Nastolování agendy- souvislosti a procesy Vývoj problematiky Veřejný problém a jeho hlavní rysy K formování veřejné, mediální a politické agendy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Budeš se dívat na televizi? Zase vysílají ty volební pořady s výzkumy? Je to docela dobré „ZRCADLO“ – a navíc tam zase bude ten Tuček ze STEM/MARK  To.
Advertisements

Další zdroje příjmů pro ICM. Hlavní důvody realizace Analýzy nestátního neziskového sektoru  Efektivní komunikace s neziskovými organizacemi – uvnitř.
R i z i k a p r ů z k u m ů v e ř e j n é h o m í n ě n í prof. Ing. Stanislava H R O N O V Á, CSc. prof. Ing. Richard H I N D L S, CSc. Vysoká škola ekonomická.
Výňatek ze socio-psychologického průzkumu postojů občanů ČR k možnému vzniku nové politické strany.
Environmentálna politika v SR; Ružomberok Environmentální politika v ČR Ing. Vladislav Bízek, CSc. Ředitel inženýrsko-konzultační společnosti.
Projektové řízení Modul č.1.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Mediace Radka Janebová.
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Pro úspěch práce manažera a jím vedeného kolektivu je důležité i to, v jakém prostředí společně pracují, co je spojuje, jaké hodnoty a cíle sdílejí, jaká.
Komunikace o evropských fondech Názory široké veřejnosti Tisková konference Ministerstva pro místní rozvoj
Činnost veřejné správy
Koncepce pracovníka a pracovní skupiny v řídicích strategiích Borek Bernard.
Sociální konstruktivismus
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_ROZHODOVÁNÍ.
Koncepty veřejného mínění Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
Problém - sporná, nerozřešená otázka nebo nesnadný úkol - překážka Řešení problémů.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
Makroekonomie Základní východiska zkoumání. O co se snaží makroekonomická teorie? Cílem makroekonomické teorie je v podstatě –Popsat a teoreticky vysvětlit.
Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění
Proces řízení rizik.
CCO JE PARTNERSTVÍ  PARTNERSTVÍ A SOV  PARTNERSTVÍ A BUDOUCNOST Ing. Zdeňka Škarková.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
1 OD PROJEKTOVÉHO ZÁMĚRU KE KVALITNĚ PŘIPRAVENÉ AKCI 3 témata a) Přehled požadavků financující instituce b) Fáze přípravy akce c) Kritéria úspěšnosti akce.
GENDEROVÉ ROZPOČTOVÁNÍ OBCÍ JAK ZAČÍT? Jana Žehrová, ČZU Praha.
Průřezová témata.
O ZAKLADATELÍCH AMERICKÉ SOCIOLOGIE Lester F.WARD ( ) patřil k nejstarší generaci zakladatelů americké sociologie. Jeho dílo bylo polemikou s názory.
Sociální diferenciace
Komunitní sociální práce
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
Vliv Dunning-krugerova efektu na přijímání a prosazování reforem a veřejnou volbu.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_REGULOVÁNÍ.
Diskuse u kulatého stolu na téma Sociálně prostorová diferenciace obyvatelstva a její vliv na kvalitu života ve městech a obcích České republiky Univerzita.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
1.1. Charakteristiky různých stránek VM dr.Ján Mišovič, CSc
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Když je 50 % víc než 100 %. Základní informace Cíl: Zhodnocení mediálního pokrytí a obrazu organizace Fórum 50 % v období Metoda:
Česká společnost a její vztah k zajišťování bezpečnosti a ozbrojeným silám PhDr. Libor Frank, Ph.D. Vedoucí Oddělení bezpečnostních studií a analýz Centrum.
Marketing sportu obecná část
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Generátory tvorby hodnoty
Řešení sporů – úvod I. konzultace Naděžda Rozehnalová.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Teorie státu a byrokracie 1. blok. Stát a moc Weber: Stát je takové lidské společenství, které si na určitém území nárokuje pro sebe (a to s úspěchem)
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
Výzkum veřejného mínění
Institut ochránce práv dětí
MÉDIA A KOMUNIKACE.
KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB NA DOBŘÍŠSKU A ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI
Million Leaders Mandate
Rozhodování jako manažerská funkce
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Ekonomika malých a středních podniků
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Specifické metody SP LS 16
Střední škola obchodně technická s. r. o.
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Transkript prezentace:

Nastolování agendy- souvislosti a procesy Vývoj problematiky Veřejný problém a jeho hlavní rysy K formování veřejné, mediální a politické agendy

Vývoj problematiky Schopnost médií nastolovat důležité problémy a témata ve veřejném mínění zaznamenali první autoři již v 20. letech 20. století. Jeden z prvních byl W. Lippmann, dále R. Park, ve 40. letech H. Lasswell, P. Lazarsfeld, R. Merton. Známý je výrok B. Cohena z r.1963 – tisk nemusí být příliš úspěšný, když lidem říká, co si mají myslet, ale je úspěšný, když svým čtenářům říká, o čem mají přemýšlet.

