PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE VLOHY a SCHOPNOSTI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IKT PHP PHP Tvorba formuláře - 10 Mgr. Josef Nožička
Advertisements

VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na popis a jeho dělení. Obsahuje stručnou definici popisu prostého, odborného a uměleckého.
POHYBOVÝ SYSTÉM – Kostra horní končetiny I
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 08. Kinematika harmonického pohybu – příklady II.
PHP Podmíněné příkazy v PHP - 06
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 11. Vlnění v řadě bodů KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 15. Stojaté vlnění na struně
VLASTNOSTI SCHOPNOSTI DOVEDNOSTI
P OSTOJE Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou R. Fulghuma…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE Hodnoty
MS OFFICE - WORD ŠABLONY Ing. Petr Hanáček
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
PRVNÍ POMOC postup u akutní příhody 07
Zdravotnický asistent, první ročník Sociální vyloučení Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná.
Pohybový systém – kostra hrudníku
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- architektura 19.století PhDr. Pavlína Mikulcová.
Schopnosti, nadání a talent
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA PROGRAMY A NÁSTROJE PRO PRÁCI S VEKTOROVOU GRAFIKOU 2 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
PHP Souhrnné cvičení Mgr. Josef Nožička IKT PHP
Tvarosloví – zájmena, číslovky
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
EXCEL ŘAZENÍ DAT ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
EKONOMIKA PODNIKATELSKÝ ZÁMĚR Ing. Hana Kročová
Psychologie a komunikace Základní pojmy v psychologii
Schopnosti Milana Reichlová.
Algoritmizace a programování Objektově orientované programování - 16 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA ÚPRAVA FOTOGRAFIÍ – ZÁKLADNÍ ÚPRAVY ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Ing. Bohuslava Vitekerová
Sdružení Ing. Hana Kročová EKONOMIKA
PRVNÍ POMOC ZÁKLADNÍ POJMY 01
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 06 Mgr. Pavlína Juráková ZDRAVOVĚDA
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Schopnosti Pavel Šuranský.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA PROGRAMY A NÁSTROJE PRO PRÁCI S VEKTOROVOU GRAFIKOU 3 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA DIGITÁLNÍ FOTOAPARÁT 1 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Kalkulace zboží Prezentace_16 Mgr. Silva Vaňková OPČ_Kalkulace zboží
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE Cíle a zájmy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- gotická architektura PhDr. Pavlína Mikulcová.
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY pLánovÁnÍ rodičovství 17
ACCESS SESTAVY Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Odkrývačka Pavel Šupka
Smyslová ústrojí člověka
PRVNÍ POMOC neodkladná resuscitace – DÍTĚ 19
Základy psychologie – úvod
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_14.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Inteligence,tvořivost, paměť
Výkonové vlastnosti osobnosti I. část vlohy a schopnosti
Psychické procesy - vnímání
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Transkript prezentace:

PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE VLOHY a SCHOPNOSTI PÉČE O NEMOCNÉ PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE VLOHY a SCHOPNOSTI Mgr. Magdaléna Nevařilová www.zlinskedumy.cz

Anotace Materiál přináší přehled výkonových vlastností osobnosti. Musí být doplněn výkladem. Autor Mgr. Magdaléna Nevařilová (Autor) Jazyk Čeština Očekávaný výstup 53-41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova Vlohy, schopnosti, dovednosti, návyky, tvořivost Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinované Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání odborné vzdělávání Typická věková skupina 16 - 19 let Vazby na ostatní materiály Další materiály z tematického celku Psychologie a komunikace

VÝKONOVÉ VLASTNOSTI OSOBNOSTI VLOHY SCHOPNOSTI VĚDOMOSTI DOVEDNOSTI NÁVYKY

VLOHY Jsou dány geneticky Na jejich základě se rozvíjejí schopnosti Biologicky daný podklad pro následný rozvoj schopností Pokud se vlohy rozvíjejí, vznikají schopnosti

