GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Anna Doubková Číslo materiálu 5_2_CH_14 Datum vytvoření 9.10.2012 Druh učebního materiálu prezentace Ročník 1.r.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Advertisements

GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
VY_52_INOVACE_02/1/18_Chemie
OPTIKA ZDROJE ELEKTROMAGNETICKÉHOZÁŘENÍ
Abiotické podmínky života
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Elektromagnetické záření
Ultrafialové záření Ultrafialové záření je neviditelné elektromagnetické záření o vlnové délce 400 – 4 nm a frekvenci 1015 až 1017 Hz. Je součástí slunečního.
Fyzika atomového obalu
OZON.
Fotosyntéza Vznik glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Kyslík – prvek nezbytný pro život
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Rychlost světla a její souvislost s prostředím
Fyzikální aspekty zátěží životního prostředí
Ozon a vše kolem něho Jan Bajaja.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Význam půdy Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Sluneční energie.
Optické metody.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Infračervené záření.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Prezentace 2L Lukáš Matoušek Marek Chromec
Tomáš Novotný, 2.L SPŠE Olomouc
Ultrafialové záření.
Světlo.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Alternativní zdroje energie
Složky krajiny a životní prostředí
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Vypracovala: Nikola Mináriková kvinta A
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
KYSLÍK.
Krajina a životní prostředí
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_135_Kyslík AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 8.,
OPTICKÉ JEVY 0PTIKA 01. Úvod Mgr. Marie Šiková
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Anna Doubková Číslo materiálu 5_2_CH_05 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 1.r.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Původ Vesmíru Kde se vzala hmota? Proč jme zde? Kam směřujeme?
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Vznik a vývoj atmosféry Země
CO JE FOTOSYNTÉZA?  Soubor chemických reakcí, v jejichž průběhu dochází k pohlcování energie slunečního záření, která je využita k přeměně jednoduchých.
Fototerapie Vratislav Fabián Elektromagnetické spektrum  Blízké UV záření (200 až 400) nm UV-C (krátkovlnné) pod 280 nm UV-B (středněvlnné)
je to elektromagnetické vlnění s vlnovou délkou kratší než světlo fialové barvy nejkratší vlnové délky zasahují do oblasti rentgenového záření přirozeným.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_09_Kyslík Téma: Chemie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_18 Název materiáluSpektrum.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o kyslíku. Klíčová slova: kyslík, výskyt,
UV ZÁŘENÍ našlo cestu - - OZONOVÉ DÍRY
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Přírodní vědy DUM 21 Základní podmínky života PŮDA I.
Elektromagnetické vlnění
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Získávání energie pro život
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Záření – radiace Druh vlnění - šíření energie prostorem
Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_BUŇKA 1_P1-2
Chemiluminiscence, fluorescence
Abiotický faktor světlo
Problémy Ozónové vrstvy.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_07_ Vzduch
Transkript prezentace:

GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Anna Doubková Číslo materiálu 5_2_CH_14 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 1.r. VG Anotace Zajímavosti o nerostech Klíčová slova Světélkování nerostů Vzdělávací oblast chemie Očekávaný výstup Zajímavosti a souvislost se stavbou atomu a chemickou vazbou Zdroje a citace časopis Minerální suroviny 1/2011, vydavatel Těžební Unie Brno, Česká republika,, str. 20 – 21 cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3%A9_z%C3%A1%C5%99en%C3%AD

Fotoluminiscence ( světélkování) nerostů Použití fotoluminiscence při určování nerostů ložisek

Luminiscence je vlastnost některých látek emitovat světlo ve viditelné oblasti po předchozím obdržení určitého množství energie. Je způsobena přenosem elektronů v atomech do vyšších energetických hladin po dodání energie např. ve formě UV záření. V tomto excitovaném stavu zůstávají elektrony jen po zlomek sekundy a vzápětí se vrací do svých původních hladin. Přebytečnou energii vyzáří ve formě viditelného světla. Stopové nečistoty v krystalové mřížce kovu (aktivátory) usnadňují přechod elektronů v luminiscenčním systému. Jsou to např. Zn, Mn, Pb, U, Ag, Cu, prvky vzácných zemin a různé oxidy.Naopak za aktivační jedy, které zabraňují vybuzení světla, jsou považovány sloučeniny železa. K vybuzení světla jsou používány ultrafialové lampy se speciálními filtry. Tím se docílí záření o vlnové délce 366 nm nebo 254 nm.

Příklady minerálů vykazujících fotoluminiscenci skupina rud Zn ve státě New Jersey zvaná Franklin kalcity z Vrančič u Příbrami scheelit - rakouský rudný důl Mittersill uranopyrit – Bois Noiro, Francie skapolit Quebec, Kanada scheelit – ložiska objevena až po použití fotoluminiscence na Moravě a ve Slezsku – zatím ve stadiu výzkumu hyalit z Mrákotína a Řasné kalcity – Lysice u Boskovic, Trhonice a Hraničná ve Slezsku

