Seminář 2. Nabídka a poptávka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Cvičení 14 – Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Advertisements

Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
C) Engelovy křivky.
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Ing. Jaroslav ŠETEK, Ph.D. Katedra ekonomiky, JČU
Teorie firmy II - Optimum výrobce - Mezní produkt, zákon klesajícího mezního produktu - Izokvanty produkční funkce - Další modely výrobce
E) Elasticita a težní poptávka
D) Užitek a optimální rozhodnutí
B) Křivka poptávky.
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Základy ekonomie Egor Sidorov Seminář 1/2.
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Mikroekonomie I Chování spotřebitele, poptávka na trhu produktů
Poptávka a nabídka.
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 13..
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Elasticity poptávky a nabídky
Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Mikroekonomie I Úvod do studia ekonomické teorie
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Odvození nabídkové křivky
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Poptávka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EKONOMIKA OA KUBELÍKOVA. ELASTICITA POPTÁVKY [ing. Jaromír TIŠER]
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 2. Nabídka a poptávka
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Poptávka a poptávané množství
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Struktura přednášky Analýza poptávky
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Seminář 3. Trh a tržní mechanismus
Ekonomie 1 Bakaláři Pátá přednáška Trh a tržní rovnováha
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Ing. Jaroslav ŠETEK, Ph.D. Katedra ekonomiky, JČU
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Seminář 2. Nabídka a poptávka Základy ekonomie Seminář 2. Nabídka a poptávka

Doplňte následující tvrzení: Poptávka představuje ……… statků, která jsou spotřebitelé ……… koupit za určitou ……… . Poptávková funkce tedy vyjadřuje vztah mezi ……… statku (nezávisle proměnná) a jeho ……… (závisle proměnná). Poptávka představuje množství statků, která jsou spotřebitelé ochotni koupit za určitou cenu. Poptávková funkce tedy vyjadřuje vztah mezi cenou statku (nezávisle proměnná) a jeho množstvím (závisle proměnná).

Doplňte následující tvrzení: Nabídkou rozumíme ……… statku, které ……… dobrovolně dodají na trh při určité ……… . Funkce nabídky pak popisuje vztah mezi tržní ……… (nezávisle proměnná) a ……… statku, které jsou ochotni výrobci vyrábět a prodávat (závisle proměnná). Nabídkou rozumíme množství statku, které výrobci dobrovolně dodají na trh při určité ceně. Funkce nabídky pak popisuje vztah mezi tržní cenou (nezávisle proměnná) a množstvím statku, které jsou ochotni výrobci vyrábět a prodávat (závisle proměnná).

Doplňte následující tvrzení: Cenová elasticita poptávky představuje ……… procentní ……… objemu poptávaného množství k ……… změně ceny zkoumaného statku. Cenová elasticita poptávky představuje poměr procentní změny objemu poptávaného množství k procentní změně ceny zkoumaného statku.

Koeficient cenové elasticity poptávky je konkrétní číslo, udávající o kolik ……… se změní poptávané množství, když se cena statku změní o ……… procento (za jinak stejných podmínek). Pro naprostou většinu statků je poptávka klesající, proto je koeficient ED ……… než nula; obvykle však uvažujeme jeho ……… hodnotu. Koeficient cenové elasticity poptávky je konkrétní číslo, udávající o kolik procent se změní poptávané množství, když se cena statku změní o jedno procento (za jinak stejných podmínek). Pro naprostou většinu statků je poptávka klesající, proto je koeficient ED menší než nula; obvykle však uvažujeme jeho absolutní hodnotu.

Která tvrzení jsou pravdivá: Když se pomocí snížení ceny z 50 na 20 korun nikterak nepodařilo zvýšit prodané množství skript, potom poptávka po nich je v daném cenovém intervalu dokonale neelastická. Cenová elasticita poptávky je změna ceny dělená změnou v celkovém příjmu. Když jednoprocentní růst ceny vyvolá menší než jednoprocentní pokles poptávaného množství, jedná se o cenově neelastickou poptávku. Poptávková křivka, jejíž sklon je roven nule, je dokonale elastická. Když se pomocí snížení ceny z 50 na 20 korun nikterak nepodařilo zvýšit prodané množství skript, potom poptávka po nich je v daném cenovém intervalu dokonale neelastická. Pravda Cenová elasticita poptávky je změna ceny dělená změnou v celkovém příjmu. Nepravda Když jednoprocentní růst ceny vyvolá menší než jednoprocentní pokles poptávaného množství, jedná se o cenově neelastickou poptávku. Pravda Poptávková křivka, jejíž sklon je roven nule, je dokonale elastická. Pravda

Nechť koeficient cenové elasticity poptávky po kokosových ořeších je v jisté zemi 0,4. Vypočtěte, jakou změnu v poptávaném množství způsobí pokles jejich ceny o 20 %.

e (0,4) = % změna Q / % změna P = % změna Q / 20% % změna Q je 8 %, tedy poptávané množství vzroste o 8 %

Pokuste se zformulovat vztah mezi strmostí (resp Pokuste se zformulovat vztah mezi strmostí (resp. sklonem) poptávkové křivky a její cenovou elasticitou. Sklon – vyjadřuje absolutní změnu poptávky; je absolutní hodnotou směrnice křivky (směrnice = změna y / změna x) Elasticita – vyjadřuje relativní změnu poptávky (e = % změna y / % změna x)

P Q 2 4 6 8 10 E1 E2

Dvě poptávkové lineární křivky jsou zakresleny tak, že procházejí společným bodem, ale mají různý sklon. Která z křivek je elastičtější?

