FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI MINERÁLŮ 1 2 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI MINERÁLŮ závisejí na chemickém složení a na vnitřním uspořádání částic v krystalové mřížce propustnost světla, barva, vryp, lesk, štěpnost a lom, soudržnost, tvrdost, hustota Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
PROPUSTNOST SVĚTLA průhledné minerály: průsvitné minerály: propouštějí světlo dokonale křišťál průsvitné minerály: propouštějí světlo hůře muskovit neprůhledné minerály: nepropouštějí světlo měď 3 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
BARVA barevné bezbarvé zbarvený vždy stejná barva síra čiré minerály křišťál zbarvený příměs cizích chemických látek ametyst 4 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
VRYP barva stopy vznikající otíráním minerálu o porcelánovou destičku bezbarvé minerály vryp bílý sádrovec barevné minerály vryp odpovídá jejich barvě rumělka 5 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
LESK vzniká odrazem světla od minerálu silně lesknoucí minerály kovový, diamantový, perleťový lesk pyrit méně lesknoucí minerály skelný, mastný, hedvábný lesk křemen nelesknoucí minerály matný lesk limonit 6 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Štěpnost a lom štěpnost lom pravidelná, rovná plocha dokonalá X nedokonalá halit, kalcit lom nepravidelná, nerovná plocha lasturnatý křemen 7 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Soudržnost schopnost odolávat tlaku nebo nárazu kujné křehké lze je roztepat na tenký plíšek zlato křehké po úderu se rozletí na drobné úlomky pyrit 8 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Tvrdost závisí na vzdálenosti částic v krystalové mřížce desetičlenná Mohsova stupnice tvrdosti Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
1 Mastek lze do nich rýpat nehtem 2 Sůl kamenná 3 Kalcit lze do nich rýpat kapesním nožem 4 Fluorit 5 Apatit 6 Živec ryjí do skla 7 Křemen 8 Topaz 9 Korund 10 Diamant Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Hustota závisí na atomové hmotnosti prvků v krystalové mřížce největší hustotu mají minerály ryzích kovů zlato, platina 9 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Použité obrázky: Použitá literatura: obr. č. 1 – 8 - vlastní archiv autora obr. č. 9 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zlato_2.jpg Volně šiřitelné Použitá literatura: ŠVECOVÁ, MILADA. MATĚJKA, DOBROSLAV. Přírodopis 9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání Plzeň: Nakladatelství FRAUS, 2007. ISBN 9788072385874 str. 16 – 19 ZAPLETAL, JAN. JANOŠKA, MARTIN. BIČÍKOVÁ, LUDMILA. TOMANČÁKOVÁ, MARIE. Přírodopis 9. Olomouc: nakladatelství PRODOS, 2005. ISBN 8072300695 str. 11 - 13 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.