Zlomky Porovnávání zlomků..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Středový a obvodový úhel
Advertisements

Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Mocniny zlomků (základu – mocněnce ve tvaru zlomku)
Slovní úlohy o společné práci − 2
Zlomky Násobení zlomků..
Lomené algebraické výrazy
Zlomky Sčítání zlomků..
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Lomené algebraické výrazy
Slovní úlohy o společné práci − 3
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lomené algebraické výrazy
Pojem zlomek a jeho zápis.
Zlomky a desetinná čísla.
Zlomky a desetinná čísla.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Úpravy algebraických výrazů
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ZLOMKY 7. ROČNÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dvourozměrné geometrické útvary
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Orofacionální cvičení I Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad mnohočlenů na součin
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Zlomky Porovnávání zlomků..
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Zlomky Sčítání zlomků..
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
* Porovnávání zlomků Matematika – 7. ročník *
Pojem zlomek a jeho zápis.
Zlomky a desetinná čísla.
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Zlomky (5) Porovnávání zlomků
Pojem zlomek a jeho zápis.
* Zlomky Matematika – 7. ročník *.
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Zlomky Krácení zlomků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Pojem zlomek a jeho zápis.
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Transkript prezentace:

Zlomky Porovnávání zlomků.

Kruh jsme rozdělili na sedm stejných částí – sedminy. Zlomky Slouží k vyjádření části celku. Rozdělíme-li celek na stejné části, dostaneme zlomky. pět sedmin tři sedminy Kruh jsme rozdělili na sedm stejných částí – sedminy. kruh – jeden celek

Pět (stejných) dílů z osmi (stejných) dílů, tj. pět osmin. Zápis zlomků Matematický zápis zlomku tvoří tři části. čitatel (vyjadřuje počet stejných dílů) Zapiš zlomkem žlutou část celku. Pět (stejných) dílů z osmi (stejných) dílů, tj. pět osmin. zlomková čára jmenovatel (vyjadřuje na kolik stejných dílů je celek rozdělen)

První zlomek je větší než druhý. Porovnávání zlomků Při porovnávání zlomků určujeme, který z nich vyjadřuje větší část celku, větší množství. Při porovnávání zlomků mohou nastat tři možnosti: > První zlomek je větší než druhý.

První zlomek je menší než druhý. Porovnávání zlomků Při porovnávání zlomků určujeme, který z nich vyjadřuje větší část celku, větší množství. Při porovnávání zlomků mohou nastat tři možnosti: < První zlomek je menší než druhý.

První zlomek se rovná druhému. Porovnávání zlomků Při porovnávání zlomků určujeme, který z nich vyjadřuje větší část celku, větší množství. Při porovnávání zlomků mohou nastat tři možnosti: = První zlomek se rovná druhému.

Rovnost zlomků Zlomky se sobě rovnají, když vyjadřují stejné množství, stejnou část celku. Chceme-li zjistit, zda se sobě zlomky rovnají, porovnáme je v základním tvaru! Pokud je základní tvar stejný, vyjadřují zlomky stejnou část celku, tzn. rovnají se.

Rovnost zlomků Zlomky vyjadřují stejnou část celku, pokud se rovná jejich základní tvar. Příklad č. 1: Zjisti, zda se následující zlomky sobě rovnají. Do základního tvaru se zlomky uvádějí pomocí krácení. Budeme tedy dané zlomky krátit. Krátit se dá různými způsoby, a tak si ukážeme alespoň dvě varianty. :10 :6 :2 :10 :6 :2 nebo nebo :2 :5 :2 :2 :3 :2 :5 :2 :2 :3

Rovnost zlomků Zlomky vyjadřují stejnou část celku, pokud se rovná jejich základní tvar. Příklad č. 2: Platí následující rovnost: Zda rovnost platí, poznáme po uvedení zlomků do základního tvaru. Jak již bylo řečeno, do základního tvaru se zlomky uvádějí pomocí krácení. Budeme tedy opět dané zlomky krátit. :2 :7 :5 :3 :2 :7 :5 :3

> < Porovnání zlomků Na minulém snímku jsme zjistili, že základní tvary daných zlomků se sobě nerovnají, tudíž se nerovnají ani dané zlomky. Jak ale zjistíme, který z nich je větší, který vyjadřuje větší část celku? Na to se nyní společně pokusíme najít odpověď. Začněme porovnáváním zlomků se stejnými jmenovateli. > < Stejné jmenovatele zlomků znamenají rozdělení celku na stejné části. Který zlomek má tedy těchto stejných částí více, jinými slovy má většího čitatele, ten je větší!

