Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Květ, květenství, opylení, oplození
Advertisements

Olga Kačenková Emilie Řezníčková
Rozmnožování rostlin Opylení, oplození
BOTANIKA ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.16 Anotace: Prezentace podle obrázků seznamuje se stavbou květu a květenství, vysvětluje mechanismus opylení, oplození. Vzdělávací.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Rozbor stavby květu VY_32_INOVACE_CH AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
KVĚT Vznik přeměnou části stonku a listů K pohlavnímu rozmnožování
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Morfologie rostlin – květ
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SEMENNÉ ROSTLINY - charakteristika
Generativní orgány rostlin
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Rostlinné orgány - květ
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
Stavba květu, květenství
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ
PROČ ROSTLINA KVETE Při opylení je pylové zrno přeneseno u nahosemenných rostlin na nahé vajíčko nebo u krytosemenných rostlin na bliznu pestíku. Květy.
KVĚT rostlinný orgán, sloužící k ……………………………………….
Stavba rostlinného těla Květ a květenství
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P28/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Části rostlinného těla.
ROSTLINY KRYTOSEMENNÉ Angiospermae
Květ a květenství autor: David Hainall.
Reprodukční orgány u semenných rostlin listového původu
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Květ
Cíl: seznámení se stavbou, druhy a funkcí
Přírodovědné praktikum
Květ Bohumil Bareš.
Název Generativní orgány rostlin – Květ Předmět, ročník
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
ROSTLINY KRYTOSEMENNÉ Angiospermae
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/ Výuková centra.
Cíl: seznámení se stavbou, druhy a funkcí
Název Generativní orgány rostlin – Květenství Předmět, ročník
 A, rozlišené na A Např. u sedmikrásky  B, Nerozlišené, mající.
Stavba květu Květenství.
Rostlinné orgány KVĚT Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Rozmnožovací orgány rostlin
KVĚTENSTVÍ.
Květ
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinné orgány – IV. část – květ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/11 Šablona:
Květ Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování – vegetativní a generativní orgány rostlin Číslo vzdělávacího materiálu:
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Krytosemenné.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._21.KVĚT TÉMA: KVĚT ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_23_Přírodopis 7.ročník_Květ Téma: Květ CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: leden 2012.
Pohlavní orgány Květ a květenství
BOTANIKA Procvičování pojmů
KVĚTENSTVÍ JEDNODUCHÁ - hroznovitá - vrcholičnatá
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
List a květ.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál VY_52_INOVACE_15_ opakování: květ
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_11_Květy Šablona Identifikátor školy:
Stavba a znaky květu, květenství
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Generativní rostlinné orgány
Rosaceae Fabaceae Lamiaceae
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ Květ Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav, Masarykova 248 Moderní biologie reg. č.: CZ.1.07/1.1.32/02.0048 TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY

Květ (flos) soubor rozmnožovacích orgánů zajišťující pohlavní rozmnožování nepravý květ – šišticovité útvary u nahosemenných rostlin pravý květ – u krytosemenných rostlin

Stavba květu blizna prašník čnělka korunní lístky nitka kališní lístky semeník květní lůžko medník 1

Stavba květu květní stopka – upevňuje květ ke stonku květní lůžko – zkrácený a rozšířený květní stonek, je vyklenuté nebo ploché, květní části jsou na něm ve šroubovici nebo v kruzích (u přechodného typu jsou některé ve šroubovici a některé v kruzích) květní obaly – nepodílí se přímo na rozmnožování reprodukční orgány – zajišťují pohlavní rozmnožování

Květní obaly rozlišené tvarem i barvou v kalich (vnější část obalů, ochranná funkce, většinou zelený, kališní lístky mohou být volné nebo srostlé) a korunu (vnitřní část obalů, většinou pestře zbarvená, láká opylovače, korunní lístky jsou volné nebo srostlé) – květy různoobalné (hluchavka) nerozlišené tvarem a barvou – jejich soubor je okvětí, okvětní lístky mohou být volné nebo srostlé – květy stejnoobalné (tulipán) květy bezobalné – postrádají květní obaly (vrby)

Souměrnost květu květ souměrný (zygomorfní) – jedna rovina souměrnosti (violka) květ pravidelný (aktinomorfní) – více rovin souměrnosti – procházejí středem květu a rozdělují ho na zrcadlově stejné poloviny (jabloň) květ nepravidelný (asymetrický)– nemá rovinu souměrnosti (kozlík)

Pohlavnost květu oboupohlavný – přítomné tyčinky i pestíky jednopohlavný – samčí květy – jen tyčinky, samičí květy – jen pestíky rostlina jednodomá – na rostlině odděleně samčí i samičí květy (líska) rostlina dvoudomá – na rostlině jen květy samčí, samičí na jiné rostlině (vrba jíva) rostlina mnohomanželná – nese květy oboupohlavné i jednopohlavné samčí i samičí (javor)

