Měření kvality činnosti veřejných knihoven Knihovnická dílna 2005 Vít Richter Národní knihovna ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koordinační porada informatiků obcí III. typu Spálené Poříčí 14. –
Advertisements

Nový způsob financování RF od roku 2004 Vít Richter Národní knihovna ČR tel , mobil Praha
Portál jihočeských knihoven Jihočeská vědecká knihovna PhDr. Zuzana Hájková
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
STATISTIKA 2013 NIPOS Kult (MK) STATISTIKA  Je věda, která se snaží zkoumat reálná data.  Je metoda, jak vyjádřit nejistá data s přesností.
Regionální funkce knihoven, Pardubice, Meziknihovní služby: platforma pro spolupráci knihoven Jindřiška Pospíšilová Národní knihovna ČR.
Tvorba výměnných fondů, jejich cirkulace a distribuce Definice závazného standardu výkonového ukazatele pro práci s výměnnými fondy Struktura výkonového.
Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU? Porovnání výsledků z hlediska akademických pracovníků a z hlediska studentů.
Výsledky Analýzy mzdové, věkové a vzdělanostní struktury pracovníků knihoven v ČR 2003 – 2004 Zlata Houšková Pardubice listopad 2005.
Vyhodnocení standard ů VKIS Petr Macháček, květen 2006
Seminář knihoven okresu Vsetín MVK Vsetín, Trendy rozvoje knihoven ve Zlínském kraji se zaměřením na malé knihovny.
Nový standard pro veřejné knihovny Knihovny současnosti 2011 České Budějovice Národní knihovna ČR
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Informatizace veřejných knihoven Internet a veřejné knihovny jako informační centra měst a obcí PhDr. Ivana Štrossová Okresní knihovna Havlíčkův Brod.
Královéhradecký kraj Standardy VKIS v praxi Celostátní seminář knihovníků Pardubice 1. listopadu 2005 Eva Semrádová Studijní a vědecká knihovna v Hradci.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
Měření kvality a výkonu činnosti veřejných knihoven: příklad německého Bibliotheksindex Regionální funkce knihoven listopadu 2005 Národní knihovna.
Podniková ekonomika Personální činnost.
ANALÝZA mzdové, věkové a vzdělanostní struktury pracovníků knihoven v ČR 2003 – 2004 Vít Richter 6. září 2005 Národní knihovna ČR +420/603.
STATISTIKA Mgr. Anna Vitásková Vědecká knihovna v Olomouci.
1 Měření kvality a výkonu činnosti veřejných knihoven Projekt „Benchmarking knihoven“ CASLIN června 2006 Národní knihovna ČR
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
Standard veřejných knihovnických a informačních služeb Vít Richter Národní knihovna ČR Brno 23. dubna 2002.
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
Do knihovny po Internetu, na Internet do knihovny 28. února 2005 Vít Richter Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel: ,
REGIONÁLNÍ FUNKCE KNIHOVEN Pomoc nebo omezení ? Definice RF knihovny Funkce, v jejichž rámci krajská knihovna a další pověřené knihovny, poskytují základním.
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
Jaký byl Březen měsíc internetu 2005? 20. dubna 2005 Vít Richter Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Národní knihovna ČR Tel: ,
Výsledky činnosti neprofesionálních knihoven okresu Brno-venkov 2009 Modřice M. Kubíková.
Knihovny okresu Vsetín Ing. Věra Pelcová v roce 2013.
Regionální funkce knihoven ve Zlínském kraji Setkání starostů a knihovníků Zlín – PhDr. Zdeňka Friedlová Krajská knihovna Františka Bartoše.
