18.-19.století vznik kapitalistické společnosti rozvoj průmyslu a obchodu technický a civilizační pokrok parlamentní způsob vlády vznik nových vrstev společnosti vznik obrovských impérií
OSVÍCENSTVÍ (18.st.) ENCYKLOPEDIE ČLOVĚK JE OD PŘIROZENOSTI DOBRÝ, ALE KAZÍ JEJ SPOLEČNOST. ENCYKLOPEDIE DENIS DIDEROT JEAN-JACQUES ROUSSEAU
hlásá, že člověk se řídí svým rozumem je tolerantní smyslem života je důstojný život na zemi
VYNÁLEZY bratři Montgolfierové – horkovzdušný balón James Watt – parní stroj Isaac Newton – zemská přitažlivost (gravitace) B.Pascal – mechanická kalkulačka, tlak vzduchu Carl Linné – třídění rostlin a živočichů do tříd A.Volta – elektrický článek (baterie)
Encyklopedie – velká kniha, která zahrnovala veškeré tehdejší poznatky (autoři např.Diderot, Rousseau, Voltaire) NÁZORY NA SPOLEČNOST J.Locke – moc nepochází od Boha, ale z lidu, lidé mají právo povstat proti vládě, která jim ubližuje Montesquieu – rozdělil moc ve státě – na zákonodárnou, výkonnou a soudní
OSVÍCENSKÝ ABSOLUTISMUS - osvícenské myšlenky měly vliv i na konání panovníků (rakouský císař Josef II., pruský král Fridrich II., ruská carevna Kateřina II.) - nejen nákladná reprezentace ve prospěch svého rodu, ale i plnění vladařských povinností, panovník = služebník státu - reformy – hospodářské (zavedení cla, jednotné míry a váhy) a společenské (tolerance různých náboženství, povinná školní docházka)
ŽIVOT A KULTURA většinu obyvatel (venkované) myšlenky osvícenství nezasáhly a žili nadále všedními starostmi – - obstarávání základních životních a duchovních potřeb - barokní katolická (okázalejší) zbožnost nebo střízlivější protestantská zbožnost
napodobování životního stylu francouzského dvora – paruky, oblékání, francouzština, nákladné zámecké stavby, francouzská komedie, italská opera, geniální skladatel Wolfgang Amadeus Mozart
- stavební slohy: rokoko – zdobný, barevný sloh navazující na baroko klasicismus – uklidnění, pravidelnost, vzor v antice - vznik národních literatur – knihy v národních jazycích určeny pro měšťany (Goethe)
ÚKOLY 1.Porovnej barokní a klasicistní styl a stručně popiš rozdíly. 2.Najdi typické znaky pro klasicistní stavební sloh. 3.Namaluj jednu barokní nebo klasicistní stavbu.