Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
lat. realis = věcný, skutečný Le Réalisme = pojmenování výstavy v pařížské chatrči francouzského malíře Gustava Courbeta úsilí o pravdu bez romantického přikrašlování šokovat opravdovostí realistické práce hodnoceny jako urážka slušnosti snaha realisticky zobrazit skutečnost provází lidstvo už od pravěku realismus není omezen na jedno umělecké období
Vlastní podobizna s černým psem Gustave Courbet o pocházel z bohaté statkářské rodiny o socialista o malířství má vyjadřovat život soudobé společnosti o ke konci života nuceně ve Švýcarsku
Dobrý den, pane Courbete Gustave Courbet o „světlé období“ o návštěva u milovníka umění o symbolické setkání bohatství s géniem o „temné období“ – Pohřeb v Ornansu (smuteční výjev)
Remízek se srnečky Gustave Courbet o detail, obdiv bujné přírody o doklad krajinářských dovedností o přesvědčivá zobrazení milovníka lovu o nepohrdl řádem Rytíř sv. Michaela první třídy za zásluhy, s titulem barona z rukou Ludvíka II. bavorského
Spánek Gustave Courbet o skvělá figurální malba o ukázka vznešenosti lidského těla z pozapomenutých dob Rembrandtových
Thiers ve svém parlamentním divadélku Honoré Daumier o jeden ze čtyř tisíců grafických listů o litografie o karikatura společenských a politických mravů tehdejší buržoazní monarchie o novinářský ilustrátor o stoupenec republiky
Don Quijote a Sancho Panza Honoré Daumier o úsporné malířské podání o výstižné rysy, zkratka o předchůdce impresionismu o kupující často vracel obraz, aby byl „dokončen“ o soudobí kritici nepřijali „nedodělaný obraz“ = neodpovídající realistickému podání
Pradlena Honoré Daumier o malíř žil událostmi dne o zůstal věrný ulici celý život – v mládí byl novinářským poslíčkem o toulal se, navštěvoval dílny a krámky, procházel se po nábřeží Seiny, chodil do soudních síní, jarmarečních bud, cirkusů, divadel, pozoroval veslaře, poslouchal hovory obyčejných lidí, pak maloval
Klekání Jean-Francois Millet o venkovský život v jeho strohé podobě pracovní a rodinný, nikdy odpočinek o tvrdil, že dobře pozoroval přírodu a nikde v ní neviděl nic veselého o postavy připomínají hlínu, ke které se sklánějí o barvy bohužel časem zčernaly
Sběračky klásků Jean-Francois Millet o třicet let po namalování obrazu byl zakoupen pro Louvre o opomíjí se asi stovka portrétů většinou příslušníků selských rodin o výrazy jsou značně složité – zahrnují individuální rysy modelu, typologii společenské vrstvy, malířovu představu a projekci jeho osobnosti
PIJOAN, José. Dějiny umění / 8. Praha: Odeon, ISBN PROKOP, Vladimír. Kapitoly z dějin výtvarného umění pro výuku dějin umění na středních školách. Sokolov: O.K.- Soft, 2000.