21 dobrých důvodů pro dobré knihovny – Příspěvek Goethe-Institutu k odbornému dialogu a k výměně mezi knihovníky ve Střední a Východní Evropě a v Pobaltí.
Koncepce rozvoje knihoven v ČR na léta 2004 – 2010 Usnesení vlády č. 679 ze Vít Richter Národní knihovna ČR ISSS – Hradec Králové.
Standard veřejných knihovnických a informačních služeb Příprava novely knihovního zákona Vít Richter Národní knihovna ČR tel
Benchmarking knihoven Děčín – Aktuální problémy knihoven Národní knihovna ČR Tel
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Komunitní a otevřená škola
1 Regionální funkce v roce 2005 „ Několik“ údajů z výroční zprávy Praha, 1. června řádné zasedání sekce SDRUK pro RF.
Koncepce internetizace knihoven Vít Richter Národní knihovna ČR ISSS 2004.
Projekt Benchmarking knihoven - měření a srovnávání výkonu knihoven 3. dubna 2007 Pardubice Regionální funkce 2007 Národní knihovna ČR
Současný stav regionálních funkcí v ČR Knihovnická dílna 2006 Praha, 7. dubna 2006.
Výsledky ankety Univerzitní knihovny ZČU Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU?
1 Regionální funkce v roce 2004 Výchozí stav pro krajské spravování RF Pardubice, 1. listopadu 2005 Celostátní seminář.
Co by měla splňovat pověřená knihovna (Atest) Pardubice Zlata Houšková.
Vsetín Národní knihovna ČR
Co by měla splňovat pověřená knihovna Brno
Statistika 2010 a 2011 Úkoly na nejbližší období Několik informací Několik připomenutí Sekce SDRUK pro RF a skupina pro standardy VKIS Praha, 10. listopadu.
Benchmarking knihoven Národní knihovna ČR Tel
Přístup k veřejnému internetu v knihovnách obcí a měst Vít Richter Knihovnický institut Národní knihovna ČR Tel ISSS 2007.
Vstup Knihovny univerzitního kampusu MU do systému měření výkonu BIX Zdeňka Dohnálková Knihovna univerzitního kampusu MU, Brno Pro Klub vysokoškolských.
9. Knihovna jako centrum komunitních aktivit a kreativity 14. Knihovna jako garant přístupu k internetu 15. Regionální funkce 16. Aktualizovat a zavést.
POČET OBSLUHOVANÝCH KNIHOVEN POČET METODIKŮ 25,78 (PK: 23,18) 25,46 (PK: 22,06) 24,53 (PK 21,53) Počet metodických návštěv 936 (1,35;
Koncepce rozvoje regionálních funkcí v Jihomoravském kraji v letech Porada ředitelů pověřených knihoven JMK, Mgr. Adéla Dilhofová.
Personální plán pro podnikatelský plán
Výkon regionálních funkcí v Jihomoravském kraji v roce 2014 v celostátním srovnání Porada ředitelů pověřených knihoven Jihomoravského kraje Městská knihovna.
1 Martin Vojnar Bibliografie jako nezbytná součást jednotného vyhledávaní SNK v Martine, 7. listopadu 2011.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 POČÍTAČE A INTERNET V ČESKÉ SPOLEČNOSTI DOMÁCNOSTI A JEDNOTLIVCI Využívání informačních.
Standard pro dobrou knihovnu Metodický pokyn MK k vymezení standardu veřejných knihovnických a informačních služeb poskytovaných knihovnami zřizovanýminebo.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – Co venkovské knihovny umějí a mohou VIII Vít Richter Národní knihovna ČR.
Pět let RF v číslech úspěchy, rozpaky, hledání
Mgr. Anna Vitásková Vědecká knihovna v Olomouci
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
K čemu je užitečná statistika? Jak využít statistická data?
PORADA RF Holasovice
Transkript prezentace:

Měření kvality činnosti veřejných knihoven Knihovnická dílna 2005 Vít Richter Národní knihovna ČR

Hlavní témata  Proč měřit kvalitu činnosti knihovny?  Metodický pokyn MK – standard kvality poskytování VKIS  Problémy měření kvality  České knihovny v mezinárodním srovnání  Měření kvality v SRN – BIX – Bibliotheksindex  Co je to „benchmarking“  Jak dál s měřením kvality v ČR

Knihovny pod dvojím tlakem

Knihovna musí:  Poskytovat kvalitní služby  Získat kladné hodnocení od svých uživatelů  Prokázat, že knihovna je užitečnou a využívanou institucí  Prokázat svou ekonomickou efektivnost   Jak měřit kvalitu svých služeb?  Jak prokázat svou efektivnost?  Jak a s čím se srovnávat?

2 metody srovnávání a měření  Porovnávání se „standardem nejlepší možné praxe“  Metodický pokyn MK - standard kvality poskytování VKIS v ČR  Mezikrok k vzájemnému porovnávání mezi knihovnami  Porovnávání s jinou knihovnou

Působnost a cíle standardu VKIS  Působnost standardu je omezena na VKIS poskytované knihovnami provozovanými obcemi  Cíle:  Zlepšení dostupnosti a kvality VKIS  Standard je nástrojem motivace Parametry mohou být využívány při poskytování dotací Konkurence a soutěž mezi knihovnami a obcemi  Umožňuje provozovatelům knihoven, krajům a ústředním orgánům státní správy provádět srovnání a kontrolu dostupnosti a kvality VKIS systematicky uplatňovat formy podpory rozvoje VKIS

Co je standardizováno  Délka provozní doby knihovny  Doplňování knihovního fondu  Počet svazků  Výdaj na obyvatele  Počet veřejně přístupných stanic připojených k internetu  Studijní místa a prostory pro uživatele knihovny  Obecné principy dostupnosti  Dostupnost pro menšiny  Dostupnost knihovny – vzdálenost  Dostupnost webu  Prostory pro uživatele  Neobsahuje: pracovní kapacitu, prostory, vzdělávání

2 problémy měření kvality  Ze statistických dat nelze zatím odvodit kvalitativní ukazatele  Sbíráme velké množství statistických dat, ale tato data neuvádějí vymezení komunity, které sloužíme  Statistická data knihoven nejsou veřejná  Nelze provádět vzájemné srovnání knihoven stejné velikosti a funkce  Známe pouze celostátní průměry  Nelze efektivně použít pro knihovny různých velikostí

Úskalí veřejných statistických dat STATISKTICKÁ DATA BY MĚLA BÝT VEŘEJNÁ  Hospodaříme s veřejnými prostředky – maximální průhlednost  Provozovatel i veřejnost zná, jak a k čemu jsou peníze využity ALE MÁME OBAVU:  Výsledky měření výkonu mohou být zneužity jako zbraň proti knihovně

České knihovny si v mezinárodním srovnání nevedou špatně

Struktura VK v USA a ČR dle počtu obyvatel

Systém měření kvality a výkonu knihoven v SRN  Využití metody „benchmarkingu“  BIX – Bibliotheksindex  Financováno Bertelsmannovou nadací  Porovnávání kvality a výkonů knihoven různých velikostí  Veřejné knihovny  Vědecké knihovny

Co je BENCHMARKING?  Benchmarking =  Standard  Značka zeměměřiče pro měření výšky  Komparativní bod  Porovnávací ukazatel

Co je BENCHMARKING?  Podstatou benchmarkingu je zlepšování se učením od druhých.  Je to neustále pokračující činnost, která se snaží nalézt nejlepší praktické postupy uvnitř knihovny a jejím smyslem je dosáhnout lepších výkonů ve vlastní knihovně.

Co je BENCHMARKING?  Je to postup, při němž jsme tak skromní, že přiznáme, že je někdo jiný v něčem lepší a potom….  …jsme tak chytří, že zjistíme, jak se jim v tom můžeme vyrovnat nebo je dokonce předstihnout.

Postup benchmarkingu 1.Nalézt knihovnu, která je nejlepší 2.Zjistit příčiny, které vedly k dosažení vynikajících výsledků 3.Porovnat to s vlastní situací 4.Využít ověřené postupy a řešení 5.Měřit dosažené výsledky  1.Nalézt knihovnu, která je nejlepší……..

BIX – Bibliotheksindex  BIX – Bibliotheksindex  Veřejné knihovny – 5 velikostních kategorií knihoven  Vědecké knihovny  Nejsou stanoveny standardy  Provádí se vzájemné srovnání kvalitativních parametrů, které dosahují konkrétní knihovny  Určuje se pořadí knihoven  Vstup knihovny do projektu je dobrovolný  Každá knihovna vyplní dotazník: statistická data + slovní popis  Poskytnutá data jsou veřejná - databáze

4 cílové dimenze  4 cílové dimenze  Základní podmínky pro uspokojení požadavků uživatelů  Orientace na uživatele  Ekonomická efektivnost  Pracovníci knihovny  17 indikátorů  Přepočet hodnoty indikátoru na počet bodů  Každý ukazatel má svou váhovou kategorii

Základní podmínky pro uspokojení požadavků uživatelů StředMaximumMinimum Knihovní fond na obyvatele 2,44,51,4 Plocha m2 na 1000 obyvatel Počet pracovníků na 1000 obyvatel 0,260,600,13 % obnovy knihovního fondu 11,234,55,5 Nabídka počítačů v hodinách na obyvatele 0,591,410,13 Internetové služby 360 Pro uspokojení oprávněných požadavků uživatelů jsou nezbytné určité zdroje. Zajištění těchto zdrojů je úkolem provozovatelů knihoven.

