Sofisté, Sokratés, Platon

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
ČLOVĚK A SVĚT Antická filozofie II..
VY_32_INOVACE_28-11 Antická filosofie Platón.
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Proč je důležité studovat Principy
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
Politologie jako věda Politika moc
VY_32_INOVACE_28-17 Antická filosofie Skepticismus.

SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Přírodní vědy v antickém Řecku
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Aristotelés – část druhá
Filosofie a kultura Aristoteles.
Test D-1 je sociometrická diagnostická metoda diagnostikující třídní kolektiv. Je zadávána prostřednictvím dotazníku, který je předložen všem jednotlivým.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Osvícenství.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
KFI/NFILE 4 kredity Zkouška (písemná + ústní dozkoušení)
eklekticismus, novoplatonismus
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
FILOZOFIE A VĚDA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
VY_32_INOVACE_28-10 Antická filosofie Sokrates.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: základy společenských.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Fyzika 2 – ZS_3 OPTIKA.
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Antika – řecké myšlení o právu. Právní filozofie v literatuře Ústřední problém – zdali právo musí odpovídat pouze formálním kritériím, nebo jestli jeho.
Filosofie úvod do problému....
Demokracie. Co je demokracie ? Demokracie – vláda lidu DEMOKRACIE = SVOBODA v moderní době se prosazuje jako dominující politický systém.
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Filosofie křesťanského středověku
Husserl.
Sokrates Kristýna Chvalová, C4A.
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Prothágoras z Abdér Kulhánková Adéla, C4A.  481 př. n. l. Abdéra v Thrákii př. n. l.  Starořecký řečník a filosof  Nejznámější z generace sofistů.
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Platón & „objektivní idealismus“
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Sofisté, Sókratés & spol.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Náboženství a fanatismus
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Elejská škola.
PLATÓN př. n. l..
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Novoplatonismus.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Sofisté, Sokratés, Platon Filosofie a kultura Sofisté, Sokratés, Platon

Sofisté, Sokrates a Platon Po vítězství nad Peršany nastává v 5. stol. př.n.l. v Athénách čas prosperity a blahobytu. To vyvolává i zvýšenou potřebu vzdělání, které potřebuje svobodný muž, athénský občan, ke svému občanskému a politickému životu. Je nutno se dokázat přesvědčivě a elegantně vyjadřovat. Tuto potřebu uspokojují potulní učitelé moudrosti - sofisté

Nová situace Za prosperitou však prosvítá nová skutečnost, jejíž závažnost si málo kdo uvědomuje – klasická obec, držená pohromadě společnými mýty, začíná být v krizi. Sofisté ji svým působením prohlubují. Sokrates a Platon představují hledání pevné půdy, archimedovského bodu, na kterém by mohlo být založeno nejen myšlení jednotlivce, ale i společnost.

Sofisté

Sofisté Problém výuky moudrosti a rétoriky dle sofistů spočívá v osvojení si potřebných „soft skills“, tedy ve schopnosti přesvědčivě zastávat jakýkoliv názor a dle potřeby učinit „ze slabší věci silnější“. To vše vede k relativismu. I morální hodnoty jsou dle nich pouze výsledkem lidské dohody. Náboženství je dle nich rovněž úžasný lidský vynález – morálku posiluje vědomí, že bohové vidí i to, co uděláš potajmu, ale, je to lidský vynález …

Sofisté Člověk je mírou všech věcí – člověk určuje bytí. O každé věci lze pronést dva navzájem protikladné soudy. Člověk „měří“ věci svou mírou pochopení – co nechápe, to pro něj „není“ Etické hodnoty člověk měří svým prospěchem – čin je dobrý nebo špatný podle toho, jak odpovídá člověkovým zájmům

Sofisté Pravda je vždy subjektivní, relativní, proměnlivá, závislá na pozorovateli a jeho pozorovacím stanovisku. V lidském myšlení ani svědectví se žádná objektivní skutečnost ani nezrcadlí, ani není dosažitelná. Člověk je bytost, která je odsouzena vězet v síti slov a mínění – DOXA. Myšlení se stává filosofickým tématem.

Sokrates se svými žáky

Sókratés 470 - 399 Politická situace v Athénách – spor demokratické a aristokratické strany Otec kameník, matka porodní asistentka – přejal metody jako symbol svého úsilí Se sofisty společný kritický analytický přístup, zpochybňující domnělé „pravdy“ Lišil se finální snahou nalézt odstraněním nespolehlivého vědění pevné body pro budování ethosu i poznání

Sofisté a Sókratés Hledá jistotu v pojmech, dobrem je sice v rovině lidské existence pro každého něco jiného,lze však společně hledat obecnou definici

Sókratovská metoda Sókrates se záměrně nepředstavuje jako moudrý, nýbrž jako ten, který „ví, že nic neví“. Se svou příslovečnou ironií se jde nechat od sofistů a jejich žáků poučit. Otázkami je však dovede do úzkých, zbaví sebevědomí a donutí buď nalézt lepší definici, nebo uznat nevědomost Víra v LOGOS

Soud a rozsudek Sókratés obviněn z kažení mládeže, navzdory rozsudku smrti odmítá uprchnout Verifikace vlastního života i učení Definice zákona

Malé sókratovské školy Megarská škola – dialektika a logika Kynická škola – Sokratovu zdrženlivost k hmotnému ženou do krajnosti – Antisthenés z Athén – popírá reálnou existenci obecných pojmů (anticipuje nominalismus), Diogenes ze Sinópy - „nemít potřeb je božské“

Platon 427 - 347 Aristokratický původ, mezi předky i bůh moří Poseidón. Klasické vzdělání, předurčen pro politickou kariéru. Politickými poměry v Athénách znechucen, po Sókratově smrti tento jeho žák volí dráhu filosofickou

Platon - život Po Sókratově smrti opouští Athény, cestuje – Megara, Egypt, snad Indie, jižní Itálie Špatná zkušenost na Sicilii Zachráněn a zakládá Akademii 387 Druhá a třetí cesta na Sicilii Zemřel v den svých 80. narozenin,brzy po své smrti začal být považován za Apollónova syna, narozeného z panenské matky

Platon - dílo 35 dialogů nejznámější: Ústava Zákony Listy

Nauka o ideách Ideje jsou nehmotné, věčné a neproměnné podstaty, pravzory reality Eleatské pojetí světa idejí, který člověk vidí pouze duchovním zrakem a který je nadřazen světu materiálnímu, světu viditelnému. Ústřední ideou je DOBRO, které je cílem i počátkem veškerého bytí.

Geometrie Geometrie tvoří mezistupeň mezi světem idejí a světem materiálním.

Idea a poznání

Platonova filosofie a technika Technik je jedním z nejvýznamnějších aplikátorů Platonova pojetí Součásti a systémy jsou v jeho mysli zastoupeny v podobě idejí, principů („tranzistor“), blokové schéma je idea Jeho posláním je pochopení ideje systému a její převedení do materiální podoby dle zadaných parametrů Idea existuje před materiální realizací

Platon a matematika Platona lze považovat za prvního průkopníka geometrické, případně matematické abstrakce, tedy promyšleného, racionálního zacházení s počtem, kvantem, bez kterého si nelze představit vědu. Renesance se k tomuto odkazu vrací a hlásí, platonské akademie

Platonova filosofie a politika Myšlenka střídání politických systémů Nedůvěra v demokracii Utopické projekty, jeden z opěrných pilířů snah o spravedlivou společnost Primát obce, společnosti Obviňován ze založení ideje tzv. totalitního státu.

Platonova filosofie a křesťanství Některé analogické rysy umožnily doplnění judaistického křesťanství platonismem do té míry, že se takto křesťanství stalo srozumitelné a přijatelné pro Řeka Učení o nesmrtelné duši, supranaturalismus, filosofický realismus (reálná existence obecnin) a jeho důsledky, pohrdlivý vztah k materiálnímu

Platonova filosofie a člověk Pozitiva – relativní nezávislost na materiálním světě, schopnost vnímat a vidět „ideálno“ i za vším nedokonalým a porušeným, estetické vnímání skutečnosti, nekonzumní vztah k světu a hodnotám, smysl pro vysoké etické standardy, smysl pro abstrakci a akademické uvažování

Platonova filosofie a člověk Negativa – více nebo méně hluboký a stálý konflikt mezi ideálními či vysněnými představami a požadavky na jedné straně a syrovou realitou na straně druhé, elitářské představy o vlastním lepším poznání, o svém „bytí v pravdě“, snížený smysl pro realitu,pro nedokonalost a leckdy nezbytný kompromis

Podobenství o jeskyni

Význam ideje DOBRA DOBRO je ve světle myslitelného tím, čím je Slunce v oblasti viditelného. DOBRO je ovšem chápáno spíše ve smyslu správnost, pravost, souhlasnost K poznání idejí se může povznést pouze člověk, mající „filosofický pud“, který Platón nazývá ERÓS. Ten ztělesňuje snahu přejít od materiálního k duchovnímu

Problém PRAVDY Platon předpokládá různé stupně poznání, případně vhledu do světa idejí. Člověk, schopný vidět ideje se stává „majitelem pravdy“. Povážlivě pochopeno Platon předpokládá, že vězňové jeho pravdu nepřijmou. Nebezpečí „pocitu pravdy“, vedoucího k netoleranci a konfliktům

Celkové zhodnocení Platon zakládá tradici myšlenkového obepnutí a uchopení materiální reality světa Jeho dílo je napsáno spíše v mýtopoetickém jazyce, který nelze doslovně číst a tím méně doslovně aplikovat

Filosofická pohoda a euthymie