Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní škola a Mateřská škola Větřní Školní Větřní Téma hodiny: VY_32_INOVACE_CH8_01
Těleso Každý předmět kolem nás (stůl, pravítko, sešit…) je charakterizován fyzikálními vlastnostmi – tvar,hmotnost, objem, barva, skupenství, teplota při fyzikální přeměně u něho dochází ke změně původních fyzikálních vlastností (např. tání ledu, rozbití vázy, zmačkání listu papíru), nemění se vlastnosti látky, z níž je těleso tvořeno
Chemická látka Obr. 1: Síra
Chemická látka hmota, která má ve všech svých částech stejné chemické složení a vlastnosti lze u ní měřit hodnoty fyzikálních veličin – např. teplota tání,teplota varu, hustota při chemické přeměně - reakci u ní dochází ke změně původních chemických vlastností za vzniku nových chemických látek (např. hořením papíru vzniká popel)
Příklady chemických látek Obr. 2: Skalice modrá Obr. 3: Sůl kamenná
Příklady chemických látek Obr. 4: Voda Obr. 5: Kapalný kyslík
Úkol Roztřiďte tělesa a chemické látky, ke každému tělesu uveďte příklad fyzikální přeměny, k látce příklad chemické přeměny: železo stůl talíř tričko bavlna dřevo hřebík Látky:Tělesa: kostka ledu
Metodické doporučení Prezentace v PowerPointu vede žáky k rozlišování pojmů těleso a chemická látka, fyzikální a chemická přeměna. Doplněno fotografiemi a úkolem k zopakování učiva.
BENEŠ, Pavel a kol. Základy chemie. 1.díl. 3.vyd. Praha: Fortuna, ISBN , s. 10 – 11, Obr. 1- MANGL, Ondřej. [cit ]. Dostupný pod licencí Wikimedia Commons na www: Obr. 2 – STEPHANB. [cit ]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: Obr.3 - DESCOUENS, Didier. [cit ]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www : Obr.4 - FIR0002. [cit ]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: Obr.5 - WARWICK Dr., Hillier. [cit ]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: