Optické klamy a iluze Petr Vejsada. Optické klamy a iluze Petr Vejsada.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Katedra optiky PřF UP v Olomouci
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Druhy smyslového vnímání
Optické vlastnosti oka
Optické klamy Martina Mihalíková 8.Au.
3: Senzorické procesy a procesy vnímání (percepce)
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
Optické vlastnosti oka
Digitální učební materiál
Světelné jevy Optika II..
Optické vlastnosti oka
Zpracování senzorického materiálu a zrakové klamy
Vymezení, funkce, zdroje
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
OKO A VIDĚNÍ Stavba a optická soustava oka Mechanismus vzniku obrazu
OPTICKÉ KLAMY.
Smyslové orgány VY_32_INOVACE_CH AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Nervová soustava- receptory
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Čidla receptory.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Poruchy osobnosti žáka KPS/0014
Vnímání BEREZNYAKOVA SOFYA
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
VY_32_INOVACE_FOTF11360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Bloková schemata tří základních podsystémů informačního systému mozku.
Optika lidského těla. Lidské oko jak je vidíme: Uspořádání – příčný řez, pohled shora, P - oko: duhovka čočka sval umožňující „zaostření“ - akomodaci.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Oko. Oko Jeden ze smyslových orgánů Zrakem vnímáme světlo, jeho intenzitu, barvy, tvary, vzdálenosti Umožňuje rozvoj mysli, vzdělání a zážitků.
OBECNÁ PSYCHOLOGIE p ř e d s t a v y ψ Představa  obraz předmětu, který není přítomen – tj. nepůsobí aktuálně na naše smysly.
Estetika I Barbora Řebíková )
Oko.
prof. Iva Stuchlíková, CSc.
Optické vlastnosti oka
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Co je kognitivní psychologie?
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_16 Ústrojí zraku Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_20_ Optické přístroje - oko Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zrakové klamy. Lidský zrak je dokonale vyvinutý smysl. Přesto ho je snadné oklamat. Při pozorování obrázků vznikají tzv. zrakové iluze. Iluze - mylný.
PaedDr. Jozef Beňuška OKO JAKO OPTICKÁ SOUSTAVA aneb O akomodaci, brýlích a pod.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Psychické procesy - vnímání
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
1) LIDSKÉ OKO AKOMODACE =děj vyklenování či zplošťování čočky – umožňuje zaostřování Oko je vyplněno kapalinou Rohovka je průhledná (vchod světla) Průchod.
Zrak a optické klamy.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Co je kognitivní psychologie?
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Smyslové orgány - OKO Obr. 1
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
FOTOMETRICKÉ VELIČINY
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Optické klamy a iluze Petr Vejsada

Optické klamy a iluze Optický klam - klamný vjem způsobený fyzikálními vlastnostmi prostředí Iluze - zkreslení podnětu způsobené vlastnostmi smyslového aparátu Halucinace - klamný vjem bez jakéhokoli podnětu Pseudohalucinace - subjekt si je vědom neexistence podnětu

Laterální inhibice Inhibiční synapse - tlumí přenos nervového vzruchu na sousední synapsi Selektivní destrukce informace Vyšší rozlišovací schopnost smyslu U zraku v místě přechodu mezi světlým a tmavým Zdůrazňuje obrysy vnímaných předmětů - posiluje kontrastní linie

Místo, kde vystupuje zrakový nerv a kde nejsou receptory Slepá skvrna Místo, kde vystupuje zrakový nerv a kde nejsou receptory

Paobrazy Paobraz - klamný (přetrvávající) vjem, který nastává poté, co podnět již nepůsobí Pozitivní - v důsledku existence senzorického registru Negativní - v důsledku adaptace receptoru

Amesova místnost představil malíř Adelbert Ames levý roh je mnohem více vzdálen od pozorovatele než pravý roh narušuje konstantu velikosti apercepce - jsme zvyklí na pravoúhlé symetrické místnosti iluze vzniká pouze při monokulárním pozorování

Konstanta velikosti znamená, že předmět vnímáme jako stejně velký bez ohledu na vzdálenost při vzdalování či přibližování se velikost sítnicového obrazu mění vyvíjí se v prvním roce života ... ale někdy to neplatí ...

použité zdroje ATKINSON, Rita L., et al. Psychologie. 1. vydání. Praha: Victoria Publishing,0000000 1995. 857 s. ISBN 80-85605-35-X CHURCHIL, Richard E. Kouzelná knížka optických iluzí. Přeložil Lumír Mikulka. 1. vyd. Praha : Portál, 2004. 127 s. KACETL, T. Optické klamy [online]. 2004 [cit. 2008-03-27]. Dostupný z WWW: <http://cat.rulez.cz/index.htm>. VELIČKOVSKIJ, B.M., ZINČENKO, V.P., LURIJA, A.R. Psychologie vnímání. Přeložil PhDr. Jiří Míka, CSc.. 1. vyd. Praha : SPN, 1979. 176 s. poznámky z kursu psychologie Tutor 2006