Výlety a úlety do vyšších dimenzí 3-prostor T2 Spissitude 70 moreů čas 29.10.09 18:15.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Století moderní fyziky Jiří Langer
Advertisements

Anglicky jsem se rozhodl učit před půl rokem. I took up English six months ago (decided to learn).
Éter a speciální teorie relativity
Linking Words and phrases
Proč se už nemůžeme vídat? Why can't we be seeing each other any more?
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_180 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Slyšel mě někdo že bych něco řekl? did anyone hear me say anything?
Teorie relativity VŠCHT Praha, FCHT, Ústav skla a keramiky Motivace: Elektrony jsou již u relativně malých energií relativistické (10 keV). U primárních.
Dnes to v obchodě zatím moc nejde. It's been a slow day at the store today.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Ta myš se nám nastěhovala do domu před čtrnácti dny. The mouse moved into our house two weeks ago.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Nemuseli tam jít they didn't have to go there. myslím, že bychom jim to neměli říkat I don't think we should tell them.
Nemusela se vrátit brzo she didn't have to be back early.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Všude kam se podívám vidím ryby. Everywhere I look, I see fish.
Kolik je hodin? What time is it?. Jak se tam dostanu? How do I get there?
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
So, such, (a) few, (a) little Nominal Subject Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Project 3 My project about aeronautics. History aeronautics In the past were aircraft from wood and paper, because paper and wood are very light. But.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Nezapomeň co musíš udělat don't forget what you have to do.
Passive tenses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Test z Angličtiny 9. ročník. 1. Vyber slovo stejného významu ke slovu difficult? A, Clever B, Amusing C, Silent D, Hard E, Inexpensive.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Translation Translate the following sentences from English into Czech. Vzor: I don’t like the translation of this book. Who translated it? Nelíbí se mi.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
 Piston pumps are a type of water pumps which cause the liquid to flow using one or more oscillating pistons.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Art Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-29 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky cizích jazyků.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Anglický jazyk Autor: Marcela Vojtíšková What did you do yesterday?
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_56 Jméno autora: Mgr. Barbora Studena Název.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Listening 2 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Anotace Didaktický učební materiál je slouží k opakování a prověření získaných poznatků o probraných autorech a literárních dílech. Test je určen pro.
Angličtina: Henry VIII
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Angličtina: Oliver Cromwell
Kolik má svět dimensí.
Angličtina: Martin Luther King
Listening 1 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Angličtina: Thomas Jefferson
Angličtina: Charles I Tematická oblast
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Angličtina: James I Tematická oblast
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
TÁZACÍ DOVĚTKY - QUESTION TAGS
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Živá fáze.
Autor: Mgr. Kateřina Suková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
In The Year Nejde vložit do pptx – nutno přes prohlížeč.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Translation 03/05 Steve Wynn už dlouho neprodal žádný obraz. Steve Wynn hasn‘t sold a picture for a long time. On nesbírá obrazy dlouho. He hasn‘t been.
VY_32_INOVACE_Spo_II_07 U4: What was happening?
Transkript prezentace:

Výlety a úlety do vyšších dimenzí 3-prostor T2 Spissitude 70 moreů čas :15

Vyšší dimenze v matematice 19. století

B. Riemann Představa vícerozměrného prostoru mnohem dříve (Möbius, Kant, …) Zlomovou prací disertace Georga Friedricha Bernharda Riemanna ( ) z roku 1854 Über die Hypothesen welche der Geometrie zu Grunde liegen. Zde: Vyjasněn pojem dimenze, metriky, vnoření, vnitřní křivosti, nástin dalšího programu. Odkazy na Gausse (zobecňuje se Gaussova Theorema Egregium), Lagrangea, Pfaffa, Jacobiho

Teorema egregium (pozoruhodná věta) Rovina kolmá k ploše Poloměr oskulační kružnice r 1 Řez jinou kolmou rovinou- oskulační kružnice s jiným poloměrem r 2 Teorema egregium:Gaussova křivost = 1/r 1 r 2 je určena vnitřní geometrií plochy

4. Rozměr a duchové 4. rozměr a duchové

Duchové ovládají 4. rozměr Henry More (1614 – 1687) filosof, theolog 1671 Spissitude hutnost (duchovna), tloušťka ve 4. rozměru kata <> ana (Hinton)

19. století – „vědecká“ teorie spiritismu August Möbius, Lipsko, 1827 záměna pravotočivosti a levotočivosti via 4. dimenze Gustav Fechner 1846, Lipsko, zakladatel experimentální psychologie, statistik, esej Proč má prostor 4 dimenze Johann Carl Friedrich Zöllner profesor astronomie v Lipsku, zakladatel fotometrie, kniha „Transcendentní fyzika“, spojení s Henry Sladem