> < Porovnání zlomků Nyní budeme porovnávat zlomky se stejnými čitateli. > < Ze dvou zlomků se stejným nenulovým čitatelem je větší ten, který má menšího jmenovatele.

Porovnání zlomků Nyní budeme porovnávat zlomky s různými čitateli i jmenovateli. Zlomky převedeme na společné jmenovatele a teprve potom porovnáme! Na společného jmenovatele se zlomky uvádějí pomocí rozšiřování. Společného jmenovatele určíme jako nejmenší společný násobek jednotlivých jmenovatelů. V našem případě je nejmenším společným násobkem jmenovatelů a tedy společným jmenovatelem číslo 12. .4 .3 Závěr: Zlomky porovnáváme tak, že je pomocí rozšiřování převedeme na společného jmenovatele a následně porovnáme čitatele. .4 .3 <

Nejmenším společným jmenovatelem je číslo 30. Porovnání zlomků Obdobně můžeme porovnávat jakýkoliv počet zlomků a seřazovat je vzestupně (od nejmenšího po největší) nebo sestupně (od největšího po nejmenší). .10 .2 .6 .3 .10 .2 .6 .3 Sestupně (tj. pořadí od největšího k nejmenšímu): Vzestupně (tj. pořadí od nejmenšího k největšímu): Nejmenším společným jmenovatelem je číslo 30. 2. 3. 1. 4. 4. 1. 3. 2.

Přesuň do kružnice správný matematický operátor. A nyní něco na procvičení – porovnej zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://www.sadlier-oxford.com/math/practice/gr2/Chapt_10/compare/0210.html Pomůcka, jak na to (klikej): Pro kontrolu klikni do tolika políček, kolik jich má být vybráno dle čitatele. Přesuň do kružnice správný matematický operátor. Klikni pro ještě jednu kontrolu, zároveň však pro vyvolání nového příkladu. Porovnej výpočtem dané zlomky a urči, který znak mezi ně správně patří.

Klikni na tlačítko PLAY. A nyní něco na procvičení – seřaď zlomky. Otevřete následující odkaz, určete pořadí zlomků a pak si proveďte kontrolu: http://www.bbc.co.uk/skillswise/numbers/fractiondecimalpercentage/fractions/comparingfractions/flash2.shtml Pomůcka, jak na to (klikej): Klikni na tlačítko PLAY.

Zvol si úroveň obtížnosti. A nyní něco na procvičení – seřaď zlomky. Otevřete následující odkaz, určete pořadí zlomků a pak si proveďte kontrolu: http://www.bbc.co.uk/skillswise/numbers/fractiondecimalpercentage/fractions/comparingfractions/flash2.shtml Pomůcka, jak na to (klikej): Zvol si úroveň obtížnosti.

A nyní něco na procvičení – seřaď zlomky. Otevřete následující odkaz, určete pořadí zlomků a pak si proveďte kontrolu: http://www.bbc.co.uk/skillswise/numbers/fractiondecimalpercentage/fractions/comparingfractions/flash2.shtml Pozor! Pokud uděláš chybu, ztrácíš život. Pomůcka, jak na to (klikej): Po každém přesunu si můžeš udělat kontrolu správnosti kliknutím zde. Přesuň zlomky na správné místo tak, abys dodržel/a jejich pořadí. Seřaď si výpočtem dané zlomky.

Shrnutí: Zlomky porovnáváme tak, že je pomocí rozšiřování převedeme na společného jmenovatele a následně porovnáme čitatele. Ze dvou zlomků se stejným jmenovatelem je větší ten, který má většího čitatele. Ze dvou zlomků se stejným nenulovým čitatelem je větší ten, který má menšího jmenovatele.