KARLA KVASNICOVÁ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA-VÝTVARNÁ VÝCHOVA 2007

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Advertisements

Umělecké směry 19. století
KUBISMUS a Pablo Picasso.
Umění 20. Století Malířské proudy a směry počátku 20. století
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
Kubismus I. Polovina 20. století.
ABSTRAKTNÍ UMĚNÍ Kateřina Černá 2.B.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
TAJEMSTVÍ ABSTRAKTNÍ MALBY I.
Tímto termínem se označuje celá řada nefigurativní a negeometrické malby.
Abstraktní expresionismus
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
Moderní umělecké směry KUBISMUS
Abstraktní umění 20. století.
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
VY_32_INOVACE_FOTF10360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
VY_52_INOVACE_DEK_54 SURREALISMUS
Umělecké směry 20. století
Tajemství abstraktní malby III.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
OP – ART Optical art Optické umění
Umělecké směry 20. století
ORFISMUS Jiří Salajka.
OP-ART Jana Bobčíková.
Tento pojem zahrnuje v sobě řadu významných proudů a směrů v umění 20
Geometrická abstrakce
Kazimir Malevič
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
INFORMEL Jana Bobčíková.
KUBISMUS.
Surrealismus.
Představitel geometrické abstrakce a počítačového umění
Funkční gramotnost III. -obrázky a fotografie J. Poddaná.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_13.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_11.
OP ART Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_14_Orfismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_15_Pointilismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Abstrakce do roku základní podoby abstraktního umění: Konstruktivní → geometrická abstrakce Expresivní → abstraktní expresionismus /v USA: Tichomořská.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Kubismus v malířství Autor: Mgr. Olga Pasovská.
GEOMETRICKÁ ABSTRAKCE
Abstraktní umění Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Výtvarné umění I. Tematická oblast
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
Piet Mondrian Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Akční malba Autor: Mgr. Olga Pasovská Název.
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Abstraktní umění Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Transkript prezentace:

KARLA KVASNICOVÁ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA-VÝTVARNÁ VÝCHOVA 2007 ABSTRAKTNÍ UMĚNÍ KARLA KVASNICOVÁ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA-VÝTVARNÁ VÝCHOVA 2007

Co je to abstraktní umění? Abstraktní umění je z latinského abstractus [abstraktus] – odvrácený, odtažitý. Obecně je jednou z metod, která se již objevuje v pravěkém umění, a je protikladem realistického umění. V užším slova smyslu se tohoto označení užívá pro směr, který se v dějinách umění objevuje na počátku 20.století. Je považován za další vývojový stupeň následující po kubismu, který začal bořit tvary věcí. Významně ho ovlivnily vědecké objevy z oblasti vnímání, optiky a zvuku. Abstraktní umění může působit jako chaotická změť barevných skvrn a čar. Přesto má pevný smysl a řád. Nejde o zobrazení viditelného (viz. realismus) světa, ale o to, jak jej vyložit. Umělci nezobrazují předměty (zátiší,figuru, děje) podle toho, jak jej vidí, ale znázorňují věci, děje, které nevidíme, např. vání větru, rovnováhu vesmíru, nevyslovitelné pocity a myšlenky, činí tyto skryté věci, děje viditelnými pomocí zvláštních znaků např. barvou, tvarem, viditelným objemem, viditelnými liniemi, prostorem, pohybem, strukturou. Abstraktní umění tedy nezobrazuje ani nezastupuje žádný reálný předmět.

ABSTRAKTNÍ UMĚNÍ DO ROKU 1945

Zakladatel Vasilij Kandinskij Jedním z prvních umělců abstraktní tvorby je významný ruský malíř Vasilij Kandinskij, který patří k nejvýznamějším tvůrcům malířství 20.století. Měl vrozenou eidetickou vlohu a syntetické nadání: barvy se mu měnily v hudbu a naopak.Svou inspiraci hledal v lidové architektuře, ve svých cestách, hudbě,… Postupem času se propracoval od klasické realistické malby až k technikám pointilismu,neoimpresionismu, geometrii a čisté abstrakci.

