Smyslové orgány.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Advertisements

Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Optické vlastnosti oka
Smyslová ústrojí Funkce:
Smysly - zrak (c) Mgr. Martin Šmíd.
Seminární práce z biologie
Optické vlastnosti oka
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Smyslová soustava.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
VESTIBULÁRNÍ SYSTÉM.
Oční vady Krátkozrakost, dalekozrakost, šedý zákal, zelený zákal, vetchozrakost, šilhání, astigmatismus, barvoslepost, šeroslepost.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava- receptory
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Čidla receptory.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Receptory: Olga Bürgerová.
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
STAVBA OKA.
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
SMYSLY.
Smyslové vnímání OKO.
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
Optické vlastnosti oka
LIDSKÉ OKO A JEHO FUNKCE V TĚLE
Zuzana Gocníková Filip Hutečka Hana Koláčková Václav Slivka Prezentace k projektu Z očí do očí (fyzikální část)
 Poskytují organismu informace o vnitřním a vnějším prostředí  Čidla = receptory přijímají mechanické, tepelné, chemické a světelné podněty  Kožní.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Smysly člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_19 Fyzika - vady oka Autor: Jana Pěničková Období:
Biofyzika - optika Vady oka a jejich korekce Základní oční vady Vady čočkyVady sítniceVady rohovky KrátkozrakostBarvoslepostAstigmatismus DalekozrakostŠeroslepost.
OČNÍ VADY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_16 Ústrojí zraku Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Vady oka Vypracoval: Jiří Čamek Obor: Technické lyceum Třída: 1.L
Smyslová ústrojí Funkce:
Z očí do očí.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Lidské oko
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

Smyslové orgány

Smyslové orgány Smyslové ústrojí Receptor – dostředivá dráha – korové centrum Receptory – volná nervová zakončení, nebo složitá zařízení Exteroreceptory (zevní prostředí) – dotyk, tlak, teplo, chlad, bolest, chuť, telereceptory (zrakový, sluchový a čichový receptor) Interoreceptory (vnitřní prostředí - aorta, krkavice, útroby) – pH, oxid uhličitý, kyslík, chemické složení krve, tlak plazmy, mozkomíšního moku Proprioreceptory – svaly, šlachy, kloubní pouzdra (poloha a pohyb těla v prostoru)

Ústrojí zrakové Bělima, rohovka Cévnatka, řasnaté tělísko, duhovka (málo a hlouběji pigment – modrá, šedá, více a povrchověji – zelená, hnědá, tmavohnědá; albinismus pigment chybí, cévnatka), zornice Sítnice (slepá a žlutá skvrna, tyčinky a čípky – červená, zelená, modrá, barvoslepost – daltonismus) Přední a zadní oční komora, sklivec

Šilhání = strabismus Ochabnutí nebo obrna okohybných svalů, poškození okohybného nervu, jiné příčiny Rychlá operace, mozek ignoruje obraz z odchýleného oka, zraková dráha degeneruje (funkční slepota)

Glaukom (zelený zákal) Nitrooční tlak vzroste tak, že poškozuje terč zrakového nervu Pomalu, bezbolestně Rozmazané vidění, duhové kruhy kolem zdrojů světla, bolesti hlavy, až slepota Lze odstranit

Katarakta (šedý zákal) Zkalení čočky (pohled přes mléčné sklo, „vodopád“) důsledky nedostatečné výživy Vrozené, v souvislosti s věkem Operativně výměna čočky

Poruchy refrakce Krátkozrakost – paprsky od vzdálených předmětů zaostřeny před sítnicí - rozptylky Dalekozrakost – paprsky od vzdálených předmětů za sítnicí (regulováno akomodací čočky), paprsky od blízkých předmětů ještě dál – spojky

Vetchozrakost (40.-65. rok života) –ztráta dobré akomodace čočky (čočku nahrazují bifokální brýle) Astigmatismus – nestejné zakřivení části rohovky nebo čočky, výsledek neostré vidění (světelné body jako úsečky)

Ústrojí sluchové a rovnovážné

Zánět středního ucha Infekce nosohltanu – Eustachova trubice – středoušní dutina

Polokruhové trubičky: rotační pohyb hlavy čidlo kinetické Předsíň (váček vejčitý – polokr.t. a kulovitý - hlemýžď): statická rovnováha a lineární zrychlení hlavy čidlo statické Kostěný hlemýžď: sluch

Rovnováha těla v prostoru, vzpřímený postoj.

Zevní vlásky zesilovače zvuku Na začátku hlemýždě nejkratší vlákna – vysoké tóny, vrchol hlemýždě nejdelší vlákna – hluboké tóny. Zevní vlásky zesilovače zvuku (až 100x), vnitřní pravé receptorové buňky. Poškození v mladém věku (hluk), degenerativní změny s věkem.

Tinnitus (trvalé pískání, hučení v uších) 10-20 % starších lidí (fantómový zvuk hlemýždě, způsobený poškozením neuronů sluchové dráhy) Sousední axony opakovaně inervují neurony sluchové dráhy (CNS interpretuje jako hluk) Sting, Beethoven, Moby

Kůže 1,5-4 mm Epidermis (pokožka) Dermis (škára) Ochrana (mechanická, infekce, teplo, chlad, únik tepla) Pod kůží tuková vrstva – podkoží

Popáleniny Prvního stupně – poškození epidermis, (např. spálení sluncem), zarudnutí, otok, bolestivost, hojení během několika dnů Druhého stupně – epidermis a horní část dermis, pokud se zabrání infekci, hojení do 3-4 týdnů s lehkými jizvami Třetího stupně (hluboké popáleniny) – epidermis i dermis, ztráty tekutin, infekce, kůže z jiné části těla, umělá kůže (hovězí kolagen a silikonová epidermis nahrazena vlastní kůží)

Melanom A (asymmetry – nesouměrnost) B (border irregulerity – nepravidelné ohraničení) C (color – barva černá, hnědá, světlehnědá, modrá, červená) D (diameter – průměr 6 mm) E (elevation – vyvýšení nad povrch kůže)

Akné Dermatitidy Nepříznivé účinky slunečního záření (enzymy rozkládající kolagen) Vrásky Opar – virus herpes simplex v nervových buňkách inervujících kůži Dekubit (proleženina) – rozpad kůže, malé krevní zásobení Psoriáza (lupénka) autoimunitní onemocnění Vitiligo porucha pigmentace kůže

Pajizévky (strie) Nadměrné napnutí kůže (těhotenství, rychlý nárůst hmotnosti) vede k trhání kolagenních vláken v dermis – stříbřité nebo červené jizvy

Tetování Před 10 tis. Lety Trvalé oční linky !!! Jehla (hepatitida) skarifikace

Bolest Volná nervová zakončení Vyvolá obranné reflexy

Barva kůže Melanin (žlutá-červená-hnědá-černá) – pihy, mateřská znaménka, (Asiaté) Karoten (žlutá-oranžová) – atraktivita x teratogen!!! Hemoglobin – růžový odstín pleti bělochů (málo melaninu)

Chuť Jazyk, měkké patro, zadní stěna hltanu

Poškození příslušných nervů vyvolá problémy vnímat v předních dvou třetinách sladké, kyselé, slané (lícní nerv) nebo hořké (jazykohltanový nerv).

Umami Pátý chuťový vjem „chuť hovězího steaku“ Glutamát sodný

Čich Horní část dutiny nosní (asi 3 cm2) Po stranách volná zakončení trojklaného nervu (nepříjemné) (vomeronasální orgán)