ENVICON, s.r.o. Ing. Ida Svobodová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nový koncept odpadového hospodářství moderních producentů odpadu (logistických areálů, průmyslových firem, obchodních center, apod.)
Advertisements

Řešení komunálního odpadu v městech a obcích
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Budoucnost hospodaření s komunálními odpady Dr. Ing. Lubomír Chytka ředitel odboru odpadů MŽP.
Odpady 2014 – jak dál v Olomouckém kraji ? Konference samospráv Olomouc
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Energetické řízení. Energetické řízení metoda Monitoringu & Targetingu Ing. Josef Pikálek 10. listopadu 2011 Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Plánování, audit Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
1 Daň z nemovitostí a místní poplatky jako finanční zdroj obcí a měst Alena Holmes Zdeňka Jirásková Odbor – Majetkové daně, daň silniční, poplatky a oceňování.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Moderní zařízení pro energetické využití odpadů (EVO) malých kapacit
Financování výkonu státní správy územních samosprávných celků
Dnešní možnosti zdravotních pojišťoven při nákupu zdravotní péče Vladimír Kothera generální ředitel Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE Kladno, září 2005.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Energetická budoucnost Moravskoslezského kraje s novou jadernou elektrárnou nebo bez ní? Ing. Pavel Bartoš viceprezident MSEK.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Jeseník – jednička ve třídění odpadů a úspory energie
Sběr bioodpadu na území města Chomutova Technické služby města Chomutova, příspěvková organizace ING. TOMÁŠ REISIG.
o hospodářské soběstačnosti a o samofinancování církve“
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Optimalizace nákladů a sběrných systému obcí Konference „ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI,“
Odpadové hospodářství
Proč se zabývat odpady?. Obec § Legislativa EU, stát Hygienické odstranění odpadu Spokojenost občana (voliče) Proč Za co Výběr poplatky od občanů Snižovat.
SITUACE V ODPADECH Z POHLEDU SVAZU MĚST A OBCÍ ČR Bc. Marek Sýkora člen Komise životního prostředí Předsednictva Svazu měst a obcí České republiky XII.
Aktuální krize zdravotnictví
Problematika odpadového hospodářství Povinnosti obce při nakládání s komunálním odpadem (KO), podle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých.
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Aktuální informace v odpadovém hospodářství v Libereckém kraji „Aktuální informace v odpadovém hospodářství v Libereckém kraji“ Radim Zika
Nové volební období a očekávaní obcí a měst Nové volební období a očekávaní obcí a měst XIII. celostátní finanční konference – 2. – 3. prosince 2010 Ing.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
IREAS, Institut pro strukturální politiku, o.p.s.
Od 1. dubna 2011 je účinný zákon o Úřadu práce České republiky, kterým se mění struktura a řízení úřadů práce. Tolik citace z tisku, co to však znamená?
JUSTÝNA Nástroj pro odhad produkce a výhřevnosti komunálních odpadů na úrovni mikroregionů 4/12/2017 just! 1 Radovan Šomplák, Lenka Zavíralová Hustopeče,
MARKETINGOVÝ MIX.
HYPOTÉZY. V obci je dostatek kontejnerů na tříděný odpad.
Liberec Ing. Ida Svobodová Aktivity projektu Intenzifikace tříděného sběru v Libereckém kraji pro rok 2008.
Odpadového hospodářství na území ORP Pacov Ivana Eva Razimová.
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
LEGISLATIVNÍ RÁMEC A LIMITY (POH kraje) :   snížit maximální množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů (BRKO) ukládaných na skládky tak,
Sdružení podnikatelů v teplárenství Odpady 2015 a jak dál? Význam energetického využívání odpadů pro teplárenství Ing. Martin Hájek, Ph.D.
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
Studie optimalizace odpadového hospodářství pro 10 obcí v Libereckém kraji Studie optimalizace odpadového hospodářství pro město Turnov červen 2013.
VÝNOSY Z POPLATKU ZA SKLÁDKOVÁNÍ KOMUNÁLNÍCH ODPADŮ 24. DUBNA 2013 BRNO SDRUŽENÍ PROVOZOVATELŮ TECHNOLOGIÍ PRO EKOLOGICKÉ VYUŽÍVÁNÍ ODPADŮ „ODPADY 2013.
INFRASTRUKTURA PRO ODDĚLENÝ SBĚR VYUŽITELNÝCH A NEBEZPEČNÝCH SLOŽEK KOMUNÁLNÍHO ODPADU V ÚSTECKÉM KRAJI „DOPNĚNÍ SÍTĚ SBĚRNÝCH DVORŮ V ÚSTECKÉM KRAJI“
Váš partner ve službách V Olomouci odpadyzeleňkomunikaceosvětlení.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Mgr. Ludmila Němcová Ing.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Možnosti třídění odpadů v obci a motivování občanů ke třídění.
DSO Tolštejn – Odpadové hospodářství Ing. Jan Slavík, Ph.D.
Setkání starostů u kulatého stolu Hoštejn Projekt „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ CZ.1.04/4.1.00/B Tento.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Energetické využívání odpadů Odpady 2013 a jak dál? Štěpán Jakl odbor odpadů.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Novosedlice – návrh pilotního plánu změny hospodaření s odpadem Lokalita – ulice Bystřická a Sokolská Termín realizace: duben 2016 – prosinec 2016.
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
Plán odpadového hospodářství Středočeského kraje na období 2016 – 2025 Semináře obce SK 2017 FITE a.s.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Nový zákon o ochraně ovzduší
„Racionalizace nákladových položek vybrané dopravní společnosti“
Praha 5. březen 2018 Milan Havel – Arnika
Poplatky za „komunální odpad“
Transkript prezentace:

ENVICON, s.r.o. Ing. Ida Svobodová EKONOMIKA A EFEKTIVITA odpadového hospodářství měst a obcí

Teoretický základ

Odpadové hospodářství PŘÍJMY Úhrada od obyvatel Odměna EKO-KOM Úhrada od podnikatelů event. participace na prodeji VSKO VÝDAJE Sběr a likvidace SKO Sběr VSKO Ostatní složky – objemné odpady, NO, bioodpady, odpadkové koše Zpětné odběry Sběrný dvůr

Způsoby zpoplatnění obyvatelstva MÍSTNÍ POPLATEK za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňovaní komunálních odpadů (dle § 10b Zákona o místních poplatcích) max. výše 500 Kč/rok na osobu nebo rekreační objekt platí jen občané s trvalým pobytem a vlastníci rekreačních objektů POPLATEK ZA KOMUNÁLNÍ ODPAD (dle § 17a Zákona o odpadech) max. výše dle předpokládaných oprávněných nákladů platí každý, jehož činností vzniká komunální odpad SMLOUVA NA ÚHRADU SYSTÉMU shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňovaní komunálních odpadů – tzv. známkový systém (dle § 17 Zákona o odpadech) výše stanovena smluvně platí každý, kdo uzavře smlouvu podle frekvence vývozu odpad. nádoby ZPŮSOBY ZPOPLATNĚNÍ NELZE KOMBINOVAT

Způsoby zpoplatnění obyvatelstva Nulová varianta Obec hradí odpady sama ze svého rozpočtu Náklady na odpady neustále porostou Není cesty zpět Nemotivuje obyvatelstvo k třídění = nemožnost optimalizace

Způsoby zpoplatnění podnikatelů Smluvní úhrada Obec může zapojit podnikatele do sytému obce písemnou smlouvou Ve smlouvě musí být sjednána cena, musí být písemná

Způsoby zpoplatnění podnikatelů Smluvní úhrada + Zamezení zneužívání systému obce + Zvýšení příjmu obce + Možnost vykazování VSKO od podnikatele do systému EKO-KOM + Pro podnikatele značné usnadnění evidencí Nejasná právní úprava Nutná zkušenost obce s podnikatelem, odhad produkce

Optimalizace nákladů a sběrných systému měst a obcí Optimalizace sběrných systémů obcí umožňuje držet pod kontrolou náklady na odpadové hospodářství Optimalizace je nutné provádět s ohledem na místní podmínky, zejména typ zástavby a převažující způsob vytápění Optimalizace je možné provádět v několika úrovních Optimalizace často vyžadují politickou odvahu

Optimalizace nákladů a sběrných systému měst a obcí Optimalizace 1. řádu „Vím za co platím, aneb neplatím někde zbytečně?“ Většina obcí platí svozovým firmám podle ceníků, které zohledňují objem nádob a frekvenci vývozu Nezbytná analýza skutečně potřebného objemu a počtu nádob Úprava objemu nádob (využití objemů 60, 80 l, případně pytlů) Úprava frekvencí vývozu na čtrnáctidenní, případně kombinovaný Tento postup je prakticky realizovatelný všude, s výjimkou případů že obec obsluhuje firma, provozující jen jeden typ nádob

