Výsledky pracovní skupiny SVSE při EGÚ Brno O co jsme se snažili, jak jsme uspěli? Výsledky pracovní skupiny SVSE při EGÚ Brno Ing. Petr Matuszek Seminář AEM – SVSE Praha 19. listopadu 2008
Obsah Úvod Ceny v oblasti elektroenergetiky 3. regulační období Ekologická legislativa Závěr
Úvod (1) Cíle SVSE Prosazení oprávněných zájmů spotřebitelů a samovýrobců při aktualizaci vyhlášek a tvorbě Cenového rozhodnutí ERÚ. Minimalizace růstu regulovaných cen a tarifů včetně zlepšení podmínek pro odběratele a samovýrobce. Eliminace dominantního vlivu v oblasti elektroenergetiky a plynárenství.
Činnost SVSE se soustřeďovala na připomínky k problematice otevřeného trhu s energiemi, k Cenovému rozhodnutí ERÚ, k 3. regulačnímu období. Úvod (2)
Úvod (3) EGÚ Brno „Ceny a tarify v odvětví elektroenergetiky v roce 2009“, která je podkladem pro cenové rozhodnutí ERÚ. AEM-SVSE je v letošním roce účastníkem řešení studie EGÚ Brno „Ceny a tarify v odvětví elektroenergetiky v roce 2009“, která je podkladem pro cenové rozhodnutí ERÚ. Současně aktivně projednává problémové záležitosti přímo s ERÚ
Ceny v oblasti elektroenergetiky (1) Penalizace účiníku v kapacitní oblasti Dopad současné úpravy na odběratele U odběratelů vzniká problém na technickém základě reakční doby kompenzačních regulátorů a běžnou záležitostí jsou drobná krátkodobá překývnutí do kapacity. Ta se kumulují a následně vzniká základ pro postih ze strany distributora, případně i SEI.
Ceny v oblasti elektroenergetiky (2) Penalizace účiníku v kapacitní oblasti Doporučujeme úpravu v CR ERÚ. Navržené řešení pro kapacitní účiník: - 0,995 – 10 Kč - méně než 0, Kč/MVArh
Ceny v oblasti elektroenergetiky (3) Penalizace účiníku v kapacitní oblasti Procentuální podíl na celkové platbě – většinou setiny %. Vyhovující tolerance – cos=0,999. DS požadují analýzu na vybraných odběrných místech. Možná změna v CR ERÚ nejdříve od roku 2010.
Ceny v oblasti elektroenergetiky (4) Rezervovaná kapacita Návrh na neuplatnění sankcí u lokálních distribučních soustav v případě, že překročení sjednané rezervované kapacity v příslušném měsíci je nižší než 10 %.
Ceny v oblasti elektroenergetiky (5) Rezervovaná kapacita ERÚ – progresivní hodnoty dle návrhu odmítnuty. Jsou úvahy o snížení násobku.
Ceny v oblasti elektroenergetiky (6) Penalizace za překročení rezervovaného příkonu Návrh V případě, že dojde ke smluvnímu snížení rezervovaného příkonu místa připojení konečného zákazníka, je do doby 24 měsíců možné navýšení rezervovaného příkonu do jeho původní výše bez poplatku za náklady spojené s připojením a zjištěním rezervovaného příkonu.
Ceny v oblasti elektroenergetiky (7) Penalizace za překročení rezervovaného příkonu Dodavatelé by neměli penalizovat. Očekává se úprava znění v novele vyhlášky.
Ceny v oblasti elektroenergetiky (8) Standard dodržení plánovaného omezení nebo přerušení distribuce elektřiny Návrh Promítnout nutnost informovat o odstávkách do vyhlášky o kvalitě dodávek elektřiny. V případě nedodržení informovanosti je nebezpečí i následných přímých škod.
Ceny v oblasti elektroenergetiky (9) Standard dodržení plánovaného omezení nebo přerušení distribuce elektřiny Je předložen návrh vyhlášky o pravidlech trhu, kde bude zavedena povinnost elektronického vyrozumění ze strany PDS na základě žádosti účastníka trhu. Předpokládaná platnost od s postupným náběhem.
Ceny v oblasti elektroenergetiky (10) Decentrální výroba Požadovat příspěvek za veškerou vyrobenou elektřinu. Podpora zůstane zachována na všech napěťových úrovních, je řešeno v návrhu novely energetického zákona.
3. regulační období (1) Období od do Zveřejnění výsledků připomínek: v oblasti elektroenergetiky a plynárenství, následná diskuse. Ukončení konzultačního procesu do Aktualizace metodiky do
3. regulační období (2) Faktor efektivity X ČEZ při slučování s RDS argumentoval snižováním nákladů a zefektivněním celého procesu. Proběhl proces restrukturalizace. Výsledky jsou již patrné, náklady klesají. Ze strany ERÚ je příslib akceptace ve 3. regulačním období.
3. regulační období (3) Systémové služby P latbou za systémové služby rovnoměrně zatížit všechny účastníky trhu, tedy i výrobce. Český zákazník platí systémové služby i za výrobu elektřiny, která je exportována. Platí tedy i za to, co si neobjednal, z čeho má prospěch někdo jiný.
3. regulační období (4) Obnovitelné zdroje Vícenáklady způsobené provozem OZE je žádoucí přiřadit jejich původcům. Do těchto vícenákladů je nutné transparentně zahrnout i náklady dosud skryté v jiných položkách konečné ceny za elektřinu. Do budoucna existuje riziko dalšího nárůstu potřeby podpůrných služeb.
3. regulační období (5) Zvýhodnění obyvatelstva Odstranit disproporce ve prospěch obyvatelstva mezi sazbami kategorie „C“ a „D“ jak u platby za jistič, tak u platby za silovou elektřinu dodavatele poslední instance. Mělo by být postupně řešeno v rámci celkové změny sazeb.
3. regulační období (6) Metodika stanovení cen za distribuci elektřiny – plátci ceny za rezervaci kapacity distribuční sítě 2 varianty pokračování v původní regulaci platba za rezervaci kapacity vyhodnocována dle skutečného chování účastníků trhu ve vztahu k distribuční síti, tj. na základě fyzikálních toků, přičemž touto platbou budou zatíženi všichni účastnici trhu; veškeré výjimky se ruší.
Ekologická legislativa (1) Povolenky CO 2 Výrazný dopad do ceny elektřiny a ostatních výrobků. Je žádoucí stanovit jasná pravidla pro rozšíření výroby, výstavbu nových zdrojů do budoucna. Nebudou alokace, ale zřejmě postupné aukce; pro energetické společnosti již od roku 2013? Nebudou alokace, ale zřejmě postupné aukce; pro energetické společnosti již od roku 2013? To přispívá ke snížení konkurenceschopnosti evropského průmyslu!
Ekologická legislativa (2) Ekologické daně ČR koná opět na rámec směrnic EU. Základní rozpor se státní energetickou koncepcí a energetickými zákony. Další kroky „reformy“ jsou před námi. Předpoklad výrazného navýšení poplatků za znečišťování ovzduší; s tím související další růst cen energií.
Závěr Jak dál? Být i nadále aktivní v prosazování oprávněných zájmů odběratelů. Pokračovat v diskusi s orgány státní správy s cílem rozumného řešení zavádění ekologických opatření do české legislativy. Pokračovat v diskusi s orgány státní správy s cílem rozumného řešení zavádění ekologických opatření do české legislativy.
Děkuji za pozornost tel.: