Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kojenec - socializace Škola:
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Andrea Dobšíková, Ph. D. Název materiálu: Sociální skupiny Označení materiálu:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Velké Albrechtice,
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Hodnocení novorozence
Opakování - vývoj jedince
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Komunikace s dětským pacientem
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Novorozenec Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov22 Autor Mgr.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Andrea Dobšíková, Ph. D. Název materiálu: Komunikace Označení materiálu:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Politika Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.207.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE KOJENECKÉ OBDOBÍ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Od narození do šesti týdnů
Novorozenecké období SZŠ a VOŠZ Zlín
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Základní charakteristika
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tato prezentace je doplněním výkladu učitele
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Sociální psychologie.
Období lidského života
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Andrea Dobšíková, Ph. D. Název materiálu: Novorozenecké období Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PSY. SP4. 812 Datum vytvoření: 29. 3. 2013 Vzdělávací oblast: Psychologie Ročník: Sociálněsprávní činnost – 4. ročník Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Psychologie. Učební materiál pro výuku předmětu psychologie. Prezentace k vysvětlení nových témat z oblasti vývojové psychologie – novorozenecké období.

Metodické pokyny Jedná se o prezentaci v programu PowerPoint, v jejíž první části je zpracována teorie k danému učivu. Text je vhodný k výkladu při probírání nové látky na téma novorozenecké období. Druhá část DUMu obsahuje otázky k procvičení. Ve výuce je možná samostatná i skupinová práce. K použití DUMu ve výuce je zapotřebí PC s programem PowerPoint a dataprojektor.

Zdroje DOLEŽALOVÁ, Ladislava a Marie VLKOVÁ. Občanský a společenskovědní základ. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2010, ISBN 978-80-7402-060-5. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 1998, 343 s., obr. ISBN 80-716-9195-X. KOPECKÁ, Ilona. Psychologie: učebnice pro obor sociální činnost. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, ISBN 978-802-4738-758. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, ISBN 80-717-8308-0.

Zdroje http://www.toplekar.cz. [online]. [cit. 2013-03-29]. Dostupné z: http://www.toplekar.cz/archiv-clanku/v-cr-vzniklo-prvni-centrum-pro-deti-s.html http://ratislavova.files.wordpress.com. [online]. [cit. 2013-03-29]. Dostupné z: http://ratislavova.files.wordpress.com/2010/03/42-15488293.jpg http://www.mojebetynka.cz. [online]. [cit. 2013-03-29]. Dostupné z: http://www.mojebetynka.cz/tehotenstvi-a-porod/tipy-a-rady-porod/proc-novorozene-tak-divne-vypada

Novorozenecké období – obecná charakteristika Období od narození do 1. měsíce. Je to doba adaptace, kdy se dítě přizpůsobuje novým podmínkám životního prostředí. Z psychologického hlediska končí první vědomou aktivní reakcí dítěte na své sociální prostředí – tím je první úsměv, nejčastěji věnovaný matce. Má průměrnou hmotnost 3300–3400 g a měří 50 cm.

Novorozenecké období – obecná charakteristika Obr. č. 1

Novorozenecké období – obecná charakteristika Matka pobývá s dítětem v jednom pokoji (tzv. systém rooming in) a může tak o dítě pečovat. Důležité je v tomto období kojení, kdy dochází k tělesnému a psychickému kontaktu matky a dítěte, což má význam pro vytváření citového vztahu. Na péči se v prvních dnech života dítěte může podílet i otec, který pomáhá matce. Posiluje se tím jednota rodiny a odpovědnost otce. Obr. č. 2

Novorozenecké období – reflexy Zdravý novorozenec má vyvinuté základní nepodmíněné reflexy, které mizí asi po třetím měsíci, některé obranné zůstávají: Obranné reflexy – první křik, reflex kýchání, kašlání, zívání, reflex očního víčka (reakce na silné světlo nebo na přibližující se předmět), zornicový reflex – zužování zornic vlivem světla. Reflexy související s výživou – otevírání úst, sací reflex, polykací reflex, hledací reflex. Polohové reflexy – reflex chůze (jestliže dítě uchopíme nad podložkou tak , aby se mohlo podložky dotýkat dělá „krůčky“), reflex plazení a reflexní plavání při ponoření do vody.

