4. Představy a fantazie, imaginace, denní snění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

PŘEDSTAVY, FANTAZIE Škola:
Mentální představy a reprezentace
Pozornost a její druhy Denisa Landová.
Vymezení a funkce volného času
Your name your caption here NTTP 2010 Mozkové hemisféry Logika Detaily Fakta Pravidla Slova, jazyk Matematika Současnost Budoucnost Bezpečí Realita Pocity.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
„Test“ schopnosti imaginace
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_06.
Zpracování senzorického materiálu a zrakové klamy
„mužský mozek“ „ženský mozek“
Ernst Mach jako filosof Těleso je komplexem počitků Hlavním principem je ekonomie myšlení.
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
PSYCHOLOGIE Ψ. Obsah  CO JE TO PSYCHOLOGIE CO JE TO PSYCHOLOGIE  Psychologie zkoumá Psychologie zkoumá  Proč se zabýváme psychologií? Proč se zabýváme.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ VII. přednáška
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
v pedagogické diagnostice
Psychologie a komunikace Základní pojmy v psychologii
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
4. Představy a fantazie, imaginace, denní snění
Obrazotvornost či představivost
obecně, prožívání a chování
4. Představy - mentální reprezentace
4. Představy, mentální reprezentace
Teorie motivace Adéla Furiková.
VY_32_INOVACE_PSYPS12760ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Mentální reprezentace: Představy
Rozdíl vnímání a představy
Témata kognitivní psychologie
MYŠLENKOVÉ MAPY ÚVOD A PRÁCE S NIMI MODUL KURZU PRÁCE S INFORMACEMI
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Psychická regulace Personal Systems Interaction (PSI) teorie J. Kuhla.
Modely mentální retardace
Co je kognitivní psychologie?
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
FANTAZIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Představy Představy Anotace: Výukový materiál obsahuje vysvětlení vzniku představ, druhy představ. Je určen pro učitele středních škol jako druhy představ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mentální reprezentace
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pedagogická komunikace 8. lekce: Proxemika
Psychické procesy - vnímání
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Vymezení a funkce volného času
Sociální psychologie.
Co je kognitivní psychologie?
SPECIFICKÉ KATEGORIE NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE
Nevědomí.
Témata kognitivní psychologie
Pozornost a paměť, představivost
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Francouzský materialismus I
Transkript prezentace:

4. Představy a fantazie, imaginace, denní snění Plháková - kap. 8: Imaginace (str.230-261) Sternberg: pro doplnění kap 7.1. a 7.4.

Představy – mentální reprezentace ve vědomí člověka vystupují spontánně nebo úmyslně mentální reprezentace věcí a dějů, které v okamžiku reprezentace nejsou vnímány smyslovými orgány

nejvíce zkoumal zrakové představy filosof D. Hume: před vznikem psychologie se lidskou představivostí zabýval asocianismus nejvíce zkoumal zrakové představy filosof D. Hume: imprese (vjemy) a ideje (představy) „otisky impresí“ – menší působivost a živos

vjemy x představy (volně podle K. Jasperse – 1965): stimulace receptorů vznikají v mozku aktivací paměťových stop úplné, detailní neúplné, jen někt. (význ.) detaily trvalejší, snadno ztrácejí se, rozplývají, považovány za tytéž působí vždy nově nemohou být libovolně libovolně vyvolávány a vyvolány měněny subj. přízvuk pasivity přízvuk aktivity P – neskutečné – ve smyslu reprezentace čehosi objektivního - považovat vlastní představy za skutečné  přítomnost duševní choroby

Druhy představ pamětní x fantazijní jedinečné x obecné

Zvláštní představy

Paobrazy ●

Asociace představ Asociační zákony síla asociace = rychlost a častost vybavování si spojeného (asociovaného) obsahu Asociační zákony (známy už Aristotelovi) – jejich počet různý (různá míra obecnosti) dotyk v čase (současnost nebo následnost) , prostoru (a. z. současnosti) kontrast (např. černá- bíla) podobnost (ruka – rukavice) filosof Brown (19. stol.) – sekundární asoc. zákony – vyjadřují podmínky vyvolávání představ novost (nové asociace snáze než staré) častost (čím častěji tím silnější tendence a.) živost (čím silnější um. příznak a čím více ve spojení s našimi potřebami tím lehčeji se vybavují) asociační experiment (Jung, 1910) (originalita asociací je větší u psychotiků) barvový (symbolický) sémantický diferenciál (Smékal)

Kognitivní přístup k imaginaci Analogová škola (Kosslyn) Manipulace s představami prohlížení představ (reprodukce „zpaměti“), porovnávání Mentální rotace představ písmeno N Transformace představ rovnoramenný trojúhelník položte na písmeno H otočené o 90˚ ) Kognitivní mapy Vázanost na jazyk (Pylyskyn, Fodor) obrazy jako průvodní projevy operacís jazykovým kódem

Mentální reprezentace vnějšího světa – obrazy a výroky Paivio – 2 základní systémy reprezentace verbální (logogeny - slova, symbolický kód), abstraktní slova, nelze „navázat smyslový kontakt“ neverbální (imageny - představy, analogový kód) odpovídá funkční specializaci hemisfér Příklad: Jak mentálně reprezentujete poznatky, které máte o kočkách? Žerou kočky ryby? Má kočka dost dlouhý ocas, aby, když rovně stojí, jí dosáhl k čumáku?

Dokážete porovnat tyto osobnosti                                      

Dokážete porovnat tyto osobnosti v čem jsou si fyzicky podobní? čím jsou charakterističtí?                                       pracujete s představou (obrazovou reprezentací) pracujete s verbálním popisem vlastností těchto lidí (symbolickou reprezentací)

Funkce představ Představy – mentální reprezentace vnějšího světa funkce regulační – představa cíle funkce kompenzační – (nežijeme jen v současnosti – i minulost, budoucnost možnost „vyrovnat se“ funkce fantazie podle J. Viewegha (1986) primární funkcí = odpoutat se od objektivní reality, získat odstup a vytvořit „subjektivně pojatou protiváhu skutečnosti“ sekundární = tvořivá – vytvoření fantazijního modelu skutečnosti“

Denní snění modifikace reality, tranformace citového stavu rozdíly mezi sněním žen a mužů Muži - témata slávy, moci, bohatství a úpěchu. denní fantazie týkající se povolání, sexuální sny, sny o partnerství a rodině, dobrodružství. Ženy - oblast mezilidských vztahů, láskyplné, ideální partnerství, pomoc druhým, uznání a obliba . Denní snění - příjemné, psychohygienické, ale může být i škodlivé, je-li velmi časté a nerealistické - frustrace. závislost na sociokulturním statusu – nižší status – častěji nerealistické sny, zhoršující frustraci

O čem nejčastěji sníte? http://www.novinky.cz/archiv/Index/Lide_vztahy_sex/11626efd7.html?from=sekce

Denní snění video z round-table „Daydreaming, Night-Dreaming, and Stimulus-Independent Thought“ vedeného Jerome Singerem http://www.philoctetes.org/Event_Archive/Daydreaming_Night_Dreaming_and_Stimulus_Independent_Thought

Terapeutické využití aktivní imaginace – Jung Leuner – katatymní prožívání obrazů