Mikrobiologie vody... výskyt, význam, detekce bakterií ve vodách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Borrélie – úskalí laboratorní diagnostiky
Advertisements

Virová hepatitida typu C, epidemiologie, genetická heterogenita a její využití při šetření zdroje Hana Tkadlecová, KHS ZK se sídlem ve Zlíně, Vratislav.
RISKUJ – PROKARYOTA Biologie 1.ZA,SC,OS Mgr. Petra Siřínková
Monitorování a analýzy Laboratorní cvičení
Nikola Malá, 3.A Gymnázium U Balvanu březen 2013
1.E Biologie.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
DÚ 2.1 Mikrobiální kontaminace povrchových vod v povodí Odry
Fyziologie mikroorganismů
Teoretická výpočetní chemie
Mikrobiologie Mikroorganismy.
Hydrosféra.
Obecná biologie.
Biologická diverzita a Indexy biodiverzity
Nové metody zkoušení a zátěžové testy kosmetických prostředků
Biomonitoring volných vod Schrems Kvalita vody – mikrobiologická fyzikální chemická biologická nezávadnost barva chuť zápach.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
BIOCEV Biotechnologické a biomedicínské centrum Akademie věd a Univerzity Karlovy.
Staphylococcus aureus
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
VODA Vypracovali: Jakub Zeman a Adam Obrtel Vyučující : Ludvík Kašpar
Mikrobiální znečištění povrchových a odpadních vod
Laboratoř potravinářské mikrobiologie (Rokoska)
Jednobuněčné prokaryotní organismy
Listerióza a nutriční toxikologie
Prokaryotická buňka.
Praktikum - mikrobiologie
ANTIBIOTICKÁ LÉČBA INFEKCÍ MOČOVÉHO TRAKTU
Ostatní mikroorganismy
Biologie 1.E
Cholera Název onemocnění je odvozen z řeckého slova „kholera“, což označuje průjem. Další názvy: infekční cholera, asiatická cholera, epidemická cholera,
Abiotické faktory prostředí
Odběr a transport biologického materiálu do mikrobiologické laboratoře
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
J. Weiser Laboratoř mikrobiální proteomiky Proteomika jako nástroj ke studiu fyziologických regulací u bakterií.
SAPROFYTICKÁ MIKROFLÓRA
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
LES ŘASY.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Metody Fagocytózy   - vyšetření zahrnuje:  krevní diferenciál - % zastoupení LEU  izolace LEU  stanovení funkce LEU   4 skupiny testů na fagocytózu:
Vyšetřovací metody v bakteriologii
Jednobuněčné organismy 2
Saprofytická mikroflóra
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
PITNÁ, UŽITKOVÁ, ODPADNÍ
ŽÍJÍ MEZI NÁMI BAKTERIE
Molekulární biotechnologie č.10a Využití poznatků molekulární biotechnologie. Molekulární diagnostika.
SMAMII-8 Detekce polymorfismů v genomech. Metody molekulární diagnostiky Se zaměřují na vyhledávání rozdílů v sekvencích DNA a Identifikaci polymorfismů.
Prokaryotní organismy Bakterie III. Grampozitivní bakterie grampozitivní buněčná stěna celkem 13 skupin obvykle chemoheterotrofní aerobní, anaerobní,
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Biotechnologie, technologie budoucnosti Aleš Eichmeier.
Neboli BUNĚČNÁ BIOLOGIE CYTOLOGIE. Čím se zabývá cytologie? Druhy, tvar a velikost buněk = morfologie Vnitřní stavba, druhy organel = anatomie Pochody.
Rostlinná plasmatická blána mitochondrie cytoplasma ribozomy jádro vakuola chloroplasty buněčná stěna buňka.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Lékařská mikrobiologie I Růst bakterií, růstová křivka
OCHRANA ČISTOTY VOD I. RNDr. J. DURAS, Ph.D..
Metody analýzy mikroorganismů II
EPIDEMIOLOGIE INFEKCÍ PŘENÁŠENÝCH PRODUKTY RYBOLOVU
VY_52_INOVACE_24_Buňka rostlinná a živočišná
PITNÁ VODA A PATOGENNÍ MIKROORGANISMY
BIOFILM.
Prokaryotická buňka.
Pesticidy, léčiva a možnosti jejich eliminace z ŽP
Základní škola, Hradec Králové
Transkript prezentace:

Mikrobiologie vody... výskyt, význam, detekce bakterií ve vodách Hana Mlejnková Kateřina Horáková Dana Baudišová Odborný seminář VÚV TGM v.v.i., Praha 15.1.2009

„Bakterie je život v tom nejjednodušším a přitom úplném provedení“ F. Kaprálek

Definice „mikrobiologie vody“ Předmět studia: bakterie + archea (nejrozšířenější organismy na světě) Studované prostředí: vodní prostředí (tj. >70 % zemského povrchu) Význam: kvalita vody – hygienický význam popis přírodních jevů – ekologické studie (koloběh látek, výskyt v daném prostředí) bakterie včetně sinic archea: extremofilní, vys. teploty,, nízké pH, vys. salinita, vys. tlak...

Předmět studia bakterie (vč. sinic) + archea = jednobuněčné organismy prokaryotického typu 2 z celkem 3 domén života na Zemi (Bacteria, Archaea, Eucarya) 2 ze 3 domén života na Zemi bakterie včetně sinic Nový systém na základě fylogenetické příbuznosti podle sekvenční analýzy 16S r RNA fylogenetický strom života: 3 domény = bacteria, archea, eucarya

Habitaty bakterií ve vodním prostředí Volná voda–bakterioplankton Biofilmy Bentické prostředí Extrém: mikrobiální povlak („microbial mats“) Bakterioplankton-mbi společenstva suspendovaná ve vodním sloupci,=bakterie volné vody, větší diverzita, menší buňky než v jiných habitatech, Bentos-rozhraní vody a miner. podloží, několikanásobně vyšší množství bakterií než ve volné vodě, větší nabídka živin, +sediment-anaer. procesy, méně bakterií, využívání NO3, H2S, Fe jako term. akceptoru elektronů, ve větších hloubkách metanogeny Biofilmy-strukturované mbi společenstvo, adheruje k povrchům, bakt. odlišné od planktonních, vysoce odolné, postupná tvorba biofilmu, vysoká senzitivita vůči vnějším vlivům, symbióza mezi přisedlými bakteriemi Mikrobiální povlak=mat-extrémní případ vodního habitatu-soběstačné jednotky, lineární komprese do tenké vrstvy bakterií (mm až cm), biol. aktivní vrstvy, vertikálně stratifikované do zřetelně odlišných vrstev, např. vrstva písku, sinice, ox. železo, purpurové sirné bakterie, sediment s vysráženým FeS (sulfidem železa)

Význam studia bakterií ve vodním prostředí kvalita vody – hygienický význam indikátory fekálního znečištění  šíření infekcí indikátory organického znečištění kontaminace vod patogeny  onemocnění popis přírodních jevů – ekologické studie diverzita, rozdíly mikrobiálních společenstev – různé vlivy (habitaty, vnější prostředí, znečištění...) transformační (samočistící) procesy, koloběhy prvků indikátory fek. zneč. – potenciální zdroj šíření infekcí při kontaktu s kontaminovanou vodou ind. org. znečištění-jeden z ukazatelů jakosti vody při její analýze, ukazuje na přítomnost lehce odbouratelných org. látek kontaminace vod patogeny – pitné vody (rozvojové země), koupací vody, chladicí vody v klimat. zařízeních, vody, které přijdou do kontaktu s potravinami... onemocnění- trávicího ústrojí, kožní, respirační, močové

Zdroje kontaminace vod bakteriemi komunální odpady zemědělství

Zdroje kontaminace vod bakteriemi havárie průmysl

Hygienický význam studia bakterií z vodního prostředí 3 000 300 000 lidí na světě se každoročně nakazí chorobami přenášenými vodou ! 6 000 000 lidí na světě umírá každoročně na choroby přenášené vodou !

Hygienický význam studia bakterií z vodního prostředí EPIDAT: období 01-11/2008 zlepšení diagnostiky (dokonalejší metody) =zvýšení počtu případů kampylobakterové enteritidy-dříve zařazeny do jiných střevních infekcí

Hygienický význam studia bakterií z vodního prostředí patogenní bakterie s nejvyšší incidencí infekcí z vodního prostředí u nás: salmonely kampylobaktery patogeny z vodního prostředí s menší incidencí infekcí z vodního prostředí u nás: shigely yersinie patogenní E. coli listerie leptospiry legionely francisely onemocnění přenášená výše uvedenými původci: střevní respirační kožní močových cest apod. kampylobaktery salmonely leptospiry v rozvojových zemích převládá břišní tyfus (S. typhi)– 16 mil. případů, 600 tis. ročně umírá Francisella Legionella

Ekologické studie Fyziologické procesy + různé vlivy studium transformačních (samočistících) procesů v tocích, nádržích ... růst a množení bakterií v různých podmínkách procesy metabolismu (koloběh prvků...) Mikrobiální společenstva, taxonomie + rozdílné podmínky prostředí mikrobiální oživení různých habitatů diverzita mikrobiálních společenstev (zastoupení druhů; rozdíly fyziologické, fylogenetické, morfologické,...) Vývoj metod studia

Detekce bakterií z vodního prostředí malé rozměry bakteriálních buněk: cca 1-10 µm (okem lze rozlišit 200 µm, světelným mikroskopem 0,2 µm=200 nm, elektronovým mikroskopem 0,2 nm) vysoká rychlost dělení buněk zdvojnásobení počtu za cca 20 min. detekci komplikují malé rozměry, naopak lze využít vysoké rychlosti dělení buněk

Detekce bakterií z vodního prostředí Metody mikroskopické kultivační biochemické imunologické molekulárně-biologické

Detekce bakterií z vodního prostředí Gramovo barvení Mikroskopické metody světelná mikroskopie - barvení buněk fluorescenční mikroskopie – značení fluorescenčními barvami elektronová mikroskopie DAPI Elektronová mikroskopie

Detekce bakterií z vodního prostředí Kultivační metody -pevné půdy: namnožení 1 buňky do velikosti kolonie = KTJ -kultivace v tekutém médiu HPC 22 kolonie Serratia marcescens anaerostat diagnostické – odlišení či úplná determinace organismů rostoucích v daném médiu, a to i tehdy, je-li jich v živné půdě více než jeden druh. -univerzální živné půdy -selektivní média -diagnostická média -tekuté půdy

diagnostické – odlišení či úplná determinace organismů rostoucích v daném médiu, a to i tehdy, je-li jich v živné půdě více než jeden druh.

Detekce bakterií z vodního prostředí Biochemické metody - průkaz biochemických aktivit, např. utilizace substrátu, tvorba metabolických produktů... Měření úbytku kyslíku

Detekce bakterií z vodního prostředí Imunologické metody např. enzymový imunosorpční test (ELISA) Molekulárně-biologické metody (detekce genů, proteinů…) PCR RT-PCR sekvenace DNA sekvenční analýza rRNA

Aplikace mikrobiologie vody v praxi Zdravotnictví, hygiena a epidemiologie – hledání původců onemocnění Hydroanalytické a hygienické laboratoře – stanovení ukazatelů jakosti vod (povrchové, pitné, koupací, technologické...) Studium samočistících a transformačních procesů ve vodách (tekoucích, stojatých, mořských, biofilmech...) Studium života v extrémních podmínkách (archea...) Vývoj rychlých metod detekce rizikových bakterií (PCR, mikročipy...) Studie diverzity mikrobiálních společenstev Ekologické studie – biodegradace ...