Hry se čtvrtou dimenzí Henry Slade V roce 1877 se provádělo několik kontrolovaných pokusů, které měly testovat Sladeovu schopnost vysílat do čtvrté dimenze předměty a naopak je odtamtud přijímat: měly se bez narušení propojit dva pevné dřevěné kroužky; pravotočivá šnečí skořápka se měla změnit v levotočivou; na uzavřené smyčce z provázku se měl udělat uzel; do uzavřeného zapečetěného kontejneru se vložil provázek s pravotočivým uzlem; bez porušení pečeti se měl rozvázat a znovu zavázat jako levotočivý; ze zapečetěné láhve se měl odstranit obsah. Slade v testu neobstál a byl odsouzen jako podvodník

Charles Howard Hinton Hintonův otec lékař a „náboženský“ fanatik Propagátor mnohoženství:: Christ was the Saviour of men, but I am the saviour of women, and I don’t envy Him a bit! Hinton syn vystudoval matematiku. Vzal si Mary Boolovou (dceru objevitele Boolovy algebry) a později paralelně Maude Weldonovou V důsledku bigamie ztratil místo a emigroval do Japonska, později do USA Zásluhy především o zobrazení čtyřrozměrných objektů What is the Fourth Dimension 1880 a další díla

Tesseract Christus Hypercubus Salvador Dali

E dwin Abbot Flatland: A Romance of Many Dimensions (1884)

James Clerk Maxwell My soul is an entangled knot, Upon a liquid vortex wrought By Intellect in the Unseen residing. And think doth like a convict sit, With marlinspike untwisting it, Only to find its knottiness abiding; Since all the tool for its untying In four-dimensional space are lying. Mou duši v uzel zapletl a na bujný vír navlekl génius z kraje neznámého. Lodníka zručnost chtěl bych mít a mysl svoji uvolnit z vězení smyček svíravého! Leč nástroj, jenž by vhodný byl, do čtvrté dimenze se skryl. Trochu ironizuje spiritistické interpretace, zároveň narážky na Thomsonův model éteru s víry.

4 je více než 3+1 Hermann Minkowski a prostoročas

H. G. Wells: Stroj času (1898) Clearly,' the Time Traveller proceeded, 'any real body must have extension in _four_ directions: it must have Length, Breadth, Thickness, and-- Duration. But through a natural infirmity of the flesh, which I will explain to you in a moment, we incline to overlook this fact. There are really four dimensions, three which we call the three planes of Space, and a fourth, Time.

Hermann Minkowski *1864 Aleksotas (Kaunas) Studia v Královci Působil na universitách v Bonnu, Göttingen, Královci a Curychu v Curychu učitelem Alberta Einsteina Teorie čísel, matematická fyzika, Minkowskiho tenzor energie a hybnosti pro elektromagnetické pole v látkách 1908 Minkowského prostoročas 1909 umírá na zánět slepého střeva

"Die Anschauungen über Raum und Zeit, die ich Ihnen entwickeln möchte, sind auf experimentell- physikalischem Boden erwachsen. Darin liegt ihre Stärke. Ihre Tendenz ist eine radikale. Von Stund′ an sollen Raum für sich und Zeit für sich völlig zu Schatten herabsinken und nur noch eine Art Union der beiden soll Selbständigkeit bewahren."RaumZeit Od této hodiny poklesly prostor o sobě a čas o sobě do říše stínů a svou autonomii si zachovává jen jejich spojení … Prostor a čas včera zemřely. Žijeme v absolutnu, protože jsme stvořili věčnou, všudypřítomnou rychlost … F.T. Marinetti, Manifest futurismu Le Figaro 1909

Kausální struktura Minkowského světa ds 2 = dx 2 + dy 2 + dz 2 - c 2 dt 2 ds 2 < 0 ds 2 = 0 ds 2 > 0 Prostoročasový interval je invariantní vzhledem k Lorentzově grupě, tak jako všechny přírodní zákony. 4-rozměrný prostoročas má málo společného s čtyřrozměrným prostorem „duchů“

Relativita a kubismus

Art Mirrors Physics Mirrors Art Einstein, Picasso: Space, Time, and the Beauty That Causes Havoc Arthur I. Miller Arthur Miller addresses an important question: What was the connection, if any, between the simultaneous appearance of modern physics and modern art at the beginning of the 20th century? He has chosen to answer it by investigating in parallel biographies the pioneering works of the leaders of the two fields, Albert Einstein and Pablo Picasso. His brilliant book, Einstein, Picasso, offers the best explanation I have seen for the apparently independent discoveries of cubism and relativity as parts of a larger cultural transformation. He sees both as being focused on the nature of space and on the relation between perception and reality. The suggestion that some connection exists between cubism and relativity, both of which appeared around 1905, is not new. But it has been made mostly by art critics who saw it as a simple causal connection: Einstein's theory influenced Picasso's painting. This idea failed for lack of plausible evidence. Miller sees the connection as being less direct: both Einstein and Picasso were influenced by the same European culture, in which speculations about four-dimensional geometry and practical problems of synchronizing clocks were widely discussed. The French mathematician Henri Poincaré provided inspiration for both Einstein and Picasso. Einstein read Poincaré's Science and Hypothesis (French edition 1902, German translation 1904) and discussed it with his friends in Bern. He might also have read Poincaré's 1898 article on the measurement of time, in which the synchronization of clocks was discussed--a topic of professional interest to Einstein as a patent examiner. Picasso learned about Science and Hypothesis indirectly through Maurice Princet, an insurance actuary who explained the new geometry to Picasso and his friends in Paris. At that time there was considerable popular fascination with the idea of a fourth spatial dimension, thought by some to be the home of spirits, conceived by others as an "astral plane" where one can see all sides of an object at once.