Ultrafialové (zkratka UV, z anglického ultraviolet) záření je elektromagnetické záření s vlnovou délkou kratší než má viditelné světlo, avšak delší než má rentgenové záření. Pro člověka je neviditelné, existují však živočichové (ptáci, plazi, některý hmyz), kteří jej dokáží vnímat. Jeho přirozeným zdrojem je Slunce.anglického elektromagnetické zářenívlnovou délkouviditelné světlorentgenové zářeníSlunce UV záření, jakožto oblast elektromagnetického spektra, se dělí na blízké ultrafialové záření o vlnové délce 400 – 200 nm) a daleké ultrafialové záření (200 – 10 nm), resp. energií fotonů mezi 3,1 a 124 eV.elektromagnetického spektravlnové délcenmfotonůeV Rozdělení na spektrální oblasti (též „typy“) UVA, UVB a UVC je především z hlediska biologických účinků UV záření. Označení „vzduchoprázdné ultrafialové“ záření (v anglické literatuře vacuum ultraviolet, VUV) naráží na skutečnost, že tento typ záření je při dopadu na zemský povrch pohlcován vzduchem.vzduchem Označení „hluboké ultrafialové“ záření (deep ultraviolet, DUV) je používáno ve fotolitografii a technologiích používající principu laseru. laseru

Název Zkratka Vlnová délka v nmVlnová délka Blízké NUV 400 nm nm dlouhovlnné, „černé světlo UVA 400 nm - 320nm středněvlnné UVB 320 nm nm krátkovlnné, „dezinfekční“ UVC pod 280 nm hluboké ultrafialové DUV pod 300 nm Daleké FUV, VUV 200 nm - 10 nm Extrémní XUV 31 nm - 1 nm

UVA Má vlnovou délku od 315 do 400 nm. Asi 99 % UV záření, které dopadne na zemský povrch je ze spektrální oblasti UVA.nm UVB Záření UVB má vlnovou délku v rozsahu od 280 do 315 nm. Je z převážné většiny absorbováno ozónem ve stratosféře, resp. ozónové vrstvě. Z typického slunečního záření W/m², které dopadá na nejvyšší vrstvy atmosféry neproniká prakticky žádné UV záření s vlnovou délkou pod cca 295 nm; od této hranice se na zemský povrch dostává měkčí UV záření - záření UVA o vlnové délce 400 nm se na zem dostane 550 mW/m² (z přibližně 1700 mW/m² z horních vrstev atmosféry). Jinými slovy lze říci, že ozón a kyslík propustí na povrch Země zhruba třetinu UV zářeníozónemstratosféře ozónové vrstvěslunečníhoWm

Záření UVB je zhoubné pro živé organizmy. Jeho energie je schopná rozkládat nebo narušovat bílkoviny nebo jiné životně důležité organické sloučeniny s vážnými následky pro metabolismus postihnutého jedince, nebo (je-li zasažena DNA) vzniku rakoviny. Např. zvýšení intenzity UVB záření o každá 2% může znamenat zvýšení výskytu rakoviny kůže o 3-6%[Kromě kůže má UVB největší dopad i na oči (potažmo zrak) - takto tvrdé záření dokáže poničit až zcela spálit tyčinky a čípky, gangliové buňky a nervová zakončení v rohovce (tzv. „sněžná slepota“). Větší dopad má na jednobuněčné organizmy, které dokáže zničit zcela (dokáže změnit molekuly nesoucí genetickou informaci v buněčném jádře na energeticky výhodnější, vyvolat poškození funkcí organel, ovlivnit osmotický tlak nebo spustit lyzi). Proniká i vodou, ale jen do hloubky několika metrů (kde je však soustředěna většina podvodních organizmů). UVB záření též negativně ovlivňuje vzrůst zelených rostlin, účinnost fotosyntézy, ale i třeba celkovou plochu jejich listů. U dvou třetin hospodářských plodin byl zjištěn úbytek zemědělské produkce v souvislosti se zvýšeným působením UVB záření (např. u sóji každé jedno procento zvýšení UVB odpovídalo procentuálnímu úbytku úrodybílkovinyDNArakoviny[zrak rohovce

Dlouhodobě zvýšené působení UVB záření by vyústilo v nepředvídatelné změny v morfologii biosféry (každý živočišný či rostlinný druh je na UV záření různě citlivý). Trend směřující k dominanci odolnějších druhů nad méně odolnějšími by odstartoval nesmírně složitou síť kauzuálních mezidruhových vztahů, jejichž důsledky není možné odhadnout. UVC Je nejtvrdší UV záření - jeho vlnová délka je nižší než 280 nm. Toto záření je jedním ze dvou způsobů vzniku ozónu - při dopadu na dvojatomární molekulu kyslíku jí toto záření dodá energii pro vznik ozónu, který je touto reakcí absorbován. Jinak řečeno, plynný kyslík je významný inhibitor dopadu UVC záření na zemský povrch. Záření UVC je prokazatelně zhoubné (karcinogenní) pro živé organizmy. Na rozdíl od UVB, které dokáže proniknout jen několika vrstvami buněk, je penetrace UVC pletivy a tkáněmi živých organismů poměrně větší. Toto UV záření již začíná být ionizující.ozónuinhibitorionizující VUV Vacuum UV nižší než 200 nm, oficiálně patří pod rozdělení UVC, výrazně štěpí kyslík na ozon O3. Běžně udávaný rozsah nm. EUV Extrémní ultrafialové záření s vlnovými délkami nižšími než 31 nm se podílí na některých chemických procesech ionosféry, zejména její nejsvrchnější vrstvy (vrstvy F).ionosféryvrstvy F

zdroje: časopis Minerální suroviny 1/2011, vydavatel Těžební Unie Brno, Česká republika,, str. 20 – 21 AUTOR NEUVEDEN. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: v%C3%A9_z%C3%A1%C5%99en%C3% AD