Reprodukční orgány tyčinka – samčí pohlavní orgán, vytváří pylová zrna s výjimkou starobylých typů (lekníny) rozlišena v nitku a prašník prašník bývá tvořen 2 prašnými váčky – každý má 2 prašná pouzdra – v nich se diferencují pylová zrna obal pylových zrn tvoří intina (tenká, hladká vnitřní vrstva) a exina (silná a různě utvářená vnější vrstva s klíčními póry – ztenčeniny, kterými proniká pylová láčka – obsahuje spermatické buňky) andreceum – soubor tyčinek v květu

Reprodukční orgány pestík – samičí pohlavní orgán, vznikl srůstem jednoho nebo více plodolistů gyneceum – soubor plodolistů v jednom květu pestík má 3 části: - blizna - vrcholová část, na ní se zachycují a klíčí pylová zrna - čnělka – střední část pestíku, může chybět - semeník - spodní část, uzavírá vajíčka, rozlišujeme semeník svrchní, spodní, vzácně i polospodní

Reprodukční orgány v semeníku se nachází jedno nebo více vajíček vajíčko – mnohobuněčný útvar, jeho podstatnou část tvoří pletivné jádro(nucellus), ve kterém je uložen zárodečný vak vajíčko je kryto jedním nebo dvěma vaječnými obaly – na vrcholu vajíčka nesrůstají – vzniká otvor klový zárodečný vak – mladý zárodečný vak (jednobuněčný) se mění ve zralý (vícebuněčný) – jeho nejdůležitějšími součástmi jsou vaječná buňka a jádro zárodečného vaku

Květenství soubor různě uspořádaných květů na společném stonku jednoduché: hroznovité (racemózní)– postranní stonky nepřevyšují hlavní, květy rozkvétají zdola nahoru nebo od obvodu do středu vrcholičnaté (cymózní)– postranní stonky převyšují hlavní, květy rozkvétají shora dolů nebo od středu k okraji složené: vzniká kombinací stejných nebo různých jednoduchých květenství (např. složený okolík – miříkovité)

Květenství jednoduché hroznovité lata hrozen klas jehněda 2 palice hlávka úbor okolík

Květenství jednoduché hroznovité lata nejpůvodnější, nepravidelně větvené květy na stejně dlouhých stopkách přisedlé květy, odvozeno z hroznu převislé s přisedlými květy odvozené od klasu, zdužnatění středního vřetena velmi zkrácené vřeteno a přisedlé květy květy přisedlé na rozšířené lůžko, listeny naspodu tvoří zákrov květy vyrůstají na skoro stejně dlouhých stopkách z jednoho místa hrozen klas jehněda palice hlávka úbor okolík

Květenství jednoduché vrcholičnaté vidlan lichopřeslen mnohoramenný vrcholík 3 srpek vějířek vijan šroubel

Květenství jednoduché vrcholičnaté mnohoramenný vrcholík výchozí typ, nepravidelné větvení dvě postranní větve, přerůstají hlavní střední vřeteno odvozen od vidlanu, pouze jedna větev se vyvíjí květní stonky na jednu stranu a v jedné ploše květní stonky střídavě na obě strany, ale v jedné ploše odvozené od vějířku, stonky střídavě do stran odvozené od srpku, prostorově šroubovitě stočené vidlan lichopřeslen srpek vějířek vijan šroubel

Hospodářský význam květu léčivky (lípa, heřmánek, divizna, hluchavka) koření (hřebíček – poupata hřebíčkovce, šafrán – blizny šafránu) zelenina (květák – zdužnatělé květenství) kosmetické přípravky (jasmín, růže, šeřík) výroba piva (samičí hlávky chmele) tvorba pylu a nektaru – med okrasa – květy zahradních a pokojových rostlin

Použitá literatura Kincl, L.; Kincl, M.; Jakrlová, J.: Biologie rostlin. Praha, Fortuna 1993. Kubát, K. a kol.: Botanika. Praha, Scientia 1998. Hančová, H.; Vlková, M.: Biologie I. v kostce. Praha, Fragment 2007. Jelínek, J.; Zicháček, V.: Biologie pro gymnázia. Olomouc, Nakladatelství Olomouc 1998. Bumerl, J. a kol.: Biologie 1 pro střední odborné školy. Praha, SPN 1997. Větvička, V.: Stromy. Praha, Aventinum 2004. Průša, D. a kol.: Chráněné rostliny České a Slovenské republiky. Brno, Computer Press, 2005. Rosypal, S. a kol.: Nový přehled biologie. Praha, Scientia 2003. Benešová, M. a kol.: Odmaturuj z biologie. Brno, Didaktis 2003.

Obrázky Obrázky č. 1 – 3 – autorka Kateřina Žáková, zakova@gymcaslav.cz