Orientace na uživatele StředMaximumMinimum Počet návštěv na obyvatele 4,214,21,5 Počet výpůjček na obyvatele 9,217,64,5 Obrat knihovního fondu 4,17,02,0 Týdenní provozní doba pro veřejnost 23,442,06,7 Počet obslužných míst 131 Odpovídá nabídka médií a služeb přáním a požadavkům uživatelů? Vysoká míra využívání knihovny je závislá na tom, zda jsou posouzeny všechny uživatelské potřeby.

Ekonomická efektivnost StředMaximumMinimum Výdaj na nákup KF na výpůjčku 0,230,460,06 Počet pracovních hodin na jednu otevírací hodinu 4,19,71,7 Počet návštěv na jednu otevírací hodinu 35,3105,57,6 Výdaje na jednu návštěvu (EUR) 4,298,571,39 Knihovny jako nevýdělečná zařízení nemohou pracovat na pokrytí svých nákladů. Jsou ale povinny využívat všechny zdroje s maximální efektivností. Cílem je, aby veškeré vybavení a využívání zdrojů bylo ve vzájemné rovnováze se službami knihovny.

Pracovníci knihovny StředMaximumMinimum Čistá pracovní kapacita knihovny 97,299,877,6 Procento pracovní kapacity věnované na zvyšování kvalifikace pracovníků 2,220,80,0 Míra fluktuace 7,733,30,0 Pro plnění úkolů knihovny musí být k dispozici dostatečné množství kvalifikovaných pracovníků. Vysoká fluktuace, například na základě termínovaných úvazků nebo vysoký podíl důchodců způsobují růst nákladů na organizaci a zajištění činnosti.

Jak dál s měřením kvality v ČR  Využít nově přijatý standard VKIS  Seznámit provozovatele knihoven se standardem  Měřit si svou vlastní knihovnu  Porovnávání se „standardem nejlepší možné praxe“  Měřit knihovny ve svém regionu  Provázat standard s dotačními programy  Do statistiky zahrnout údaj o počtu obyvatel, respektive o „obsluhované populaci“  Ověřit funkčnost standardu

Projekt českého „Knihovního indexu“?  NIPOS – sběr statistických dat – provoz databáze  Využití databáze pro hodnocení knihoven  NK ČR – projekt „Knihovního indexu“  Spolupracující knihovny?  Spolupráce na celkovém konceptu indexu  Poskytnutí vlastních dat  Zveřejnění vlastních dat

Rozvojové trendy veřejných knihoven  Posílení vazby na školní a celoživotní vzdělávání  Propojení lidí a znalostí  Poskytovat kvalitní klasické knihovnické služby  Nabídka nových médií, informačních zdrojů a služeb na bázi ICT  Propojení služeb klasické knihovny a internetu  Veřejný internet – kvalifikovaná asistence  Elektronické informační zdroje – kvalita a spolehlivost informací  Elektronické dodávání dokumentů  Digitalizace sbírek – spolupráce s paměťovými institucemi  Knihovna jako informační a komunitní centrum obce  Rozšíření funkcí knihoven  Propojení knihoven s životem obce a jednotlivých komunit  Znalost zájmů a potřeb uživatelů knihoven  Knihovna jako místo, provozní doba  Zvýšení vlastní efektivnosti – sdílení zdrojů a služeb  Vzdělaný knihovník

Standard pro VK ve Velké Británii  Dostupnost knihoven  Delší zavírací doba (např. letní přestávka)  Otevírací doba  Online-katalog  Přístup k internetu a PC na obyvatele  Výpůjční lhůta  Počet výpůjček  Vyžádané tituly, které jsou ihned k dispozici  Web - Měření doby přijetí online požadavku  Návštěvnost knihovny  Vyhledávání informací  Kvalifikace zaměstnanců  Ochota pomoci a přívětivost, vlídnost  Kvalita nabídky médií  Doplňování KF  Úroveň obnovy KF  Zaměstnanci knihovny