Španělská renesanční literatura Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí
V 16. století - hospodářský rozkvět Španělska. Karel I. Habsburský (1516-1556) králem Nizozemí, jižní Itálie , německý císař = nejmocnější evropský panovník Španělsko - obrovské zisky ze zámořských kolonií i Nizozemí Filip II. (1556 – 1598) porazil Turky v bitvě u Lepanta (1571) vybudoval proslulý Escorial nakonec ale ztratil Nizozemí a Španělsko postupně přichází o výsadní postavení v Evropě
Escorial má několik funkcí Escorial má několik funkcí. Jde zároveň o palác i klášter, kterému vévodí monumentální kostel.
El Greco Pátá pečeť Apokalypsy Laokoon
Lope de Vega (1562-1635) básník, prozaik, dramatik nejvýznamnější dramatik zlatého věku španěl. lit. studoval teologii a filozofii zavrhl dělení dramatu na komedie a tragédie vytvořil specifický útvar „španělská komedia“ = veršované drama mísící tragiku s komikou; rozdělené do tří aktů
komedie pláště a dýky (meče): náměty ze šlechtické společnosti napsal asi 1800 her komedie pláště a dýky (meče): náměty ze šlechtické společnosti témata – láska, čest, žárlivost kritika společenské morálky, poukazování na nerovné postavení jednotlivých společenských vrstev Dům v Madridu, v němž Lope de vega žil v letech 1610-1635
Ovčí pramen (Fuente Ovejuna) námět čerpán z národních dějin španělská vesnice Fuente Ovejuna povstane proti tyranovi komtur (hodnostář rytířského řádu) zneužívá svou moc (znásilňuje děvčata, ponižuje sedláky) vesničané tyrana zabijí vrchnost zjišťuje pachatele, mučením chce dohnat vesničany k jeho prozrazení všichni ale odpovídají, vrahem je Fuente Ovejuna, tak je znemožněno vykonat jakýkoliv trest
Tirso de Molina (1584-1648) dramatik, přímý pokračovatel Lope de Vegy byl knězem a misionářem (neodvratnost nejvyššího trestu, zatracení pro hříšníky)
Svůdce sevillský a kamenný host poprvé se objevuje postava dona Juana (svůdce žen) ovlivněn Byron, Molière, Mozart – Don Giovanni Národní divadlo, 1991
Miguel de Cervantes y Saavedra (1547-1616) básník, prozaik, dramatik narodil se v rodině zchudlého šlechtice jako šestý z osmi dětí vstoupil do armády, v bitvě u Lepanta (1571) přišel o ruku pět let strávil ve vyhnanství v Alžíru, kam ho odvlekli turečtí piráti po návratu domů byl vězněn pro dluhy a podezření z vraždy (vyloučen z církve) 1584 se oženil s osmnáctiletou dívkou, usedlý život mu nevyhovoval odešel do Andalusie 1616 zemřel v bídě v Madridu
Důmyslný rytíř don Quijote de la Mancha Shrňte obsah ukázky. Popište a charakterizujte dona Quijota. Jak se z titulního hrdiny stal potulný rytíř? Jaké jméno dal svému koni? Jak získal hrdina jméno don Quijote de la Mancha? Vypráví tento příběh don Quijote? Jak se nazývá tato forma vypravování? Titulní strana románu z roku 1605
dvoudílný román; parodie na rytířské romány šlechtic a snílek Alonzo Quijano podlehl četbě rytířských románů stárnoucí „rytíř smutné postavy" chce dobýt slávu, aby získal srdce vysněné krásky (Dulcinea), vydává se za ní v sedle ubohé herky (Rocinante) společně s věrným sluhou (Sancho Panza), který nepodléhá pánovým iluzím, ale těší se na ostrov, který mu don Quijote slíbil don Quijote cestuje španělským venkovem a zažívá řadu dobrodružství: bojuje s větrnými mlýny, stádem ovcí a měchy vína, zastane se galejníků, několikrát je zbit, ale dále žije ve svém ideálním světě. setkává se s Dulcineou, prohrává v souboji s „rytířem" Bílé luny a musí se vrátit domů uvědomuje si, že žil iluzemi, a umírá jeho činy ovlivní Sancho Panzu Honoré Daumier, 1868
Dva kontrastní literární typy: Don Quijote: komický a tragický zároveň; směšný a pošetilý, ale i opravdový a ušlechtilý (i když odtržený od skutečnosti), čímž mění lidi ve svém okolí Sancho Panza: praktický přízemní muž snažící se zajistit si bezstarostný život Sousoší v Madridu
– druhá nejpřekládanější kniha světa. Lze ji číst v 85 jazycích. Cervantesův román – druhá nejpřekládanější kniha světa. Lze ji číst v 85 jazycích. Gustave Doré První - Bible „Urážky naň čekaly, aby je odčinil, křivdy, aby je napravil, nesprávnosti, aby je odstranil, zlořády, aby je vykořenil, povinnosti, aby je naplnil.“
= prostředek proti společenskému zlu Nizozemí Erasmus Rotterdamský (1465-1536) nizozemský teolog a filosof prosazoval ideál mravního zdokonalování jednotlivce cestou nepřetržitého vzdělávání zdělání a sebepoznání = = prostředek proti společenskému zlu
Chvála bláznovství odvíjí se od tradice „bláznovské literatury“ proslov paní Bláznivosti ke shromáždění příznivců paní chválí sebe samu, život lidí bere jako komedii hlavní postavu doprovázejí Opilství, Nevzdělanost, Podlézavost a Egoismus
Španělská renesanční literatura Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: Balajka, Bohuš a kol.: Přehledné dějiny literatury I. SPN, Praha 1992 Bláhová, Renata a kol.: Literatura pro 1. ročník středních škol. DIDAKTIS, Brno 2008 Bláhová, Renata a kol.: Literatura pro 1. ročník středních škol, pracovní sešit. DIDAKTIS, Brno 2008 Prokop, Vladimír: Dějiny literatury od starověku do počátku 19. století. O.K. –Soft, Sokolov 2001 Sárközi, Radek: Elektronická učebnice literatury, Abeceda, o. s., Most Soukal, Josef a kol.: Literatura pro 1. ročník středních odborných škol. SPN, Praha 2000 http://cs.wikipedia.org/ http://www.flickr.com/photos/rafaelji/3830724610/ http://en.wikipedia.org/wiki/Don_Quixote