Komparativní pedagogika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie ELDO, o. p. s.
Advertisements

Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA SOCIÁLNÍ U MATKY BOŽÍ JIHLAVA
Obecná východiska, zdroje ►Mezinárodní soustavy kvalifikací ►Národní soustava kvalifikací pro terciární sféru ►Projekt Q-RAM/ Národní kvalifikační rámec.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Vědecká rada Fakulty bezpečnostního inženýrství 8. prosince 2010
Sebehodnotící zpráva oboru speciální pedagogika na PdF MU
Fakulta ekonomická ZČU v Plzni Informace pro uchazeče:
Primární vzdělávání Pojem primární vzdělávání zahrnuje první stupeň základního vzdělávání. Dochází k zahájení základního vzdělávání a počátku povinné.
Hodnocení škol a školských zařízení
základního vzdělávání s ohledem na rovný přístup ke vzdělávání
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Kam po ZŠ?.  Splnil/a povinnou školní docházku v délce devíti let, nebo úspěšně ukončil/a základní vzdělávání před jejím splněním,  při přijímacím řízení.
Kam po ZŠ?.  Splnil/a povinnou školní docházku v délce devíti let, nebo úspěšně ukončil/a základní vzdělávání před jejím splněním,  při přijímacím řízení.
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Vzdělávací program N/01 Sociální práce pro absolventy všech typů středních škol s maturitou 3leté denní a 3a1/2leté dálkové studium ukončené absolutoriem3leté.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
STRATEGIE ROZVOJE ŠKOLSTVÍ A VĚDY V PROGRAMU NS-LEV 21 RNDr. Stanislav Palša http://
vlastní hodnocení školy
Příprava na výkon povolání
Organizační struktura
Priority ve vzdělávání jsou dané legislativou možnostmi finančních prostředků státního a krajských rozpočtů možnostmi čerpání fondů EU aktuálním vývojem.
2.1 Systém vzdělávání Zásady a cíle vzdělávání
DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ 24. ledna Co u nás můžete studovat? Studijní obory na KBO 1.Bakalářské (bc.) 1.1. Učitelské1.2. Neučitelské 2. Magisterské.
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc
Bc. Lektorství cizích jazyků
Vzdělávací politika.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Postavení pedagogiky mezi vědami
Bílá kniha Národní program rozvoje vzdělávání v ČR.
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc. katedra pedagogiky tel učitelství odborného výcviku a praxe.
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání 1. prosince 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
Obchodní akademie a Vyšší odborná škola Valašské Meziříčí Akademický rok 2016/2017.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Přínos programu SVES pro činnost ČŠI PaedDr. Jaroslav Müllner.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta.
La section franco-tchèque de SGO ČESKO-FRANCOUZSKÁ SEKCE SGO.
Středoevropská komparativní studia na IMS FSV UK kombinovaná forma studia Den otevřených dveří 2016 Tomáš Nigrin.
Srovnání škol České republiky a Slovenské republiky Nikola Kejhová Rájec – Jestřebí V úzkých Gymnázium Boskovice 2012.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:VkO9 - 4 Datum ověření ve výuce: Téma: Vzdělávací soustava ČR Tématický okruh: Člověk a pracovní život.
1 Novela zákona o pedagogických pracovnících. 2 Hlavní cíle změn Zvýšit prostupnost kvalifikací pro jednotlivé druhy a stupně škol Zrušení některých zbytečných.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Výchovn ě vzd ě lávací systém Č R Část 1. Pedagogika Mgr. Irena Kudláčková.
ŠVÝCARSKÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNÉ INSPIRACE Z NĚJ PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2016/2017 Vypracovala: Mgr. Yveta Opravilová, zástupkyně ředitele.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Kořenov 25. – 26. září 2014.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
1 Mezinárodní inspirace pro hodnocení výsledků vzdělávání: Celostátní testování žáků v Evropě Studie EURYDICE Český překlad:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Pedagogika jako vědecká disciplína
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání
Komplexní systém hodnocení
Tisková konference
PHmax ve středním vzdělávání
Přijímací řízení pro žáky vycházející z 5. ročníků
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
KKOV M/01 Maturitní obor 4-letý – denní forma
Organizační struktura
Národní program rozvoje vzdělávání v ČR
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ 2016/2017 část I. - Přihláška na SŠ
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
eTwinning – digitální technologie smysluplně a zábavně
Transkript prezentace:

