Rozvoj klíčových kompetencí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sámova říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Advertisements

Hudba v pravěku Vývoj hudební kultury
PŘEDKOLUMBOVSKÉ CIVILIZACE STŘEDNÍ A JIŽNÍ AMERIKY
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 2. ročník ZŠ Předmět: Prvouka Autor: Mgr. Martina Marková Základní.
Mexiko země dávných indiánských kultur
Projekt CZ.1.07/1.1.08/ Rozvoj klíčových kompetencí v odborném vzdělávání na SOŠ Luhačovice Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Autor: Vendy Nových 7 divů světa.
Projekt CZ.1.07/1.1.08/ Rozvoj klíčových kompetencí v odborném vzdělávání na SOŠ Luhačovice Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Mayské piramidy v Chichén Itzá
Opakování z minulé hodiny:
Starověká Indie.
VY_32_INOVACE_06 Obyvatelstvo Ameriky
Španělsko Vpřed Kummer Tomáš.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol.
Amerika Rozloha: km2 Podíl rozlohy souše: 28%
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO, OBCHOD
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
SVĚTOVÉ MYTOLOGIE Mgr. Michal Oblouk
Starověký Egypt.
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
Až na samý časový okraj vzniku vesmíru nahlédla americká sonda WMAP. Podle jejího měření se vesmír rozepnul do obrovských rozměrů v triliontině sekundy.
VÍTEJTE V „MUZEU KNIHY“.
I Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji Projekt CZ.1.07/1.1.08/
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Prezentace na téma vývoje bydlení člověka.
VY_32_INOVACE_19 Střední Amerika - Mexiko
Mayská početní soustava
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji Projekt CZ.1.07/1.1.08/
PAMÁTKY PRAHA.
Vypracoval: Jakub Moravec
INKOVÉ.
Starověká Indie 6. ročník
Amerika obyvatelstvo.
Vliv náboženství na chápání světa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek.
Turecko Eliška Novotná.
Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji Projekt CZ.1.07/1.1.08/
7 starověkých divů světa
Mexiko. Dějiny Indiánské kultury Mexiko bylo již od 1. tis. př.n.l. zemí vyspělých civilizací. První vrchol představovala kultura Olméků v období 900.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
 Aztécká říše byla významným státním útvarem z dob předkolumbovské Ameriky. Aztécká říše se rozkládala zhruba na území dnešního Mexika. Během vlády této.
Přemyslovci 1 Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková. Vznik českého státu  vzniká po rozpadu Velkomoravské říše v 10. století, když kmenu Čechů vládl rod Přemyslovců.
Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji Projekt CZ.1.07/1.1.08/
Kultura Mayů a Aztéků. Anotace:  Dějepis – Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.14  Autor: Mgr. Soňa Blažková  Škola: ZŠ Choltice.
VY_32_INOVACE_213_Egypt Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_22_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_KOSMOVA KRONIKA ČÍSLO PROJEKTU:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková LEGENDA Narodil se v r Byl z rodu Slavníkovců. V r. 982 se.
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
Tereza Mrvíková Olena Povkhanych
Starověk.
Kultura INKŮ.
Jak lidé měřili čas? od 2 minuty do 5:15
Karel IV. „Otec vlasti“ Filip Valla
Tematický okruh: NEJSTARŠÍ CIVILIZACE - STAROVĚK Název učiva: EGYPT
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Rozvoj klíčových kompetencí
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Před Kolumbem do Latinské Ameriky TÉMATICKÝ.
M E X I C O CIUDAD DE MÉXICO.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
VY_32_INOVACE_Z7. 7 Autor: Mgr
INDIE.
Úvod do středověku.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Transkript prezentace:

Rozvoj klíčových kompetencí Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji Projekt CZ.1.07/1.1.08/01.0009 Rozvoj klíčových kompetencí v odborném vzdělávání na SOŠ Luhačovice Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.

Před Kolumbem do Latinské Ameriky Aztécký kalendář Před Kolumbem do Latinské Ameriky Luhačovice 18. října 2007

Text a fotodokumentace Text: PaedDr. Karel Milička Foto: Karel Milička Reprodukce: www.wikipedia.com Zpracovala: třída 4. K

Předkolumbovská literatura Latinské Ameriky Nejstarší doložená civilizace – záhadní Olmékové (12. – 3. stol. př. n. l.)