Chapel Hill Study Předpoklady o působení tisku poprvé testovali v prezidentské předvolební kampani 1968 září, říjen McCombs a Shaw. Dotazovali se 100 respondentů, kteří se nehlásili k žádnému z prezidentských kandidátů. Respondenti měli uvést důležité problémy, na které by se měla soustředit vláda. Odpovědi uspořádali do 15 kategorií.

Shodných 15 kategorií použili pro kódování obsahu médií Poté porovnali pořadí tematických kategorií podle nerozhodných voličů s pořadím podle prostoru, který týmž kategoriím věnovala média. Mezi oběma pořadími pozorovali vysoký stupeň korelace, ze kterého soudili, že veřejnost považuje za důležitá taková témata, o kterých se objevuje v médiích více zpráv.

V roce 1993 provedli Rogers, Dearing a Bregman analýzu prací, které se nastolování agendy věnovali v letech Identifikovali tradici analýzy politického procesu, kde je kladen důraz na to, jak je utvářena politická agenda a tradici výzkumu účinků masové komunikace, jak mediální agenda formuje agendu veřejnou. K důležitým pojmům, s kterými se v této oblasti pracuje, patří pojem veřejný problém.

V rámci analýzy politického procesu definovali pojem v r Cobb a Elder jako konflikt mezi mezi dvěma nebo více identifikovatelnými skupinami ohledně procedurálních nebo věcných otázek spojených s distribucí pozic nebo zdrojů. V jejich pojetí má tedy veřejný problém podobu politické kontroverze.

Veřejné problémy z hlediska veřejnosti jsou zjišťovány jako problémy, které její oslovení zástupci, resp. reprezentanti považují za důležité. Aby se stal problém veřejným, musí být jako takový identifikovaný a musí být nastolený požadavek na jeho řešení. Autoři rozeznávají kontroverzi problému ve třech rovinách: a) zda problém vůbec existuje, b) zda má být problém řešen, c) jak má být problém řešen.

Dearing a Rogers dělí veřejné problémy na konfliktní a valenční. U konfliktních se často vede spor o uznání samotné jejich existence a o to, zda jsou vůbec hodny řešení. U valenčních žádná ze stran sporu nezpochybňuje jejich existenci a nutnost řešení, spor je jen o způsobu řešení problémů. Příkladem konfliktního problému může být spor o výstavbu rychlostní silnice skrze České středohoří. Příkladem valenčního problému je týrání dětí.

Valenční povaha problému mu umožňuje rychlý vstup do veřejné, politické a mediální agendy Existuje dělení problémů z hlediska politik, které mají vést k jejich řešení. Jsou to politiky s ekonomickými a morálními důsledky. Politiky s ekonomickými důsledky vyžadují vyčlenění finančních prostředků, např. penzijní reforma, dostavba dálnic, politiky s morálními důsledky jsou založeny na hodnotových rozhodnutích, např. zákaz potratů, zavedení registrovaného partnerství atd.

K formování veřejné, mediální a politické agendy V rámci vývoje zájmu veřejného mínění o veřejný problém je možné identifikovat 5 fází: 1. Preproblémová fáze- objevují se objektivní nepříznivé podmínky, které nejsou jako problém pojmenovány nebo jim veřejnost nevěnuje pozornost 2. Alarmující a objevná fáze – formuje se problém jako veřejný. Obvykle jej spustí dramatická událost, která veřejnost na problém upozorní - nazývá se spouštěcí.

Kolem problému krystalizují názory a postoje. V této fázi je veřejnost příznivě naladěna ohledně schopnosti společnosti problém řešit. 3. Pochopení ceny řešení- Veřejnost si uvědomuje náklady na řešení, náročnost a obtíže. 4. Pokles intenzity veřejného zájmu – jde o náročné řešení, problém je znepokojivý. 5.Post problémová fáze – problém mizí, ale může se znovu objevit. V této fázi existují programy a instituce spojené s řešením problému.

Formování politické agendy Cobb a Ross člení tento proces do šesti následujících fází: 1. iniciace problému, 2. expanze veřejného problému, 3. adopce problému do veřejné agendy, 4. adopce problému do politické agendy, 5. rozhodovací proces, 6. implementace. O úspěšnosti řešení problému rozhoduje a) nejednoznačnost, b) sociální důležitost, c) časová relevance, d) netechnická, laická definice problému.

Veřejnost z hlediska zájmu o veřejnou agendu je definována takto: a) identifikační skupina, malá část veřejnost, která prakticky identifikuje problém a snaží se jej nastolit, jako veřejný b) pozorná veřejnost – je část veřejnosti, %, která sleduje veřejné problémy a diskutuje o nich, c) dotčené skupiny, část která se soustředí jen na určité problémy a o ostatní nejeví zájem, d) většinová veřejnost – angažuje se ve veřejných problémech jen zřídka a krátce. Pokud jde o dramatický problém, tak projeví zájem.

Pokud je problém nastolen ve veřejném mínění, do veřejné agendy, dostává se odtud do politické agendy. Buď jej tam prosadí zájmová skupina nebo zákonodárci s podporou veřejného mínění. V literatuře existují 3 koncepty, které se pokoušejí vysvětlit podstatu kauzálního působení médií na agendu veřejnosti. Jsou to paměťový koncept, koncept důvěry v mediální instituce a koncept šancí a individuálních priorit.