KARLA KVASNICOVÁ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA-VÝTVARNÁ VÝCHOVA 2007 ABSTRAKTNÍ UMĚNÍ KARLA KVASNICOVÁ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA-VÝTVARNÁ VÝCHOVA 2007
Co je to abstraktní umění? Abstraktní umění je z latinského abstractus [abstraktus] – odvrácený, odtažitý. Obecně je jednou z metod, která se již objevuje v pravěkém umění, a je protikladem realistického umění. V užším slova smyslu se tohoto označení užívá pro směr, který se v dějinách umění objevuje na počátku 20.století. Je považován za další vývojový stupeň následující po kubismu, který začal bořit tvary věcí. Významně ho ovlivnily vědecké objevy z oblasti vnímání, optiky a zvuku. Abstraktní umění může působit jako chaotická změť barevných skvrn a čar. Přesto má pevný smysl a řád. Nejde o zobrazení viditelného (viz. realismus) světa, ale o to, jak jej vyložit. Umělci nezobrazují předměty (zátiší,figuru, děje) podle toho, jak jej vidí, ale znázorňují věci, děje, které nevidíme, např. vání větru, rovnováhu vesmíru, nevyslovitelné pocity a myšlenky, činí tyto skryté věci, děje viditelnými pomocí zvláštních znaků např. barvou, tvarem, viditelným objemem, viditelnými liniemi, prostorem, pohybem, strukturou. Abstraktní umění tedy nezobrazuje ani nezastupuje žádný reálný předmět.
ABSTRAKTNÍ UMĚNÍ DO ROKU 1945
Zakladatel Vasilij Kandinskij Jedním z prvních umělců abstraktní tvorby je významný ruský malíř Vasilij Kandinskij, který patří k nejvýznamějším tvůrcům malířství 20.století. Měl vrozenou eidetickou vlohu a syntetické nadání: barvy se mu měnily v hudbu a naopak.Svou inspiraci hledal v lidové architektuře, ve svých cestách, hudbě,… Postupem času se propracoval od klasické realistické malby až k technikám pointilismu,neoimpresionismu, geometrii a čisté abstrakci.
ABSTRAKTNÍ SMĚRY ORFISMUS Představitel: František Kupka V malířství se orfismus soustředil na zrušení linky a pomocí barevných ploch se snažil vyvolat hudební dojem (rytmus, souzvuk). Byl kladen důraz na rytmus a díla byla bohatě prostoupena hudebností na základě vizuálního dynamismu. Představitel: František Kupka
Suprematismus Toto umění se vyznačovalo výlučným užíváním strohé geometrie s představou světa bez předmětů, osvobozeného od gravitační síly a pozemských podmínek. Jeho tvary působí nehmotně, jakoby směřovaly přes rám obrazu dál do nekonečna. Kromě čtverců požívá úhel,kruh, obdélník a kříž. Kombinací těchto prvků dochází ke složitějším kompozicím. Z barev nejprve používá bílou a černou, později červenou a další barvy. Představitel: Kazimir Malevič
Neoplasticismus Umělecký směr potlačuje vše individuální a nepodstatné, do popředí staví momenty objektivní. Princip neoplasticismu spočívá v geometrizaci obrazové plochy. Člení ji pomocí vertikálních a horizontálních linií, v systematickém užívání pravých úhlů a specifické barevnosti ze základních barev (červená, žlutá, modrá) a nebarev (bílá, černá, šedá). Představitel: Piet Mondrian
ABSRAKTNÍ UMĚNÍ PO ROCE 1945
ABSTRAKTNÍ SMĚRY Akční gestická malba V tomto uměleckém směru jde o bezprostřední malířské záznamy psychofyzických dispozic umělce. Malíři používají automatickou, na vůli a rozumu nekontrolovanou malbu. Barevná skvrna vzniká pomocí gesta (pohybu). Malíř nanáší barvy přímo z tuby, vrhá a lije barvu z plechovky, stříká barvu na plátno a používá i dalších hmot. Představitel: Jackson Pollock
LYRICKÁ ABSTRAKCE V tomto směru dominuje víc individuální rukopis, zájem o vnitřní barevný prostor malby, než o energické tahy štětce. Lyrické abstrakci je bližší tvarová konkrétnost barevných ploch. Představitel: Mark Rothko
TAŠISMUS Tašismus je z francouzského la tache – skvrna, označuje jednu z možností abstraktního expresionismu v malířství a grafice ve Francii. Snaží se spojit postupy surrealistického automatismu a gestické malby. Malíři pracují s kompozicí barevných skvrn různě velkých a s volně ohraničeným tvarem. Barvy kladou bez promyšlení a bez průběžné kontroly na plátno. Představitel: George Mathie
INFORMEL Jde o malbu, která vzniká zcela spontánně bez kompozičních pravidel. Informel je umění netvárnosti – silné vrstvy s kousky omítky, rozdrceným mramorem, pískem a sádrou. Umělec pracuje s barvou jako s blátem, všemožně ji míchá a kupí vrstvy na povrchu plátna. Barevná hmota pak na plátně zobrazuje širokou škálu pocitů, vidin samoty, odcizení, hněvu, hrůzy a zničení časem. Představitel: Jean Fautriere
ART BRUT Z francouzského art brut – umění v surovém stavu, původní umění. Poprvé použil pojem malíř J.Dubuffet pro tvorbu duševně nemocných, dětí a autorů bez výtvarného vzdělání. Jejich malby považoval pro svou autentičnost za zdroj své vlastní tvorby. Na obraz se nanáší silné vrstvy barvy, někdy s příměsí písku, omítky, plátno se perforuje. Představitel: Jean Dubuffet
GEOMETRIKÁ ABSTRAKCE Malba je založena na používání geometrických tvarů. Tyto kompozice jsou vytvářeny pomocí barevných kontrastů (žlutá, červená, modrá, bílá a černá). Další základní možností je malba pomocí barevných ploch, které jsou blízké geometrickým tvarům, nejsou přesně vymezeny, ale naopak „změkčeny“ v obrysech. Tito malíři pracují s překrýváním ploch, plochy barevně odstínují, čímž navozují i citové nálady umělce. Představitel: Josef Albers