Novorozenecké období – reflexy Polohové reflexy – reflex tonicko-šíjový (položené dítě má hlavu otočenou na straně ruky v extenzi, flexe druhé končetiny, tzv. šermířská poloha). Reflex objímající a obranný – Moorův reflex – prudké rozhození ruček při trhnutí za podložku. Reflexy spojené s orientací a aktivitou – ustrnutí při náhlém výrazném podnětu. Novorozenec je rovněž velmi citlivý na dotykové podněty (Robinsonův reflex – pevné uchopení např. prstu vloženého novorozenci do dlaně).

Novorozenecké období – Apgar test Apgar skóre nebo Apgar test je označení pro mezinárodně užívaný bodovací systém používaný k orientačnímu posouzení zdravotního stavu novorozence bezprostředně po narození. Vyjadřuje se třemi čísly v rozpětí od nuly do desítky (například 9–10–10), které jsou součtem hodnot zjištěných v první, páté a desáté minutě života dítěte. Každé ze sledovaných kritérií (puls, dech, svalové napětí, reakce na podráždění a zabarvení kůže) novorozence je ohodnoceno nulou až dvěma body. Čím nižší hodnoty, tím méně příznivý je stav dítěte.

Novorozenecké období – kognitivní vývoj Novorozenec má ještě omezenou zrakovou ostrost i zorné pole, někteří novorozenci šilhají, ale postupně dochází k nápravě. Sluchová citlivost se projevuje v podobě reakce na silné zvuky. Čich a chuť jsou velmi dobře vyvinuty.

Novorozenecké období – vývoj řeči Hlasové projevy chudé - křik, pláč. Výraz obličeje odráží spokojenost, radost. Citlivá matka dokáže poznat na základě mimických projevů a jiných projevů dítěte jeho stav.

Novorozenecké období – sociální a emoční vývoj Střídá se spánek (20 hodin) s bděním. Novorozenec velmi živě reaguje na lidský hlas. Probíhá jednoduchá sociální interakce mezi matkou a dítětem. Důležitý je vzájemný oční kontakt: dítě – matka (pohled z očí do očí). Reaguje odlišně na lidský hlas (rozeznává hlas matky), reaguje na hluk.

Význam novorozeneckého období Uspokojování biologických potřeb pro zdravý vývoj dítěte. Dostatečný přísun přiměřených podnětů – doteková stimulace při kojení a chování. Navázání pozitivního citového vztahu s matkou Žít v harmonickém rodinném prostředí. Dodržování pravidelného režimu navozuje pocit jistoty v prostředí a umožňuje orientaci.

Význam novorozeneckého období Obr. č. 3

Kontrolní otázky Jak vymezujeme novorozenecké období? Od porodu do 1 měsíce (někdy se uvádí 6 týdnů) Od porodu do 8 týdnů Od porodu do 3 týdnů Co je to systém rooming in? Matka a dítě jsou každý na jiném pokoji Nadstandartní ubytování Matka i dítě pobývají na jednom pokoji

Kontrolní otázky Vyjmenuj reflexy novorozence? Co je to Apgar test? Reflex Pavlovův, reflex Freudův, reflex Moorův Reflex tonicko-šíjový, Moorův reflex, reflexy spojené s orientací a aktivitou, Robinsonův reflex Reflex Eysenkův, reflex tonicko- šíjový, reflex Robinsonův Co je to Apgar test? Test IQ Test temperamentu Screeningové vyšetření novorozence po porodu

Kontrolní otázky Jaký je kognitivní vývoj novorozence? Čich a chuť nejsou velmi dobře vyvinuty Novorozenec má dobře vyvinutou zrakovou ostrost i zorné pole Sluchová citlivost se projevuje v podobě reakce na silné zvuky Jaký je sociální a emoční vývoj novorozence? Střídá se spánek (20 hodin) s bděním. Novorozenec nereaguje na lidský hlas. Probíhá složitá sociální interakce mezi matkou a dítětem.

Kontrolní otázky - řešení a) c) b)