Dýchací soustava člověka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RISKUJ - Mgr. Marie Šimková.
Advertisements

Opakování – dýchací soustava
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Bránice. Mechanismus nádechu a výdechu. Vitální kapacita plic
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Dýchací soustava.
MATEŘSKÁ ŠKOLA, ZÁKLADNÍ ŠKOLA A PRAKTICKÁ ŠKOLA, HORNÍ ČESKÁ 15, ZNOJMO EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Dýchací soustava.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Dýchací soustava.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Název Dýchací soustava II Předmět, ročník Biologie, 3. ročník
Dýchací soustava Dýchání RESPIRACE
Dýchací soustava II.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dýchací soustava 1.
Soustava dýchací Text: Reprodukce nálevníků.
Dýchací soustava. dýchací soustava plíceplíce (pulmo) –pravá - 3 laloky, levá - 2 laloky –plicní váčky složeny z plicních sklípků (alveol) opletené kapilárami,
Dýchání Filip Bordovský.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_333 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Filip Tomeš Předmět Biologie.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Dýchací soustava 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_69_DÝCHACÍ SOUSTAVA Téma:ČÁSTI DÝCHACÍ SOUSTAVY,
dolní cesty dýchací průdušnice (trachea) průdušky (bronchy)
Zajišťuje děj, který nazýváme dýchání!
Název Dýchací soustava I Předmět, ročník Biologie, 3. ročník
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Obr.1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Obr.1.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Dýchací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací.
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
46.1 Člověk – dýchací soustava
Soustava dýchací Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Plíce (řecky pneumon, latinsky pulmones)
DÝCHACÍ SYSTÉM.
BIOLOGIE ČLOVĚKA DÝCHACÍ SOUSTAVA
Dýchací soustava člověka
Dýchací soustava.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce:
Dýchací soustava.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dýchací soustava člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_SOUSTAVA.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodopis, dýchací soustava.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
DÝCHACÍ SOUSTAVA U/41 ZŠ Hejnice - M. Hradil. Obr. 1.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava.
Dýchací soustava
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_34_ Dýchací soustava
Obr. 2 Dýchací systém.
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Obr. 1 Dýchací soustava Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Houšková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
VY_32_INOVACE_08_28_Dýchací soustava
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Dýchací soustava Stavba soustavy Funkce a činnost Obranné reflexy Onemocnění Co škodí a prospívá.
Dýchací soustava
Plíce obr. 8 Dvě plíce houbovité struktury a narůžovělé barvy vyplňují většinu dutiny hrudní a jsou chráněny pružným hrudním košem. Pravá plíce Levá.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Dýchací soustava člověka

DÝCHÁNÍ = RESPIRACE vnější dýchání vnitřní dýchání plicní ventilace = výměna vzduchu mezi vnějším prostředím a plícemi výměna plynů ( O2 a CO2 ) mezi vzduchem a krví vnitřní dýchání výměna plynů ( O2 a CO2 ) mezi krví a tkáněmi oxidativní metabolismus tkání = tkáňové dýchání (spotřebovává se O2 a vydává CO2)

ŘÍZENÍ DÝCHÁNÍ kardiovaskulární centrum – v prodloužené míše princip negativní zpětné vazby řez mozkem

Rozdělení dýchací soustavy DÝCHACÍ CESTY HORNÍ CESTY DÝCHACÍ: nosní dutina vedlejší dutiny nosní nosohltan DOLNÍ CESTY DÝCHACÍ: hrtan průdušnice hlavní průdušky vyztuženo chrupavkami, vystláno cylindrickým řasinkovým epitelem PLÍCE

Schéma dýchací soustavy

Nosní dutina

Vedlejší dutiny nosní Vznikají v dětství vychlipováním nosní sliznice do přilehlých lebečních kostí Vystlány tenkou, snadno zanítitelnou sliznicí Větší kapacita než vlastní dutina nosní Největší: párová dutina čelistní, dutina čelní a dutiny čichové

Nosohltan ústí Eustachova trubice(spojuje nosohltan a střední ucho) nosní mandle Hltan Křížení cest dýchacích a trávicích Hrtan Hrtanová příklopka (epiglotis) Leží před hltanem

Epiglotis =příklopka hrtanová

= ohryzek = Adamovo jablko Hrtan vznik hlasu jazylka Chrupavka štítná = ohryzek = Adamovo jablko Chrupavky hlasivkové Chrupavka prstencová průdušnice zepředu zezadu

