Označení DUM Fi - DUM Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rodina jako sociální skupina
Advertisements

Rodina jako sociální skupina
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
DŮSLEDKY SOCIÁLNÍCH UDÁLOSTÍ V RODINĚ Šimon Plecháček.
Předmět a očekávaný výstup
Označení DUM Fi- DUM Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr.
Označení DUM Fi- DUM Autor
Označení DUM Fi- DUM Autor
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Předmět a očekávaný výstup
Obecná a vývojová psychologie dne
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Označení DUM Fi- DUM Autor
Předmět a očekávaný výstup
Rodina.
Označení DUM Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Označení DUM Fi- DUM Autor
Příjmení a jméno: Stříbná Magda, Mgr.
Anotace Život ve škole, umění se učit 1. Autor Mgr. Martin Nosek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci si osvojí znalosti o tom, jak funguje škola, jaké.
Předmět a očekávaný výstup
Vývoj člověka Ontogeneze.
Označení vzdělávacího materiálu (kód): práceVY_52_INOVACE_ZE.8.58 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Předmět a očekávaný výstup
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Rodina v obraze dějin Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře.
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Rodina 6. ročník.
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
Označení DUM 13 _ 16 _ Pl _ DUM Autor Příjmení a jméno: Pavelková Irena, Bc. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
D ĚJINY RODINY. P OČÁTKY LIDSKÉ RODINY ( PŮL MILIONU LET ) Silná sexuální vazba heterosexuálních párů, doprovázená spoluprací na výchově dětí. Dlouhé.
1 Anotace ICT 2 _ 1/48 Prezentace seznamuje žáky s pojmy rodina, funkce rodiny, reprodukční, ekonomická funkce, psychické a citové potřeby, rodokmen rodiny.
Označení DUM Pl - DUM Autor Příjmení a jméno: Pavelková Irena, Bc. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Označení DUM 13 _ 17 _ Pl _ DUM Autor Příjmení a jméno: Pavelková Irena, Bc. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Manželství Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:prosinec.
Vývojový cyklus rodiny Mgr. Petra Sobková
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Označení DUM Fi- DUM Autor
Označení DUM Fi - DUM Autor
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název DUM: Rodina
Přelom chápání rodiny Vít Jirků.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Označení DUM Fi- DUM Autor
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Označení DUM Fi- DUM Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr.
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY pLánovÁnÍ rodičovství 17
Sociologie pro speciální pedagogy: Rodina
Výchova k občanství RODINA
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Slaďování pracovního a rodinného života podle dat VŠPS
Rodina, příbuzenství.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
POPULAČNÍ VÝVOJ V ČESKÉ REPUBLICE V ROCE & AKTUÁLNÍ ÚDAJE ZA ROK 2005
Rodina jako sociální skupina
Je nízká plodnost opravdu problémem?
Rodina jako sociální instituce
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
RODINA = sociální instituce a organizace charakteristická jak pro tradiční, tak pro moderní i postmoderní společnost = primární, neformální a malá skupina.
Soc. událostí….mateřství, rodičovství
Transkript prezentace:

Označení DUM 22 - 14 - Fi - DUM Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice, 747 28 Předmět a očekávaný výstup Ročník: 9. Datum: 21.9.2012 Předmět: Výchova ke zdraví Tematický celek: Historie rodiny. Očekávaný výstup: Seznámí se s historii rodiny, vytváří si vztah k rodině. Chápe rozdíly a vývoj rodiny dříve a dnes. Anotace: • Pracovní list pro žáky ke kontrole znalostí. • Motivační křížovka pro žáky. • Prezentace slouží jako podpora k výuce učiva – k lepší komunikaci a pochopení daného tématu. Klíčová slova: Výchova ke zdraví, rodina, historie rodiny.

Historie rodiny Současná rodina Vývojové fáze rodiny

Pravěk a rodina Člověk dnešního typu se objevuje v době kamenné Žil ve skupinách, které byly pokrevně spřízněné Klanová společnost – klany sdílely zpravidla určité území, náboženský kult, vnitřní i vnější ekonomické vazby První znaky rodiny – matriarchální Lovecké společnosti – typická rodina s menším počtem dětí, neustále migrující za potravou získávanou lovem

Rodina ve starověku Řecko – oikos – nejmenší jednotka – domácnost s domem, půdou a otroky Genos – organizace rodů Středověké rodiny jsou výrazně patriarchální Ženy byly mužům podřízeny, zdržovaly se v gynaikein – speciálně ženám vyhrazená místa domu

