Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Zdravotní nauka.3.04 Vytvořeno:03. 04. 2013 Ověřeno: 12. 04. 2013Třída:SČ 3

2 DÝCHACÍ ÚSTROJÍ – plicní ventilace Vzdělávací oblast:Název vzdělávací oblasti Předmět:Zdravotní nauka Ročník:1. Autor:Mgr. Ivana Košková Časový rozsah: 1 vyučovací hodina Pomůcky:obraz dýchacího ústrojí, dataprojektor, notebook Klíčová slova:vdech, výdech, frekvence dýchání, spirometr, vitální a celková kapacita plic, dechový objem Anotace: Materiál je určen pro studenty oboru Sociální činnost, první ročník. Seznamuje s mechanikou dýchání a přenosem plynů.

3 PLICNÍ VENTILACE

4 Plicní ventilace je proces, při kterém se pohybuje vzduch do plic a z plic tento proces je zabezpečován střídáním vdechu (nasátí vzduchu) a výdechu (vypuzení vzduchu) dýchací ústrojí funguje jako sací čerpadlo střídavě dochází k zvětšování a zmenšování hrudní dutiny všemi směry

5 Vdech uskutečňuje se pomocí svalů: bránice – odděluje dutinu hrudní od břišní, začíná na páteři, při jejím smrštění se stáhnou žebra a bránice se posouvá do dutiny břišní – zvětší se dutina hrudní zevní mezižeberní svaly svaly prsní svaly krku a zad jde o děj aktivní

6 Výdech je pasivní děj, u kterého se uplatní pružnost plic a hrudní stěny, hmotnost hrudníku uskutečňuje se pomocí svalů: břišní svaly vnitřní mezižeberní svaly

7 Dýchání žeberní ( hrudní ) – převládá u žen, při tomto typu dýchání se uplatní především činnost žeber Dýchání brániční ( břišní ) – při něm se uplatní především funkce bránice, takto dýchá asi 65% mužů Frekvence dýchání 14 – 18 vdechů za minutu

8 Měření plicní ventilace velikost plicní ventilace závisí na dechovém objemu a frekvenci dýchání měří se přístrojem spirometrem dechový objem – je množství vzduchu při jednom nádechu a výdechu v klidu – je 0,5l frekvence dýchání – je počet vdechů za minutu 14 – 16 Celková kapacita plic – je celkový objem plic – 6 – 7 l Vitální kapacita plic – je množství vzduchu, které člověk po maximálním nádechu, maximálně vydechne (4 l)

9 Výměna plynů v plicích děje se na úrovni plicních váčků plicní váček je tvořený: plicním sklípkem (alveoly) vlásečnice stěna alveol je tvořena jen jednou vrstvou plochého epitelu, na kterou naléhají plicní kapiláry ( celkový povrch alveol je asi 80m2 kyslík se v krvi naváže na hemoglobin a vytvoří oxyhemoglobin oxid uhličitý se v krvi naváže na hemoglobin a vytvoří karbhemoglobin oxid uhelnatý se při otravě v krvi váže na hemoglobin a vytvoří karboxyhemoglobin – vazba je až 200-300 krát pevnější než vazba na CO2 na hemoglobin – hrozí smrtelné nebezpečí výměna plynů se děje na principu tlakového spádu – z plicních alveol přechází kyslík do kapilár a dotud je transportován do buněk, oxid uhličitý je přenášen opačným směrem

10 Řízení dýchání zajišťuje dýchací centrum, které leží v prodloužené míše, zde vnikají vzruchy, které jsou přenášeny míšními nervy do dýchaných svalů činnost dýchacího centra je ovlivňována změnou koncentrace CO2 a O2 v krvi, chemoreceptory jsou uloženy v aortě a krkavicích činnost dýchacího centra můžeme ovlivnit i vědomě – dočasnou zástavou dechu, emocemi(pláč,smích, hněv) Obranné reflexy dýchání kýchnutí – při podráždění nosní sliznice kašel – při podráždění hrtanu, průdušnice a průdušek

11 Opakování 1.Definujte pojem plicní ventilace. 2.Které svaly umožňují vdech? 3.Které svaly se uplatňují při výdechu? 4.Který děj je aktivní, vdech nebo výdech? 5.Jaké typy dýchání rozeznáváme? 6.Jaká je dechová frekvence? 7.Co se vytvoří vazbou hemoglobinu a kyslíku? 8.Co se vytvoří vazbou hemoglobinu a oxidu uhličitého? 9.Kde leží dýchací centrum?

12 Správné odpovědi 1.Definujte pojem plicní ventilace - je proces, při kterém se pohybuje vzduch do plic a z plic 2.Které svaly umožňují vdech – bránice, zevní mezižeberní svaly svaly prsní, svaly krku a zad 3.Které svaly se uplatňují při výdechu - břišní svaly, vnitřní mezižeberní svaly 4.Který děj je aktivní, vdech nebo výdech – vdech 5.Jaké typy dýchání rozeznáváme – žeberní(hrudní), brániční (břišní) 6.Jaká je dechová frekvence – 14 – 16 vdechů za min 7.Co se vytvoří vazbou hemoglobinu a kyslíku – oxyhemoglobin 8.Co se vytvoří vazbou hemoglobinu a oxidu uhličitého - karbhemoglobin 9.Kde leží dýchací centrum – v prodloužené míše

13 Použité zdroje DYLEVSKÝ, I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: EPAVA, 1995. 429 s. ISBN 80-901667-0-9. JELÍNEK, J., ZICHÁČEK, V. Biologie - pro střední školy gymnaziálního typu. Olomouc: FIN PUBLISHING, 1996. 409 s. ISBN 80-86002-01-2. NOVÁKOVÁ, I. Zdravotní nauka 1. díl. Praha: Grada Publishing, 2011. 187 s. ISBN 978-80-247-3708-9. NOVOTNÝ, I. Biologie člověka pro gymnázia. Praha: FORTUNA, 1995. 136 s. ISBN 80-7168-234-9. Lidské tělo. Praha: Svojtka & Co., s.r.o., 2012. 96 s. ISBN 978-80-256-0946-0. Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google