VLOHY Určují jedinečnost člověka v určitých oblastech, např. V oblasti motorické Stavba těla, koordinace pohybů, zručnost V oblasti senzorické Hudební sluch, sluchová paměť, smysl pro rytmus, cit pro barvy, tvary, prostorová orientace, cit pro výslovnost a gramatickou strukturu cizího jazyka Vlohy pro abstrakci či symbolizaci Vlohy pro sociální podněty

VLOHY Někdy je potřeba vlohy dítěte déle hledat, rozvíjet i menší schopnosti Rozvinutí vloh záleží na všímavosti rodičů příkladech z okolí na společnosti (USA – chlapci basketbal…Rusko – hokej, krasobruslení)

OTÁZKY Jaký dopad může mít na psychiku člověka, jestliže své vlohy nerozvíjel? Najděte příklad úspěšného člověka (sportovce, umělce, vědce,…), který dosáhl úspěchu spíše vlastním úsilím než díky mimořádným vlohám

SCHOPNOSTI Soubor psychických podmínek (předpokladů) nutných k výkonu nějaké činnosti Jsou získané Vyvíjejí se na základě vloh Jedna schopnost se může projevit v různých činnostech Např. pohybová schopnost: tanečník, sportovec, choreograf, zručný řemeslník, ortopéd,… Do jaké míry se schopnost rozvine je dáno motivací a vůlí Na základě schopností si osvojujeme různé vědomosti a dovednosti

Fáze vývoje schopností 1.Vloha 2. Včasná stimulace vlohy 3. Systematické a intenzivní cvičení v dětství 4. Navození a udržení zájmu o určitou věc

Druhy schopností Obecné schopnosti Uplatňují se ve všech oblastech života (orientační, organizační, sociální, manuální zručnost, počítačová gramotnost,…) Speciální schopnosti Projevují se jen v určitých druzích činnosti, vedou k odbornému výkonu (umělecké, pohybové, rozvoj jemné motoriky,…) Rozumové schopnosti Umožňují zpracovávat informace (dále viz Inteligence) Učení – proces získávání zkušeností v průběhu života, umožňuje přizpůsobovat se podmínkám prostředí

Stupně schopností Nadání Soubor dobře rozvinutých schopností určitého druhu, které umožňují výborný výkon v některé oblasti Talent Vyšší stupeň schopností, předpoklad pro vynikající výkon v určité oblasti Genialita Mimořádně rozvinutý talent, geniální člověk může vytvořit vrcholná, neopakovatelná díla

Stupně schopností Jen málo lidí má hudební talent Mnoho lidí má hudební nadání Pouze jedinci jsou geniální

VĚDOMOSTI Mentální předpoklady, důležité pro úspěšný výkon Zapamatovaná a pochopená fakta a vztahy mezi nimi (pojmy, pravidla, definice, …) Porozumění vztahům mezi poznatky Ovlivňují naše chování Získáváme je učením, sebevzděláváním, náhodně,…

DOVEDNOSTI Předpoklady pro vykonání určité činnosti Nabytá pohotovost správně, co nejrychleji a s co nejmenší námahou vykonat nějakou činnost Často na základě osvojených vědomostí Předpoklady pro vytvoření návyků Mentální : vypočítat příklad, přeložit větu, číst, psát Fyzické : jízda na kole, pletení, tanec,…

Pozn. Těžký život géniů Edison o sobě říkal: „Pamatuji se, že jsem ve A.Einstein neuměl mluvit do čtyř let, číst se naučil až v devíti letech. Když se poprvé hlásil na technologický institut, neuspěl u zkoušek Edison o sobě říkal: „Pamatuji se, že jsem ve škole nebyl nikdy schopný postoupit do vyšší třídy, neboť jsem patřil mezi ty nejposlednější.“

J.G.Mendel neuspěl u zkoušek učitelské způsobilosti Sochař A.Rodin se nikdy nenaučil číst ani psát. Jeho otec o něm říkal: „Mám syna idiota.“