Komparativní pedagogika Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Je disciplina, která je zaměřena na popis, analýzu a vysvětlování vzdělávacích systémů a problémů spjatých s jejich fungováním, a to ve dvou nebo více srovnávaných zemích nebo regionech. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Předmět komparativní pedagogiky: popisuje nejen shody a rozdíly mezi vzdělávacími systémy zemí, ale také analyzuje četné vlastnosti fungování těchto systémů a jejich výsledky.   Posláním je objevování, vysvětlování, šíření znalostí o vzdělávacích systémech, idejích a problémech vzdělávání. Přináší inspiraci a kritický pohled na vlastní vzdělávací systém a podporuje hledání nových řešení. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

otevírání obzorů (informativní funkce) Význam: otevírání obzorů (informativní funkce) prevence proti nekritickému přejímání – viz USA hledání vlastního stylu Komparativní pedagogika v praxi: teoretický význam – srovnáváme, seznamujeme se s něčím, vytváříme si analogii, rozvíjíme myšlení praktický význam – výměny studentů, pedagogů, výzkum, tvorba mezinárodních učebnic   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Náplň srovnávací pedagogiky: popis architektury vzdělávacích systémů – srovnání s architekturou vzdělávacího systému v jiné zemi komparace vlastností a fungování vzdělávacích systémů – hlavním účelem je vysvětlovat, jak funguje vzdělávání v různých zemích světa; aby se toto vysvětlování mohlo realizovat, je nutno identifikovat a vyhodnocovat ty parametry vzdělávacích systémů, které zakládají jeho fungování Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

indikátory vzdělávání Měřicí nástroje: indikátory vzdělávání Mezinárodní norma pro klasifikaci vzdělávání ISCED 1997 Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Typy komparace: synchronní - týká se určitého časového bodu, termínu (česká s americkou…) chronologická v rámci určité soustavy, teritoria, instituce nesrovnává k určitému časovému bodu, ale geneticky, vývojově, historicky pohledem chronologické komparace můžeme sledovat vývoj v rámci určité školské soustavy, části státu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Dílčí dělení komparativní pedagogiky: dle sledovaných institucí – např. komparativní pedagogika MŠ, ZŠ, VŠ i mimoškolní (např. dětská muzea) dle věku – komparativní pedagogika dětí, mládeže, dospělých, seniorů dle oboru – komparativní pedagogika oborové didaktiky (např. Mat, Fy)   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Informační zdroje KP: oficiální dokumenty – školské i další zákony, předpisy, nařízení, vyhlášky… pedagogický výzkum Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Kritéria pro srovnávání školských soustav: 1. Podle řízení výchovně vzdělávacích soustav centralizované – všichni se ve stejnou dobu učili to samé (socialismus) decentralizované – nevychází z jednoho centra (USA, SRN) pravomoc rozdělena – část pravomoci je na centrální úrovni a část na nižších správních útvarech (Japonsko, Itálie) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

2. Podle struktury školství jednotná (Dánsko, bývalé socialistické státy) integrovaná vnitřně diferencovaná (Japonsko, USA) nejednotná (Velká Británie) 3. Podle převládající formy a metody snahy po individualizaci – školství angloamerické, každý má svou lavici tradiční formy – převládá výklad učitele, frontální působení alternativní školy – Německo, Nizozemí… Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Analýza vybraných vzdělávacích systémů Německý systém Německo nemá jednotný školní systém. Ve státě existuje 16 vzdělávacích systémů v jednotlivých spolkových zemích. Školní podmínky a jejich osnovy jsou v jednotlivých spolkových zemích odlišné. Kromě škol státních jsou zde i školy soukromé a církevní. Společné pro všechny spolkové země: délka povinné školní docházky, zabezpečení návaznosti jednotlivých vzdělávacích stupňů, název vzdělávacích zařízení, systém známkování a vzájemné uznávání vysvědčení.   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

předškolní výchova je dobrovolná, mateřské školy jsou určené pro děti ve věku 3 – 6 let. 12letá povinná školní docházka (9 let plná, 3 roky částečná – pro ty, kteří nepokračují ve studiu – tzv. pokračovací škola – doplňuje u dělnických profesí všeobecné vzdělání – snaha zvýšit vzdělanost dělnické mládeže) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

od 6 let primární škola (4letá) pak 3 cesty: 5letá hlavní škola (pro praxi) 6letá reálná škola (úplné střední vzdělání) 6 + 3 gymnázium (pro VŠ) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

gymnázium – umožňuje vstup na všechny VŠ Typy maturit: gymnázium – umožňuje vstup na všechny VŠ SOŠ (reálky) – umožňuje vstup pouze na odborné VŠ (neprostupnost – pak už nelze univerzita ani doktorské studium) nástavbové gymnázium (po SŠ) – vysoká odborná škola nebo univerzita, ale pouze toho zaměření, jaké mělo to gymnázium Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Rakouský systém V Rakousku je školní docházka všeobecně povinná pro všechny děti, které v Rakousku trvale žijí, nezávisle na jejich národnosti. Je možno volit mezi soukromými a státními školami. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Francouzský systém Francouzský školský systém má tři základní stupně – počáteční (základní) školy, střední, vysoké školy. Každý stupeň se dělí na cykly, každý cyklus na jednotlivá období podle typu a funkce školy. Povinná školní docházka je desetiletá od 6 do 16 let. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Střední školy: SŠ se dělí na dva cykly: První cyklus - collége (nižší střední škola) je pro žáky věku 11/12 - 15/16 let. Collége je čtyřletá a poskytuje všeobecné středoškolské vzdělání. Druhý cyklus - lycée (vyšší střední škola) je pro žáky od 15/16 do 17/18 let věku. Student se musí rozhodnout, kterou sérii (větev studia) zvolí a jaké povinně volitelné předměty bude studovat. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Povinná školní docházka Finský systém Povinná školní docházka  Povinnou školní docházku zahajují děti po dovršení 7 let (nikoliv ve vztahu k akademickému roku, ale k roku kalendářnímu). Povinná školní docházka trvá 9 let. Základní vzdělávání končí ve věku 17 let žáka či dokončením 9. ročníku. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Studium trvá přibližně dva až tři roky, záleží na úspěšnosti studenta. Střední školy Střední vzdělání poskytují gymnázia (na těch studuje 52% středoškoláků) a tříleté odborné školy s různým zaměřením. Studium trvá přibližně dva až tři roky, záleží na úspěšnosti studenta. Maturitní zkouška Studium na gymnáziu je zakončeno státní maturitní zkouškou. Zkouška se skládá ze 4 povinných testů: test z mateřského jazyka (švédského či finského), druhého oficiálního jazyka (švédského či finského), cizího jazyka a dále buď z matematiky, nebo všeobecného testu. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Vysoké školy Po ukončení středního vzdělávání pokračují studenti ve studiu na univerzitách či polytechnikách. Počet uchazečů o studium na VŠ je výrazně vyšší než kapacita otvíraných prvních ročníků VŠ. Proto jsou studenti přijímáni na základě výsledků státních maturitních zkoušek či kombinace výsledků maturitní zkoušky a vstupního testu. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Vzdělávací systém v ČR - viz Pedagogika I. ročník Národní program rozvoje vzdělávání v ČR - tzv. Bílá kniha Obsahem Bílé knihy jsou: východiska a předpoklady rozvoje vzdělávací soustavy předškolní, základní a střední vzdělávání terciární vzdělávání vzdělávání dospělých závěr – hlavní strategické linie vzdělávací politiky v ČR   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Vzdělávací systém USA Vzdělávací systém v USA je charakterizován vysokým stupněm decentralizace. Je to dáno i historickým vývojem. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Předškolní vzdělávání Zahrnuje něco jako naše bývalé jesle, předškolní pečovatelská centra, mateřské školy. Existuje také "Head Start", což je federálně podporovaný program pro sociálně slabé děti. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Základní a střední vzdělávání Zahrnuje celkem 12 roků vzdělávání. Organizace těchto dvou stupňů vzdělávání se výrazně liší v jednotlivých státech i školských distriktech. Obecně platí, že žáci stráví 6-8 roků na základním stupni, který pokračuje 4-6 roky středního vzdělávání. Poslední 4 roky střední školy jsou obyčejně nazývány jako "high school". Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Vzdělávání je ukončováno ve věku 17 nebo 18 let Vzdělávání je ukončováno ve věku 17 nebo 18 let. Absolventi mohou pokračovat ve vzdělávání na technických a učňovských vzdělávacích institucích, dvouletých místních nebo nižších "colleges" nebo na čtyřletých "colleges" nebo univerzitách. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Vysoké školství Ve Spojených státech je více než 600 veřejných a téměř 1800 soukromých čtyřletých vysokých škol (colleges) a univerzit. Akademické tituly udílené na těchto školách zahrnují bakalářský stupeň a graduované tituly - magisterský a doktorandský stupeň. Nejčastějším "undergraduate" titulem je bakalář. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Nizozemský systém Délka povinné školní docházky je 11 let. Předškolní výchova je začleněna do povinné školní docházky a mateřská škola je propojena se základní školou. Žák začne chodit do školy v měsíci následujícím po dovršení 5 let věku a končí s koncem školního roku, v němž dovršil 16 let. Šestnáctiletí, kteří již nepokračují v dalším intenzívním studiu, jsou povinni navštěvovat 1-2 roky školu nejméně 2 dny v týdnu. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Vzdělávací systém zahrnuje tyto základní součásti: základní škola (4/5 – 12 let) zvláštní základní a střední školy (3 – 20 let) střední školy (12 – 18/20 let) všeobecné a odborné školy vysoké školy (až od 18 let): univerzity, technické vysoké školy a koleje, Otevřená univerzita instituce pro vzdělávání dospělých Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Anglický systém Povinná školní docházka začíná po dovršení 5 let a trvá až do posledního červnového pátku ve školním roce, ve kterém děti dosáhnou věku 16 let. Žáci zpravidla přecházejí z primary school (obdoba prvního stupně základní školy) na secondary school (obdoba druhého stupně základní školy s prvním ročníkem střední školy) ve věku 11 let. Většina secondary schools v Anglii má všeobecné zaměření; a nevyužívá při přijímání žáků přijímací pohovory. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Děkuji za pozornost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK