KOMUNIKACE SE SENIORY Olga Bürgerová
Cíle: pochopit situaci nedělat zásadní chyby při komunikaci
Komunikace s depresivním pacientem: smutná nálada po většinu dne ztráta zájmů pokles energie ztráta sebeúcty, sebedůvěry prožitek bezdůvodných pocitů viny myšlenky na smrt snížená schopnost soustředit se
Pokr. změna psychomotorického tempa poruchy spánku změny chuti k jídlu
Péče o depresivního pacienta nepřináší uspokojení není motivována depresivní ladění – nálada je nakažlivá pacient nespolupracuje riziko sebevraždy
Komunikace: pochopení nechat reagovat pacienta podle toho, jak se zrovna cítí neargumentovat překonáváním a silnou vůlí nepomáhají posilovače dobré nálady trvat na protisebevražedné smlouvě(prý ji dodržují)
Komunikace: bagatelizace doporučení aktivit nucení k rozhodování nezvládání běžných denních aktivit
Úzkostný pacient: Charakteristika – svalové napětí ve tváři,nepravidelné dýchání, slabý stisk ruky(třes, vlhkost),ohnutý, nejistý,hlas(tichý, přiškrcený,pomalé tempo řeči), na židli usedá (nejistě, nesměle, na okraj,ruce mezi kolena) Úzkost může být povahovým rysem, současnou obavou
Pokr. Do nemocnice přichází jako dítě Vysvětlit, objasnit příčinu potíží Naděje, řešení – strategie léčby Naslouchání Vlídný a přesvědčivý hlas Máme přijmou očekávanou roli rodiče