ABSTRAKTNÍ SMĚRY ORFISMUS Představitel: František Kupka V malířství se orfismus soustředil na zrušení linky a pomocí barevných ploch se snažil vyvolat hudební dojem (rytmus, souzvuk). Byl kladen důraz na rytmus a díla byla bohatě prostoupena hudebností na základě vizuálního dynamismu. Představitel: František Kupka

Suprematismus Toto umění se vyznačovalo výlučným užíváním strohé geometrie s představou světa bez předmětů, osvobozeného od gravitační síly a pozemských podmínek. Jeho tvary působí nehmotně, jakoby směřovaly přes rám obrazu dál do nekonečna. Kromě čtverců požívá úhel,kruh, obdélník a kříž. Kombinací těchto prvků dochází ke složitějším kompozicím. Z barev nejprve používá bílou a černou, později červenou a další barvy. Představitel: Kazimir Malevič

Neoplasticismus Umělecký směr potlačuje vše individuální a nepodstatné, do popředí staví momenty objektivní. Princip neoplasticismu spočívá v geometrizaci obrazové plochy. Člení ji pomocí vertikálních a horizontálních linií, v systematickém užívání pravých úhlů a specifické barevnosti ze základních barev (červená, žlutá, modrá) a nebarev (bílá, černá, šedá). Představitel: Piet Mondrian

ABSRAKTNÍ UMĚNÍ PO ROCE 1945

ABSTRAKTNÍ SMĚRY Akční gestická malba V tomto uměleckém směru jde o bezprostřední malířské záznamy psychofyzických dispozic umělce. Malíři používají automatickou, na vůli a rozumu nekontrolovanou malbu. Barevná skvrna vzniká pomocí gesta (pohybu). Malíř nanáší barvy přímo z tuby, vrhá a lije barvu z plechovky, stříká barvu na plátno a používá i dalších hmot. Představitel: Jackson Pollock

LYRICKÁ ABSTRAKCE V tomto směru dominuje víc individuální rukopis, zájem o vnitřní barevný prostor malby, než o energické tahy štětce. Lyrické abstrakci je bližší tvarová konkrétnost barevných ploch. Představitel: Mark Rothko

TAŠISMUS Tašismus je z francouzského la tache – skvrna, označuje jednu z možností abstraktního expresionismu v malířství a grafice ve Francii. Snaží se spojit postupy surrealistického automatismu a gestické malby. Malíři pracují s kompozicí barevných skvrn různě velkých a s volně ohraničeným tvarem. Barvy kladou bez promyšlení a bez průběžné kontroly na plátno. Představitel: George Mathie

INFORMEL Jde o malbu, která vzniká zcela spontánně bez kompozičních pravidel. Informel je umění netvárnosti – silné vrstvy s kousky omítky, rozdrceným mramorem, pískem a sádrou. Umělec pracuje s barvou jako s blátem, všemožně ji míchá a kupí vrstvy na povrchu plátna. Barevná hmota pak na plátně zobrazuje širokou škálu pocitů, vidin samoty, odcizení, hněvu, hrůzy a zničení časem. Představitel: Jean Fautriere

ART BRUT Z francouzského art brut – umění v surovém stavu, původní umění. Poprvé použil pojem malíř J.Dubuffet pro tvorbu duševně nemocných, dětí a autorů bez výtvarného vzdělání. Jejich malby považoval pro svou autentičnost za zdroj své vlastní tvorby. Na obraz se nanáší silné vrstvy barvy, někdy s příměsí písku, omítky, plátno se perforuje. Představitel: Jean Dubuffet

GEOMETRIKÁ ABSTRAKCE Malba je založena na používání geometrických tvarů. Tyto kompozice jsou vytvářeny pomocí barevných kontrastů (žlutá, červená, modrá, bílá a černá). Další základní možností je malba pomocí barevných ploch, které jsou blízké geometrickým tvarům, nejsou přesně vymezeny, ale naopak „změkčeny“ v obrysech. Tito malíři pracují s překrýváním ploch, plochy barevně odstínují, čímž navozují i citové nálady umělce. Představitel: Josef Albers