Předkolumbovská literatura Latinské Ameriky Obřadní maska s hieroglyfy zemědělci společnost řízená kněžími stavba měst – náboženská centra číselná soustava zárodek hieroglyfického písma tajemné zmizení v pralesích Socha olméckého bůžka zvaná „Babička“

Předkolumbovská literatura Latinské Ameriky 3. – 16. století – vzestup a pád čtyř velkých civilizací záhadně zmizelí Toltékové (8. – 13. století) - střední Mexiko Mayové (4. – 10. století) – Yucatán Aztékové (13. – 16. století) – střední Mexiko Inkové (13. – 16. století) – oblast And

Mayská kultura Reliéf – velekněz z Palenque Jedno ze středisek mayské kultury – Palenque [palenk]

Mayská kultura Mayská obřadní maska Mayské náboženské centrum v Chitzen Itzá [čicen icá]

Mayská kultura Bůh deště a větru Chac [čak] Hierglyfy z Palenque Pyramida v Tikalu

Mayská kultura Mayové - válečníci Mayové - hudebníci

Mayská kultura Mayské kodexy – madridský a drážďanský – popsané hieroglyfickým písmem, skládaly se jako leporelo, zůstaly jen 4 zlomky.

Mayská kultura Leydenská destička Mayů

Mayská kultura Chilam Balam [čilam balam] Popol Vuh [vu‘] – titulní list Mayskou literaturu může po zásahu křesťanských dobyvatelů reprezentovat pouze posvátné spisy Knihy proroka Jaguána (Chilam Balam) a Popol Vuh (snad Poradní kniha), zapsaný v novějším kičevském dialektu. Je výkladem mayské mytologie – stvoření světa.

Inkové – synové Říše Slunce Machu Picchu [maču pikču]

Inkové – synové říše Slunce Kipu Incké hlavní město Cuzco [kusko] Velký Inca Atahalpa

Inkové – synové říše Slunce Inti (bůh Slunce, majitel veškeré půdy a bohatství) Stvořitel světa a člověka Virakocha [virakoča] Lidé jsou synové a dcery, vzývající svého otce Intiho

Inkové – synové říše Slunce Huaca Měsíce Huaca Slunce Inkové uctívali posvátná místa (huaca [vaka]), kde sídlili duchové zemřelých předků.

Kořeny aztécké civilizace Mexická náhorní plošina – místo zrodu předchůdců a zakladatelů říše Aztéků Složitý vývoj velké civilizace završené roku 1325 založením ostrovního města Tenochtitlán [tenočtitlán]

Toltékové a jejich kultura Počátky kultury, tzv. toltecáyotlu – obecně se uvádí první Tollán –Teotihuacán [teotivakán]: - okupace oblasti kmeny Chichiméků - zrození boha Slunce (roku 751) - první známý král Mixcoamaztin - Chichimékové [čičimékové] se začínají nazývat Toltéky - 9. století – odchod z města (pouze centrum legend o vlastní stvoření) Význam druhého Tollánu – Tuly (100 km severně od Mexico City, v úrodné údolí řeky Tuly ) - zrození Topiltzina Quetzalcóatla [topilcin kvecalcóatl] (roku 843), který se roku 874 stává králem Toltéků - skutečné dějiště toltécké civilizace Teotihuacán - Pyramida Slunce Pyramida v Tule

Tollán - Teotihuacán Pyramida Měsíce Teotihuacán pohled z Pyramidy Měsíce

Tollán - Tula Toltécké hieroglyfy v Tule Toltéčtí válečníci - Atlantové Pyramida Tlahuizcaloantecuhtli [tlavicaloantekuhtli] (Pána úsvitu) zasvěcená Quetzalcóatlovi

Toltécká mytologie Hlavním božstvem byl bájný bůh-náčelník, který dal vzniknout národu Toltéků – Quetzalcóatl (Opeřený had) Jeho původ – stejně jako legendy o pěti kosmických obdobích (viz mayský Popol Vuh) – pocházejí z civilizace prvního Tollánu (metropole), města Teotihuacánu (4. – 9. století). Od Toltéků kult přebírají spolu s novou kulturou a mytologií loupeživí Chichimékové (polovina 7. stol.), jejichž jednou větví jsou i budoucí Aztékové (chichiméčtí Tenochtové [tenočtové]) po obsazení vylidňující se Tuly ve 12. století. Quetzalcóatl v Codexu Borbonicus

Quetzalcóatl - bůh z Teotihuacánu Quetzalcoátl v lidské podobě (Codex Borgia) Aztécký kalendář Quetzalcóatl byl hadí bůh (pravděpodobně historicky doložitelný náčelník – velekněz). V legendách je oslavován jako dárce života: „stvořil člověka z vlastní krve a kukuřice, kterou mu dal za obživu…“ Dal lidem i kalendář. Po odchodu z Teotihuacánu měl v Tule protivníky.

