Mgr. Kamila Klemešová 7. 10. 2013 Cvičení č. 3.  1.Pozitivismus  2. Kritický racionalismus  3. Koncepce paragigmat  4. Strukturalismus  5. Kriticky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
METODY VÝZKUMU GENDEROVÉ PROBLEMATIKY
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Regionální ekonomická analýza Teoretické pozadí vývoje regionální ekonomie Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu:
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Metody zkoumání ekonomických jevů
AV stručná prezentace.
Anotace: Výklad zaměřený na vývoj filozofických směrů
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
Σ Vznik sociologie. zakladatelem je Auguste Comte ( ) francouzský pozitivista řídí se třemi zásadami: POZNAT, PŘEDVÍDAT a JEDNAT Sociologie se.
Σ Vývoj sociologie. A. Formulování teorií a hypotéz B. Verifikace těchto hypotéz C. Propracování metodologie dosahování žádoucích změn V rámci sociologie.
Politologie jako věda Politika moc
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Fáze výzkumu a procedury
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
Sociologie C 2. cvičení Základní informace k organizaci výuky, obsah a průběh cvičení, požadavky k plnění studijních povinností, literatura Vstup do problematiky.
Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
Sociologie jako věda - opakování
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Základní principy geografického výzkumu
Vznik sociologie Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
1.1. Sociologie C Úvodní cvičení v akademickém roce 20011/2012 Vyučující : Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. Fakulta sociálních studií - katedra sociologie.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Základy sociální psychologie
Pojetí sociálněvědního výzkumu
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Sociologie ?.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Sociologie ?. Věda o společnosti (obecná definice) Věda o sociálním jednání (Max Weber) Věda o sociálním faktu (Émile Durkheim)
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
Úvod do psychologie Barbara Caková Carl Rogers – Sposob bytia.
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Hlavní metodologické přístupy a jejich reflexe v teoriích regionálního rozvoje.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
Volba paradigmatu a metodologie v sociálních a ekonomických vědách a její dopad na řešení vědeckých problémů František Ochrana Centrum pro sociální a ekonomické.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Základní metodologická pravidla při zpracování odborného textu
Věda & struktura vědecké práce
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Regionální politika a regionální rozvoj
6. Normativní a empirická pedagogika sportu a jejich význam
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Repetitorium sociální geografie Geografické myšlení
Úvod do psychologie II. přednáška
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Mgr. Kamila Klemešová Cvičení č. 3

 1.Pozitivismus  2. Kritický racionalismus  3. Koncepce paragigmat  4. Strukturalismus  5. Kriticky realismus  6. Teorie strukturace  7. Hermeneutika  8. Postrukturalismus  9. Postmodernismus  A. Kuhn  B. Bhaskar  C. Popper  D. Comte  E. Gadamer  F. Giddens  G. Foucault  H. –  G. -  1. metoda indukce  2. vliv moci  3. analýza teologických textů  4. upřednostňování struktury před jednotlivcem  5. časoprostor  6. období normální vědy  7. všechny pravdy jsou stejně pravdivé  8. retrospektivní metoda  9. princip falzifikace

 Znalost teorie jako nezbytný předpoklad pro kvalitní vědeckou práci  Věda, která zkoumá způsob a základní principy, jimiž se řídí tvorba teorií a výzkumných postupů  Vodítko při hodnocení teorií  Metodologie se časově překrývají

Auguste Comte (1638 – 1701) (1798 – 1857) (1887 – 1943) (1930 – 1996)

Fakta a data o nich

 Comte vzal „několik“ pozorování a na základě nich vytvořil teorii, která měla platit všeobecně Induktivní přístup  Comte vytvořil hypotézu a tu následně ověřoval pozorováním a statistickými metodami Deduktivní přístup  Comte na základě pozorování sestavil obecně platnou teorii (induktivní přístup), využíval generalizace. Z generalizace poznatků deduktivním přístupem odvozoval poznatky => odpadla potřeba ověřovat vše empiricky

přesvědčení o kumulativnosti poznání x odmítání kumulativnosti poznání pozorovatel jako součást pozorování x důraz na neutralitu poznání

důraz na kvantifikaci x odmítání postupů kvantifikace využívání dotazníkového šetření, rozhovorů x využívání statistických metod

zdroje obrázků:

