Rychlostní schopnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Měření času Jednotky času
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Tréninkový deník Kondiční trénink Jaroslava Chovancová Učo:191699APAK/PR33.semestr.
Senzitivní období Mgr. Václav Kain.
Obratnostní schopnosti
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
PROGRAM PRO VÝUKU T ČLÁNKU
TRÉNINK KOORDINAČNÍCH SCHOPNOSTÍ
Silové schopnosti Pohybová schopnost překonávat, udržovat, nebo brzdit odpor svalovou kontrakcí při dynamickém, nebo statickém režimu svalové činnosti.
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
Regulační diagram je to základní grafický nástroj statistické regulace procesu, který umožňuje posoudit statistickou zvládnutost procesu statisticky zvládnutý.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Dědičnost ukazatelů fyzické zdatnosti
C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Pohybové schopnosti Vytrvalostní schopnosti Obratnostní schopnosti
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
TRÉNINKOVÉ ZATÍŽENÍ Michal Lehnert Osnova přednášky:
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Trénink atletických skoků
Únorové počítání.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Houževnatost Základní pojmy (tranzitní lomové chování ocelí, teplotní závislost pevnostních vlastností, fraktografie) (Empirické) zkoušky houževnatosti.
VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI. VYTRVALOST SCHOPNOST PROVÁDĚT POHYBOVOU ČINNOST PO DLOUHOU DOBU SCHOPNOST ODOLÁVAT ÚNAVĚ PŘEKONÁVAT VZDÁLENOST URČITOU INTENZITOU.
Technická, taktická a psychologická příprava
Žena a sport.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
DIDAKTIKA ATLETIKY I.stupeň ZŠ
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
Přednost početních operací
Měření úhlů.
(soubory vnitřních předpokladů organismu k dané pohybové činnosti)
MICHAL LEHNERT. OSNOVA PŘEDNÁŠKY: 1. Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. 2. Biologické základy R. 3. Členění rychlostních schopností.
RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI. Struktura přednášky –Charakteristika rychlostních schopností –Taxonomie rychlostních schopností –Biologické předpoklady –Ontogeneze.
Příklady tréninkových jednotek Praha Veličiny používané u tréninkových jednotek A.Délka zátěže (km, čas) B.Intenzita zátěže C.Délka a intenzity.
Sportovní výkon, sportovní výkonnost
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
Testování silových schopností © Tom Vespa.
© Tom Vespa. Měkota Je to soubor předpokladů provádět aktivitu: a) určitou nižší intenzitou co nejdéle b) stanovenou dobu (vzdálenost) co nejvyšší intenzitou.
Motorické schopnosti (Physical Abilities, Motorische Eigenschaften)
Motorické schopnosti (Physical Abilities, Motorische Eigenschaften) Integrace vnitřních vlastností organismu, která podmiňuje splnění určité skupiny pohybových.
Fyziologie sportovních disciplín
© Tom Vespa. Měkota 1) reakční rychlostní schopnost: a) jednoduchá: od podnětu do začátku pohybu (podněty mohou být dotykové - taktilní, sluchové - akustické,
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV Pohybové schopnosti jsou souhrnem integrovaných a relativně samostatných dispozic subjektu, potřebných ke splnění.
PLAVÁNÍ V KONDIČNÍCH PROGRAMECH Lekce č. 26 Irena Čechovská Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Ontogeneze motorických schopností Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
Lukáš Hochmann. Definice rychlostních schopností Schopnost uskutečnit pohybový akt v co nejkratším čase Schopnost vyvíjet činnost s maximální intenzitou.
Rychlostní a silové schopnosti Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
jen pro vnitřní potřebu
Vytrvalostní a koordinační schopnosti
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
Pohybové schopnosti a dovednosti
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Fyziologie tělesné zátěže
Kondiční příprava ve sportu
Vybrané testy pro diagnostiku motorických schopností
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
Transkript prezentace:

Rychlostní schopnosti Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2009 FTVS UK

Rychlostní schopnost schopnost zahájit a realizovat pohybový úkol v co nejkratší době nebo maximální frekvencí pohybová schopnost konat krátkodobou pohybovou činnost do 20 s v daných podmínkách (konstantní dráha nebo čas bez odporu nebo s malým odporem) co nejrychleji (Choutka, 1987)

Rychlostní schopnost schopnost reagovat pokud možno co nejrychleji na podnět nebo provést při působení minimálního odporu pohyb co nejrychleji (Martin et al., 1992)

Rychlost v TV i sportovní praxi se běžně používá zkrácené označení – „rychlost“ rychlost je pouze fyzikální veličinou – dráha za čas v = s/t ; jednotkou je podle SI soustavy ms-1 1 ms-1 = 3,6 kmh-1 v tomto smyslu je rychlost popisnou charakteristikou každého, i pomalého pohybu

Rychlostní schopnost pohybová činnost je prováděna: vysokou až maximální rychlostí velkým až maximálním úsilím a intenzitou může trvat jen krátce (15-20 s), a proto při ní nevzniká únava nelze překonávat žádný nebo jen malý odpor při větším odporu než 20% maxima začínají být dominantní explozivně silové schopnosti

Rychlostní schopnosti v systému tradiční zařazení rychlostních schopností mezi schopnosti kondiční se opouští považuje se za schopnost hybridní, koordinačně-kondiční rychlostní schopnost je determinována úrovní individuálních kondičních a koordinačních předpokladů současně

Předpoklady rychlostních sch. svalový systém – vysoký podíl FT vláken ve svalech (až 90 %) nervový systém – rychlost vedení vzruchu a přenosu informací při řízení nervosvalové činnosti energetický systém – vysoká zásoba kreatinfosfátu, rychlá syntéza ATP aj. psychické předpoklady technika, somatotyp, další schopnosti

Struktura rychlostních schopností rychlostní schopnost akční-realizační rychlost reakční rychlost (Čelikovský et al., 1990) někdy se uvádí ještě frekvenční rychlost

Biologická podstata REAKČNÍ RYCHLOSTNÍ SCHOPNOST - mechanismy řízení a regulace pohybu - kvalita nerv. drah, velikost a typ podnětu… AKČNÍ - REALIZAČNÍ RYCHLOSTNÍ SCHOPNOST - přistupují vlastnosti pohybového ústrojí – rychlá svalová vlákna, vlastnosti skeletu… FREKVENČNÍ RYCHLOSTNÍ SCHOPNOST - elasticita svalstva, kloubní pohyblivost…

Akční - realizační rychlostní schopnost schopnost realizovat určitý pohybový úkol v nejkratším čase od započetí pohybu (eventuálně maximální frekvencí) akční rychlostní sch. se dále dělí na: acyklické rychlostní schopnosti – jednorázové provedení pohybu maximální rychlostí proti malému odporu cyklické rychlostní schopnosti – více fází (fáze startu, fáze zrychlování, fáze dosažení max. rychlosti, fáze poklesu rychlosti)

Testy a měření akční - realizační rychlosti LABORATORNÍ MĚŘENÍ - analýza časoprostorových a dynamických charakteristik pozorovaných pomocí videozáznamu MOTORICKÉ TESTY – nejčastěji hodnocena tzv. běžecká rychlost (běh na krátké vzdálenosti, člunkové běhy)

Ukazatele akční rychlosti Pohybový úkol – krátké běhy Co se měří Příklad běh na přímé trati s pevným startem čas běh na 50 m s letmým startem běh na 20 m běh se změnami směru člunkový běh 4 x 15 m slalomový běh obíhání met běh na místě po stanovenou dobu počet cyklů běh po dobu 10 s (Měkota & Blahuš, 1983)

Reakčně rychlostní schopnost schopnost odpovídat pohybem na daný podnět, eventuálně zahájit pohyb v nejkratším čase dále se člení na: reakce na jednoduchý podnět 0,15 – 0,35 s reakce na složitý podnět > 0,25 s výběrová reakce – volba řešení > 0,5 s

Výběrová reakce rozhodnutí o způsobu pohybové odpovědi a rychlost jejího provedení jsou úzce spjaty s anticipací výkony spojené s rychlostní výběrovou reakcí jsou ovlivněny individuálními zkušenostmi, které umožňují předvídat další průběh činnosti anticipace = psychický proces, pomocí kterého je odhadován další průběh a výsledek pohybu podle jeho zahájení a náznaků určité situace

Testy a měření reakční rychlosti LABORATORNÍ MĚŘENÍ - analýza reakcí na vizuální, zvukový nebo taktilní vjem - využití reaktometrů MOTORICKÉ TESTY – testy typu signál - reakce

Testy reakční rychlosti reakce ruky stisknutím tlačítka reaktometru výsledkem čas reakce - zpoždění pohybu oproti signálu zachycení padajícího předmětu padajícím předmětem gymnastická tyč nebo ploché pravítko test je možno využít i pro dolní končetiny spolehlivost rstab = 0,89

Frekvenční rychlostní schopnost schopnost maximálně rychle opakovat shodnou strukturu pohybu příklady: cyklistika veslování