Další božstva z Teotihuacánu Tlaloc z Codexu Rios Tlaloc [tlalok] – bůh deště, úrody a světla

Domácí božstva původních kmenů z Tuly Itzpapalotl [icpapalotl] bohyně matka (doslova motýl černý jako obsidián), (Codex Borgia) Centeotl [kenteotl] (bůh zralé kukuřice)

Tezcatlipoca Tezcatlipoca - černý bůh, všemocný ochránce vládců, kouzelníků a bojovníků - největší protivník Quetzalcóatla (Codex Borgia). Dle legend jejich souboj (symbolika vnitřních rozbrojů) byl příčinou pádu Tuly a jejího opuštění v 11. století. Tezcatlipoca [tecatlipoka] jako jaguár – v této podobě se mu říkalo Tepeyollotl [tepejolotl] (Codex Rios)

Příchod Aztéků do Mexika Aztékové záhadný původ národa – pravděpodobně jedna z posledních chichimeckých skupin (příchod mexickou plošinu ve 12. století)- jméno kmene věří bezmezně vlastnímu bohu Huitzilopochtlimu založení hlavního města – Tenochtitlánu (1325) – zpočátku nezdary Maketa Velkého chrámu Plovoucí město Tenochtitlán (doslova Místo, kde roste kaktus) mělo v době největší slávy 300 000 obyvatel.

Huitzilopochtli Huitzilopochtli a jeho oběti (Codex Borgia) Hrůzné počitadlo obětí Bůh války, ohně a Slunce Huitzilopochtli se podle legend živil lidskou krví. Aztékové mu obětovali dívky a chlapce. Španělské zdroje uvádějí (asi z propagandistických důvodů) 60 000 obětí ročně.

Vznik a rozvoj Aztécké říše Itzcóatl Aztékové byli do roku 1427 vazalové sousedního Azcapotzalca Panovník Itzcóatl (1427 – 1440) se spojil s králem Tezcoka Nezahualcóyotlem [nesavalkojótl] Vznik aliance Tenochtitlán – Tezcoko – Tlapocan: nová Aztécká říše (konec 1521) Nezahualcóyotl

Největší sláva Tenochtitlánu Obrázkové symboly aliance Tezcoka, Tenochtitlánu and Tlacopanu Jezero Tezcoco - Titicaca Aztéčtí válečníci

Další panovníci Aztécké říše Tízoc [tísok] (1481 – 1486) Moctezuma I. (1440 – 1469) Axáyácatl [ašájákatl] (1468 – 1481)

Největší sláva Tenochtitlanu Hřiště pro míčové hry, které měly ovšem rituální charakter

Kultura Tenochtitlanu Aztécká škola – calmecac [kalmekak] (Codex Borgia) Ti, kdo ovládali písmo a byli vzdělaní, požívali úctu a byli obdivováni..

Příchod Španělů Hernando Cortés Místo setkání Moctezumy a Cortése (1519) Moctezuma II. ve svém paláci

Pád Tenochtitlanu Rozvaliny hlavního chrámu Zavraždění Moctezumy II. a jeho manželky Poslední vládce Cuauhtemoc [kvautemoc] (definitivně poražen 1521)

Zachování aztécké kultury a literatury Bernardino de Sahagún (1500 – 1590) Codex Florentino Definitivní konec Tenochtitlánu neznamená zánik aztécké kultury – zachována díky péči španělských misionářů – za pomoci anonymních informátorů z řad nahuaské aristokracie.

Bernardino Sahagún V Codexu Florentino a v dalších sbírkách zachovali Sahagún a další misionáři kastilskou verzí španělštiny aztéckou kulturu a slovesné projevy.

Codex Borgia Panovníci a válečníci Velekněží používali pro svá liturgická vystoupení i drogy

Codex Borgia – náhuatl [návatl] Bohy, válečníky, ale i běžný život Aztéků (a výtvarnou zdatnost jeho umělců), najdeme zachycené jazykem náhuatl (iluminovaným obrázkovým písmem, které umíme číst) v původních (předhispánských) památkách, např. v Codexu Borgia, Codexu Rios a Codexu Borbonicus.

Výslovnost a transkripce náhuatlu Citované texty náhuatlu jsou z doby conquisty – zapsány starošpanělskou verzí latinky vnímány jsou dnes proto z hlediska tehdejší kastilštiny proto zvláštní transkripce a výslovnost jazyka náhuatl Diego de Landa Abeceda biskupa Diega de Landa

Výslovnost a transkripce náhuatlu Samohlásky – srovnatelné s češtinou (pouze o = varianta u) problematické je pojetí délky – ta se zapisovala zdvojením tam, kde byl rozdíl významový: meetzli [méctli] = měsíc metztli [metzli] = noha v nahuatl je důležitý satilco (ráz) – (srovnejme v češtině do/okna) označuje se hláskou H (hrtanově vyslovená) tlapia [tlapja] = hlídá tlapiah [tlapja‘] = hlídají

