Autor: Lenka Kraváčková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zrakové ústrojí, sluchorovnovážné ústrojí
Advertisements

UCHO Marcela Hanáková.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Lidské ucho Alžběta Svobodová.
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Smyslová soustava člověka
SLUCH Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Smyslová soustava.
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Název Smyslová soustava – rovnovážné ústrojí, chuť a čich
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VESTIBULÁRNÍ SYSTÉM.
Smysly - sluch (c) Mgr. Martin Šmíd.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
FY_083_Zvuk_ Detekce zvuku
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Autor: Lenka Kraváčková
Pohlavní soustava muže
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
Vznik A složení LIDSKÉHO hlasu
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Sluch a rovnovážné ústrojí
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
Fyziologie smyslových orgánů
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Vytvořil:Marek Maxian Texty jsem čerpal z.wikipedie.
SMYSLY.
Smyslové vnímání Sluch
 Poskytují organismu informace o vnitřním a vnějším prostředí  Čidla = receptory přijímají mechanické, tepelné, chemické a světelné podněty  Kožní.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Smysly člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch. POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Sluch.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
SLUCH ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_28_Sluch.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Transkript prezentace:

Autor: Lenka Kraváčková Sluchové ústrojí Autor: Lenka Kraváčková

Obsah Obecná charakteristika Zevní ucho Střední ucho Vnitřní ucho Hlemýžď Vnímání zvuku Poruchy sluchu Rovnovážné ústrojí Statické čidlo Kinetické čidlo Seznam použitých zdrojů

Obecná charakteristika Umožňuje rozlišování zvuků, které vzniká rozkmitáním pevných těles Kmitání zdroje je přenášeno vlněním prostředí Člověk rozlišuje zvuky od 16 do 20 000 Hz Orgánem sluchu je ucho: zevní střední vnitřní

Zevní ucho Boltec a vnější zvukovod /chlupy a mazové žlázy/ Bubínek – vazivová blána na rozhraní zevního a středního ucha Boltec AuthorCostaPPPR AutorAnatomy_of_the_Human_Ear.svg: Chittka L, Brockmann derivative work: H.karasek (talk)

Střední ucho Dutina v kosti spánkové Obsahuje sluchové kůstky – kladívko, kovadlinka, třmínek Eustachova trubice – spojuje ucho s nosohltanem AutorAnatomy_of_the_Human_Ear.svg: Chittka L, Brockmann derivative work: H.karasek (talk)

Střední ucho Která kůstka je srostlá s bubínkem? Která kůstka je srostlá s oválným okénkem? Která blanka má větší povrch? Pákový systém a rozdíl ve velikosti blan zvětšuje třicetinásobně sílu kmitu Autor Adnav

Vnitřní ucho Uloženo v dutinách kosti skalní – kostěný labyrint Složeno z blanitého labyrintu – 3 polokruhovité kanálky, předsíň a hlemýžď Dvě okénka ze středoušní dutiny – oválné a kulaté Perilymfa a endolymfa Oválné okénko AutorAnatomy_of_the_Human_Ear.svg: Chittka L, Brockmann derivative work: H.karasek (talk)

Hlemýžď /cochlea/ Rozkmitáním bazální membrány dojde k ohýbání vlásků osinkových /sluchových/ buněk proti krycí membráně Krycí membrána Sluchové buňky Bazální membrána Sluchové nerv AuthorCochlea-crosssection.png: Original uploader was Oarih at en.wikipedia derivative work: Fred the Oyster

Vnímání zvuku Kmity v bubínku se přenesou sluchovými kůstkami na oválné okénko a pak na perilymfu Chvění perilymfy působí zespodu na bazální membránu, která se rozkmitá Bazální membrána je rozkmitána endolymfou v různé vzdálenosti od třmínku v závislosti na frekvenci tónu Sluchové buňky narážejí na krycí blanku a tím dojde k podráždění Hlubší tóny rozechvívá membrána v koncových závitech, vyšší tóny v počátečních závitech Sluchový nerv vede do spánkového laloku mozkové kůry

Vnímání zvuku Co je to intenzita zvuk? Její vnímání je úměrné velikosti rozkmitání bazální membrány V jakých jednotkách se uvádí intenzita zvuků? dB – decibely – šepot 20 dB, hlasitý hovor 70 dB, vrtačka 120 dB Rozlišení zvuků – pravidelné kmity – příjemné tóny - nepravidelné tóny – hluk, šum

Poruchy sluchu Nedoslýchavost - různé příčiny – ucpání zvukovodu - poškození bubínku - zánět středního ucha - poškození Cortiho orgánu - poškození nervu a centra Hluchota – těžké poškození Cortiho orgánu nebo drah a center NEBEZPEČÍ HLUKU !!!

Rovnovážné ústrojí Je součástí vnitřního ucha Dle funkce se dělí: čidlo statické – pro vnímání polohy čidlo kinetické – pro vnímání pohybu Také uváděno jako statokinetický orgán Zadní kanálek Přední kanálek Vejčitý váček Hlemýžď Boční kanálek Předsíň Kulovitý váček

Statické čidlo Vejčitý a kulovitý váček Jsou zde malá políčka s vysokými epitelovými buňkami, zakončenými vlásky, které jsou zanořeny do hlenové vrstvy, v nichž jsou vápenaté soli /otolity, statokonia/ Díky gravitaci krystaly dráždí buňky a my vnímáme polohu hlavy AuthorNASA

Kinetické čidlo 3 polokruhovité chodby kolmo na sebe uspořádaných Pohyb hlavy vyvolá změnu pohybu endolymfy, která rozhoupání kupuly a tím i vlásků; podráždění Centrum ve spánkovém laloku mozkové kůry Author"Thomas Haslwanter" AuthorNASA

Seznam použitých zdrojů [online]. [cit. 2013-02-08]. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:EarModelDSC_7928.jpg [online]. [cit. 2013-02-08]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Anatomy_of_the_Human_Ear_cs.svg [online]. [cit. 2013-02-08]. http://www.wikiskripta.eu/index.php/Soubor:St%C5%99edn%C3%ADucho.png [online]. [cit. 2013-02-08]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bony_labyrinth.svg [online]. [cit. 2013-02-08]. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Cochlea-crosssection.svg [online]. [cit. 2013-02-08]. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Two_views_of_cochlear_mechanics_(A).svg [online]. [cit. 2013-02-08]. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Otolith_organ_of_vestibular_system.jpg [online]. [cit. 2013-02-08]. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Balance_Disorder_Illustration_B.png [online]. [cit. 2013-02-08]. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Inner_ear%27s_cupula_transmitting_indication_of_ acceleration.jpg [online]. [cit. 2013-02-08]. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vestibular_PushPull.svg