PhDr. Jitka Šebová Šafaříková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Programy pro rozvoj kognitivních funkcí
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
B.F. Skinner.
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
PSYCHICKÉ JEVY.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
B EHAVIORISMUS Materiál není určen k jakémukoliv šíření, neobsahuje citace!
Učení Petr Machala.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Stravovací zvyklosti živočichů Sociální učení: Potrava.
Učení Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov08 Autor Mgr. et Mgr.
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení.
domácí psi využívají lidi jako nástroje.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
SOCIALIZACE & Sociální učení
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Socializace,
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Vladimír Michajlovič Bechtěrev
Psychologie učení.
Teorie vzdělávání dospělých
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
PROCES UČENÍ V TEAMBUILDINGU
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Zákony učení.
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
UČENÍ.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Teorie vzdělávání dospělých
MOTIVACE.
MOTIVACE Zora Syslová.
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Psychologie učení.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychologie v obezitologii
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Sociální dovednosti učitele
Sociální psychologie.
Pedagogická psychologie
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Jak na jazyky.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Rodičovství biologické a pěstounské
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

PhDr. Jitka Šebová Šafaříková učení PhDr. Jitka Šebová Šafaříková

učení učení je jednou z podmínek trvalejší modifikace psychických nebo somatických funkcí, která vzniká na základě zkušeností odráží se závislost lidského chování na vnější faktory výsledkem učení je zkušenost, která má za následek nějakou změnu – v postoji, v chování člověk se učí různými způsoby – je ovlivňován vnitřními / paměť, motivace, vůle/ i vnějšími faktory paměť je předpokladem pro učení, bez ní je nemožné se něčemu učit

Mechanismy učení 1. habituace – návyk, přizpůsobení nejjednodušší způsob učení je cvičení – dosahuje se pouhým opakováním, jde o mechanické fixování podnětů do paměti jedince si navykne na daný styl přizpůsobí se situaci

Mechanismy učení 2. učení se signálům – klasické podmiňování jde o proces, který vyvolává nepodmíněná reakce / vrozená, nenaučená/ podmíněnou tj. novou reakci, která je vázána na určité podmínky klasikem v dané oblasti je I. P. Pavlov / 1849 – 1936/ experimentoval se psy – krmení bylo spojeno se zvoněním, pes posléze začal slinit již na zvonění, podobně jako když dostává potravu naučil se reagovat na podmíněný podnět – zpočátku podnět neutrální, pak byl spojován v s podnětem nepodmíněným – s potravou – ten vyvolal slinění – to je signál, který vyvolá podmíněnou reakci

Ivan Petrovič Pavlov Narození: 14. září 1849 v Rjazani Úmrtí: 27. února 1936 v Leningradu Byl ruský fyziolog, psycholog a lékař, který se zabýval studiem trávicích procesů a s nimi spojených reflexů. Studoval na Přírodovědecké fakultě v Petrohradě a na Vojenské lékařské akademii V roce 1904 obdržel za své výzkumy Nobelovu cenu za fyziologii a medicínu.

Klasické podmiňování nepodmíněný podnět – nepodmíněná reakce (např. jídlo – slinění) původně neutrální podnět, např. zvonek, žárovka - žádná reakce podmíněný podnět – žárovka - slinění podmíněná reakce

Procesy Klasického podmiňování Generalizace – zobecňování – reflexní reakci vyvolají podněty, které se podobají původnímu stimulu – např. pes pokouše dítě, poté má dítě strach ze všech psů Vyhasínání a spontánní obnovení podmíněných reflexů – postupné slábnutí Diskriminace – rozlišování – proces, kdy se organismus naučí reagovat pouze na určité podněty a ostatní ignorovat – např. behaviorálně – terapeutická práce s dítětem, který pokousal zlý pes

Příklady podmiňování v praxi zkušenosti s ne\příjemným nakupováním podaří-li se úspěch např. v daných šatech, v symbolický den – tendence toto opakovat terapeutická práce s odnaučováním fobií, negativních zkušeností terapeutická práce při odvykání závislostí terapeutická práce při odvykání zlozvyků terapeutická práce - využití pozitivních emocí např. z dětství, pocit bezpečí, jistoty a přenesení do jiné situace

Mechanismy učení 3. učení operantní - instrumentální – učení se signálům je pasivní učení - jedinec očekává, co bude následovat učení operantní – je aktivní, spojení určité reakce s jejími důsledky – pozitivním nebo negativním efektem E.L.THORNDIKE / behaviorista 20 stol. v USA/– experiment prováděl na kočkách – zvíře se volně pohybovalo v kleci, a když se náhodně dotklo páčky, vysypala se mu do misky potrava – nejprve šlo o náhodu, později se zvíře naučilo chovat instrumentálně - páčka se stala nástrojem k tomu, aby zahnala hlad jde o učení hledání efektivní varianty – učení se pokusem a omylem činnost se později zpřesňuje – dochází ke zpevnění – k posílení - chování je odměněno či trestáno

Operantní podmiňování Edward LeeThorndike zákon účinku: pravděpodobnost opakování akce je zvýšena, pokud je tato akce následována příjemným nebo uspokojujícím podnětem

Učení se vhledem W.Köhler – pokusy s opicemi opice v kleci – měla před sebou banán, na který však nemohla dosáhnout v kleci byly ještě dvě bambusové tyče, které se daly spojit šimpanz s nimi dlouho experimentoval, zanedlouho se mu podařilo je spojit a přitáhnout si banán experiment dokládá – situaci tzv. vhledu – podstatou je vnímání nových vztahů a souvislostí v dané situaci – styl se radikálně liší od postupu pokusem a omylem