 Geografie ◦ na ústupu, nová ekonomická geografie  Filozofie ◦ ústup již v 60. letech 20. stol.  Ekonomie ◦ dodnes základ pro tzv. hlavním proudu ekonomické vědy  Sociologie ◦ dodnes především v USA

Kritický racionalismus Koncepce paradigmat Strukturalismus Kritický realismus Teorie strukturace

Carl Sauer Michel de Montagne Karl Raimund Popper Roy Bhaskar

Popper stejně jako Comte vycházel z pozorování, která následně zpracoval do obecné teorie x Popper preferoval nejdříve vytvořit hypotézu, tu se následně snažil verifikovat x Popper preferoval nejdříve vytvořit hypotézu, tu se následně snažil vyvrátit princip falzifikace

 objektivní danost reality a jevů  nezávislost na pozorovateli  nepředpokládá se kumulativnost poznání  hypotézy nejsou brány za definitivní

Thomas Samuel Kuhn Carl Sauer Roy Bhaskar Anthony Giddens

 pro interpretaci skutečnosti je rozhodující role subjektu  interpretace každého jevu je dána rozdílnými historickými podmínkami  období, v němž se vychází z ustáleného paradigmatu se nazývá OBDOBÍ NORMÁLNÍ VĚDY  odchylky z paradigmatu, které jsou zpočátku přehlíženy se nazývají ANOMÁLIE  teoretická koncepce je pravdivá tehdy, jestliže existuje kolektivní uznávaná interpretace

 rozmach 20. a 30. léta 20. stol.  základem zkoumání struktury  upřednostňování struktury před jednotlivcem  odlišování zkoumajícího člověka od zkoumaného objektu (jako v pozitivismu)

Carl Sauer Roy Bhaskar Anthony Giddens Léon Walras

 změkčení strukturalismu, snaha zohlednit vliv jednotlivců  retrospektivní metoda – 2 fáze: naznačí jistou formu uspořádání prvků a jevů =>sestaví se předběžná teorie (vyjadřuje potenciální spojitost jevů) hledání příčiny jevů – snaha rozlišit nahodilé a nutné (stále působící) příčiny extenzivní výzkum intenzivní výzkum

Carl Sauer Anthony Giddens Léon Walras David Harvey

 zlidštění struktur  možnost jednotlivců pozměnit struktury  práce s časoprostorem  struktura jako proces, ne jako entita působící nezávisle na jednotlivci  velký ohlas v geografii (resp. regionální problematice)  „mezník“ – společenskovědní a přírodní jevy

Hermeneutika Postrukturalismus Postmodernismus

Alexander von Neurath Léon Walras David Harvey Hans-Georg Gadamer

 záleží na vzájemné interakci mezi zkoumajícím a zkoumaným subjektem  důraz kladen na: pochopení vysvětlení syntézu  nejméně výrazný vliv hermenutiky je v: sociologii psychologii ekonomii geografii  důležité je využívání analýz: kvantitativních kvalitativních

 Přiřaďte: ◦ všechny pravdy jsou stejně pravdivé ◦ technika dekonstrukce ◦ podsměrem je feminismus ◦ důležité podat „obrázek“ o historickém vývoji „režimů pravdy“ ◦ není ucelenou teorií ◦ role moci jako kritéria pravdivosti ◦ nelze rozhodnout, co je dobře a co špatně PT PM

 Blažek, J., Uhlíř, D. (2011): Teorie regionálního rozvoje. Nástin, kritika, implikace. Karolinum, Praha, 344 s.

Děkuji za pozornost