Mužům se tolerovaly mimomanželské vztahy – většinou s konkubínami Ženili se asi ve 30 letech, ženy se vdávaly v období konce puberty Dítě se stalo plnoprávnou bytostí až když mělo jméno – 10 den po narození Děti se často odkládaly a byly vychovávány tím, kdo je našel, často se pak stávaly otroky

Středověká rodina Slovanská rodina – kolem 5 stol.n.l. – žila v malých vesnických pospolitostech, byla patriárchální Nástup křesťanství a jeho norem a hodnot – manželský svazek je nezrušitelnou institucí Hlavními hodnotami je mravní čistota, láska, věrnost, vzájemná úcta Poslání rodiny je plození a kvalitní výchova dětí

Ekonomika rodiny – rodina jako výrobní jednotka Ekonomické vazby ovlivňují výběr partnera a oblast sňatků Rodiny jsou početnější, běžné je soužití 3 generací v jedné domácnosti Dětství dětí bylo krátké- asi do 8 let – brzy se musely zapojit do práce Byla zde zjevná necitelnost k narozeným dětem.

Novověká rodina Přestává dominovat ryze patriarchální charakter rodiny Propagace občanských svobod Objevují se hnutí propagující ženskou emancipaci Vstup žen do výrobní sféry Mění se role ženy v rodině, muž přestává být jediným živitelem rodiny Zavedení povinné školní docházky Omezen vliv matky na péči a výchovu dětí

Znaky současné rodiny Tendence odkládat sňatky a rození dětí na pozdější dobu Tendence ve větší míře zakládat rodinu neformálně, bez legálního sňatku Zvyšování rozvodovosti Tendence omezovat počet dětí, popř. nemít děti vůbec

Zaměstnanost rodičů vede k větší izolovanosti od dětí, důsledkem je větší samostatnost dětí, ale také psychické strádání Plánovitost rodičovství, výchovy, vzdělávání Emancipace žen = uplatnění žen ve společnosti, s tím souvisí větší zaměstnanost a také méně času ne děti a rodinu

Prodlužování doby, po kterou jsou děti s rodiči pospolu v jedné domácnosti Větší odstup mezi generacemi rodičů a dětí

Vývojové fáze rodiny z hlediska rodinného cyklu Manželská rodina - do 1 roku po uzavření sňatku Rodina s dítětem předškolního věku - od 2 – 9 let po sňatku Úplná rodina se všemi dětmi – minimálně dvěma – od 6. do 20.roku po sňatku

Úplná rodina se všemi dětmi – žádné není předškolního věku – od 10 Úplná rodina se všemi dětmi – žádné není předškolního věku – od 10. do 20.roku po sňatku Úplná rodina po odchodu prvního dítěte – od 21. do 24 roku po sňatku Manželská rodina – porodičovská etapa od 25. do 45.roku po sňatku

Etapizace rodinného cyklu Bezdětné manželství Obr.1 Obr.2

Rodina s malými dětmi Obr.3 Obr.4

Rodina s dětmi školního věku Obr.5

Rodina s dospívajícími dětmi Obr.6

Rodina po odchodu dětí Obr.7 Obr.8

Manželství s jedním partnerem v důchodu Manželství důchodců Vývoj rodiny končí vdovstvím Obr.9

Autorizace : Obr.1: http://images.alanbabarsom.multiply.com/image/4/photos/22/500x500/136/lstmarriageed9.jpg?et=er2fNbm3SYwVgIbQZVjHYA&nmid=86147483 Obr.2:http://www.klega.cz/data/pics/1274909698_utulek-se-psem-a-manzelkou.jpg Obr.3:http://www.femina.cz/uploads/432x270/files/271122_rodina-zena-muz-matka-otec-deti-stesti.jpg Obr.4:http://www.toplekar.cz/public/1/5f/9c/13140_34834_rodina_u_more.jpg Obr.5:http://blog.sme.sk/blog/136/46387/twisterdenzeme.jpg Obr.6:http://i.idnes.cz/11/101/cl6/ZUK3e488f_vysokoskolacka.jpg Obr.7:http://www.setshatra.com/wp-content/uploads/2011/08/%D8%B2%D9%88%D8%AC%D9%8A%D9%86-%D8%B3%D8%B9%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D9%86-2.jpg Obr.8:http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/440xX/Aug2010/667521.jpg?d41d Obr.9:http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR7iYbz3bey45eb6m1Sy4YLc560iZ6QSzK3VXuG3oHiLLqOMAKFenKQ99aBVg