Elastičtější je křivka b, protože při poklesu ceny z 6 na 4 Kč (tedy o 33 %) vzroste u křivky a poptávané množství ze 6 ks na 8 ks (tedy o 33 %), ale u křivky b na 10 ks (tedy o 66 %). Křivka b tedy vyjadřuje vyšší citlivost na změnu ceny. P Q 2 4 6 8 10 a b

Čí poptávka po másle bude pravděpodobně cenově elastičtější? Petr má rád máslo a domnívá se, že margarín Rama chutná jako mýdlo. Pepa není schopen nalézt mezi máslem a Ramou rozdíl. Čí poptávka po másle bude pravděpodobně cenově elastičtější? Poptávka Pepy po másle bude elastičtější Proč? Může si vybrat mezi máslem a Ramou, ale Petr bude vždy kupovat jen máslo Při zvýšení ceny másla bude Petr kupovat máslo stále (i když asi v menším množství), ale Pepa může přestat kupovat máslo úplně s přejde k nákupu Ramy. Reaguje tedy na zvýšení ceny másla citlivěji (vyšším poklesem poptávaného množství).

Je dána fixní nabídka jehněčích kotlet Je dána fixní nabídka jehněčích kotlet. Prudké snížení ceny vepřových kotlet (jako dokonalého substitutu) bude mít tendenci: posunout křivku poptávky po jehněčích kotletách směrem doprava nahoru posunout křivku poptávky po vepřových kotletách směrem doleva dolů zvýšit cenu jehněčích kotlet snížit cenu jehněčích kotlet nic z uvedeného nemůže nastat snížit cenu jehněčích kotlet

Hodnota ED = 0,2 znamená, že procentní změna množství při 5% změně ceny bude: 0,2 % 2,5 % 5,0 % 1,0 % ze zadaných údajů nelze určit 1,0 %

Vláda vyhlásila, že vykoupí všechno obilí za cenu 1000 korun za tunu Vláda vyhlásila, že vykoupí všechno obilí za cenu 1000 korun za tunu. Jaká bude odpovídající křivka poptávky vlády po obilí? vertikální horizontální dokonale neelastická dokonale elastická platí b) i d) současně platí b) i d) současně

P 1 000 2 4 Q 6 8 10

Velký obchodní dům vyhlásil 50% slevu oděvů Velký obchodní dům vyhlásil 50% slevu oděvů. Jejich prodané množství vzrostlo o 200 %. Cenová elasticita poptávky po oděvech tedy byla: 0,25 0,5 1,0 4,0 nelze určit 4,0

Které z následujících tvrzení platí pro případ neelastické poptávky? procentní pokles ceny je menší než procentní růst objemu prodejů (prodaného množství), takže přes pokles ceny celkový příjem roste procentní pokles ceny je větší než procentní růst objemu prodejů (prodaného množství), takže pokles ceny vede k růstu celkového příjmu procentní pokles ceny je menší než procentní růst objemu prodejů (prodaného množství), takže pokles ceny vede k neměnnému celkového příjmu procentní pokles ceny je větší než procentní růst objemu prodejů (prodaného množství), takže pokles ceny vede k poklesu celkového příjmu žádná z možností není správná procentní pokles ceny je větší než procentní růst objemu prodejů (prodaného množství), takže pokles ceny vede k poklesu TR

Tvrzení dokažte algebraicky. Podnikatel chce zvýšit své tržby. Vyplatí se mu snížit cenu jeho výrobku, jestliže je poptávka Elastická (ED = 1,5) Neelastická (ED = 0,7) Tvrzení dokažte algebraicky. Podnikatel chce zvýšit své tržby. Vyplatí se mu snížit cenu jeho výrobku, jestliže je ED Elastická (1,5) Ano Neelastická (0,7) Ne Jednotkově elastická (1) Nemá vliv Tvrzení dokažte algebraicky.

Elastická poptávka (1,5) Předpokládejme, že při ceně 100 Kč prodá 100 ks výrobku P1 = 100 Q1 = 100 T1 = P1 * Q1 = 10 000 Kč Sníží-li cenu o 10 %, vzroste prodané množství o 15 % (10 % * 1,5) P2 = 90 Q2 = 115 T2 = P2 * Q2 = 10 350 Kč => Tržby se zvýší

Neelastická poptávka (0,7) Předpokládejme opět, že při ceně 100 Kč prodá 100 ks výrobku P1 = 100 Q1 = 100 T1 = P1 * Q1 = 10 000 Kč Sníží-li cenu o 10 %, vzroste prodané množství o 7 % (10 % * 0,7) P2 = 90 Q2 = 107 T2 = P2 * Q2 = 9 630 Kč => Tržby se sníží

Spotřebiteli X chutná pouze pravá Plzeň a nemá rád Budvar (bolí ho z něj hlava). Spotřebitel Y není schopen mezi těmito druhy piv rozlišovat. Pravděpodobně elastičtější poptávka po pivu bude: u spotřebitele X u spotřebitele Y poptávka bude z hlediska elasticity u obou stejná u spotřebitele, který piva kupuje méně na základě zadaných informací nelze určit u spotřebitele Y

Děkuji za pozornost!