 2. polovina 18. století  člověk se má řídit spíše rozumem než vírou  má být tolerantní  smyslem života je důstojnější život na zemi  viz učivo literatury.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Osvícenství v českých zemích a počátky NO
Advertisements

I. Osvícenský absolutismus
S t á t.
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012.
Vznik státních útvarů V.
Filozofické kořeny politologie renesance - novověk
2. polovina 18. století osvícenství VĚK ROZUMU.
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
Demokracie Seminář politologie.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
DEMOKRACIE PŘEDNÁŠKA.
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.8
Osvícenství.
rovnost, demokracie, tolerance, přesvědčení o nevyhnutelnosti pokroku
Základní typy monarchií
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Co to je osvícenství Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Osvícenství 2. pol. 18. století VY_32_INOVACE_145 pro 5. ročník ZŠ
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
století vznik kapitalistické společnosti
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Č í slo materi á lu 3_3_D_08 Datum vytvořen í Druh učebn í ho materi á lu Prezentace.
MEZI TŘICETILETOU VÁLKOU A FRANCOUZSKOU REVOLUCÍ
7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
P RÁVO A BEZPRÁVÍ Uč. str Ve společnosti, kde platí právo, se musí dodržovat pravidla. Pod hrozbou postihu ze strany státní moci. Náš právní systém.
Teorie státu - pokračování
Všeobecná deklarace lidských práv
Demokracie a její hodnoty
STÁTNÍ ZŘÍZENÍ (FORMY VLÁDY)
Principy demokracie Petr Machala.
Identifikátor materiálu: EU OPVK ICT2-4/Vl01
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Průmyslová revoluce Klasicismus / Historismus
Právní dějiny Vojáček.
Právní dějiny Vojáček.
Dělba státní moci 1. Zákonodárná moc
Demokracie Seminář politologie.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
ANGLICKÉ A FRANCOUZSKÉ OSVÍCENSTVÍ LOCKE VS. MONTESQUIEU Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská.
Věda a technika v 18. století Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3606_Věda_a_technika_v _18_století Autor:
 Autor: Eva Žárová  Datum vytvoření: říjen 2011  Ročník: 8.  Vzdělávací oblast: Člověk a společnost  Vzdělávací obor: Dějepis  Tematický okruh: Osvícenský.
OSVÍCENSTVÍ opakování. 1. Co je to osvícenství? 2. Na co kladou osvícenci důraz?
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A
Osvícenství VĚK ROZUMU.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Státověda.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Šablona III/2 VYNÁLEZY A OBJEVY 18. – 20. STOLETÍ Mgr
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Stát Definice, funkce, typy.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.09_Principy demokracie.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
VĚDECKÝ A TECHNICKÝ POKROK
Manufaktury Začínají vznikat v polovině 18. století
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Státy světa Formy vlády a uspořádání států Proměna politické mapy
Nové typy monarchií 18. – 19. stol..
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
LIDSKÁ PRÁVA y.
Osvícenství.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

 2. polovina 18. století  člověk se má řídit spíše rozumem než vírou  má být tolerantní  smyslem života je důstojnější život na zemi  viz učivo literatury z předcházejících ročníků

 chemie – Lavoisier  botanika – Linné  elektřina – Galvani, Volta  fyzika - Newton

 Prokop Diviš (1754)

Benjamin Franklin (USA)

James Watt – parní stroj

Bratři Montgolfierové – horkovzdušný balón (1783)

 John Locke  O vládě  veřejná moc pochází z lidu  lidé od přirozenosti svobodni a sobě rovni  přirozená lidská práva: právo na život, na svobodu, na majetek

 Charles Louis de Montesquieu  O duchu zákonů  teoretické základy konstitučních monarchií

 Státní moc Zákonodárná (legislativa ) Výkonná (exekutiva ) Soudní (jurisdikce)

 rozumem lze změnit lidskou společnost  lidé jsou si rovni před Bohem  během života mají právo na rovné zacházení  právo svobodně činit vše, co neodporuje zdravému rozumu a křesťanským mravním zásadám

 panovník je služebník státu  péče o zlepšení hmotných podmínek života poddaných  reformy i proti vůli obyvatel  reformy pro blaho státu, nikoli pro blaho obyvatel (vladaři nejsou vedeni humanistickými, ale racionálními ideály)  Josef II., Fridrich II., Kateřina II. (Petr I.)