Popper. Vědecká teorie Zaměření na konkrétní detail zvláštní pozornost vědce očekávání konkrétního výsledku potvrzujícího teorii doufání ve verifikaci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Advertisements

Interpretace práva.
Korpusová lingvistika (2)
Úvod do metodologie vědy
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Metody zkoumání ekonomických jevů
t-rozdělení, jeho použití
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Hypotézy ve výzkumu.
“. Pozorování Měření Experimentování… Stanovení obecných hypotéz : Logické soudy Logické operace Formulace závěrů Jejich verifikace (ověřování pravdivosti)
Křižovatky na cestách poznání Mirek Klvaňa, AsÚ AVČR Observatoř Ondřejov.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Právo jako filozofický pojem
Metody výstavby vědeckých teorií Podklady k přednášce Prof. PhDr. František Ochrana,DrSc. CESES FSV KU
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
Vznik lidského myšlení Filip Bordovský. Vznik lidského myšlení Rozum, neboli schopnost myslet se u lidí vyvinula na základě velkého množství faktorů:
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Návrh projektu Ing. Pavel Růžička Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu.
1. přednáška Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů, jak může empirie mást, co je výzkum, jak se formuluje výzkumná otázka, výzkum jako tvorba.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Predikátová logika.
 obsah vyučování nebo vzdělávání  Tento obsah potom můžeme rozdělit do tří základních skupin:  vědomosti,  dovednosti,  hodnotová orientace žáka.
1. přednáška specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Praktické základy vědecké práce (B130P16) Zajišťuje: Katedra experimentální biologie rostlin Stav předmětu: vyučován Rozsah v ZS: 0/2 Z (hodiny/týden)
Filosofie a metodologie. „ Science. It works, bitches!“ „We finally figured out that you could separate fact from superstition by a completely radical.
Princip maximální entropie
Metaetika Shrnutí.
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
Fitování Konstrukce křivky (funkce), která co nejlépe odpovídá naměřeným hodnotám. - může podléhat dodatečným podmínkám Lineární vs. nelineární regrese.
Metody výstavby vědeckých teorií Podklady pro studenty doktorského studia určené k prostudování před přednáškou Prof. PhDr. František Ochrana,DrSc. CESES.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Metodologie a metody vědecké práce
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Distinkce mezi iusnaturalismem a pozitivismem
PSY717 – statistická analýza dat
Co tvorba ŠVP škole přinesla Možné přínosy tvorby z pohledu pilotního gymnázia v Rumburku.
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Měřické chyby – nejistoty měření –. Zkoumané (měřené) předměty či jevy nazýváme objekty Na každém objektu je nutno definovat jeho znaky. Mnoho znaků má.
Filosofie vědy Filosofie a teorie vědy, kritické myšlení Filosofie a teorie vědy, kritické myšlení.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Inferenční statistika - úvod
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
Redefinice společnosti vědění V posledních letech pokusy o redefinici. Dva základní poznatky: 1. vědění není statické, ale dynamické 2. jednotlivé společenské.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Praktikum k Základům veřejné politiky Blok 2 Význam a uplatnění teoretických východisek při analýze veřejně politického problému Mgr. Pavel Bareš Mgr.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Odhady odhady bodové a intervalové odhady
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Induktivní statistika
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Induktivní statistika
MOTIVACE.
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Predikátová logika (1. řádu).
První otázky Poznatek, jméno, postoj.
Nevědomí.
SmartCamp OA Ostrava doc. Ing. Jan Nevima, Ph.D..
MOŽNOSTI PREZENTACE BADATELSKÉ ČINNOSTI V MATEŘSKÉ ŠKOLE MGR
Základní filozofické otázky
Induktivní statistika
Testování hypotéz - pojmy
Transkript prezentace:

Popper

Vědecká teorie Zaměření na konkrétní detail zvláštní pozornost vědce očekávání konkrétního výsledku potvrzujícího teorii doufání ve verifikaci teorie…

Verifikace ověřování platnosti teorie na singulárních případech (positivismus) za jakých podmínek lze zdůvodnit pravdivost teze o bílých labutích („všechny labutě jsou bílé“)?

Hlediska problému induktivní inference Pravdivost univerzálních tvrzení je často známa ze zkušenosti Věda se pokouší formulovat univerzálně platné teze, vyjádřit pravdu (Wittgenstein: nalézt nejjednodušší zákon, který je ve shodě s našimi zkušenostmi) X Univerzální tvrzení jsou zkušeností zpochybnitelná. Věda předkládá a testuje teorie. Teorie se pouze limitním způsobem blíží k pravdě.

Popper Princip indukce musí být syntetickým tvrzením = rozšiřuje poznání předmětu studia a může existovat jeho negace. Pokud by byl čistě logickou pravdou, analytickým tvrzením (černá labuť x černý vraník), vůbec bychom nediskutovali o problému neúplné indukce. Indukci užívá věda i člověk v běžném životě. To ale není důvod ji jako způsob ověřování teorií neodmítnout!

Indukce může vést k nekonzistentním teoriím. Na otázku proč se ve vědě držet indukce nelze odpovědět! Že funguje? – to by znamenalo aplikaci principu indukce na užití principu indukce ve vědě a tím nekonečný regres.

Marx, Freud, Mach x Einstein. Einstein myslí velmi kriticky a je možné vývody z jeho teorií ověřit. Ty, pokud nejsou verifikovány ale falsifikovány, falsifikují celou teorii. Modus tollens

Vědecká teorie má určitou podobu a určitou falzifikovatelnost. Stupně falzifikovatelnosti relativizují falzifikovatelnost teorie = Čím jednodušší a falsifikovatelnější, tím větším přínosem je pro vědu. Stupeň univerzálnosti, přesnosti a striktnosti teorie roste se stupněm falzifikovatelnosti. Zákon vyjádřený funkcí o 1 řádu je falsifikovatelnější než zákon z funkce o 2 řádech.

V rámci verifikace: Jednodušší hypotéza má větší apriorní pravděpodobnost Jednoduchost = málo parametrů = vysoká apriorní pravděpodobnost V rámci falsifikace: Logická nepravděpodobnost teorie = apriorní nepravděpodobnost teorie = vyšší testovatelnost vysoká jednoduchost = Vysoká testovatelnost Testovatelnost = (jednoduchost = málo parametrů = vysoká apriorní nepravděpodobnost)

Popper Sókratovský postoj nevědění Indukce = učení osvojováním si něčeho nepravděpodobného, nikoliv něčeho pravděpodobného (to není potřeba osvojovat); základem je zkušenost a tvorba – vrozená aktivita, pokus a omyl vedoucí k učení; učení verifikací, positivistickou indukcí, je uspávající proces odsouvání zkušenosti do podvědomí Neučíme se primárně informacemi, které jen přicházejí zvenčí, učíme se svou činností, vyhledáváním (viz. niky…)