Optimalizace nákladů a sběrných systému měst a obcí Optimalizace 2. řádu „Obec je vlastníkem odpadu, obec rozhodne, kam se bude dávat“ Většina obcí platí svozovým firmám podle ceníků, které zohledňují objem nádob a frekvenci vývozu a důležitou roli hraje i pronájem nádob Nezbytná analýza skutečně potřebného objemu a počtu nádob Nahrazování velkého počtu malých nádob, menším počtem nádob s větším objemem (ulice, bytové domy) Úprava frekvencí vývozu na čtrnáctidenní, případně kombinovaný Tento postup je prakticky realizovatelný v ulicové zástavbě, v lokalitách, kde se netopí lokálně tuhými palivy, lze počítat s protesty obyvatel

Optimalizace nákladů a sběrných systému měst a obcí Optimalizace 3. řádu „Objem zůstává stejný, barva nádob se mění“ Nakládání s využitelnými složkami je díky odměnám EKO-KOM výhodnější, než odstraňování SKO, obyvatelstvu zůstal k dispozici stejný celkový objem pro nakládání s domovním odpadem, ale musí víc třídit Nezbytná analýza skutečně potřebného objemu a počtu nádob Snížení objemu nádob na SKO, včetně úpravy frekvencí vývozu, posílení stanovišť na tříděný odpad, případně zavedení pytlového sběru VSKO Tento postup je prakticky realizovatelný ve většině případů, lze počítat s protesty obyvatel, dochází ke stagnaci reálných nákladů, případně k jejich snižování

Optimalizace nákladů a sběrných systému měst a obcí Optimalizace 3. řádu „Objem zůstává stejný, barva nádob se mění“ Nejnáročnější metoda, přinášející největší efekt Důležitá práce s obyvatelstvem Dá se aplikovat jak v malých obcích, tak velkých městech Více než polovina domovního odpadu se dá vytřídit Je třeba dobře nastavit i systém nakládání s VSKO

Optimalizace nákladů a sběrných systému měst a obcí Další možnosti pro snižování nákladů a zefektivnění nakládání s odpady Sdružování nákladů na odstranění VOO a NSKO Posílení funkce sběrného dvora Spádové obce uzavřou s obcí provozující SD smlouvu o využívaní SD Přidružené obce se podílí na provozu a hradí si odstranění odpadů Možné nastavení limitů pro přijímané odpady

Optimalizace nákladů a sběrných systému měst a obcí Základním předpokladem pro úspěšnou optimalizaci sběrných systémů je: důkladná analýza situace, těsná spolupráce s partnery (SF, další oprávněné osoby, školy apod.) maximální využívání dostupných technologií dostatečná technická vybavenost území spolupráce s obyvatelstvem nastavení příjmů obce

Struktura studie Analytická část Stanovení principů a opatření pro optimální využívání systému Návrh konkrétních opatření vedoucích k optimálnímu využívání systému

Analýza systému nakládání s KO Analýza sběrné sítě SKO Analýza sběrné sítě VSKO Analýza sběrné sítě pro sběr ostatních složek (objemné odpady, nebezpečné odpady, bioodpady, odpadkové koše, sběrný dvůr, zpětné odběry) Analýza ekonomiky celého systému

Analýza systému Analýza technického řešení Analýza organizačního řešení Analýza ekonomiky systému z pohledu příjmů a výdajů

Hlavní závěry analýzy Systém je funkční Systém není odpovídajícím způsobem řízen, rozvíjen a kontrolován Systém je předimenzovaný Systém je zbytečně nákladný – 930 Kč/obyvatele/rok Systém vykazuje rezervy, je připraven být optimalizován

Analýza sběru SKO Systém je v současné době funkční Systém je velmi pohodlný pro obyvatele a svozovou techniku Systém je předimenzovaný (28l/os/týden) V systému je příliš mnoho nádob Nádoby nejsou dostatečně využívány Používají se málo výhodné nádoby

Analýza sběru VSKO Systém je v současné době funkční Systém málo respektuje charakter zástavby Systém je málo dostupný obyvatelům, je vhodný hlavně pro svozovou techniku Nádoby nejsou dostatečně využívány Další rozvoj stávajícího systému je za daných podmínek nákladný

Srovnání nákladů a množství vyprodukovaných odpadů podle systému sběru Náklady na t/odpadu Srovnání nákladů a množství vyprodukovaných odpadů podle systému sběru Systém sběru Náklady vč. DPH Sebrané mn. odpadu Poměr v Kč/t Celkem SKO 3 790 096 Kč 1 733 tun 2187 Celkem VSKO 797 805 Kč 506 tun 1576 Celkem VSKO*) 405 225 Kč 506 tun 801 Celkem sběrný dvůr 2 413 304 Kč 800 tun 3016 *) Náklady na provoz systému VSKO snížené o odměnu EKO-KOM