Hlasivky

Slavní kastráti

Průdušnice (trachea) větví se na 2 hlavní průdušky – zanořují se do plic průdušky  bronchiální strom hladké svaly - mohou měnit průměr ve sliznici hodně hlenových žlázek

Plíce (Pulmo) pravá plíce – 3 laloky levá plíce – 2 laloky

Průdušinky (bronchioly) = průdušky s průměrem < 1 mm – končí v plicním váčku – členěn na plicní sklípky (alveoly): tvořeny 1 vrstvou plochých buněk (= respirační epitel) výměna plynů difúzí povrch – 80 m2

Plíce blána na vnitřní straně hrudníku blána na povrchu plic vyplněna tekutinou, malý podtlak  plíce přiléhají k hrudní stěně

Plíce

Plicní ventilace nádech výdech aktivní zvětšení objemu plic – hl. mezižeberní svaly a bránice 21% 02, 0,03% CO2 výdech pasivní svaly relaxují 16% 02, 4% CO2 přístroj na měření objemu vzduchu v plicích = spirometr

Plicní ventilace žeberní dýchání – při dýchání převládá činnost žeber (ženy) brániční (břišní) dýchání – při dýchání převládá činnost bránice (muži, děti) frekvence dýchání: 14-18 vdechů za minutu mrtvý prostor = prostor dýchacích cest (150 ml)  při vdechu 500 ml se do plic dostane jen 350 ml čerstvého vzduchu

Mechanika dýchání

Objemy v plicích dechový objem = množství vzduchu vyměněného v plicích během jednoho dechu (v klidu 0,5 l) vitální kapacita plic = množství vzduchu maximálně vydechnutého po maximálním nádechu (4,5 l)

Onemocnění dýchací soustavy chřipka – akutní horečnaté onemocnění zánět (zápal) plic = pneumonie virový bakteriální plicní sklípky zaplněny hlenem tuberkulóza (TBC) vyvolaná bakterií Mycobacterium tuberculosis = Kochův bacil ve vyspělých zemích skoro vytlačena (hygiena, antibiotika, očkování) rozedma plic téměř výlučně spojena s kouřením způsobuje abnormální otékání a destrukci plicní tkáně

Onemocnění dýchací soustavy Astma rozedma plic

Kyslíkový dluh Při extrémní fyzické námaze může dojít ke vzniku tzv. kyslíkového dluhu (O2 se spotřebovává rychleji než je přijímán) svaly získávají část energie štěpením glykogenu na kys. mléčnou (= proces anaerobní glykolýzy) i po skončení námahy – rychlejší dýchání (kys. mléčná uložená ve svalech se musí oxidovat)

Nerespirační fce dýchací soustavy Odstranění škodlivin řasinkový epitel posunuje hlen směrem od plic, tím odstraňuje i škodlivé částice do hltanu, tam polknuty nahromaděný hlen  obranné reflexy : kýchání, kašlání pohyby řasinek potlačuje cigaretový kouř (SO2, nikotin, dehet) Tvorba hlasu změna napětí hlasivkových vazů a tvar hlasivkové štěrbiny mluvidla: měkké patro, dásně, jazyk, zuby, rty Ohřívání a zvlhčování vzduchu před vstupem do plic

Odstraňování škodlivin řasinkovým epitelem

Transport O2 krví Fyzikálně rozpuštěný v plazmě – 2% Vázaný na hemoglobin červených krvinek – 98% Hemoglobin – 2 složky: Bílkovina globin Pigment hem (obsahuje FeII) 1 molekula hemoglobinu – 4 hemové skupiny  váže 4 molekuly O2 Oxyhemoglobin - deoxyhemoglobin

Transport CO2 krví Fyzikálně rozpuštěný v plazmě - 8% Jako hydrogenuhličitanový ion = HCO3- - 67% Vázaný na hemoglobin – 25%

Vazba CO s hemoglobinem  karbonylhemoglobin Afinita CO k hemoglobinu je 200-300x větší než afinita O2 Vazba reverzibilní,ale odstranění CO na čerstvém vzduchu trvá několik hodin Otrava smrtelně nebezpečná CO vznikne nedokonalým spalováním Dusičnany a dusitany v potravě a ve vodě  oxidace FeII na FeIII v hemoglobinu  methemoglobin (nepřenáší O2) Citliví hlavně kojenci

Použitá literatura Novotný, Hruška (1998): Biologie člověka pro gymnázia, Fortuna, Praha Rosypal S. (1998), Přehled biologie, Scientia, Praha Biologie v kostce (1999), Fragment, Praha