TĚLESA 3D © RNDr. Jiří Kocourek 2013 Podmínky používání prezentace Stažení, instalace na jednom počítači a použití pro soukromou potřebu jednoho uživatele.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektrický proud v kapalinách
Advertisements

Kruhový děj s ideálním plynem
Logaritmus Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Volné rovnoběžné promítání
POHYB V GRAVITAČNÍM POLI
Tření Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Elektromagnetická indukce
Kondenzátor Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
FUNKCE SHORA A ZDOLA OMEZENÁ
Skalární součin a úhel vektorů
MECHANICKÁ PRÁCE A ENERGIE
Základy informatiky část 13
TEPLOTNÍ ROZTAŽNOST PEVNÝCH LÁTEK
INVERZNÍ FUNKCE Podmínky používání prezentace
Vnitřní energie, práce, teplo
Elektrický proud v polovodičích
PEVNÉ LÁTKY Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Elektrický náboj Podmínky používání prezentace
Elektrický proud Podmínky používání prezentace
MECHANICKÝ POHYB Podmínky používání prezentace
Střídavý proud Podmínky používání prezentace
Energetika Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
KAPALINY Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Plynné skupenství Podmínky používání prezentace
Základy informatiky část 13
GRAVITACE Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
ROVNOMĚRNÝ POHYB PO KRUŽNICI
OPTICKÉ PŘÍSTROJE 1. Lupa Podmínky používání prezentace
Optické klamy Martina Mihalíková 8.Au.
Dělitelnost přirozených čísel
ČÍSELNÉ MNOŽINY, INTERVALY
Vodič a izolant v elektrickém poli
INERCIÁLNÍ A NEINERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY
Struktura atomu Podmínky používání prezentace
Digitální učební materiál
OPTICKÉ PŘÍSTROJE 3. Dalekohledy Podmínky používání prezentace
Optické zobrazování © RNDr. Jiří Kocourek 2013 Podmínky používání prezentace Stažení, instalace na jednom počítači a použití pro soukromou.
Elektrické pole Podmínky používání prezentace
Číselné obory Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
DEFORMACE PEVNÝCH TĚLES
(pravidelné mnohostěny)
Elektromagnetické kmitání a vlnění
Volné rovnoběžné promítání
TĚLESA 3D autor: RNDr. Jiří Kocourek Přeskočit úvod a nastavení.
Základy informatiky část 13
Toto těleso se nazývá… kužel trojúhelník jehlan
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Digitální učební materiál
Konstruktivní geometrie
Mocniny a odmocniny Podmínky používání prezentace
TRIGONOMETRIE © RNDr. Jiří Kocourek 2013 Podmínky používání prezentace Stažení, instalace na jednom počítači a použití pro soukromou potřebu jednoho uživatele.
STEREOMETRIE Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
3D TECHNOLOGIE Všichni jste určitě byli v kině
Kondenzátor Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2017
Elektrické napětí, elektrický potenciál
Technické zobrazování
Výpočty povrchu a objemu složitějších typů složených těles
Výpočty povrchu a objemu složených těles
Polarizace Proseminář z optiky
Matematika pro 9. ročník Povrch jehlanu.
Pravoúhlé a kosoúhlé promítání
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Matematika pro automobilní obory 15. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha
VLASTNOSTI FUNKCÍ FUNKCE SUDÁ A LICHÁ Podmínky používání prezentace
Tělesa NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_301_Tělesa Téma: Geometrie.
FUNKCE ROSTOUCÍ A KLESAJÍCÍ
MAXIMUM A MINIMUM FUNKCE
Transkript prezentace:

TĚLESA 3D © RNDr. Jiří Kocourek 2013 Podmínky používání prezentace Stažení, instalace na jednom počítači a použití pro soukromou potřebu jednoho uživatele je zdarma. Použití pro výuku jako podpůrný nástroj pro učitele či materiál pro samostudium žáka, rovněž tak použití jakýchkoli výstupů (obrázků, grafů atd.) pro výuku je podmíněno zakoupením licence pro užívání software E-učitel příslušnou školou. Cena licence je 250,- Kč ročně a opravňuje příslušnou školu k používání všech aplikací pro výuku zveřejněných na stránkách Na těchto stránkách je rovněž podrobné znění licenčních podmínek a formulář pro objednání licence. podmínekobjednání licence Pro jiný typ použití, zejména pro výdělečnou činnost, publikaci výstupů z programu atd., je třeba sjednat jiný typ licence. V tom případě kontaktujte autora pro dojednání podmínek a smluvní ceny. OK