Analýza systému sběrného dvora Systém je v současné době funkční Systém je málo průhledný Systém málo motivuje obyvatele k využívání SD Systém má vysoké přepravní náklady Rezervy ve využívání zpětného odběru Málo efektivní systém sběru odpadkových košů

Analýza ekonomiky systému Systém je celkově nákladný Systém je v celé řadě případů málo hospodárný Limity v příjmech od obyvatelstva Rezervy v příjmech ze zpětného odběru Prostor pro výrazná úsporná opatření bez negativních vlivů na kvalitu systému

Stanovení principů Vychází z analýzy celého systému Cílem je zvýšení výkonu systému a snížení nákladů

Stanovení principů Systémová opatření Technická opatření a principy Ekonomická opatření Ostatní opatření

Technická opatření SKO Sdílení nádob na SKO Lepší využívání objemu nádob Využívání vhodných objemů a typů nádob Bezpečnost používání nádob Lepší využívání frekvence svozu nádob Princip komplexní služby

Technická opatření VSKO Zvýšení dostupnosti sběrné sítě Vyšší využití pytlového sběru Vícekomoditní (6-ti) sběr Systém sběru směsných plastů Bezpečnost používání nádob Princip komplexní služby

Technická opatření SD Efektivita přepravy Zvýšení účinnosti zpětného odběru Optimalizace odpadkových košů Nezavádění odděleného sběru BRKO Bezpečnost používání nádob Vyšší využívání SD

Ekonomická opatření Snížení deficitu mezi příjmy a výdaji Úprava způsobu výběru plateb od obyvatel Zapojení podnikatelů do systému

Ostatní opatření Motivační opatření ke správnému nakládání s odpady (využívání sítě sběru VSKO, SD, zpětné odběry, minimalizace vzniku SKO…)

Navrhovaná opatření Optimalizace sběrné sítě sběru SKO ve třech fázích fáze – eliminace nadbytečných nádob = automatické snížení objemu nádob na 25 litrů / osoba/ týden, úspora až 540 000 Kč ročně 2. fáze – snížení objemu nádob na 20 litrů / osoba/ týden, úspora až 1 000 000 Kč 3. fáze – maximální využití sdílení nádob, využití komplexní služby a úprava donáškové vzdálenosti = 22 litrů/os./ týd. úspora až 1 340 000 Kč ročně

Navrhovaná opatření Optimalizace sběrné sítě sběru VSKO Doplnění systému nádob Redukce stanovišť v nevhodných lokalitách Zavedení plošného pytlového sběru Výrazné zvýšení kapacity sběrné sítě při zachování nákladů

Navrhovaná opatření Optimalizace provozu sběrného dvora, zejména přepravy odpadů (úspora až 850 000 Kč) Zvýšení efektivity zpětného odběru Optimalizace svozu odpadkových košů, úspora až 65 000 Kč Nezavádění systému sběru BRKO, nebo s vyšší účastí obyvatel

Navrhovaná opatření Možná úprava způsobu výběru plateb od obyvatel (poplatek za komunální odpad, nebo smlouva) Zapojení podnikatelů do systému obce Zavedení účinných motivačních opatření

Závěr Systém je možné účinně optimalizovat Je možné výrazně zvýšit flexibilitu systému Je možné reálně snížit náklady na provoz systému minimálně o 30% Zároveň je možné zkvalitnit celou sběrnou síť a zvýšit její dostupnost

Fotodokumentace Typický obrázek, u většiny bytových domů je k objektu přistaven velký počet nádob malého objemu na sběr SKO, které by bylo možné nahradit jednou nádobou velkého objemu.

Fotodokumentace Ukázka použití nádob na sběr SKO o objemu 240 litrů, místo tří nádob však mohly být instalovány jen dvě, např. 2 x 660 litrů, nebo 1100 + 340 litrů

Paleta nádob na VSKO úplná, stanoviště na malém prostoru Fotodokumentace Stanoviště s „komplexní službou“ v jednom místě nádoby na sběr SKO i VSKO. Paleta nádob na VSKO úplná, stanoviště na malém prostoru

DĚKUJI ZA POZORNOST Ing. Ida Svobodová ENVICON s.r.o. Jablonecká 41/27 460 15 Liberec ida.svobodova@separace.eu