Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
START.
ZEMNÍ PLYN.
Zdroje a zpracování uhlovodíků
Organická chemie.
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
FOSILNÍ PALIVA.
Fosilní paliva Pojem fosilní pochází z latiny a znamená předvěký, pocházející ze starých usazenin. Mezi fosilní paliva se řadí uhlí, ropa a zemní plyn.
Uhlí Vzniklo rozkladem odumřelých rostlin bez přístupu vzduchu v průběhu mnoha milionů let.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Název šablony: Inovace v chemii52/CH27/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Uhlovodíky Autor: Mgr. Eva.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál shrnuje znalosti o fosilních palivech, získané.
Nerosty a horniny Energetické suroviny.
ENERGIE A PALIVA Obr. 1 Obr. 2.
Alkany.
Průmyslové plyny.
CHEMIE 8. ROČNÍK Zdroje uhlovodíků. Zemní plyn. Uhlí.
Energetické suroviny 5. ročník
Zdroje uhlovodíků Ropa
Uhlí Výroba paliv a energie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ropě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zhodnotí užívání fosilních.
Proč je ropa tak důležitá?
Uhlovodíky - shrnutí Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Hořlavý kámen.
Zdroje uhlovodíků.
UHLÍ.
Zdroje uhlovodíků Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Alkany.
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Fosilní paliva – Ropa.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Neobnovitelné (fosilní) zdroje energie zdroje energie Uhlí, ropa, zemní plyn.
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Ch_031_Ropa Ch_031_Paliva_Ropa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
Ch_033_Uhlí Ch_033_Paliva_Uhlí Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje.
VY_32_INOVACE_C9-009 PALIVA 4 - ROPA Název školy ZŠ Elementária s.r.o
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Období: leden až květen 2012
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_43_uhlí
Energetické suroviny 5. ročník
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Ropa Sestavily : Veronika Dvořáková Martina Převrátilová
Transkript prezentace:

Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)

Uhlí hořlavá hornina z odumřelých rostlin v prvohorách a třetihorách směs látek – C, H, O, N, S kvalita závisí na obsahu uhlíku: černé – 75 – 95% hnědé – 60 – 75%

Uhlí v ČR: černé – Ostravsko – Karvinsko, Kladensko hnědé – Mostecko, Teplicko, Chomutovsko, Karlovarsko, Sokolovsko snadná dostupnost suroviny, ekonomicky výhodné x zásoby klesají, zátěž pro životní prostředí

Uhlí hnědé uhlí tepelné elektrárny → poškození krajiny, vznik škodlivých látek (popílek, SO2, skleníkové plyny)

Uhlí černé uhlí vysokotepelná karbonizace (zuhelnatění) – zahřívání (1100oC) za nepřístupu vzduchu – v koksovnách nebo plynárnách koks – výroba Fe, oceli, palivo černouhelný dehet – kapalná směs – aromatické uhlovodíky, fenoly plyn – svítiplyn – CO + H2 – palivo, jedovatý (do ½ 90.let 20.stol v domácnostech) z koksu – syntézní plyn – CO + H2 → výroba vodíku, methanolu, uhlovodíků

Ropa odumřelé části rostlin a živočichů → „nafta“ = „zemní olej“ 794 l ropy ročně na osobu těžba ropy ze země a mořského dna; ČR – okolí Hodonína svět – Blízký a Střední východ, Sahara, Sovětský svaz, Čína, Mexiko, USA, Severní moře přeprava ropovody, cisterní lodě (tankery)

Ropa směs uhlovodíků, dále sloučeniny O, N, S hnědočerná olejovitá kapalina charakteristického zápachu, hustota menší než voda (plave na ní), hoří čadivým plamenem

Ropa zpracování: frakční destilace (nejvyšší teplota ve spodní části) plynné produkty – propan – butan – palivo benzín – rozpouštědlo, palivo petrolej – palivo – letadla, výroba benzínu, rozpouštědlo plynový olej – s petrolejem → nafta – palivo mazut – topení (lodě, teplárny) nebo další zpracování vakuovou destilací

Ropa Vakuová destilace za sníženého tlaku (sníží se i bod varu složek, který by byl za normálních podmínek příliš vysoký → trhání řetězců mazací oleje – mazadla strojů, parafínové vosky → svíčky,krémy, léky, leštidla, vazelína (kosmetika, lékařství) asfalt – úprava vozovek, izolační materiál

Zemní plyn plynovody 70 – 90% - methan (CH4), další uhlovodíky C2 –C4 CO2, SO2 užití: palivo, surovina chem. průmyslu – výroba acetylenu, sazí, vodíku