KONTROLA A MĚŘENÍ Nedestruktivní zkoušky materiálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Proudění vzduchu v atmosféře
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 2. POLOLETÍ - OTÁZKY
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
PROCVIČOVÁNÍ spustíte klávesou F5
Přístroje pro bezpečnostní funkce
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Elektrický obvod a jeho části
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Vzdělávací materiál / DUMVY_32_INOVACE_02B14 Příkazový řádek: obsah souborů PŘÍKLADY AutorIng. Petr Haman Období vytvořeníLeden 2013 Ročník / věková kategorie3.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
STATIKA TĚLES Název školy
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.

Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Tato prezentace byla vytvořena
LOM SVĚTLA Jaroslav Solfronk 2013 Příroda II.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
Ohyb světla, Polarizace světla
STROJÍRENSTVÍ Nedestruktivní zkoušky materiálů ST40 Kontrola a měření
MS PowerPoint Příloha - šablony.
Fyzika 2 – ZS_3 OPTIKA.
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Strojírenství Strojírenská technologie
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
KONTROLA A MĚŘENÍ Technologické zkoušky
KONTROLA A MĚŘENÍ Zkoušky mechanických vlastností ZKOUŠKA TVRDOSTI
KONTROLA A MĚŘENÍ Metrologie
KONTROLA A MĚŘENÍ Měření součástí ve 3D
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
Abeceda VY_32_INOVACE_122, 7. sada, ČJ2 Český jazyk, 2. ročník ANOTACE
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
TRUHLÁŘ I.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_120.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“, který.
Druhý – učebního oboru „Karosář“
Kapilární metoda detekce vad
Tato prezentace byla vytvořena
Projekt „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“,reg.číslo CZ.1.07/3.2.05/ je spolufinancován.
Zkoušky mechanických vlastností
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“, který.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“, který.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“, který.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“, který.
Nedestruktivní zkoušky Jsou zkoušky bez porušení materiálu DRUHY NEDESTRUKTIVNÍCH ZKOUŠEK 1. POHLEDEM A POKLEPEM - ZVONY, KOLEJNICE. 2. RENTGENOVÁ ZKOUŠKA,
ZKOUŠENÍ MATERIÁLU Defektoskopie a technologické zkoušky.
Nedestruktivní zkoušky Jsou zkoušky bez porušení materiálu DRUHY NEDESTRUKTIVNÍCH ZKOUŠEK 1. POHLEDEM A POKLEPEM - ZVONY, KOLEJNICE 2. RENTGENOVÁ ZKOUŠKA,
Transkript prezentace:

KONTROLA A MĚŘENÍ Nedestruktivní zkoušky materiálu Projekt „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“, reg.číslo projektu: CZ.1.07/3.2.05/04.0087 Inovace vzdělávacího modulu v nových trendech ve strojírenství KONTROLA A MĚŘENÍ Nedestruktivní zkoušky materiálu Ing. Věra Kozáková Střední průmyslová škola strojnická Tř. 17. listopadu 49 Olomouc

NDT zkoušky zkoušky chemického složení zkoušky metalografické ultrazvukové zkoušky ( paří sem i měření tloušťky stěny ultrazvukovým defektoskopem, není v textu) Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

NDT zkoušky RTG prozařováním do tloušťky materiálu 50 mm RTG prozařování do tloušťky materiálu 40 mm (s výstupem na TV obrazovku a s možností záznamu) magnetická polévací kontrola penetrační neboli kapilární kontrola Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

Nedestruktivní testování materiálů nedestruktivní testování materiálů provádí zkušený personál, jehož kvalifikace je pravidelně ověřována nezávislou certifikační organizací podle EN 473 ve stupni Level II. Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

Spektrometrie Každý spektrometr se skládá z budícího zdroje + jiskřiště, optického systému -polychromátoru, řídící a vyhodnocovací elektrotechniky. Optická spektrometrie je založena na registrování fotonů vzniklých přechody valenčních elektronů z vyšších energetických stavů na nižší stavy, měří se záření emitované atomy v excitovaném (vybuzeném) stavu. Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

Spektrometrie K vybuzení spekter se používá elektrických výbojů: a) obloukový výboj AD(Arc-Discharges), b) jiskrový výboj SD(Spark-Discharges), c) řízený el.oblouk, difuzní výboj Výboje mohou být na vzduchu, nebo v ochranné atmosféře (argon) Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

[1] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

[1] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

Rozdělení zkoušek Makroskopické zjišťujeme makrostrukturu pouhým okem nebo lupou do max. zvětšení 30x (50x) b) Mikroskopické zjišťujeme mikrostrukturu metalografickými mikroskopy se zvětšením 100x a výše (max.1500x) Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

A) Makroskopické zkoušky Můžeme sledovat: lom - jestli je houževnatý nebo křehký vady - pokud jsou větších rozměrů průběh vláken - po tváření, nýtování, kování atd. vrstvy - např. cementované, nitridované a povrchově kalené hloubku provaření svaru při svařování Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

[4] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

B) Mikroskopické zkoušky Mikroskopy: světelné (optické):-jejich nevýhoda spočívá v tom, že musí mít perfektně připravený vzorek, protože optika nerozliší různé výšky. Rozdělení: - s vrchním osvětlením vzorku - se spodním osvětlením vzorku Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

