Osobnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Psychické projevy a stavy
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
PSYCHICKÉ STAVY.
Osobnost.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
TYPOLOGIE OSOBNOSTI.
Přednáška Psychologie I. Povinnost k sobě. Stabilní vůdce = stabilní děti i oddíl Naší životním cílem by měla být práce na své osobnosti Snaha o sebezdokonalování.
Emoce (city).
Temperament.
Neverbální komunikace
Psychologie Mgr. Milan Šimek
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
OSOBNOST.
Mladší školní období.
Schopnosti, nadání a talent
Temperament Pavel Šuranský.
obecně, prožívání a chování
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Schopnosti Pavel Šuranský.
Psychologie osobnosti
Vůle.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Psychologické aspekty zdraví
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Struktura osobnosti Daniel Dvořák, C4A.
RISKUJ PSYCHOLOGIE.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen  Definice  Rozdělení  Schopnosti  Temperament  Charakter.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
MOTIVACE.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Psychické procesy - vnímání
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Temperament, charakter, motivace
Sociální psychologie – CŽV 2012
Náročné životní situace
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Kejřová Psychologie.
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Osobnost

pojem osobnost v běžném jazyce se jedná o významného člověka (vědec, herec, V.I.P.,…) v psychologii mluvíme o osobnosti žáka, dospívajícího,…

definice individuální vzorec jednání a prožívání člověka individuální jednotou psychologických, biologických a sociálních aspektů, je utvářena ve vztazích mezi lidmi a ve společnosti a v nich se také projevuje je poměrně stálá jednota charakteru, temperamentu, intelektu a těla, což umožňuje její adaptaci na prostředí

definice soustava vlastností charakterizující celistvou individualitu konkrétního člověka, zaměřeného na realizaci životních cílů a rozvinutí svých potencialit

projevuje se vždy jako celek všechny charakteristiky jsou navzájem propojené pozn. poznáváme čl. začleněného do prostředí: širšího (přírodního-lidé v Africe se projevují jinak než Evropané; společenskohistor.-čl. 21. stol. se projevuje jinak než čl. středověký : užšího (rodina, škola,…)

poznámka můžeme se zabývat tím, co mají určité skupiny společného (děti předškolního věku) určení typologie rozdílů nám umožní poznat chování určitých skupin lidí, naučit se s nimi jednat

struktura osobnosti je tvořena uspořádáním psychických vlastností a rysů osobnosti

psychické vlastnosti osobnosti jsou relativně trvalé charakteristiky jedince, kterými se vyznačuje a které ovlivňují jeho chování, prožívání, jednání můžeme předpokládat, jak se asi člověk zachová např. inteligence, schopnosti,…

rysy osobnosti psychické vlastnosti čl. projevující se v jeho chování a jednání tzv. „povahové vlastnosti“

psychické vlastnosti schopnosti = psych. vlastnosti, které umožňují člověku naučit se různým činnostem a vykonávat je. biologicky vrozený předpoklad pro utváření schopností je VLOHA vlohy musí být rozvíjeny (závisí tedy na okolním prostředí), působení bezděčné nebo záměrné

schopnosti nejsou vrozené stupně schopností: nadání – souhrn schopností určitého druhu, které umožňují až nadprůměrné výkony v určité oblasti činnosti talent – vysoce rozvinutý souhrn schopností, vynikající výsledky ve svém oboru genialita – mimořádně rozvinutý talent, vrcholná díla

druhy schopností verbální – schopnost chápat a vyjadřovat složité vztahy prostřednictvím slov prostorová představivost – orientace v prostoru numerické – operace s číselnými symboly paměťové psychomotorické – koordinovat dva a více pohybů umělecké sociální

intelektové (rozumové) schopnost naučit se a používat naučeného umožňuje řešit problémy, učit se, přizpůsobovat se,… termín inteligence dva typy (ne) verbální

měření inteligence A. Binet v r. 1905 představil 1. inteligenční test W. Stern vytvořil inteligenční kvocient IQ mentální věk IQ = --------------------- X 100 chronologický věk

v dnešní době jsou testy složitější, propojení řady schopností (zkoumá se podíl inteligence verbální, numerické, prostorové,…) řada kritiky o neobjektivitě

tvořivost – zvláštní soubor schopností, které umožňují tvůrčí činnost, jejímž výsledkem je něco nového, originálního pozn. vztah mezi inteligencí a tvořivostí – ne všichni inteligentní lidé jsou tvořiví, ale všichni vysoce tvořiví lidé bývají vysoce inteligentní

senzomotorické schopnosti – přiměřená koordinace pohybů a vjemů

rysy osobnosti = psychická vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování a prožívání - relativně stálé

extraverze X introverze dominance X submise stabilita X labilita rozhodnost X nerozhodnost sebeovládání X nedostatek sebeovládání

projevují se v různé míře krajní vyhraněnost rysů ztěžuje čl. se přizpůsobit se měnícím podmínkám života např. submisivní čl. ve vedoucí roli buď dány vrozenými charakteristikami nebo výchovou a učením temperament a charakter

zajímavost „Vrána k vráně sedá“, „Protipóly se přitahují“, které ze dvou rčení, týkajících se osobnostních vlastností, platí v případě výběru partnera? Psychologické výzkumy opakovaně ukazují, že ve stabilním svazku mají oba partneři spíš podobné osobnostní vlastnosti. Zejména se zdůrazňuje shoda v charakterových vlastnostech, v chápání morálky a přibližně stejná úroveň inteligence. V oblasti temperamentových vlastností už není shoda tak vysoká. Tzn. že vyhovovat si budou partneři s podobnými politickými preferencemi, podobnou úrovní vzdělání, přitom se ale můžou odlišovat ve svých zálibách a ve způsobu trávení volného času. Také se můžou více lišit celkovou reaktivitou a emočním laděním (jeden bude výbošný, druhý kliďas).

temperament soubor převážně vrozených vlastností osobnosti, které ovlivňují dynamiku chování a prožívání jedince je tvořen vzrušivostí, rychlostí reakce, sílou reakce a jejím trváním správný temperament je vyvážený, obsahuje od každého něco (pozn.ze slova temperamentum = správné smísení)

v průběhu života vlivem socializace může docházet k posunům temperamentu (pozn. ve stáří je čl. klidnější, projevy živého, družného temperamentu – extroverze-lze působením činitelů zmírnit, nelze je však zcela změnit, z extroverta introverta neuděláme)

typologie osobnosti Hippokrates: melancholik, cholerik, sangvinik, flegmatik podle tělesných tekutin Hans J. Eysenck pozn. obrázek

Máte rád(a) způsob života, ve kterém se stále „něco děje“? E ano – ne Nepříjemné „maličkosti“ vás dokážou rozladit nebo vyvést z rovnováhy? N ano – ne Jednáte bezprostředně a otevřeně, než abyste vyčkával(a) na nejvhodnější chvíli k jednání? E ano – ne Děláte si starosti, abyste někomu neublížil(a)? N ano – ne Řekl(a) byste o sobě, že jste společenský člověk? E ano – ne Jen málokdo vám opravdu rozumí? N ano – ne Dokážete pohotově odpovědět, když se do vás někdo pustí? E ano – ne Míváte často výčitky, že jste mohl(a) situaci řešit jinak a lépe? N ano – ne Při poznávání nových prostředí a seznamování s lidmi se cítíte jako ryba ve vodě? E ano – ne Někdy sršíte nápady a energií a jindy jste zase bez aktivity a plný(á) skepse? N ano – ne Máte rád pohyb, změnu a plno nových zážitků? E ano – ne Po rozhodnutí zjišťujete, že existovala jiná lepší řešení, a mrzí vás, že vám to nedošlo? Do veselé společnosti se rychle zapojíte a přidáte se spontánně k zábavě? E ano – ne Přílišná odpovědnost vám svazuje nohy? N ano – ne Vyhovovala by vám práce „obchodního cestujícího“? E ano – ne Vadí vám neshody mezi lidmi, které lhostejná většina ani nevnímá? N ano – ne Vyhovuje vám práce se změnami prostředí a kontaktem s více lidmi spíše než zaměstnání v tichu vlastní pracovny? E ano – ne Míváte různé obavy, úzkosti či předtuchy? N ano – ne Máte rád nové situace, které vyžadují průbojnost a dávají možnost soutěžit s jinými?

