Esterifikace Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_8A13 Reakce kyseliny sírové s manganistanem draselným – efektní experiment Blesky pod vodou Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423,
Advertisements

Vlastnosti lipidů CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 15
Efektní motivační experiment – zapálení vaty skleněnou tyčinkou
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Chemické reakce karboxylových kyselin
Bouřka pod vodou.
Oddělování složek ze směsí
Vzduch a hoření Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Název Halogenderiváty uhlovodíků Předmět, ročník Chemie, 2. ročník
NázevKarboxylové kyseliny I Předmět, ročníkChemie, 2. ročník Tematická oblast Deriváty uhlovodíků Anotace Prezentace sloužící k výkladu učiva, obsahuje.
Soli Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Stavba kostry člověka l
Estery Jsou to produkty reakce karboxylových kyselin a alkoholů (karboxylová kyselina + alkohol = ester + voda). Jsou významnou skupinou přírodních látek.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Název Karboxylové kyseliny II Předmět, ročník Chemie, 2. ročník
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Chemické látky a jejích vlastnosti.
Rozdělení chemických prvků Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
„Co má rum společného s vínem?“
Změny při chemických reakcích
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
VY_32_INOVACE_6_2_7 Ing. Jan Voříšek  Opakování: co je hlavním zdrojem alkanů a cykloalkanů?  Hlavními zdroji alkanů a cykloalkanů jsou ropa a zemní.
Zásady Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_8A3 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek Barevné plameny.
Deriváty karboxylových kyselin Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II.
Deriváty karboxylových kyselin
VY_32_INOVACE_1CH.9.10 Autor: Mgr. Petra Skalická Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Chemie, 9. třída ZŠ Únor 2012 Základní škola Kutná Hora,
Elektrochemická řada napětí kovů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: ORGANICKÁ CHEMIE Pořadí šablony a sada:
Kapitoly z muzikoterapie
Původ hudby, pravěk, starověk
Aminy, vznik, vlastnosti
Neutralizace Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Původ a vývoj člověka II Autor: Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
ROZTOKY Obr Obr. 2.
Rozdělení organických sloučenin a reakce v organické chemii
Hmotnostní zlomek složky směsi
Reakce karbidu vápenatého s vodou
Příprava peroxidu chromu Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek VY_32_INOVACE_8A17.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Částice látek Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Karboxylové kyseliny, vznik a chemické vlastnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_170.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu základních chemických výpočtů.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Převody jednotek objemu
Převody jednotek délky
Dvouprvkové sloučeniny Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Chemické výpočty II.
Alkoholy Výskyt: Dělení: Podle počtu OH skupin: jednosytné a vícesytné
Nekovy Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Ch_046_Soli karboxylových kyselin Ch_046_Deriváty uhlovodíků_Soli karboxylových kyselin Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres.
Ch_045_Estery, esterifikace Ch_045_Deriváty uhlovodíků_Estery, esterifikace Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Žákovský pokus Hydrolýza solí a stanovení pH Ing. Lenka Molčanová.
Chemie pro 9.ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_12_Tuky.
Zajímavé chemické pokusy
Deriváty karboxylových kyselin
Proč ovoce voní Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Karboxylové kyseliny, vznik a chemické vlastnosti
Transkript prezentace:

Esterifikace Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Chemie Esterifikace Autor: Ing. Šárka Psíková

funkční deriváty karboxylových kyselin Estery funkční deriváty karboxylových kyselin odvozeny náhradou –OH skupiny karboxylu alkoxyskupinou 28. prosinec 2012

Esterifikace reakce karboxylové kyseliny a alkoholu produktem ester a voda  kondenzační reakce kyselá katalýza 28. prosinec 2012

Příprava esterů karboxylových kyselin Pracovní postup: Do velké zkumavky si připravte reakční směs: 2 cm3 karboxylové kyseliny a 2 cm3 alkoholu. Je-li karboxylová kyselina pevná látka připravte si směs 1 g kyseliny s 3 cm3 alkoholu. Ke směsi přidejte několik kapek koncentrované kyseliny sírové. (Pozor! Použijte ochranný štít!!!) Směs protřepejte. Menší (horní) zkumavku vsuňte zčásti do větší (dolní) zkumavky a naplňte ji studenou vodou, slouží jako chladič („chladící prst“). Směs opatrně zahřívejte asi 10 minut ve vodní lázni, která má teplotu asi 80 C (do rozpuštění pevné kyseliny v alkoholu). Po této době vylijte obsah velké zkumavky do kádinky se studenou vodou. Při nízké koncentraci par vzniklého esteru je dobře cítit charakteristickou vůni esteru. 28. prosinec 2012

Příprava esterů karboxylových kyselin Úkoly: (vypracujte do pracovního záznamu – protokolu) Napište chemickou rovnici provedené esterifikace. (2) Proč se do reakční směsi přidává jako katalyzátor nejčastěji koncentrovaná kyselina sírová? (3) Je připravený ester rozpustný ve vodě? Má ester hustotu menší anebo větší než voda? (4) Připravený ester lze z reakční směsi oddělit destilací. Pravdivé tvrzení zdůvodněte. 28. prosinec 2012

Příprava esterů karboxylových kyselin Úkoly: (vypracujte do pracovního záznamu – protokolu) (5) Zdůvodněte, proč je výhodné při přípravě esteru ze směsi neustále oddělovat vznikající ester destilací. (6) Ester oddělení destilací obsahuje malé množství příměsí, např. příslušnou kyselinu. Karboxylovou kyselinu lze odstranit ze směsi přidáním uhličitanu sodného. Zdůvodněte a zapište probíhající děj rovnicí pro při práci používanou kyselinu. (7) Jestliže k připravenému esteru přidám hydroxid sodný, jaký děj bude probíhat? Zapište reakci chemickou rovnicí. 28. prosinec 2012

Použité zdroje Kolář K., Kodíček M., Pospíšil J.: Chemie II (organická a biochemie) pro gymnázia, SPN – pedagogické nakladatelství a.s., 2000, ISBN 80-85937-49-2 Všechny objekty použité k vytvoření prezentace jsou součástí SW Microsoft Office nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. 28. prosinec 2012