovacích strategii ř eckého davnoveku cirka vlady Alexandra Makedonskeho.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Impresionismus v sochařství Auguste RODIN
Advertisements

Tvar a rozměry Země.
Seminář k metodám sociologického výzkumu Josef Bernard Katedra sociologie FF UHK.
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Interpretace neuměleckého textu Esej I. Rozhodněte, zda je uvedený text: Mezi intencemi post-totalitního systému a intencemi života zeje propast: zatímco.
Kultura Egejské oblasti
Co je to genetika a proč je důležitá?
KAŽDÝ DEN JSME O NĚCO STARŠÍ ...
Neříkej, žes to nikdy neslyšel/a/. Co je haló-efekt?
Na odhalené tváři nás všech se zrcadlí slavná zář Páně, a tak jsme proměňováni k jeho obrazu ve stále větší slávě – to vše mocí Ducha Páně. 2. Korintským.
Galerijní animace [1]. Názvem galerijní animace označujeme totiž aktivity kombinující praktické a teoretické činnosti, využívané v galeriích i muzeích,
Svět mýma očima Názor – základ osobnosti. Obsah jak stránek, tak hlavy Co se u mě dočtete? Co uvidíte? Na co se připravit? A na co raději zapomenout?
Filosofie a kultura Aristoteles.
Neverbální komunikace
ŘÍMSKÁ KULTURA Mgr. Jitka Moskvová.
Opakování 6. třídy ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Krása v proměnách času.
Antické Řecko Sochařství 2. část.
FIGURÁLNÍ KRESBA Figurální kresba Co je figurální kresba?
A Antonius WILLIAM SHAKESPEARE.
Antické Řecko Sochařství 1. část.
Tahle pohádka není pro děti 2
VY_32_INOVACE_PSYM24760ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Vypracoval Pavel Piterna
GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE. 2 NĚCO O KOMPOZICI Kompozice, nebo-li česky skladba, je souhrn všech opatření, která děláme, aby snímek byl přehledný,
Amore amore .... Amore amore ... Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám. Sám sebe ptám.
Filosofie úvod do problému....
Pro začátek si představte: Představte si, že bychom byli všichni naprosto stejní. Líbilo by se vám to? Asi ne. A přece máme strach z lidí, které neznáme.
Kultura Říma Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_PSYM24160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
413 PŘ. N. L PŘ. N. L. Díogenés ze Sinopé Jakub Novák Filosof, skvělý řečník.
ČLOVĚK 2 Mgr. Alena Ščuková Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
VY_32_INOVACE_PSYM25460ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Egypt Střední a Nová říše.
Vytváří se „kobercový styl“ – motivy ptáků, lvů, sfing, bájných fénixů, květinové vzory – černé a tmavě červené na světlejší podklad.
OSOBNOST V ÁCLAVA III. Štěpa Hrubá a Hana Hojná 4.b
ZDRAVÁ ŠKOLA. LITERTATURA: LITERTATURA: Střelec,S.:Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno : Paido,1998,ISBN Střelec,S.:Studie z teorie.
Tvorba značky. Značka Hodnota Investice Přínosy Systém hodnot.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Pablo Picasso Busta Ženy s kloboukem Dora „kubismus”
Helénistické umění Sochařství
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_29_Marie_Terezie_ad2 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Autor: Mgr.
D ÍOGENÉS A KYNISMUS ANEB JAK SE ŽIJE V SUDU Kateřina Šabatová 3.B.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_1F Škola:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
STAROVĚKÝ EGYPT Jan Jakub Šipka.
Znaky života člověka Průběh lidského života
Řecko – sochařství 6. srpna 2012 VY_32_INOVACE_140106
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Amerika – Austrálie – Evropa Asie –Afrika - Antarktida
Od přelomu 2. a 1. tisíciletí př.n.l.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Prezentace Alexandra Průšová
polykleitos SOCHAŘSké osobnosti KLASICKÉ OBDOBÍ
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_18
STAROVĚKÝ ŘÍM - SOCHAŘSTVÍ
Starověké Řecko Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková
Římské výtvarné umění. Římské výtvarné umění Sochařství - jezdecká socha Marca Aurelia.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SOCHAŘSTVÍ KLASICKÉ OBDOBÍ 5. st. př. n. l.
SOCHAŘSTVÍ HÉLENISTICKÉ 3.–1. st. př. n. l.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Zabranská Číslo
SOCHAŘSTVÍ 2. KLASICKÉ OBDOBÍ 4. st. př. n. l.
Helénistická estetika
HELENISMUS prezentace.
Výtvarné umění starověkého Egypta
1 2 FIGURE 1.
Transkript prezentace:

popis zobrazovacích strategii ř eckého davnoveku cirka vlady Alexandra Makedonskeho

Popis zobrazovacich strategii reckeho davnoveku cirka vlady Alexandra Makedonskeho. Zatímco totiž zadavatelské provenience z řad panovníků volily k sebereprezentaci výrazově styl uhlazený a heroický, naopak zadavatelé z řad některých intelektuálů (konkrétně filosofů; řečníci a básníci si potrpěli rovněž na demonstraci určité elegance, vznešenosti) volili vizualitu na druhé straně spektra. Tedy zatímco u prvních byl ideálním zobrazovacím typem mladistvý jinoch atletické postavy (u Řeků - což je dáno i dobou a tedy vývojovou fází umění obecně, v níž se nacházíme - totiž jakoby primárním záměrem byla demonstrace určitých faktů, než nějaká realističnost ve smyslu vystižení co nejpřesnější nápodoby zobrazovaného. Typologie portrétu je tak nadřazena konkrétní tvářnosti.), u filosofických portrétů jsou voleny takové výrazové prostředky, které divákovi ozřejmí, že bohatství těchto mužů netkví v nějaké slávě a moci, hrdinskosti, nýbrž v tom, že jsou rozumní, že pracují hlavou! Proto tedy lze vidět zanedbanou tvář s přerostlými vousy, slepenými vlasy, vráskami (až přehnaně), zarputilý výraz, tělo už vůbec ne pružné a mladé, ale stařecky shrbené (osobnosti myslitelů nechávali jednotlivé filosofické školy zobrazovat, když už ti dospěli určité váženosti, což tedy bylo buďto ke sklonku života, či těsně po smrti), s povislou muskulaturou, vystouplým břichem (zde nejpříkladněji Diogenés ze Synópy, prototyp kynika par excellence). Oproti tomu, že ve všeobecném povědomí je toto období spojováno s myšlenkou kalokaghatie, a to nutně, tak tenhle proud se mi líbí! Dodatek; ještě k bustám - nenechme se mýlit, že Řekové zobrazovali jen hlavy osobností, to je dáno nám, poněvadž řecké umění máme dochováno jen z římských kopií, kde přeci ideoologicky primární byla jen hlava (viz přece také římský vtipný zvyk mít stálou figuru, a jen měnit příležitostně hlavy), navíc bylo méně nákladné zkopírovat jen hlavu, tedy my ty portréty známe bez kontextu těla, které ale dotvářelo celkové sdělení (nejen atributy odkazovaly na ideu, tak jako svitek na vzdělanost apod. jako u Kapitolského kynika, ale i držení těla u řeckých děl dotvářelo charakter osobnosti! Tak např. složené ruce se sklopenou hlavou u vladaře Démosthéna poukazují na jeho skromnost a pokornost, potažmo demokratičnost – matně si vybavuji jakýsi příběh o vládci zpokornělém na ostrově). Zapsala Helena Michalíková na základě přednášky z umění helénismu archeologa L. Stanča na FF UK, 2009

Diogenés ze Synópy,

Alexandr Mak. typu Rondanini, cca 320 bc

Panovník a filosof; Ustup mi ze Slunce!

Kapitolský kynik, Pergamská škola 180 bc; Alexandr, Pergamská škola, 180 bc

Filosof -„Kapitolský Kynik“, Epikúros; Panovník - Alexandr, cca 330 BC; Panovník - asi Antiochos III. ; Řečník - Difilós