Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Od vigvamů k mrakodrapům.
Advertisements

PODNEBÍ.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Polární oblasti Anotace
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 6.
AMERIKA.
Oblast kolem severního pólu
Autor: Miroslav Přichystal Datum: Ročník: 6. ročník
Název školy: ZŠ a MŠ Černčice, Okres Náchod Autor: Mgr
Rozlišujeme 5 základních klimatických pásem:
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Autor: Miroslav Přichystal Datum: Ročník: 6.ročník
ARKTIDA v Severním ledovém oceánu
Antarktida Romana Zabořilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_053 Vzdělání
Rozmanitost podmínek života na zemi
Devátá Marta Devátá Monika
AMERIKA.
Počítačová prezentace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
KONTINENT LEDU A CHLADU
TUNDRA A LESOTUNDRA.
ROZMANITOST PŘÍRODY V EVROPĚ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ATMOSFÉRA Podnebné pásy prima.
Riskuj Podnebné pásy - Polární pás a oceány
ATMOSFÉRA atmosféra = plynný (vzdušný) obal Země Složení vzduchu:
PODNEBNÍ ČINITELÉ Šířková pásmovitost Výšková stupňovitost
POČASÍ.
Polární oblasti.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách OP.
Přírodověda – Podnebné pásy ( Polární pás )
Polární pásy se rozkládají na nejsevernější části severní polokoule - což je Arktida a nejjižnější části jižní polokoule - což je Antartktida.
Elektronická učebnice - I
ANTARKTIDA.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Šířkové pásy studený pás.
Atlantský a Severní ledový oceán
Světadíly Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Tundra.
Registrační číslo projektu
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
PODNEBÍ NA ZEMI.
Křížovka - Tropický deštný les
PODNEBÍ Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Atmosféra (XX. Část) Název školy
Podnebí, podnebné pásy.
Podnebí Severní Ameriky
VY_32_INOVACE_ Tomáš Kvasný Atmosféra - podnebí I. – teplotní pásy Tomáš Kvasný Zeměpis Březen ročník Pomocí práce ve dvojicích a výkladu.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Biosféra. obsah  úvod  životní podmínky  vlivy působící na životní podmínky  závislost přírodních krajin na podnebí  kontrolní otázky.
Podnebné pásy - polární pás. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a jeho svět – Podnebné.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Antarktida Polární oblasti tajga.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Eva Ježková Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_ZEMEPIS_17.
ANTARKTIDA.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL: VY_32_INOVACE_06_Z67_12
VY_32_INOVACE_14_Z_POLÁRNÍ PUSTINY
Šablona III/2 Polární pustiny
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
Cizokrajné suchozemské ekosystémy
Vzdělávací materiál: Afrika Operační systém: Windows XP Professional
OBSAH PODNEBNÉ PÁSY TROPICKÝ PÁS SUBTROPICKÝ PÁS MÍRNÝ PÁS POLÁRNÍ PÁS
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Př_15_Podnebné pásy
20. POLÁRNÍ PUSTINY VY_32_INOVACE_11_Z4
14. g Tundra Subpolární p. pás.
15. Antarktida Rozloha 14 mil km2 Pokrytá ledovcem Polární podnebí
Oceány.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Transkript prezentace:

Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA VY_32_INOVACE_ZEM.2.20 Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Zeměpis Cílová skupina: 2. ročník (sexta) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Roman Bartoníček Téma: Makroregion polárních oblastí Datum vytvoření: 17.02.2013 Přílohy: VY_52_INOVACE_ZEM.2.20

VY_32_INOVACE_ZEM.2.20 Anotace: Souhrnné opakování přírodních, historických a socioekonomických charakteristik makroregionu polární oblasti s důrazem na upevnění základní terminologie spojené s tímto územím a vymezením okruhu typologických problémů. Práce se slepou mapou.

VY_32_INOVACE_ZEM.2.20 1) Vyznač do slepé mapy níže vypsané základní přírodní pojmy Antarktidy a Arktidy: Grónsko Čukotský pol. Baffinův ostrov Kamčatka Island Mackenzie Jenisej Ob Nová země Lena Aljaška Sev.led.oceán Yukon Barentsovo moře Beaufortovo moře

VY_32_INOVACE_ZEM.2.20 1) Vyznač do slepé mapy níže vypsané základní přírodní pojmy Antarktidy a Arktidy: Rossovo m. Drakeův průliv Ohňová země Antarktický pol. Transantarktické poh. Vinson Massif Weddellovo moře