Testy a měření frekvenční rychlosti LABORATORNÍ MĚŘENÍ - různé druhy „tappingu“ MOTORICKÉ TESTY – hodnocen počet opakování (cyklů) při pohybu končetin apod. (tzv. talířový tapping, frekvence běhu na místě)

Testy frekvenční rychlosti frekvence = počet cyklů / čas zkoušky příklad tappinku rukou deska se dvěma terči vzdálenými 81 cm účastní se dominantní ruka, která se střídavě dotýká obou disků výsledkem maximální frekvence za 20 s každý dotyk terče skóruje 0,5 bodu test se opakuje 2x, počítá se lepší výsledek

Další dělení rychlostních sch. Schnebel et al. (2003) uvádí 2 skupiny rychlostních schopností: základní rychlost je podmíněna výhradně rychlostními psychofyzickými předpoklady nemá přímou vazbu na ostatní výkonnostní předpoklady komplexní rychlost vazba na ostatní výkonové předpoklady uplatňují se i silové, příp. další schopnosti

Souhrnné členění rychlostních schopností Rychlost komplexní rychlostní výkon reakční rychlost akční pohybová rychlost výběrová reakce jednoduchá reakce cyklická-frekvenční lokomoční rychlost rychlost jednoduchého pohybu sprintérská rychlost tappink proti malému odporu anticipace stanovený podnět určená odpověď

Vývoj rychlostních schopností závislost na věku je výrazná rozdíly v závislosti na pohlaví méně patrné než u silových schopností rychlostní schopnosti kulminují dříve než schopnosti silové a vytrvalostní, ale dříve začíná jejich regres

Vývoj reakčně rychlostních schopností výrazný pozitivní trend v dětství asi do 15ti let se reakční časy zřetelně zkracují nejvíce mezi 8-12 lety další progres asi do 18-20ti let je mírný za dekádu od 8 do 18ti let se jednoduchá reakční doba zkrátí asi o 100 ms po 30. roce prodlužování reakčních časů regres je mírný v 60ti letech jednoduchá reakce trvá asi 250 ms

Vývoj akčně rychlostních schopností nejvíce srovnatelných údajů poskytují populační šetření běhu na 50 m z vysokého startu největší vývojová dynamika do 14 let u chlapců – kulminace18-23 let do 13 let u dívek – kulminace dříve než u mužů 20-60 let se časy prodluží asi o 2 s a dostanou se až na úroveň osmiletých dětí

Rozdíly podle pohlaví – běh na 50 m do 13 let malé (0,3 s) výrazně narůstají v dospělosti v 18ti letech je diference 1,3 s sprinterský výkon dospělé ženy je asi na úrovni 85 % výkonu můžů na vrcholové úrovni je to až 90 % výkonu můžů

Pokles běžecké výkonnosti velká interindividuální variabilita odhad – 10 % padesátiletých mužů podává výkony, kterých jiných 10 % mužů nedosáhne ani v období max. výkonnosti změny vlivem stárnutí lze zpomalit, ale pohybové aktivity rychlostního charakteru jsou obtížnější než u aerobní vytrvalosti

Rozvoj rychlostních schopností mezi jednotlivými druhy rychlosti existuje poměrně malý transfer (přenos) používají se ta cvičení, jejichž průběh odpovídá druhu rozvíjené rychlosti např. starty z různých poloh startovní signál je shodný se závodní disciplínou

Metody rozvoje metody opakování jsou založené na: zatížení je přerušováno plným intervalem odpočinku cvičení je prováděno maximální intenzitou a maximálním úsilím délka zatížení okolo 5 s

Metodické zásady při rozvoji maximální intenzita cvičení délka provádění je závislá na udržení maximální rychlosti, nesmí nastoupit fáze poklesu doba odpočinku by měla zabezpečit plné obnovení práceschopnosti technika cvičení musí být plně zvládnuta a stabilizována

Metodické zásady při rozvoji svalstvo musí být dostatečně protaženo a uvolněno trénink nesmí ovlivňovat rušící faktory, které by ovlivňovali koncentraci i poměrně krátká přerušení tréninku rozvoje rychlostních schopností se projeví poklesem úrovně jednotlivých faktorů rychlosti

Vývoj rychlosti během 100 let BURKE – USA – 12,0 s BAILEY – CAN – 9,84 s 400 m BURKE – USA – 54,2 s JOHNSON – USA – 43,49 s 1896 ATÉNY 1996 ATLANTA WR 2009 BOLT– JAMAJKA – 9,58 s JOHNSON – USA – 43,18 s Km/h 30,0 36,6 37,6 33,3 33,1 27,0

Děkuji za pozornost