Španělská renesanční literatura

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
32_04_34 Renesance - shrnutí Anotace Renesance - shrnutí
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Anotace Žák se seznámí s ukázkou tvorby M. Cervantese …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Popíše vlastnosti postavy rytíře a pokusí se.
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
VY_32_INOVACE_ČJ.8.16_Miguel de Cervantes,prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Od Karla V. po Filipa II. Nizozemské povstání
Husovi předchůdci Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Renesance a humanismus
DĚJINY VÝZNAMNÝCH EVROPSKÝCH STÁTŮ
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
MICHAIL AFANASJEVIČ BULGAKOV
MARCEL PROUST Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
FEDERICO GARCÍA LORCA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
HEINRICH MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název Miguel de Cervantes y Saavedra Předmět, ročník
Španělsko v 16. století a vzestup Nizozemí
IVAN BUNIN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Anglie 15. a 16. století Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
HERMANN HESSE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
JOHN GALSWORTHY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Český naturalismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Portréty literárních osobností světové literatury.
BERTOLT BRECHT Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
LION FEUCHTWANGER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vladimir Vysockij Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
WILLIAM FAULKNER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Portréty literárních osobností světové literatury
Marcel Proust Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
8 Řecká literatura attického a helénistického období
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
NĚMECKO A RAKOUSKO Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VIRGINIA WOOLFOVÁ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Renesanční literatura ve Francii a ve Španělsku Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/
André Breton Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ANDRÉ GIDE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Giovanni Boccaccio díla: Dekameron – cyklus 100 novel, eroticky zaměřené, 10 dní, 10 mladých lidí (3 muži a 7 žen). Fiesolské nymfy Milostné vidiny.
FRANCIS SCOTT FITZGERALD
Romain Rolland Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VELKÁ BRITÁNIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Svatá říše římská, Rusko
MAXIM GORKIJ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Španělská renesance.
MICHAIL ALEXANDROVIČ ŠOLOCHOV
Anotace: Text je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a žákům nástavbového studia. Prezentace je určena k opakování literárního období renesance.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ROMÁN Žánr velké epiky delší časový úsek Pozadí společenských událostí doby Druhy románu: společenský, dobrodružný, fantastický, sci-fi, milostný, psychologický,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_20_LITERATURA.
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Významní představitelé renesanční literatury
Divadlo španělského zlatého věku 2
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Rytířská hrdinská epika
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Literatura v období renesance
RENESANCE A HUMANISMUS V EVROPSKÉ LITERATUŘE
VY_32_INOVACE_Jir_I-21 Pavel Kohout Název projektu: OP VK
Transkript prezentace:

Španělská renesanční literatura Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

V 16. století - hospodářský rozkvět Španělska. Karel I. Habsburský (1516-1556) králem Nizozemí, jižní Itálie , německý císař = nejmocnější evropský panovník Španělsko - obrovské zisky ze zámořských kolonií i Nizozemí Filip II. (1556 – 1598) porazil Turky v bitvě u Lepanta (1571) vybudoval proslulý Escorial nakonec ale ztratil Nizozemí a Španělsko postupně přichází o výsadní postavení v Evropě

Escorial má několik funkcí Escorial má několik funkcí. Jde zároveň o palác i klášter, kterému vévodí monumentální kostel.

El Greco Pátá pečeť Apokalypsy Laokoon

Lope de Vega (1562-1635) básník, prozaik, dramatik nejvýznamnější dramatik zlatého věku španěl. lit. studoval teologii a filozofii zavrhl dělení dramatu na komedie a tragédie vytvořil specifický útvar „španělská komedia“ = veršované drama mísící tragiku s komikou; rozdělené do tří aktů

komedie pláště a dýky (meče): náměty ze šlechtické společnosti napsal asi 1800 her komedie pláště a dýky (meče): náměty ze šlechtické společnosti témata – láska, čest, žárlivost kritika společenské morálky, poukazování na nerovné postavení jednotlivých společenských vrstev Dům v Madridu, v němž Lope de vega žil v letech 1610-1635

Ovčí pramen (Fuente Ovejuna) námět čerpán z národních dějin španělská vesnice Fuente Ovejuna povstane proti tyranovi komtur (hodnostář rytířského řádu) zneužívá svou moc (znásilňuje děvčata, ponižuje sedláky) vesničané tyrana zabijí vrchnost zjišťuje pachatele, mučením chce dohnat vesničany k jeho prozrazení všichni ale odpovídají, vrahem je Fuente Ovejuna, tak je znemožněno vykonat jakýkoliv trest