NÁVYKY Výhody návyků: ……………………… Nevýhody návyků Síla návyku : Pokud nosíte hodinky na pravé ruce, přesuňte je na levou. Spočítejte, kolikrát se do konce dne podíváte na pravou ruku. Automatické vykonávání nějakých činností Hlavním znakem je ustálený pohybový projev bez vědomé kontroly

TVOŘIVOST Psychická činnost, jejímž produktem je něco Nového Originálního Užitečného Hodnotného Využitelného

TVOŘIVOST Vyznačuje se Originalitou – jedinečné řešení Senzibilitou – citlivost k problémům Flexibilitou – pružné využití možností, jiné použití známých věcí, zažitých vzorců

FÁZE TVOŘIVÉ ČINNOSTI Přípravná – shromáždění informací, definování problému Inkubační (latentní) - odkládáme řešení, čekáme na nápad Iluminační (nápadová) – „aha“ zážitek – náhlé vyřešení problému Verifikační - nový poznatek se ověřuje a činí přístupným pro okolí

TVOŘIVOST- příklady Řekněte co nejvíce slov, která se rýmují se slovem „dým“ Vymyslete co nejvíce účelů, k nimž by se hodila cihla Pozn. Pro každý úkol vymezíme 5 min. Slova „dým“ a „cihla“ můžeme nahradit jinými

Úkol Najděte úspěšného člověka, který je vám sympatický a formou prezentace či referátu s ním seznamte své spolužáky. Zaměřte se přitom na jeho výkonové vlastnosti (vlohy, schopnosti,vědomosti, dovednosti,…) Prožili jste někdy při řešení problému fáze tvořivosti? Popište je na konkrétním příkladu z vašeho života

ZDROJE-obrázky DEERSTOP. Johnny Weir (2009 Rostelecom Cup).jpg [online]. 2009 [cit. 2012-09-28]. Dostupné z: Johnny Weir (2009 Rostelecom Cup).jpg TETERENKO, James. ChrisSimon.jpg [x] [online]. 2006 [cit. 2012-09-28]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:ChrisSimon.jpg SCHMUTZER, Ferdinand. Einstein 1921 by F Schmutzer.jpg [x] [online]. 1921 [cit. 2012-09-28]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Einstein_1921_by_F_Schmutzer.jpg HANDY, Levin C. Edison and phonograph edit2.jpg [x] [online]. 1877 [cit. 2012-09-28]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Edison_and_phonograph_edit2.jpg PIANISTA, Manolo C. Manolo Carrasco Pianista Compositor.jpg [online]. 2008 [cit. 2012-09-29]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Manolo_Carrasco_Pianista_Compositor.jpg

UNKNOWN. Praha, Staré Město, Ovocný trh, Pražský Jarmark, belgičtí hudebníci.JPG [online]. 2010 [cit. 2012-09-29]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Praha,_Star%C3%A9_M%C4%9Bsto,_Ovocn%C3%BD_trh,_Pra%C5%BEsk%C3%BD_Jarmark,_belgi%C4%8Dt%C3%AD_hudebn%C3%ADci.JPG DELLA CROCE, Johann Nepomuk. Croce-Mozart-Detail.jpg [online]. 1780/81 [cit. 2012-09-29]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Croce-Mozart-Detail.jpg KASEBIER, Gertrude. Auguste Rodin by Gertrude Käsebier, 1905.jpg [online]. 1905 [cit. 2012-09-24]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Auguste_Rodin_by_Gertrude_K%C3%A4sebier,_1905.jpg NOT MENTIONED. Austrian biologist Gregor Mendel, "father of genetics [online]. Not Mentioned [cit. 2012-09-24]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gregor_Mendel.jpg KMJ. Gluehlampe 01 KMJ.jpg [online]. 2004 [cit. 2012-09-29]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gluehlampe_01_KMJ.jpg

ZDROJE literatura ŘÍČAN, Pavel. Psychologie: Příručka pro studenty. Praha: Portál,s.r.o., 2005. ISBN 80-7178-923-2. NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0525-0. NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. Praha: Academia, 1998. ISBN 80-200-1290-7. SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister a Principal, 2002. ISBN