Býváte někdy tak roztěkaný, že vám to brání v práci? N ano – ne Navazujete rád(a) kontakty s neznámými lidmi? E ano – ne Trpíte bolestmi břicha či žaludku nebo různými zažívacími potížemi? N ano – ne Dokážete hodit starosti za hlavu a žít přítomností? E ano – ne Máte pocit odpovědnosti, který vám při náročných úkolech přináší problémy se spánkem či usínáním? N ano – ne Dáváte přednost novým a zajímavým setkáním před stálým kontaktem s dlouholetými známými? E ano – ne Míváte závratě nebo bolesti hlavy? N ano – ne Dokážete se prosadit s vlastním vyjádřením tam, kde je diskutérů více než času na všechny příspěvky? E ano – ne Nepříjemné zážitky ve vás dlouho doznívají? N ano – ne

Vyhodnocení: za každou odpověď „ano“ si započtěte 1 bod. Zvlášť sečtěte kladné odpovědi u otázek označených písmenem E, zvlášť kladné odpovědi u otázek označených písmenem N. Získáte dva součty v rozpětí od 0 do 14 bodů. Tyto součty zaneste na příslušné osy. (Součet kladných odpovědí E na vodorovnou osu (I-E), součet kladných odpovědí N na svislou osu (S-L). Vodorovná osa (I-E) je rozdělena na dvě poloviny od krajní introverze po výraznou extroverzi. Extrovert: Člověk otevřený, společenský, družný, komunikativní, rychle navazující nové kontakty a známosti. Ve společnosti se cítí jako ryba ve vodě, rád se seznamuje s novými lidmi, vyhledává neznámé situace, miluje pohyb, vzruch, změnu. Nejvíce extrovertů se proto logicky vyskytuje v povoláních, kde je základem jednání s lidmi (např. obchodníci, prodejci, nákupčí, manažeři, herci atd.) Introvert: Je naopak člověk uzavřený, který dává přednost pravidelnosti, řádu a pořádku. Nemá rád změny, cítí se dobře ve stabilním, známém prostředí. Spokojen bývá v malém kolektivu, kde se všichni znají. Obtížněji navazuje nové kontakty, má malý počet přátel či důvěrných známých, k těm však někdy chová hlubší vztah s větším očekáváním. Dává přednost samostatné práci. Introverti obvykle vyhledávají profese, které nepřinášejí nutnost komunikace s množstvím neznámých lidí, přílišný shon a překotné změny (např. některá úřednická povolání, účetní, programátoři, archiváři apod.) Příslušnost k některému z těchto dvou typů sama osobě není zárukou ani překážkou úspěchu v povolání. Ve všech oblastech lidské činnosti se setkáváme s úspěšnými představiteli obou těchto typů. A ne každý herec je bavičem i po představení.

Svislá osa (S-L) vyjadřuje stabilitu (S) a labilitu (L). Nelze si myslet, že dolní polovina osy je oproti horní polovině ve vztahu klad – zápor. V dolní části (0-6) se nacházejí klidní, nevzrušiví lidé, které hned tak něco nevyvede z rovnováhy. V blízkosti bodu označeného nulou to budou jedinci až neteční, pomalu reagující až pasivní. V horní polovině osy (8-14) mají své místo osoby emočně vzrušivé. Mohou to být lidé vitální, dynamičtí, vznětliví až impulzivní, ovládaní afekty. Druhou možnost představují lidé zvýšeně vnímaví, citliví až přecitlivělí, prožívající niterně každou maličkost, emočně zranitelní a málo psychicky odolní. Podobně jako extroverze, introverze, problém přináší krajní hodnoty. Přílišná nevyrovnanost vede k vnitřním či vnějším konfliktům. Krajní stability zavání již spíše lhostejností, nemotivovaností, pasivitou. Člověk s maximálním počtem bodů na této ose by se měl zamyslet nad otázkami duševní hygieny, režimu práce a odpočinku.

E. Kretschmer: vztah mezi tělesnou konstitucí a znaky člověka Typy: pyknický somatotyp- kulatá hlava, zavalité tělo, měkké svalstvo, vyklenuté bříško – tzv. cyklotymní typ = střídání nálad, otevření, společenští, realistického pohledu na život ohroženi maniodepresivními stavy

astenický typ: dlouhá, štíhlá postava, úzká ramena, ploché břicho, slabě vyvinuté svalstvo tzv. schizoidní typ charakteru – uzavření až nepřístupní, vytváří si často svůj vnitřní fantazijní svět trpí schizofrenními stavy (rozpad osobnosti)

atletický typ: silně vyvinutá kostra, výrazné svalstvo, široká ramena, menší lebka, … tzv. viskózní typ charakteru- pohybově a mentálně těžkopádní zvýšený sklon k duševním nemocem není zřejmý

charakter složka osobnosti, která se projevuje v jednání čl. vztahují se k morálním aspektům chování a jednání lidí spjat s temperamentem, se svědomím formuje se výchovou a společenskými vlivy

Charakter čl. se vztahuje k: vztah k sobě samému k druhým lidem (společnosti, prostředí, tedy i příroda) (tolerance, důvěra,…) k práci (rozhodnost, svědomitost, lenost,…) k hodnotám „K tomu, aby člověk měl rád ostatní lidi, musí mít rád a respektovat sám sebe.“

zajímavost Charakter se odhaluje v krizi. Vzpomínáte, jak velká voda v roce 2002 ukázala, kdo je kdo? Stáhla lidem masku z tváře a odhalila jejich charaktery. Mnoho lidí dobrovolně a nezištně pomáhalo obětem povodně zachraňovat a vysušovat domy, na druhou stranu se našly hyeny, které vykrádaly nezabezpečený majetek vyplaveným domácnostem.

psychické jevy např. vnímání, uvažování, paměť, projevy vůle,… jsou různorodé u každého člověka jsou fcí mozku, když ovlivníme činnost mozku, ovlivníme i průběh psych. jevů (poškození při úrazu, drogy, alkohol, hypnóza,…)

v průběhu života se mění, vlivem vývoje čl. tvoří propojený systém psych. systému dělí se na: 1) psych. procesy 2) psych. stavy 3) dílčí psych. předpoklady (vlastnosti)

psychické procesy krátké i delší trvání, mají konec i začátek poznávací paměti motivační

a) poznávací vývojově nejstarší 1) názorné poznávání (čl. dostává info o svém okolí) vnímání (percepce) vjem počitek (výsledek čití) počitek – nejjednodušší element našeho vnímání vnímání je psych. proces, kterým poznáváme to, co v přítomném čase působí na naše smysly

pozn. červená barva jablka, není počitek „červenosti“ sám o sobě, ale červené jablko, tedy předmět, který poznáváme,který nemá pro nás jen barvu,ale také tvar a chuť. červenost je počitek, červené jablko pak vjem

vnímání souvisí s představivostí (názorný obraz něčeho, co nepůsobí zrovna v daný moment na naše smysly) vnímání také souvisí se sněním (přirozené ve spánku, bdělé) vnímání je tvořivý proces (senzorické stádium-syntetické) vliv mají postoje, emoce, zkušenosti (např. když mám hlad, místo zeleného míčku, vidím jablko) vnímání zrakové, sluchové, čichové,…

představivost je vzpomínková nebo fantazijní (představa něčeho nového – (ne)záměrná) představivost je vybavení si něčeho viděného, fantazie – vytvoření něčeho originálního, neviděného (největší mají děti od 3 do 6 let)

poznámka zákony: dobrého tvaru (vnímaný předmět co nejjednodušší, uspořádaný, lehce zapamatovatelné)

blízkosti: prvky, které jsou blízko sebe, vnímáme, jako by patřily k téže skupiny ( XX XX XX) podobnosti uzavřenosti: jestliže schází část tvaru, máme tendenci ji doplnit

zajímavost Fakt, že vnímáné skutečnosti sami ovlivňujeme a vybíráme si to, co „chceme vnímat“, je dobře ilustrován tzv. syndromem fantomového údu. Jedná se o poruchu vnímání, která se vyskytuje u pacientů po amputaci končetiny. Pacient nevnímá, že má končetinu amputovanou, v chybějící části těla cítí např. bolest a svrbění, pohybuje jejími prsty. Časem se fantom může zkracovat, ruka nasedá hned u lokte nebo u ramene. Někdy se také vyskytuje bolest zubů, které čl. už dávno nemá. Obraz reality vytvořený v našem vědomí tak může být více obrazem vlastního přání než skutečnosti.

Porucha vnímání Smyslové (optické) klamy = matoucí vnímání reality (oko snímá obraz, mozek ho však interpretuje jinak)

perseonův trojúhelník

iluze tvaru

iluze pohybu

iluze barev

iluze perspektivy

dvojsmyslné obrázky

iluze v umění

paobrazy

akustické (zvukové) klamy šumění mušle, slyšíte šumět moře (ve skutečnosti slyšíte svoje vlastní pulzování krve, které se odráží na hladkých stěnách mušle) Dopplerův jev (siréna – čím je siréna blíž, tím je tón vyšší)

i televize, přijde nám, že vidíme souvislý, plynulý obraz, jde však o jednotlivé statické obrázky (25/s)

halucinace vznikají jako obranný mechanismus proti tomu, co člověka vnitřně rozkládá. je to totiž projekce něčeho z nitra do vnějšího okolí způsobeny špatným stavem metabolismu, organismu (působení opiátů – marihuana, LSD,…)

2) myšlení vyšší stupeň výsledkem je pojem – soubor vztahů, info, jde o abstraktní záležitost zákl. myšlenkové operace: analýza, syntéza; indukce, dedukce; abstrakce, konkretizace; třídění, srovnávání

3) řeč – prostředek dorozumívání zákl. podmínka pro život, forma mluvení úzce souvisí s myšlením V mozkové kůře se nachází centrum řeči a odtud vycházejí složitě koordinované instrukce (signály) do svalů plic, hrtanu, jazyka a obličeje, přičemž pro tvorbu řeči je patrně podstatnější činnost obličejových svalů než hrtanu poruchy řeči spojeny s poškozením řečových center v mozku (foniatrie, logopedie)

řeč těla Přicházející člověk rázná, vzpřímená chůze - odvaha, sebedůvěra, smělost   shrbený člověk, ruce v kapsách - sklíčenost, deprese  přešlapování - nejistota, submise (pokora, poslušnost) ruce zkroucené či spojené před tělem - plachost ruce překřížené před tělem - malé sebevědomí  ruce v bok - zlost, agrese  ležérní postoj, opírá se o něco - okázalý nezájem, uvolnění, relaxace

Ženy - stojí k sobě při komunikaci blíž - déle se dívají při hovoru do očí - vydrží déle sledovat projev, který je příliš nezajímá - více využívají úsměv - více si všímají detailů Muži - déle sledují své posluchače - méně mezi sebou volí hmatový kontakt - mnohem raději se předvádějí před osobou, která je zaujme Velmi časté situace pro muže i ženy - kousání nehtů: strach, neklid - zvednuté obočí: mírné rozladění - přímý pohled: výhružka - kousnutí do palce: koketní výzva - zkřížené kotníky: zdvořilá ležérnost - hlazení brady: přemýšlení Děti - mají větší potřebu hmatových dotyků než ženy a muži

Gestika: posunky (část kineziky) - Haptika: dotýkání se lidí kolem, fyzický kontakt (hlazení, líbání, bití, držení se za ruce) - Kinezika: pohyby těla - Mimika: týká se obličeje a jako jediná vyjadřuje emoce - štěstí, neštěstí, překvapení, očekávání - Paralingvistika: styl verbálního sdělení, to znamená hlasitost řeči, tón, rychlost sdělování, frázování - Posturologie: postoje těla a jeho pohyby - Proxemika: postoj při komunikaci, vzdalování se a přibližování, zacházení s prostorem kolem sebe.

Otestujte si své verbální myšlení Sedět ležet stát jít klečet Brýle lupa okno sklo mikroskop Provaz lano příze šňůra vlákno

b) procesy paměti jedna z nejdůležitějším vlastností organismu potřeba k učení (přežití) = soubor psych. procesů, vlastností, které umožňují si zapamatovávat zkušenosti a vybavit si zapamatované

fáze paměti zapamatování si uchování (utváření nervových spojů) vybavení si ((ne)záměrné) zapomínání (přirozený proces)

z hlediska doby dělíme na: krátkodobá (5-20 s) (7+,- 2 prvky), mnemotechnické pomůcky střednědobá (asi 20 min.) dlouhodobá

druhy paměti mechanická logická zraková sluchová hmatová,… rozvíjíme je cvičením,(básně, pexeso,…) motivací (ne)záměrná

poruchy paměti amnézie (úplná ztráta paměti, časově ohraničená) hypomnézie (snížená schopnost pamatování si) hypermnézie (nadměrné, nepřiměřené zapamatování si materiálu)

C A R A P A R A G I B O B A K A G A M A M O T A L

Které z těchto slov se nachází v řádku Které z těchto slov se nachází v řádku? COPAK, SORAK, BOBAK, POPAK, BABAK Které z následujících slov se nachází ve sloupci? AGORO, AMAGA, AKORA, AROGO, AROMA Jaké slovo se nachází v posledním sloupci?

c) motivační citové volní

1) citové (city, emoce) = psych. jevy, které hodnotí subjekty našeho poznávání, naší činnosti, její průběh a výsledky jde o proces – má svůj začátek (rozčílení) a konec (postupné uklidnění) stav – něco, co trvá i několik dní (nálada, citové rozpoložení) vlastnost – absolutně trvalá záležitost, co nás i charakterizuje (polarita – láska X nenávist)

city mohou být často ambivalentí (protichůdné, ale i zároveň) afekt = psych. proces, extrémní bouřlivá reakce na podnět - může čl. podnítit k akci, ale i ochromit nálada – spíše stav, delší trvání - projevuje se ve vztahu k ostatním lidem

potřeba znát své emoce a umět je regulovat

2) volní proces projevuje se všude tam, kde je potřeba při dosahování cíle překonat překážku záměrné, cílevědomé úsilí k dosažení cíle úzce souvisí s motivací může se rozvíjet na základě vloh z části vrozená/získaná volní vlastnosti- cílevědomost, trpělivost, vytrvalost, píle, soustředěnost, tvrdohlavost,…

Čtou emoce i malé děti? Nejen dospělí dovedou číst emoční výrazy dítěte, ale i dítě je schopno odečítat z obličejového výrazu pocity rodičů. Typické experimenty pracovaly s dětmi 12-18 měsíců. Výzkumník nabízel dětem za přítomnosti jejich matky řadu hraček. Přitom s matkami předem domluven, aby vyjadřovaly radostný, úzkostný a neutrální výraz. Děti si častěji braly hračky doprovázené radostným výrazem matky a odmítaly hračky doprovázené jejím úzkostným výrazem. Tento experiment prokázal, že děti jsou schopny se při reakci na nový předmět orientovat podle matčina výrazu.