[2] [3] [4] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

[5] [6] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

[2] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

[vlastní] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

Zkouška magnetická polévací používá se pouze u feromagnetických materiálů pro zjištění trhlin a podobných vad, které sahají až na povrch materiálu. podstata zkoušky je v tom, že ve zkoušeném předmětu vytvoříme magnetické pole. siločáry jsou pak vytlačeny na povrch v těch místech, kde jsou trhliny, a vytvoří se na materiálu magnetické póly Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

Postup zkoušky zkoušený předmět se poleje detekční kapalinou, v níž je rozptýleno jemné práškové železo (metalizovaný olej). železné částečky se uchytí na povrchu součásti v místech, kde se vytvořily magnetické póly. z ostatních míst jsou železné částečky odplaveny olejem. tím vznikne obraz vady dříve prostým okem neviditelné. Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

[5] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

[5] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

[8] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

Zkouška kapilární-penetrační používáme ji převážně u materiálů nemagnetických zkoušený předmět natřeme nebo ponoříme na určitou dobu do indikační tekutiny (petrolej, fluorescenční kapalina aj.) potom jej opláchneme, osušíme a posypeme detekční látkou (např. plavenou křídou) má-li zkoumaný předmět trhliny, vystupuje po nějaké době vlivem vzlínavosti tekutina z trhliny k povrchu a na vrstvě plavené křídy vznikne zvýrazněný obraz trhliny. Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

[8] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

[8] [vlastní] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

Zkouška prozařováním je založena na schopnosti krátkovlnného záření pronikat materiálem, na jeho zeslabení absorpcí v materiálu a na jeho působení na citlivou vrstvu fotografického filmu zeslabení intenzity záření závisí na hustotě zkoušeného předmětu a na jeho tloušťce je-li v předmětu vnitřní vada (póry, staženiny a nečistoty v odlitcích, výkovcích, svarech apod.), je v tomto místě skutečná tloušťka kovu menší o rozměr vady ve směru záření hustota materiálu v místě vady je také menší, a proto je intenzita záření v místě vady zeslabována méně než v jejím okolí. Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

Zkouška prozařováním na film umístěný na opačné straně předmětu dopadne v místě vady záření o větší intenzitě. vada se tedy projeví na vyvolaném snímku (rentgenogram, gamagram) jako tmavá vrstva na světlejším pozadí. na pracovištích s rentgenovými přístroji a radioaktivními látkami je nutno zachovávat bezpečnostní předpisy, aby pracovníci i pomocný personál neutrpěli újmy na zdraví. Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

[5] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

[9] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

Zkouška ultrazvukem při těchto zkouškách používáme impulsní defektoskopy. mají buď jednu sondu (pracuje střídavě jako vysílač i jako přijímač- metoda odrazová), nebo dvě sondy (sonda vysílací a přijímací- metoda průchozí). Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

[8] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

Metoda odrazová krátkodobý ultrazvukový impuls se vysílá do zkoušeného materiálu v něm se odráží od protilehlé stěny nebo od možné vady a na téže straně, na níž je vysíláno, se opět přijímá působením řídicího impulsu se rozkmitá oscilační obvod generátoru jeho kmity se přenesou na křemenný krystal umístěny ve vysílači, který vyšle do zkoušeného materiálu svazek uv Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

Metoda odrazová část budicího impulsu se při tom zavede přes zesilovač do oscilografu, na jehož stínítku se objeví kmit – základní echo svazek ultrazvukových vln prostupuje materiálem, narazí na protější stěnu, tam se odrazí a vrátí se zpět do přijímače, kde rozkmitá jeho krystal vzniklé elektrické kmity se vedou přes zesilovač do oscilografu, na jehož stínítku se objeví koncové echo je-li v materiálu vada, odrazí se od ní část ultrazvukových vln ty dospějí do přijímače dříve a na stínítku oscilografu se projeví jako poruchové echo. Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

[5] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

[5] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

[8] Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

[4] Maturitní práce SPŠS Olomouc 2012-13 – interní dokument LITERATURA: [1 ] [online]. [cit. 2014-07-29] Dostupné z http://www.spektrometry.cz/ [2] [online]. [cit. 2014-07-29] Dostupné z http://http://www.vscht.cz/met/stranky/vyuka/labcv/labor/fm_metalografie_1/teorie.htm [3] [online]. [cit. 2014-07-29] Dostupné z http://http://vukpb.cz/laboratore/metalograficka-laborator.php [4] Maturitní práce SPŠS Olomouc 2012-13 – interní dokument [5]HLUCHÝ, Miroslav. Strojírenská technologie: učebnice pro 1. a 4. roč. střední průmyslové školy. 2. vyd. Praha: Státní nakladatelství technické literatury, 1978, 356, s. [6] [online]. [cit. 2014-07-29] Dostupné z http://www.isibrno.cz/lem/jeol.html [7] [online]. [cit. 2014-07-29] Dostupné z http://home.gli.cas.cz/lisa/vridlovce/slides/ [8] [online]. [cit. 2014-07-29] Dostupné z http://www.tediko.cz/index.php?sub=02cz&lang=cz&p=0207cz [8] [online]. [cit. 2014-07-29] Dostupné z http://uvp3d.cz/drtic/?page_id=2056 Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu „Vzdělávání pedagogů středních odborných škol Olomouckého kraje v nových trendech vyučovaných oborů“ , který je spolufinancován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.