Jednobuněčné prokaryotní organismy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co to jsou mikroorganismy?
Advertisements

BAKTERIE. CO JE TO TA BAKTERIE? Prokaryotní organismus Samostatná funkční biologická jednotka, nejjednodušší buňka schopná samostatné existence Zlý patogen,
Bakteriologie Určování bakterií.
Mohou nám být mikrobi prospěšní?!?
Bakterie 1 VY_32_INOVACE_A1-01 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
STRUKTURA BUŇKY.
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
Biomonitoring volných vod Schrems Kvalita vody – mikrobiologická fyzikální chemická biologická nezávadnost barva chuť zápach.
Organické a anorganické sloučeniny lidského těla
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
PŘÍRODOPIS Bakterie – 6. ročník..
Staphylococcus aureus
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_597.
BAKTERIE Jsou to jednobuněčné organismy (tělo je tvořeno jednou buňkou), jsou všudypřítomní: vyskytují se na poušti, ve vzduchu, v moři, za polárním.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA BAKTERIE
Prokaryota.
ORGANISMY JEDNOBUNĚČNÉ
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Základní taxony Každý organismus je do nich zařazen
KVASINKY Jedná se o jednobuněčné houby – mikroorganismy patrné pod mikroskopem. Žijí všude kolem nás. Jsou složitější než bakterie (mají silnou buněčnou.
Prokaryotická buňka.
Buňka.
Jednobuněčné organismy s nepravým jádrem
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Biologie 1.E
Bakteriální onemocnění člověka
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Bakteriální nemoci člověka
Bakterie.
BAKTERIE.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Bakterie - nejstarší obyvatelé Země
LES ŘASY.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_585.
BAKTERIE.
Stavba Význam v přírodě a pro člověka
Buněčné soustavy prokaryotického typu
Základní struktura živých organismů
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
ŽÍJÍ MEZI NÁMI BAKTERIE
Prokaryotní organismy Bakterie III. Grampozitivní bakterie grampozitivní buněčná stěna celkem 13 skupin obvykle chemoheterotrofní aerobní, anaerobní,
MIKROBIOLOGIE Virologie Bakteriologie Bakteriologie Parazitologi e Parazitologi eMykologie.
Bakterie. Malé organismy viditelné jen pomocí mikroskopu. Jsou to jednobuněčné organismy – jejich tělo je tvořeno jen jednou buňkou. Jsou jednodušší a.
Rostlinná plasmatická blána mitochondrie cytoplasma ribozomy jádro vakuola chloroplasty buněčná stěna buňka.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Prokaryotní organismy charakteristika,
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
VY_52_INOVACE_01_Organizmy lidských sídel – učební text
BAKTERIE – nejstarší obyvatelé Země(po výkladu si zapiš do sešitu)
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Bakterie.
Bakterie Nikola Klaclová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
2.1 Viry, bakterie Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku nebo neštovice?
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
Gabriela Černohorská 3.A
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
BAKTERIE.
Prokaryotická buňka.
Základní škola, Hradec Králové
Základní škola, Hradec Králové
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Jednobuněčné prokaryotní organismy BAKTERIE Jednobuněčné prokaryotní organismy

Bakteriální buňka malá – vysoká rychlost metabolismu obsahuje: jádro (chromozom = mlk DNA) cytoplazmatická membrána cytoplazma ribozomy plazmid buněčná stěna

Plazmid malá mlk DNA není nutný pro život přenos plazmidu: konjugací transformací transdukcí - bakteriofág

Plazmid rezistence na antibiotika rezistence na těžké kovy produkce antibiotik produkce toxinů schopnost rozkládat biologicky inertní látky

Buněčná stěna G+ (gram pozitivní) mechanicky odolnější neobsahuje lipidy G – (gram negativní) chemicky odolnější vnější membrána, fimbrie bez buněčné stěny

Buněčná stěna G+ G - bez stěny Staphylococcus aureus Clostridium tetani Listeria monocytogenes Salmonella typhymurium Yersinia pestis Bordetella pertussis mykoplazmata

Tvary bakterií Kulovitý = koky diplokoky streptokoky stafylokoky

Tvary bakterií Tyčinkovitý = bacily schopnost tvořit endospory

Tvary bakterií Zakřivené: vibria spirily spirochéty

Tvary bakterií S bičíkem: monotricha lofotricha amfitricha peritricha

Rozmnožování Dělením

Rozmnožování Pučením

Fotoautotrofní bakterie zdroj energie: zdroj uhlíku: zdroj vodíku: světlo CO2 oxygenní H2O anoxygenní např. H2S

Fotoheterotrofní bakterie zdroj energie: zdroj uhlíku: zdroj vodíku: světlo organická látka organická látka

Chemoautotrofní bakterie zdroj energie: zdroj uhlíku: zdroj vodíku: oxidace anorg. látek - NH3 (nitrifikační bakterie) - S (sirné bakterie) CO2 H2O

Chemoheterotrofní bakterie zdroj energie: oxidace organických látek Kvašení oxidace kyslíkem, který je součástí molekuly organické látky tvořící se uvnitř buňky např. alkoholové kvašení 2) Dýchaní oxidace vzdušným kyslíkem

Chemoheterotrofní bakterie zdroj uhlíku: zdroj vodíku: organická látka organická látka

Výskyt bakterií všudypřítomné tvoří polovinu živé hmoty na zemi vzduch až 30 000/m3 splašková voda 1 mil./ml ornice 108/g lidská stolice 109/g - 1/3 hmotnosti bachor 1010/g

Půda Mineralizace Ovlivňují úrodnost Nezbytné v koloběhu biogenních prvků, zejména dusíku a síry

Vzduch Zdroje bakteriíí ve vzduchu: půda lidé

Voda Rychle tekoucí vody – malé množství Splašky, voda z kanalizace – zdravotně závadná Voda z kohoutku – studená voda nezávadná – teplá voda nekontrolována

Lidské tělo kůže ústa dýchací cesty střeva

vysychá, pro bakterie nevhodná bakterie v podpaží rozkládají výměšky kožních žláz na zapáchající produkty z

prostředí příznivé pro bakterie zdrojem živin jsou sliny mléčné bakterie přeměňují cukry na kyselinu mléčnou – zubní kaz z

velké množství bakterií při dýchání usazují se na sliznici nosohltanu (obsahuje velké množství bílých krvinek) plíce zdravého člověka bakterie neobsahují z

střevní mikroflora - Escherichia coli produkují látky s antibiotickými účinky antibiotika a nevhodná strava narušují rovnováhu rozvoj nežádoucích bakterií, střevní potíže z

Patogenní bakterie pouze malá !!! část způsobují infekční onemocnění napadají lidi, zvířata, rostliny obligátní a oportunní patogeny epidemie pandemie

Šíření nákazy Přímý přenos: přímý styk mezi zdrojem nákazy a novým hostitelem Nepřímý přenos: přenos vzduchem, prostřednictvím předmětů, potravin, vodu ...

Využití bakterií potravinářství: zrání sýrů, výroba jogurtů, výroba octa medicína: syntéza vitamínů, antibiotik, inzulinu průmysl: čištění odpadních vod