VY_32_INOVACE_ZEM.2.20 3) Podtrhni ta tvrzení, které pravdivě vystihují historické události dobývání severního a jižního pólu Dobytí severního pólu je spojeno se jménem Roberta Edwina Pearyho (rok 1909), anglického polárníka. V dnešní době je však jeho prvenství zpochybňováno.   První prokazatelné dosažení severního pólu se podařilo 12. května 1926 posádce vzducholodi Norge. Prvním Čechem na severním pólu byl v roce 1928 František Běhounek, který nad pólem přeletěl ve vzducholodi Italia. V roce 1909 se 150 km od jižního pólu dostal významný polárník Ernest Shackleton. Dobývání jižního pólu je ve znamení soupeření Nora Roalda Amundsena a amerického polárníka Roberta Falcona Scotta v roce 1914. Úspěšnější z dvojice byl Nor. Scottova výprava na zpáteční cestě zahynula.

3) Přírodní podmínky: Nehodící se škrtni! VY_32_INOVACE_ZEM.2.20 3) Přírodní podmínky: Nehodící se škrtni! Antarktida je kontinentem / souostrovím, které je pokryto velmi silnou vrstvou ledu / ledovce. Nejvyšší horou je Elleswort Peak / Vinson Massif / Mount Ross. Antarktida je nejchladnější kontinent na Zemi. Podnebí je extrémně studené, v centrálních oblastech navíc extrémně suché / vlhké. V extrémních podmínkách Jižního oceánu je poměrně nízká / vysoká biodiverzita. Vzhledem k drsným klimatickým a přírodním podmínkám je Antarktida obývána pouze vědeckými pracovníky výzkumných polárních stanic mnoha států / původními národy. Na centrální plošině Východní Antarktidy byla ve stanici Scott – Amundsen / Vostok / Esperanza dne 21. července 1983 naměřena absolutně nejnižší teplota na zeměkouli –92,8°C / –75,7°C / –89,4°C. O něco nižší teploty, přesto velmi nízké byly naměřeny zejména v subarktických oblastech kontinentální Sibiře a Severní Ameriky, kde např. v okolí východosibiřského Ojmjakonu byla zaznamenána teplota −67,8 °C. Vyšší teplota v zimě je dána uvolněním energie Severního ledového oceánu do atmosféry, kterou nakumulovala během krátkého, intenzivního léta. Samozřejmě svůj podíl hraje i přítomnost studených / teplých mořských proudů. Arktida je převážně oblast ledu, sněhu a nezalesněné zmrzlé půdy, která se nazývá permafrost / frostpedos. I přes nehostinné prostředí však má i Arktida bohatou flóru a faunu. Arktida je osídlena jen řídce v okrajových oblastech Eskymáky / Laponci / Něnci / Jakuty / Čukči, přistěhovalými bělochy a jinými, kteří se živí rybolovem, lovem zvěře, chovem sobů, a těžbou nerostů. 

4) Podtrhni organismy typické pro polární oblasti. VY_32_INOVACE_ZEM.2.20 4) Podtrhni organismy typické pro polární oblasti. lední medvěd puma tuleň hvězdice treska mrož pižmoň koráli bizon komár hranostaj tukan velryba varan rybák tučňák ještěrka rypouš krill lišejník ropucha smrk plankton lvoun

5) Co je pro Arktidu a Antarktidu společné a v čem se liší? VY_32_INOVACE_ZEM.2.20 5) Co je pro Arktidu a Antarktidu společné a v čem se liší? Společné znaky: Extrémní klimatické podmínky Polární den a noc Ovlivněné globálními změnami klimatu Nízké nebo nulové osídlení Velké zásoby nerostného bohatství atd. Rozdílné znaky Pevnina obklopená mořem Moře obklopené pevninou Rozdílné organismy Odlišná poloha na Zemi atd.

6) Z trojice vyřaďte pojem, který tam nepatří, zdůvodněte proč: VY_32_INOVACE_ZEM.2.20 6) Z trojice vyřaďte pojem, který tam nepatří, zdůvodněte proč: Weddelovo moře, Rossovo moře, Beaufortovo moře (moře Arktidy ne Antarktidy) Mc Murdo, Vostok, Erebus (hora ne polární stanice) R.Amundsen, R. Peary, R. Scott (dobyl severní ne jižní pól)

