Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Číslo v digitálním archivu školy
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: cvičení čtení ze známých písmen,
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Anotace: Tvoříme pozvánky Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup: žák píše správně.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: počáteční a konečné písmeno,
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Anotace: Shoda přísudku s podmětem Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup: žák poznává.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Anotace: Slovesa Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup: žák poznává slovní druhy, žák.
Anotace: S, s, vyhledávání slov se „s“, cvičení paměti, odpovědi na otázky Autor: Vanda Šimonová Jazyk: český Vzdělávací oblast: Český jazyk Očekávaný.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: cvičení čtení ze známých písmen,
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň,
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.14 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici povídek a románů, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: cvičení čtení ze známých písmen,
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Anotace: přímá řeč – rozšiřující učivo, oslovení Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup:
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň, první období Typická věková skupina: 6 až 7 let Metodické doporučení: některé snímky lze žákům vytisknout Ověřeno.
Anotace: Zelenina a houby na podzim, třídění přírodnin Autor: Mgr. Renata Hacaperková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Očekávaný výstup:
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Anotace: Podzim – viditelné proměny, co dělá člověk na podzim Autor: Mgr. Renata Hacaperková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Očekávaný.
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
Transkript prezentace:

Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/21.3732 VY_32_INOVACE_112 Anotace: Literární pojmy Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup: žák se seznamuje se základními literárními pojmy Klíčová slova: literární pojmy, pověst, povídka, pointa, román Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň, druhé období Typická věková skupina: 9 let Metodické doporučení: vybrala jsem autory, o kterých jsme hovořili, z čítanky četli ukázky – zážitkové čtení, seznámili jsme se s vybranou tvorbou, román; pointa – rozšiřující učivo, doporučuji vytisknout snímek č. 5,6,8 Ověřeno v praxi dne: 30. 5. 2014 Ve třídě: 4. ročník

Literární pojmy opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Vacková. Dostupné na www.zsamsslapy.wbs.cz

Literární pojmy již jsme o nich slyšeli, četli ukázky, hovořili…… Co to přesně znamená? povídka pověst román

Sleduj tyto pojmy: povídka, jednoduchý děj, nečekané vyvrcholení děje, historický podklad, delší rozsah, pověst, neměnnost charakteru hlavní postavy, román, 19. století, pointa Román je smyšlené vyprávění. Na rozdíl od povídky nebo novely má román delší rozsah (často se uvádí, že román by měl obsahovat minimálně 40 000 slov, ale nejedná se o závazné pravidlo) Povídka je kratšího rozsahu než román. Hlavními rysy povídky jsou: jednoduchý děj a neměnnost charakteru hlavní postavy. Za dobu vzniku povídky jako žánru je považován počátek 19. století. Většina povídek končí pointou. Pointa je nejčastěji používána pro nečekané vyvrcholení děje. Pověst je příběh, který má historický podklad. Její základ může být pravdivý, ale díky ústnímu předávání je zpravidla obohacena o rysy často fantastické.

Doplň do textu: povídka, jednoduchý děj, nečekané vyvrcholení děje, historický podklad, pověst, román, 19. století, pointa, delší rozsah, neměnnost charakteru hlavní postavy ____________je smyšlené vyprávění. Na rozdíl od povídky nebo novely má ________________(často se uvádí, že by měl obsahovat minimálně 40 000 slov, ale nejedná se o závazné pravidlo). ____________je kratšího rozsahu než román. Hlavními rysy jsou: ___________________ a _______________________. Za dobu vzniku povídky jako žánru je považován počátek _____________. Většina povídek končí ____________. Je nejčastěji používána pro _________________________. ______________je příběh, který má __________________.

O kom se píše? Vyhledej v čítance či na internetu Žil v letech 1834 – 1891, narodil se v Praze na Malé Straně, svět malých pražských lidiček poznával od dětství, procestoval velkou část Evropy. Psal básně i povídky. Věnoval se i novinám, podílel se na jejich vydání např. Národní listy, Květy. Jeho velká díla jsou Arabesky a povídky……………….. Je to (uveď celé jméno):____________________________________ Žil v letech 1883 – 1923, narodil se v Praze , začal studovat na gymnáziu, ale byl z něj vyloučen. Léta věnoval toulkami po Evropě ve společnosti vandráků, byl příliš nespoutaná osoba, než aby dokázal žít spořádaným životem. Velkou změnu mu přinesla 1. světová válka. Po příchodu z války se pustil do psaní velké knihy o válečných poměrech humorným způsobem. Tato kniha se stala nejslavnější a nejpřekládanější českou knihou………………….. Je to (uveď celé jméno):_______________________________________ Žil v letech 1851 – 1930, narodil se v Hronově, byl profesorem historie, v těžkých dobách obou světových válek měly jeho romány velký význam pro povzbuzení českého národa, jeho velká láska bylo malířství a historie. Jeho velké dílo se stalo pramenem vědomostí o českých bájích a pověstech. Je to (uveď celé jméno):_______________________________________[1]

O kom se píše? Správná odpověď Žil v letech 1834 – 1891, narodil se v Praze na Malé Straně, svět malých pražských lidiček poznával od dětství, procestoval velkou část Evropy. Psal básně i povídky. Věnoval se i novinám, podílel se na jejich vydání např. Národní listy, Květy. Jeho velká díla jsou Arabesky a povídky……………….. Je to (uveď celé jméno): Jan Neruda Žil v letech 1883 – 1923, narodil se v Praze , začal studovat na gymnáziu, ale byl z něj vyloučen. Léta věnoval toulkami po Evropě ve společnosti vandráků, byl příliš nespoutaná osoba, než aby dokázal žít spořádaným životem. Velkou změnu mu přinesla 1. světová válka. Po příchodu z války se pustil do psaní velké knihy o válečných poměrech humorným způsobem. Tato kniha se stala nejslavnější a nejpřekládanější českou knihou………………….. Je to (uveď celé jméno): Jaroslav Hašek Žil v letech 1851 – 1930, narodil se v Hronově, byl profesorem historie, v těžkých dobách obou světových válek měly jeho romány velký význam pro povzbuzení českého národa, jeho velká láska bylo malířství a historie. Jeho velké dílo se stalo pramenem vědomostí o českých bájích a pověstech. Je to (uveď celé jméno): Alois Jirásek [1]

A. Ježková: Staré pověsti české a moravské Doplň k textu název pověsti. Ukázky textu: …na svém sídle v Budči shromáždil Krok nejlepší věštce a hadačky, se kterými se často radil o svých rozhodnutích…………………………………………………………[2] …o žádosti vladyků se dozvěděli horníci a kovkopové ze stříbrných dolů u města Příbrami. Rozzlobili se, že je chce……. připravit o výnosnou práci, a zatoužili se pomstít. Vydali se do Neumětel………………………………………[3] …byl mezi prvními slovanskými knížaty a velmoži, kteří přijali křesťanství. Nové náboženství však pro něj znamenalo jen prostředek ke sjednocení říše. Těšil ho spíše pohled na vlastní početná vojska……………………………[4] …Stará kněžna klečela před jednoduchým dřevěným křížem na zdi, křehké ruce spletené před sebou v modlitbě. Závoj jí sklouzl na zem a vlasy bílé jako mléko se rozlily po schýlených ramenou………………………………………[5]

A. Ježková: Staré pověsti české a moravské Přiřaď k textu název pověsti. Ukázky textu: …na svém sídle v Budči shromáždil Krok nejlepší věštce a hadačky, se kterými se často radil o svých rozhodnutích [2] O Krokovi a jeho dcerách …o žádosti vladyků se dozvěděli horníci a kovkopové ze stříbrných dolů u města Příbrami. Rozzlobili se, že je chce……. připravit o výnosnou práci, a zatoužili se pomstít. Vydali se do Neumětel [3] O Horymírovi …byl mezi prvními slovanskými knížaty a velmoži, kteří přijali křesťanství. Nové náboženství však pro něj znamenalo jen prostředek ke sjednocení říše. Těšil ho spíše pohled na vlastní početná vojska [4] O Svatoplukovi …Stará kněžna klečela před jednoduchým dřevěným křížem na zdi, křehké ruce spletené před sebou v modlitbě. Závoj jí sklouzl na zem a vlasy bílé jako mléko se rozlily po schýlených ramenou [5] O kněžně Ludmile

Použité zdroje Kniha spisovatelů VOLHEJNOVÁ, Veronika. Čeští spisovatelé. 3. vyd. Praha: Fragment, s.r.o., 2011. ISBN 978-80-253-1273-5. [1] JEŽKOVÁ, Alena. Staré pověsti české a moravské. 2. vyd. Praha: Albatros Media a.s., 2010. ISBN 978-80-00-02699-2. s. 17 [2], s. 59 [3], s. 91 [4], s. 113 [5] Obrázky: klipart