Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_19 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník, Mediální výchova – časopis, volitelný předmět
Předmět: Mediální výchova – časopis, volitelný předmět Ročník: 6. – 9. ročník Klíčová slova: Mediální výchova, školní časopis Jméno autora: Mgr. Jaroslav HASIL Adresa školy: Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, Most
Jak se dělá reportáž… Být očima a ušima čtenáře… očité svědectví přímá účast pozorování konfrontace pohledů bezprostředních účastníků Reportáž = svědecká výpověď konkrétního zážitku v písemné, slyšené či vizuální podobě Reportaire = přinášet informaci
Objektivita x subjektivita reportáž není objektivní, ale subjektivní, protože: spojuje informační a názorovou složku hodnotí situaci přináší osobní prožitek reportéra
Jak se připravit na psaní reportáže… 1) vybrat téma, které zajímá publikum – uvědomit si, pro koho píšu 2) sehnat všechny dostupné informace 3) připravit strukturu textu
Zásady při psaní reportáže musí stát na lidských osudech musí stát na zajímavém detailu použít přímou řeč možnost charakteristiky postavy pomocí typické řeči musí mít příběh er-forma nesmí převažovat popis pointa, překvapení
Významní čeští reportéři Egon Erwin Kisch zuřivý reportér kniha reportáží Vstup zakázán učebnice reportáže Klasický žurnalismus František Feigl rozhlasové reportáže o Norimberském procesu pseudonym František GEL Josef Laufer legenda sportovní rozhlasové reportáže Rudolf Křesťan, Karel Kyncl, Karel Hvížďala..
Současní reportéři J. X. Doležal Petra Procházková Josef Klíma Radek John Jaromír Štětina Karel Kyncl +