TĚLESA 3D Přeskočit úvod a nastavení © RNDr. Jiří Kocourek 2013

Úvod Jak zobrazit trojrozměrné geometrické objekty, máme-li k dispozici pouze dvojrozměrnou obrazovku monitoru? Prezentace, kterou právě otvíráte, vám nabídne jednu z možných cest. Představí vám metodu zvanou "anaglyf", která spočívá v tom, že pozorujeme dva rovinné obrazy různých barev přes speciální 3D brýle. Filtry v brýlích způsobí, že se do každého oka dostane pouze jeden obraz. Náš mozek potom složení obou rovinných obrazů interpretuje jako iluzi skutečného prostorového obrazu. Ošálit lidský mozek je však velice náročné. Každá odchylka či nepřesnost okamžitě vyvolá rušivý dojem zkreslení. Chcete-li proto dosáhnout skutečně co nejlepšího dojmu, věnujte prosím pozornost všem pokynům uvedeným v této prezentaci dříve, než se pustíte do samotného prohlížení anaglyfů. Pokud přes veškerou snahu nedosáhnete požadovaného dojmu, nezoufejte. Tato prezentace je pouze první v řadě a má jistě i některé nedostatky, které v budoucnu odstraním. Berte ji jako ukázku a upoutávku na mnohem ambicióznější projekt "Univerzální geometrie – Stereometrie", který brzy představím na stránkách E-učitel. autor

LEVÉ OKO PRAVÉ OKO NASTAVENÍ BAREV Pokud již máte brýle, nasaďte si je a podívejte se na dva barevné nápisy ve střední části obrazovky. Střídavě si zakryjte pravé a levé oko. V ideálním případě byste měli levým okem vidět pouze nápis "levé oko" a pravým pouze nápis "pravé oko". Čím více se přiblížíte tomuto ideálnímu stavu, tím lepší budete mít prostorový dojem při prohlížení anaglyfů. Pokud vidíte pravým nebo levým okem kromě "správného" nápisu i ten "špatný" může být příčina buď v použití špatného typu brýlí nebo v nesprávném barevném podání vašeho monitoru (nejlepší podání mají ploché LCD monitory, staré CRT obrazovky často přesvětlují – zkuste stáhnout jas či kontrast; největší problémy s barevným podáním mívají dataprojektory). Problém brýlí je řešitelný – pravděpodobně máte jiný typ (red-green, red-cyan) a je třeba si sehnat brýle red-blue. Nevíte-li o žádném prodejci těchto brýlí, je možno je objednat přímo přes Pokud máte problém s monitorem (projektorem), většinou je možno barevné podání poněkud pozměnit. Je-li "špatný" nápis výrazně slabší než "správný", bude prostorový obraz přijatelný, pouze bude mít "duchy". Jsou-li však "falešné" obrazy příliš rušivé a tento problém nelze odstranit, doporučuji použít jiný monitor (projektor). Pro prohlížení obrázků v této prezentaci potřebujete červeno-modré (red-blue) 3D brýle. Pokud je nemáte, nemá smysl pokračovat dál. Více informací na

POLOHA OČÍ Posaďte s před monitor tak, abyste hleděli kolmo k rovině obrazovky a aby vaše oči byly mírně vpravo nahoře od středu monitoru (šedá elipsa). Tělesa jsou zobrazována v mírném pravém nadhledu, a tak tato poloha nejlépe odpovídá realitě. Vzdálenost očí od monitoru standardní velikosti (17'') by měla být 50 – 70 cm. Při použití většího monitoru nebo plátna je třeba vzdálenost v příslušném poměru zvětšit. Pokud budete mít při sledování konkrétního obrázku dojem rušivého zkreslení, pohněte mírně hlavou doleva-doprava, nahoru-dolů, či dopředu-dozadu. Zjistíte, jak překvapivě malý pohyb změní celkový prostorový dojem (mozek se opravdu dá těžko ošálit). Výpočet tvaru anaglyfů byl prováděn za předpokladu rovinného monitoru. Proto u starých vypuklých obrazovek nebude dojem nikdy úplně stoprocentní. Plochý LCD monitor je tedy nejlepší (i z hlediska barevného podání – viz předchozí snímek). U dataprojektoru je kromě barev problém i v tom, že plátno většinou visí nad hlavami diváků a nelze tak dodržet pravý nadhled. Obrázky pak vypadají silně zkreslené. Nyní, pokud jste dodrželi všechny pokyny, si můžete nasadit své 3D brýle a vychutnat si pohled na "skutečná" tělesa vznášející se před vaším monitorem.

Srovnání některých metod zobrazování ve stereometrii rovnoběžné promítání perspektivní promítání

anaglyf Srovnání některých metod zobrazování ve stereometrii

Hranol ( pravidelný trojboký )

Hranol ( pravidelný čtyřboký )

Hranol ( pravidelný šestiboký )

Rovnoběžnostěn Kvádr

Jehlan ( pravidelný čtyřboký )

Jehlan ( pravidelný šestiboký )

Komolý jehlan ( pravidelný čtyřboký )

Komolý jehlan ( pravidelný šestiboký )

Šikmý hranol a jehlan

Válec ( rotační )

Kužel ( rotační )

Komolý kužel

Šikmý kužel a válec

Koule

Pravidelný čtyřstěn

Pravidelný šestistěn (krychle)

Pravidelný osmistěn

Pravidelný dvanáctistěn

Pravidelný dvacetistěn