Psychické procesy a stavy osobnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Druhy smyslového vnímání
Optické klamy a iluze.
Optické klamy profesora Lahvičky.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Optické klamy Martina Mihalíková 8.Au.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Optické vlastnosti oka
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Optické klamy.
Zpracování senzorického materiálu a zrakové klamy
Vymezení, funkce, zdroje
OPTICKÉ KLAMY.
Zrakový smyslový orgán
Nervová soustava- receptory
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Čidla receptory.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
Galerie optických klamů
Vnímání BEREZNYAKOVA SOFYA
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Smyslové ústrojí 5. ročník
VY_32_INOVACE_PSYPS12160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Rozdíl vnímání a představy
Lidské Oko Michal Davídek X33BMI.
Oko.
Oko.
Paměť, pozornost, zapomínání
VY_32_INOVACE_PSYPS12260ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
1. Nervová soustava: úvod.
Co je kognitivní psychologie?
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._34.CHUŤOVÉ, ČICHOVÉ A HMATOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: CHUŤOVÉ,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Teplé a studené barvy Název školy
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Prezentace – výklad učiva
Psychické procesy - vnímání
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální psychologie – CŽV 2012
Vnímání (percepce) „Je to základní poznávací proces, který nám umožňuje být v kontaktu s okolním světem i se sebou samým a účelně jednat.“1.
Témata kognitivní psychologie
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Psychické procesy a stavy osobnosti jsou funkcí mozku, vzájemně se prolínají a ovlivňují.

Psychické procesy: poznávací procesy – vnímání, představy, fantazie, myšlení a řeč procesy paměti – zapamatování, uchování, vybavení motivační procesy – citové a volní

Psychické stavy rozdělujeme na: stavy pozornosti citové stavy

Vnímání (percepce) Je základní kognitivní (poznávací) proces, kterým poznáváme to, co v přítomném okamžiku působí na naše smyslové orgány. Umožňuje nám být v kontaktu se světem a se sebou samým Je propojeno s dalšími psychickými procesy.

Vjem Vjem se vnímajícímu jeví jako vnitřní obraz něčeho vnějšího. Klamné vjemy jsou také vjemy. Druhy vjemů: Zrakové, sluchové, hmatové, čichové, chuťové Polohy, bolesti, interoceptivní vjemy

Proces vnímání Má dvě stádia: Senzorické: přijetí informací z okolí, vedení do mozku, vytvoření nejjednoduššího vjemu – počitku Syntetické: počitky jsou zpracovány do větších celků – vjemů

Vnímání času „Jedny hodiny jsou na čekání a druhé na loučení. Ty na čekání se vždycky zpožďují.“ Alejandro Casona Každý z nás prožívá čas subjektivně Skutečný čas se mnohdy liší od vnímaného

poškození části mozku nebo nedostatky ve vývoji Vnímání prostoru tvar věcí, velikost, vzdálenost prostor vnímáme zrakem, sluchem, hmatem, pohybem kvalita vjemu záleží na souhře receptorů, na souhře párových orgánů (oči, uši, ruce) i na souhře pravé a levé hemisféry poškození části mozku nebo nedostatky ve vývoji obtíže ve vnímání prostoru

Vnímání prostoru

Sociální vnímání = vnímání druhých lidí, jejich rozlišování a vytváření si vztahu k nim Počátky sociálního vnímání se objevují již u kojenců.

Adaptace Smyslové orgány se přizpůsobují podnětům, které na ně určitou dobu působí. Velká adaptace je k tepelným a čichovým podnětům. Adaptace k dotykovým podnětům trvá déle. Zraková adaptace je závislá na intenzitě světla. Podobné je to i s adaptací na zvuk. Slabé zvuky si po určité době ani neuvědomujeme. Příliš silné už tak nevnímáme, ale mohou poškodit sluchový orgán i celý organismus. Nepatrná je adaptace na bolest. K silné bolesti není adaptace vůbec.

Výběrovost vnímání Figura = podněty, které nás zaujaly a vnímá je nejzřetelněji. Pozadí = ostatní podněty. Figura i pozadí se mohou střídat. Chvíli ostřeji vnímáme to, co bylo figurou a chvíli to, co bylo pozadím. Tento proces probíhá u někoho rychleji, u jiného pomaleji.