Mechanismy učení B.F. SKINNER / 1904 – 1990 /– klíčová osobnost amerického behaviorismu realizoval experimenty s holuby – naučil ho, aby na zatlesknutí se otočil o 360 st. doleva – chování pozitivně zpevňoval zrnkem pšenice, v počátku pootočení, posléze větší – tady se vyvíjela metoda učení tzv. postupná aproximace – přibližování se k cíli vypracoval koncepci tzv. operantního učení – aktivní jedinec se běžně projevuje – pátrá, zkouší, orientuje se – tzv. s operanty udržuje kontakt s prostředím a reaguje na důsledek pokud je operant pozitivně zpevněn – následuje odměna pokud je operant negativně zpevněn – následuje trest

Operantní podmiňování Burrhus Frederic Skinner

B.F. SKINNER metoda postupné aproximace díky zpevňování operantního chování aplikoval do pedagogiky vytvořil teorii programovaného učení - nové výukové formy 60., 70. let 20. stol. – má 4 principy: 1. princip aktivní odpovědi – vychází z představy, že řešení je výsledkem vlastní aktivity, lépe se zafixuje 2. princip minimálních kroků – vychází ze známých a naučených vědomostí 3. princip průběžného odměňování – posilování naučeného pozitivní zpětnou vazbou 4. princip individuálního tempa – indiv. přístup

Mechanismy učení 4. učení se nápodobou – imitací – experimenty realizoval A. BANDURA – tzv. observační učení – učení pozorováním modelu, který napodobujeme – imitujeme, model – imitátor experimenty s dětmi – kdy vysvětlil, že se jedinec neučí jen tomu chování, za které je odměněn, ale také, za které není odměněn – zpevněn –model experiment tři skupin dětí – scéna, kdy model agresivně napadl figurínu panáka – skupiny A – model byl pochválen, skupina B – byl pokárán, skupiny C- bez následků – výsledek – tendence děti při hře - napodobovat agresivní model

Formy učení učení je ovlivněno intelektem, zkušenostmi a způsobem zpracovávání informací učení je závislé na motivaci – ovlivňuje pozornost, reguluje se vůlí vesměs si ani neuvědomujeme, co vše se učíme 1. kognitivní učení – učení se poznatkům, info, a jejich uspořádání do celků, systémů 1.1. učení se pojmům – hledání vztahů mezi pojmy 1.2. učení poznávacích strategií – nápodoba i vlastní aktivita 1.3. učení se obecných principům – porozumění a řešení

2. učení morálně postojové – učení se zásadám, které jsou vyžadování z okolí 3. učení senzomotorické – učení se manipulačním dovednostem – při práce, sportu 4. učení se orientaci v prostoru – využití smyslů 5. sociální učení – vychází z potřeby porozumět okolí, předcházet konfliktů, přebírat normy, hodnoty, postoje, sociální role 5.1. identifikace – ztotožnění 5.2. nápodoba – přijetí hotového vzorce chování – napodobujeme autority, osoby s prestiží, osoby, které mají pro nás nějakou hodnotu pozitivní nebo negativní 5.3. učení se pozorováním – observační učení – chování, které pro nás má nějaký význam

Efektivní strategie učení úsilí jednotlivce i společnosti vede k posilování, ke zvyšování motivace učení souvisí se kvalitními strategiemi, technologií školního vyučování – vychází z psychologických principů, opírá se pedagogické metody 1. učení pomocí kooperativních scénářů – zvýšení efektivity učení z textu ve dvojici, má dané kroky – text je rozdělen do pasáží – záleží na odborném textu každý se sám přečte část textu dvojice se střídá v roli reprodukujícího a posluchače posluchač si dělá poznámky, pak se vzájemně opravují následuje diskuse nad textem pak se mění role, pokračuje se v dalších pasážích

2. učení s akronymní oporou - akronym je soubor dobře zapamatovatelných písmen – SQ4R – Thomas, Robinson, 1979 S – Survey – jedince si udělá základní orientaci ve struktuře učebního materiálu – vzniká představa učiva Q – Question – dotazy k tématu, co je známé a naopak – otázky proč, co, jak 4R – Read – Reflex – Recite – Review - čtení, reflexe, vštípení do paměti, přehledné shrnutí

Vývoj paměti a učení od raného dětství základní mechanismy – asociace, generalizace, znovupoznání, vybavení – vyvíjejí se kapacita paměti, rychlost zpracování, strategie zapamatování – význam kontakt matky s dítětem, předřečové aktivity, emoční prožitek, nápodoba předškolní věk – 5 - 6 let – stále neuvědomované zapamatování informací – bezděčné zapamatování mladší školní věk 7 – 8 let – mechanické opakování učiva, senzomotorické, bez diferencování střední školní věk – 9 – 11 – ubývá mechanické zapamatování, učí se rozdělovat do souvislostí, učení se zpaměti, uvědomění si paměťových souvislostí dospívání – 12- 15 let – vlastní systém zapamatování, efektivní strategie – selektivní učení, elaborace – uspořádání látky do svého systému – lepší vybavování, učí se odhadovat své paměťové schopnosti, identifikace

Poruchy učení důvodů poruch učení je mnoho – dědiční sklony, odchylka ve vývoji mozku a hemisfér aj. nejznámější vývojové poruchy učení – Dyslexie – porucha čtení Dysgrafie – porucha psaní, neschopnost rozlišovat některá písmena Dyskalkulie – neschopnost se naučit počítat Dysortografie – neschopnost se naučit správně pravopis Dysmuzie – porucha smyslu pro hudbu Dyspraxie – psychomotorické odchylky Poruchy bývají často provázeny syndromem ADHD – specifické obtíže při získávání základních školních vědomostí, obtíže v chování a nepřímo s nižší IQ, hyperaktivita syndrom ADH – obtíže bez hyperaktivity

Děkuji za pozornost