7) Zodpověz otázky KDY, KDE, PROČ a JAK? VY_32_INOVACE_ZEM.2.20 7) Zodpověz otázky KDY, KDE, PROČ a JAK? Kde trvá polární den jen 24 hodin? Na polárních kruzích Proč jsou polární oblasti tak chladné? Z důvodu malého úhlu dopadu slunečních paprsků na zemský povrch; předávají tak méněenergie Kdy je na severním pólu polární den? Když Slunce zdánlivě přejde rovník na severní polokouli; tedy od 21.3. do 23.9. Kdy na severním pólu nastává polární noc? Když Slunce zdánlivě přejde rovník na jižní polokouli; tedy od 23.9. do 21.3. Proč nemá lední medvěd na svém jídelníčku tučňáky? Protože žije v Arktidě a tučňáci pouze na jižní polokouli Jak se chrání živočichové drsnému klimatu polárních oblastí? Např. hibernují (zimní spánek), silná a hustá srst, silná vrstva podkožního tuku Jak je možné, že se v těchto extrémních podmínkách vyskytují fosilní paliva? Polární oblasti nebyly vždy s takovým charakterem klimatu; v minulých geologických dobách zde bylo podnebí teplé, které umožnilo růst rostlin, jež jsou základem fosilních paliv Proč je ozónová vrstva nejslabší právě v polárních oblastech? Protože chloridy, které rozpouštějí ozón jsou nejefektivnější při mrazivých teplotách

8) Antarktida a Arktida - pravda nebo lež VY_32_INOVACE_ZEM.2.20 8) Antarktida a Arktida - pravda nebo lež V Antarktidě jsou bohatá ložiska nerostných surovin (pravda) Polární oblasti patří k nejvíce narušeným částem světa (lež) Antarktida je nejmenším světadílem (lež) V subpolárních oblastech je možný trvalý pobyt člověka (pravda) Arktidu vymezuje přibližně severní hranice rozšíření lesa (pravda) Podnebí Arktidy patří subpolárnímu až polárnímu podnebnému pásu. (pravda) Nejvyšší teploty v Antarktidě jsou v lednu a v únoru. (pravda)

VY_32_INOVACE_ZEM.2.20 9) Problematikou polárních oblastí jsou také ekologické okruhy. Těmi nejvýznamnějšími jsou ozónová díra a globální změny klimatu, které nejvíce ohrožují právě oblasti za polárním kruhem. Vyjmenujte činnosti člověka či přírodní procesy, které nejvíce podporují výše zmíněné problémy! Jedná se zejména o oxid uhličitý a methan, který je mnohem účinnějším skleníkovým plynem než oxid uhličitý a) Spalování fosilních paliv b) Vypalování oblastí tropického deštného lesa c) Vulkanická činnost d) Skladování odpadů e) Doprava a industriální činnost f) Uvolňování methanu zejména z půdy, bahna přehrad či chovu hospodářských zvířat g) Rozklad organických látek v přírodě

Rozšiřující pojmy k zapamatování: VY_32_INOVACE_ZEM.2.20 Rozšiřující pojmy k zapamatování: Permafrost – trvale zmrzlá půda, která se nachází ve vysokých zeměpisných šířkách a nadmořských výškách Vostok – polární stanice v Antarktidě, na které byl naměřen teplotní rekord na Zemi geografický pól – jedno ze dvou míst na Zemi, kudy prochází pomyslná osa rotace Země, nebo jakéhokoliv rotujícího tělesa magnetický pól – místo na planetě Zemi, ze kterého indukční čáry geomagnetického pole Země směřují svisle vzhůru (rozeznáváme jižní a severní magnetický pól) polární záře – atmosférický jev vznikající v polárních oblastech, kde zejména ve vrstvě atmosféry zvané ionosféra jsou viditelné částečky slunečního větru (většina je odražena magnetickým polem Země, část je však integrována do atmosféry a projevuje se jako světelný jev) Washingtonská smlouva – úmluva z roku 1961, ve které se zúčastněné země zavázaly po dobu platností smlouvy nenárokovat vlastnická práva na dané území, aby tím podpořily hospodářské nevyužívání nerostného bohatství a přispěly tak k ochraně ekosystému telení ledovců – odlamování ledovcových ker El Niňo (španělsky dítě)– klimatický jev, který vzniká v polárních oblastech a odklání studený Peruánský proud u břehů Jižní Ameriky a poškozuje tak tamní rybáře, kteří musejí za svými úlovky dále od břehu Jižní oceán – také jinak Antarktický oceán; jedná se o oceán omývající Antarktidu (pojem zaveden v roce 2000)

Mapa 1: http://d-maps.com/carte.php?num_car=4315&lang=en VY_32_INOVACE_ZEM.2.20 Použitá literatura: Mapa 1: http://d-maps.com/carte.php?num_car=4315&lang=en Mapa 2: http://www.freeusandworldmaps.com/html/WorldRegions/WorldRegionsPrint.html