Figura - pozadí

Figura - pozadí

Rozdíly ve vnímání u jednotlivých osob Kvalita a bohatost vjemu záleží na: vyspělosti, citlivosti a stavu smyslového orgánu celkovém stavu nervového systému předchozích zkušenostech, na znalosti člověka o daném jevu zájmu, který má člověk o okolní svět

Smyslové klamy Příčiny: Klamou nás smysly. Informace převedená do mozku je nesprávně zpracovaná Zdravý člověk je schopen si klamnost vjemů uvědomit, dokonce jich záměrně využívá, např. v módě, architektuře, umění.

Zrakové klamy Fraseova „spirala“ - Optický klam při kterém se kruhy jeví jako spirála. Pokusíte-li se sledovat prstem „spirálu“ z různých bodů, vždy zjistíte, že jsou to kružnice. Klam je tak silný, že i po přezkoušení budete vidět spirálu a nikoli kruhy. Potíže můžete mít i při vlastním sledování kružnice pro silný vliv spirálového efektu, který je způsoben mřížovou strukturou pozadí a šrafováním vlastních kruhů.

Zrakové klamy Heringův klam – Přetnutí silných úseček svazků paprsků vede k tomu, že se úsečky jeví jako prohnuté, ačkoliv jsou ve skutečnosti přímkami. K podobnému zkreslení může dojít i tehdy, když úsečky vytvoří např. čtverec. Když se čtverec přetne svazkem paprsků, vjemově se rozšiřuje. Většinu těchto klamů vysvětlujeme fyzikálně, například jako důsledek zvláštní konfigurace předmětů ve vjemovém poli. Toto vysvětlení je však příliš zjednodušeno.

Zrakové klamy Hermanova mříž – Nazývá se taky kontrastním klamem. Průsečíky bílých mříží mezi černými čtvercovými plochami se jeví jako tmavší. Jestliže předlohu změníme tak, že mříž bude černá a čtverce bílé, pak průsečíky černé mříže se budou jevit jako světlejší.

Vjem rotujícího obrazce – Při bezprostředním vnímání se účastní zraková paměť. Když přecházíme postupně od prvního ke čtvrtému obrázku, tak poslední tvar se nám na několik sekund nejeví jako plošný obdélník, ale hloubkově jakož to třidimenzionální tvar. 

Bolehlav – Tento název je poměrně výstižný, však zkuste sami Bolehlav – Tento název je poměrně výstižný, však zkuste sami. U tohoto obrázku se nám může zdát, že kruh vystupuje do popředí, nebo naopak, tvoří pozadí. Někdy se nám také zdá, že černá barva, která vyplňuje kruh je znatelně sytější. Záleží rovněž na tom, jak obrázek pozorujeme, jestli se soustředíme, nebo jestli se při pozorování pohybujeme.

Další obrázek je v podstatě jen shluk černé a bílé barvy   Další obrázek je v podstatě jen shluk černé a bílé barvy. Má však nějaký význam, najdete jaký? Najdete co obrázek skrývá?

Penroseho obrazce - Jsou to další velice zajímavé klamy Penroseho obrazce - Jsou to další velice zajímavé klamy. Obrazce vzniknou pokud si pohrajeme s perspektivou a stínováním. Obrázky vytvářejí dojem prostoru.

„Neuvěřitelný“ – Zdají se Vám být tyto čáry rovnoběžné. Ne „Neuvěřitelný“ – Zdají se Vám být tyto čáry rovnoběžné? Ne? Opak je pravdou! Co způsobuje, že se nám zdá, že jsou čáry zakřivené? Je to kontrast dvou barev a vzájemné posunutí jejich čtverců. Pokud nám nevěříte, přiložte si pravítko k jednotlivým čárám. Zjistíte sami jaká je skutečnost.

Láska a smrt – ( pierotova láska ) – Dnes si dokážou výtvarníci a optickými klamy náramně pohrát. Dokazuje to tento klam, který patří mezi obrázky, kde se spojují kontrasty. Posuďte sami.  

Kompenzace Pokud je některý smyslový orgán poškozen nebo nevyvinut, naučí se člověk vnímat okolní svět výrazněji zbývajícími smysly. Vjemy takového člověka se liší od vjemů člověka se zachovalými smysly.

Děkuji za pozornost