4. rozměr a akty Marcela Duchampa Narozen 1887 Blainville 1902 první malby 1909 inspirace Cézannem a fauvismem, pletky s kubisty 1911 výstava s kubisty v Rouenu 1912 Nu descendant un escalier práce na Velkém skle Étant donné 1968 umírá Co nás v té době zajímalo byl čtvrtý rozměr. …. To se mi honilo v hlavě, když jsem pracoval, i když jsem téměř nikdy nevkládal do Velkého skla nějaké výpočty. Prostě jsem přemýšlel o představě projekce neviditelné čtvrté dimenze, něčeho, co očima nemůžete vidět. „Poincarého vysvětlení n- rozměrného kontinua pomocí Dedekindových řezů představujících n-1 rozměrné kontinuum není špatné“

Photograph of Marcel Duchamp and Eve Babitz [americká spisovatelka] posing for the photographer Julian Wasser during the Duchamp retrospective at the Pasadena Museum of Art, 1963 Umění jako šachová či matematická úloha

Marcel Duchamp Étant donné: 1.la chute d’eau 2.le gaz d’éclairage Budiž dáno: 1. vodopád 2. svítiplyn Philadelphia Museum of Art Pak:

Marcel Duchamp, Nu descendant un escalier (Nahá žena sestupující ze schodů) (1912)

Marcel Duchamp La marie mise à nu par ses célibataires même (Nevěsta svlékaná do naha svými mládenci, dokonce) Philadelphia Museum of Art

Zelená krabice Za integrální součást díla pokládal Duchamp své poznámky uložené v „zelené krabici“

4-D oko vidí najednou celý 3-D objekt, tak jako 3-D oko vidí najednou celý 2-D objekt (na rozdíl od 2-D oka) Duchamp rozebírá zákony 4-D perspektivy, (konstrukce 4-D oka), odkazuje na prostudovanou literaturu À l’infinitif (bílá krabice)

Pablo Picasso: Avignonské slečny Termín „cubism“ Louis Vauxcelles – Bragueův obraz „plný podivných krychliček“ Pro analytický kubismus je však nejdůležitější pohled z více stran najednou – „ořezaný“ pohled ze 4. dimenze "the painting represents five prostitutes in a bordello. Although in close proximity, they do not interact with each other, only with the viewer--the client." … The "plot" of the painting is the increasing geometrization of the figures as one goes from left to right, ending up with a four-dimensional view of the squatting whore. (Miller)

Josef Čapek Kolovrátkář (1913)

Kaluzova-Kleinova teorie ( ) Kaluzův prostoro-čas 4+1 rozměrný Metrický tenzor má 15 nezávislých komponent 10 složek-geometrie 4-rozměrného prostoročasu 4 složky-elektromagnetismus 1-skalární pole Hezké rysy: Einsteinovy rovnice v pěti dimenzích ekvivalentní Einsteinovým rovnicím ve 4 (3+1) dimenzích + Maxwellovým rovnicím, pokud metrika nezávisí na dodatečné prostorové souřadnici Rovnice geodetiky v 4+1 prostoročasu ekvivalentní pohybové rovnici částice v 3+1 prostoročasu pod vlivem elektromagnetického pole. Geometrie 5-ti rozměrného prostoročasu popisuje jak gravitaci, tak elektromagnetismus Klein – kompaktifikace dodatečné prostorové dimenze vede ke kvantování náboje. Slabá stránka: Nepřirozená cylindrická podmínka – veličiny nezávisí na 4 souřadnici

William Occam ( ): Nezaváděj zbytečné veličiny! Entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem Je hospodárné se pravidelně holit!

Isaac Newton: Absolutní prostor je sensorium Dei (způsob božího vnímání světa) Absolutní prostor neidentifikovatelný – Occame, řež!

Elektromagnetické pole plně popsáno pomocí elektrické intensity E a magnetické indukce B Je ale velmi výhodné zavést vektorový potenciál A a skalární potenciál Φ E = -grad Φ -  A/  t B = rot A (V klasické elektrodynamice zjednodušuje počítání, nezbytné pro formulaci kvantové mechaniky, metrický tensor má charakter potenciálů) Jsou “vousy” dodatečných dimenzí nutné či nadbytečné? Jsou nezbytné k vystižení empirických vlastností světa? Occame, A a Φ mají plné právo žít! ?