motivace každé chování/jednání čl. je motivováno = souhrn činitelů, který jedince podněcuje, aktivizuje, dodává mu energii k určité činnosti nebo chování k sobě i k ostatním nebo ji naopak tlumí, nerozvíjí složitá (souvisí se zráním, s učením i výchovou)

těžké odhadnout motivace druhých lidí (stejné chování lidí může být výsledkem odlišné motivační síly) některé pohnutky si čl. (ne)uvědomuje

motivy: potřeby; zájmy a záliby; návyky; perspektiva a cíle; hodnoty a postoje; city a citové vztahy

vnější / vnitřní pobídky motivace např. jí člověk jen tehdy, má-li hlad (ozve-li se vnitřní potřeba potravy)? Z běžného života víme, že nikoli. Člověk dostane chuť na něco lákavého, o čem se mluví, a on právě tohle jídlo má tak rád (to jsou vnější pobídky, které potřebu potravy probouzejí).

potřeby základní motivační síla (motiv) dělení: a) základní životní potřeby (kyslík, teplo, světlo, potrava, spánek,…) b) potřeba jistoty, bezpečí c) podnětů d) sociálního styku e) výkonu a uznání f) uskutečnění svých cílů (seberealizace)

Maslowova pyramida potřeb

všechny jednotlivé potřeby jsou propojeny (rozdělení spíše uměle vytvořené) časté rozdělení na: a) biologické (teplo, strava,…) b) psychosociální (seberealizace,…) propojenost (např. nechce se pouze najíst (biol.) se najíst se v hezkém, příjemném prostředí (estetika) a s přáteli (sociál.))

poznámka činnost v zájmovém kroužku uspokojuje: potřebu sociální interakce potřeby výkonu a společenského uznání potřebu činnosti potřebu poznávací potřeby vztahující se k realizace životních záměrů

zájmy = motivy získané, v nichž se projevuje vztah jedince k určitému druhu činnosti, k určité skutečnosti vztahují se k oblastem činností čl. (sportovní, ve vztahu k přírodě, umělecké, technické,…) důležitý aspekt při hledání sebe sama a při socializaci vliv na volbu profese

hodnoty: (zdraví, láska, práce,…) vyjadřují cíle, ke kterým se vztahují potřeby čl. každý má svoji hierarchii hodnot (čemu dáváme přednost)

motivační struktura čl motivační struktura čl. se během života mění (vliv sociálního prostředí – pozitivní/negativní)

Zkuste doplnit bez dlouhého přemyšlení větné začátky Nejčastěji musím …. Nejraději bych …… Častěji bych měl(a)………. Rád(a) bych udělal(a), ale nejdříve musím…. Nebaví mě, když musím…….. Když něco musím, tak……… Měl(a) bych víc………… Když něco chci a nemohu toho dosáhnout, tak………

Slova chci, mohu, musím, měl(a) bych jsou vzájemně propojené, vztahují se k motivačním i volním aspektům chování a jednání člověka.

2) psychické stavy vyjadřují aktuální úroveň fční zdatnosti psychiky jedince projevují se delší dobu jsou ovlivnitelné např. biorytmy, vnitřním a vnějším prostředím (události,…)

druhy psychických stavů nálada pozornost – souvisí s poznávacími procesy, soustředění jedince bezděčná (podnět z vnějšku) a záměrná (souvisí s vůli) pozornost poruchy pozornosti – roztěkanost, roztržitost, ADHD (hyperaktivita)

vlastnosti pozornosti vytrvalost soustřednost rozsah hloubka intenzita …

(ne)rozhodnost – souvisí s volními procesy

3) dílčí vlastnosti osobnosti schopnosti rysy osobnosti viz. tabulka