Literatura: Kronika medicíny, Praha 1994, s

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÍME, KDE DUCH HOSPODINA SÍDLÍ, KDE VANE BOŽÍ DUCH, TAM SVOBODA NÁS ZAPLAVÍ. VÍME, ŽIVOT VE SVOBODĚ DÁVÁ, ŽIVOTEM VE SVOBODĚ BOHU SLÁVU VZDÁVÁM. VÍME,
Advertisements

VÍME, KDE DUCH HOSPODINA SÍDLÍ,
Chléb náš vezdejší dej nám dnes
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Vývoj člověka - postnatální
Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/ Úvod do teorie grafů.
Úvod Naše stránky jsou zaměřeny na alternativní medicínu Naleznete zde základní informace o tomto tématu, různé její metody Množství článků, obrázky,
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Úvod do biologie člověka
D R O G A Co to je když se řekne DROGA RNDr. Jiří Sajvera duben
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
ČLOVĚK – PASTEVEC A ROLNÍK Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_ Čap-Z.
Historické prameny.
Biotechnologie – nové trendy v chovu a pěstování organizmů Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
ŽIJÍ S NÁMI VE MĚSTĚ - ROSTLINY A ZVÍŘATA
Vznik lidského myšlení Filip Bordovský. Vznik lidského myšlení Rozum, neboli schopnost myslet se u lidí vyvinula na základě velkého množství faktorů:
Až na samý časový okraj vzniku vesmíru nahlédla americká sonda WMAP. Podle jejího měření se vesmír rozepnul do obrovských rozměrů v triliontině sekundy.
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti.
Člověk a rostlina – kulturní rostliny, zemědělství, ekofarmy
ČLOVĚK ROZUMNÝ (HOMO SAPIENS SAPIENS)
Podmínky života na Zemi 5.ročník
Domorodý kmen. Sedmáci si zkusili představit, že jsou členy domorodého kmene, který žije někde v Jižní Americe, Africe… Sedmáci si zkusili představit,
Společenské a hospodářské prostředí
Jan Patočka Lukáš Hoskovec, C4B únor 2014.
Život člověka v době kamenné
Rozdělení pravěku na jednotlivé etapy
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Úvod do dějepisu. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Filosofie úvod do problému....
Hypotézy o původu náboženství Systematika religionistiky
Kniha JOB Podněty k meditaci 2. část. Úvod  Co se vám vybaví při slově „nářek“?  Z jakých důvodů naříkají často lidé, s nimiž se setkáváte nebo pravidelně.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_121_Předmět chemie AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 8., 5.
Víra a náboženství Výchova k občanství – 6. ročník
„Ježíšova blahoslavenství dnes?“ O spirituální dimenzi sociálně pastoračního pracovníka.
Starověké lékařství.
Diplomový seminář 3. Company LOGO "Analýza problému" jako typ textu něco se tam venku děje nějaký pohyb(nebo ticho), trend, jev (fenomén)... my na to.
MYŠLENÍ A ZPŮSOB ŽIVOTA LIDÍ
Ekologická etika Reflexe příčin ekologické krize a cest, jak z ní ven Jan Činčera.
Úvod do sociologie Eva Šlesingerová SOC701. Organizační záležitosti  Podmínky pro získání kreditů  Průběžná práce  Závěrečná zkouška  Kontakty.
Vývoj člověka. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: PaedDr. Dana Studničková.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Věra Tupá Název šablonyVY 32. INOVACE PoV Název DUMuPoV K.
Název školyZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice AutorBc. Jiří Grüner NázevVY_32_INOVACE_07_Počátky hudby TémaPočátky hudby Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV:Pravěk TÉMATICKÝ CELEK:Nejstarší civilizace,
Mytologie - bájesloví Soubor mýtů ( bájí ) určitého národa  Mýtus ( báje ) je umělý nebo lidový epický útvar z dávných dob.  Pro naši kulturu je významná.
Smrt Vypracoval: Matěj Velen Obor: Technické lyceum Třída: 1L
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Starověk.
Kultura INKŮ.
Jak lidé měřili čas? od 2 minuty do 5:15
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14
Pravěk uč. 21.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Pravěk 6.ročník
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.7 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.7_baje_a_myty Název: Báje.
Člověk a životní prostředí ve vzájemném působení, kterou používá a které se sám přizpůsobuje Životní prostředí ta část světa, s níž je člověk ve.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Sociálně psychologické aspekty kulturní historie lidstva
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
České země v době kamenné
Náměty pro vědu, výzkum a inovace v českém lázeňství
Téma: Jaro v CHKO České středohoří Tobiášův vrch
ÚVOD DO DĚJEPISU.
BAJAJOVÁ KMENTOVÁ VII.A
Transkript prezentace:

Literatura: Kronika medicíny, Praha 1994, s. 10-15 PRAVĚKÉ LÉČITELSTVÍ Literatura: Kronika medicíny, Praha 1994, s. 10-15

PRAVĚKÉ LÉČITELSTVÍ Úvod Samoléčení OSNOVA Úvod Samoléčení Vznik instituce léčitele a jeho role Závěr

ÚVOD Pravěké léčitelství = založené na pozorování, zkušenosti, na empirii Důležitost empire pro činnost člověka Současná věda začíná empirií, můžeme vymezit empirickou, předvědeckou fázi vědy Dvě etapy empirického léčitelství

SAMOLÉČENÍ Každý člověk léčitelem sám sobě – samoléčení Pozorování přírody – zvyky zvířat, opakování postupů-přírodní chápání nemoci Nemoci – zranění při lovu, hlad, abraze zubů, Léčení zlomenin – prokázáno Léčiva – přírodní, rostliny, části zvířat, nerosty… Léčivé přípravky – placky, odvary, bochníčky –forma potravin

PRAVĚKÝ LÉČITEL Specializace činností Odborník na nemoci – léčitel – prvotní zdravotnický pracovník – ŠAMAN vznik pravěkého zdravotnictví šaman – první zdravotnický pracovník ANIMISMUS - nadpřirozený původ nemocí – trest bohů – zlý duch – příčiny vzniku ? Změna v chápání nemoci – NEMOC = trest bohů Změna způsobu léčení – dary bohům a duchům (i lidské oběti), nebo vyhánění zlého ducha Masky, tance, vykuřování, pokřik, zastrašování

PRAVĚKÝ LÉČITEL ANIMISMUS Dary bohům, oběti – lidské oběti zajatců a nepřátel Vyhánění zlého ducha – MASKY, TANCE, VYKUŘOVÁNÍ TREPANACE – vrchol pravěkého léčitelství

PRAVĚKÉ LÉČITELSTVÍ Paleopatologie – věda o dávných nemocech a způsobech léčení Hypotézy potvrzovány objevy – léčení zlomenin, změny koster atd. Život a léčitelství současných pralesních kultur – Jižní Amerika, Afrika

KONEC Podrobnější informace o etapě pravěkého léčitelství viz. Kronika medicíny