Výslovnost a transkripce náhuatlu Polosouhlásky – komplikovanější například, U (klasicky přepisováno HU) se nachází v pozici před samohláskou ( v moderních studiích přepisovány jako W) čte se jako anglické W [uo] – ale pozor, tak vyslovovali pouze muži, ženy jednoduché V Huexotzinco – jméno vyslovíme jako [uoešocinko] ale i [vešocinko]

Výslovnost a transkripce náhuatlu Souhláskový systém není komplikovaný, jen malé zvláštnosti – dvě svérázné hlásky: TL - vyslovuje se jako jediná hláska (velmi blízké patlavému českému [tl] ) CU nebo i QU (před samohláskou), rovněž jediná hláska (velmi blízká výslovnosti českého [kv] cuícatl [kvíkatl] = píseň ostatní hlásky čteme stejně jako španělštinu: CH [Č] Tenochtitlán [tenočtitlán], X [Š] xóchilt [šóčitl] = květina TZ [C] tzitzinquitzin [cicinkin] = malý Z [S] zoltic [soltik] = starý C [K] coyotl [kojotl] = kojot

Lyrika Dělení – tři žánry: náboženská – oslavy bohů Huitzilopochtliho, Tlacoka a jiných (rituální podoba) 2. heroická (válečnická) – připomíná slavné bitvy, slavné hrdiny a významné skutky vládců, např. založení Tenochtitlánu (legendární a historický pohled) 3. vlastní nahuaská lyrika - píseň květů (xóchicuícatl, užívání života) - píseň smutku – žalozpěv´(icnocuícatl, hledání přátelství) - filozofické básně (strach ze smrti, hledání boha) Texty se většinou zpívaly, dokonce máme zaznamenány jakési notové zápisy čísly. Socha Nezahualcóytla v Texcoku

Nezahualcóyotl (Postící se kojot) narozen v Tezcoku roku 1402 calmecac – široké vzdělání v duchu toltecáyotl r. 1418 – Tezcoco vydrancováno, zabit otec a on sám utíká sbírá vojsko a poráží panovníka sousedního Azcapotzalcu 1431 korunován na krále Tezcoku 1433 se usazuje v Tenochtitlánu odpůrce lidských obětí - staví se proti kultu Huitzilopochtliho – chrám bohu Tloque Nahuaque (větru a noci) 1472 umírá Básně: Hle, darmo jsem se zrodil Kdo na zemi mluví Básníkova podoba v Codexu Borgia Osvícený panovník, zákonodárce, architekt a filozof, vznešený autor asi 30 básní v klasickém náhuatlu, které se dochovaly v předhispánských iluminovaných kodexech.

Aztécká epika – báje o Quetzalcóatlovi Osudy Quetzalcóatla symbolicky ztělesňují osudy toltéckého národa: jeho vítězství a prohry: vítězství v Tule pozdější prohra s nájezdníky i s vlastní roztříštěností postupné vylidnění města a konec toltécké civilizace, její rozptýlení mezi ostatní mexická etnika. Prakticky každý náčelník se s ním ztotožňoval: byl zobrazován jako opeřený had nebo v lidské podobě jako vousatý stařec.

Quetzalcóatl a Tezcatlipoca V aztéckých legendách Quetzalcóatla symbolicky porazil původní kmenový bůh Chichiméků Tezcatlipoca: Quetzalcóatl podlehl jeho svodům k tělesným hříchům a cítil se tak zahanben, že hledal podobně jako řečtí hrdinové (Oidipus) spásu v osobní oběti. Dvě verze konce: Spolu se svými věrnými odešel z Tuly na pobřeží, kde se upálil – změnil se v planetu Venuši a dodnes zvěstuje úsvit Rozšířenější legenda v aztéckém období – vzdálil se do moře s tím, že se jednou vrátí. Cyklus očekávání návratu boha a krále 52 let. Strašlivá shoda okolnosti pak způsobila, že: Bojující Quetzalcóatl a Tezcatlipoca

Kdo přichází z moře? Právě v době očekávaného návratu se rozšířily zprávy, že se na pobřeží ve Veracruzu vylodili vousatí muži, kteří přiházejí po moři z východu. Kdo by to mohl být jiný, než dlouho očekávaní bohové, kteří mají přebrat moc jen dočasně zastávanou králem Moctezumou II. ? A tak se bílým vousatým mužům dostalo přijetí, darů a bohatství, jako dlouho očekávanému Quetzalcóatlovi. A tak začíná epilog aztéckého impéria, kultury i nadějně se rozvíjející literatury.