Tirso de Molina (1584-1648) dramatik, přímý pokračovatel Lope de Vegy byl knězem a misionářem (neodvratnost nejvyššího trestu, zatracení pro hříšníky)

Svůdce sevillský a kamenný host poprvé se objevuje postava dona Juana (svůdce žen) ovlivněn Byron, Molière, Mozart – Don Giovanni Národní divadlo, 1991

Miguel de Cervantes y Saavedra (1547-1616) básník, prozaik, dramatik narodil se v rodině zchudlého šlechtice jako šestý z osmi dětí vstoupil do armády, v bitvě u Lepanta (1571) přišel o ruku pět let strávil ve vyhnanství v Alžíru, kam ho odvlekli turečtí piráti po návratu domů byl vězněn pro dluhy a podezření z vraždy (vyloučen z církve) 1584 se oženil s osmnáctiletou dívkou, usedlý život mu nevyhovoval odešel do Andalusie 1616 zemřel v bídě v Madridu

Důmyslný rytíř don Quijote de la Mancha Shrňte obsah ukázky. Popište a charakterizujte dona Quijota. Jak se z titulního hrdiny stal potulný rytíř? Jaké jméno dal svému koni? Jak získal hrdina jméno don Quijote de la Mancha? Vypráví tento příběh don Quijote? Jak se nazývá tato forma vypravování? Titulní strana románu z roku 1605

dvoudílný román; parodie na rytířské romány šlechtic a snílek Alonzo Quijano podlehl četbě rytířských románů stárnoucí „rytíř smutné postavy" chce dobýt slávu, aby získal srdce vysněné krásky (Dulcinea), vydává se za ní v sedle ubohé herky (Rocinante) společně s věrným sluhou (Sancho Panza), který nepodléhá pánovým iluzím, ale těší se na ostrov, který mu don Quijote slíbil don Quijote cestuje španělským venkovem a zažívá řadu dobrodružství: bojuje s větrnými mlýny, stádem ovcí a měchy vína, zastane se galejníků, několikrát je zbit, ale dále žije ve svém ideálním světě. setkává se s Dulcineou, prohrává v souboji s „rytířem" Bílé luny a musí se vrátit domů uvědomuje si, že žil iluzemi, a umírá jeho činy ovlivní Sancho Panzu Honoré Daumier, 1868

Dva kontrastní literární typy: Don Quijote: komický a tragický zároveň; směšný a pošetilý, ale i opravdový a ušlechtilý (i když odtržený od skutečnosti), čímž mění lidi ve svém okolí Sancho Panza: praktický přízemní muž snažící se zajistit si bezstarostný život Sousoší v Madridu

– druhá nejpřekládanější kniha světa. Lze ji číst v 85 jazycích. Cervantesův román – druhá nejpřekládanější kniha světa. Lze ji číst v 85 jazycích. Gustave Doré První - Bible „Urážky naň čekaly, aby je odčinil, křivdy, aby je napravil, nesprávnosti, aby je odstranil, zlořády, aby je vykořenil, povinnosti, aby je naplnil.“

= prostředek proti společenskému zlu Nizozemí Erasmus Rotterdamský (1465-1536) nizozemský teolog a filosof prosazoval ideál mravního zdokonalování jednotlivce cestou nepřetržitého vzdělávání zdělání a sebepoznání = = prostředek proti společenskému zlu

Chvála bláznovství odvíjí se od tradice „bláznovské literatury“ proslov paní Bláznivosti ke shromáždění příznivců paní chválí sebe samu, život lidí bere jako komedii hlavní postavu doprovázejí Opilství, Nevzdělanost, Podlézavost a Egoismus

Španělská renesanční literatura Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: Balajka, Bohuš a kol.: Přehledné dějiny literatury I. SPN, Praha 1992 Bláhová, Renata a kol.: Literatura pro 1. ročník středních škol. DIDAKTIS, Brno 2008 Bláhová, Renata a kol.: Literatura pro 1. ročník středních škol, pracovní sešit. DIDAKTIS, Brno 2008 Prokop, Vladimír: Dějiny literatury od starověku do počátku 19. století. O.K. –Soft, Sokolov 2001 Sárközi, Radek: Elektronická učebnice literatury, Abeceda, o. s., Most Soukal, Josef a kol.: Literatura pro 1. ročník středních odborných škol. SPN, Praha 2000 http://cs.wikipedia.org/ http://www.flickr.com/photos/rafaelji/3830724610/ http://en.wikipedia.org/wiki/Don_Quixote