Audiologická problematika senia

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv hluku na lidské zdraví
Advertisements

Vrozené poruchy sluchu
UCHO Marcela Hanáková.
Lidské ucho Alžběta Svobodová.
Technické pomůcky pro sluchově postižené
Poruchy sluchu praktický přístup
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 08 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Rozsah.
Koncepce péče o staré občany
Audiologická vyšetření u poruchy vývoje řeči
Zdravotní účinky obtěžování hlukem v životním prostředí
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Kochleární implantát.
Autor: Lenka Kraváčková
Smysly - sluch (c) Mgr. Martin Šmíd.
Kvalita sluchu - centrální poruchy zpracování sluchového signálu
Moderní koncepce sluchadel
Sluchové vnímání a jeho fyziologie, patologie sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, vlastnosti zvuku.
Diagnostika a terapie tinnitu Ivan Šejna ORL klinika UK 3. LF a FNKV
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Kochleární implantáty
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
Vznik A složení LIDSKÉHO hlasu
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Sluch a rovnovážné ústrojí
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Etiologie vad a poruch sluchu novorozenců a dětí
Mgr. Vendula Baboučková
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
Screeningové vyšetření sluchu u novorozenců
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Vytvořil:Marek Maxian Texty jsem čerpal z.wikipedie.
Úvod do biomedicínské informatiky
Dítě se sluchovým postižením
Ušní šelest Radka Horáková, 2006
Smyslové vnímání Sluch
Postižení mezi námi Název projektu: OP VK
Hodnocení kompenzovaného sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Lejska, M., Havlík,R., Smisitelová,J, Jíra, T.
Patofyziologie poruch a vad sluchu systematika. Systematika patofyziologie poruch sluchu I. vývojová existence vady sluchu congenitální (vrozený) II.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Problematika vyšetření sluchu u mnohočetně vrozeně postižených dětí Lejska,M., Havlík,R., Bártková,E., Weberová, P., Vacuška,M* AUDIO-Fon centr. Brno AUDIO-Fon.
1.zevní ucho = AURIS EXTERNA (boltec,zvukovod,bubínek) 2.střední ucho = AURIS MEDIA (sluchové buňky, Eustachova trubice) 3.vnitřní ucho = AURIS INTERNA.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch. POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze,
Sluch.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
Problematika hluku z pohledu audiologie
Korekce lehké vady sluchu
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
12. Česko-Slovenský foniatrický kongres Praha 2014
DMO dětská mozková obrna
Korekce lehké vady sluchu
Lejska, M., Bártková, E., Weberová, P., Havlík, R.,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
Sluchový Analyzátor.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
SLUCH ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_28_Sluch.
Bártková,E., Lejska,M., Weberová,P., Havlík, R., AUDIO-Fon centr. Brno
DMO (dětská mozková obrna)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
ORL. Otorinolaryngologie, zkráceně ORL chirurgický lékařský obor, který se specializuje na diagnózu a léčbu chorob ušních, nosních a krčních. Vedle toho.
Transkript prezentace:

Audiologická problematika senia MUDr. Božena Jurašková Subkatedra geriatrie LF UK v HK

Převodní porucha sluchu poškození převodního aparátu- zevní střední ucho Etiologie: záněty sluchové trubice, akutní, chronické záněty středního ucha Posttraumatické poškození kůstek středouší

Převodní vada sluchu sluchová ztráta větší pro hluboké tóny nebo rovnoměrná ve všech frekvencích Zvuky nad oblastí sluchového prahu slyší pacient v hlasitosti, úměrné ztrátě při sluchovém prahu změna slyšení vlastního hlasu- zní dunivě-autofonie Hlas druhých je tichý s omezením hlubokých tónů Důsledek je posun emocionálních nastavení vůči okolí

Rozlišovací testy Rozlišení určení sluchově dominantního ucha-* ladička ve středu čela slyšitelná více v uchu postiženém-převodní porucha- Weberova zkouška

Percepční porucha Porucha sensorineurální- periferním poškozením nervové části sluchového ústrojí- nervových vláken a buněk v hlemýždi- porucha kochleární Poruchou sluchové dráhy a sluchové kůry mozku Poruchy ve vyšších etážích –retrokochleární poruchy

Percepčmí porucha větší ztráta sluchu pro vysoké tony Změna nadprahové hlasitosti, zvuky nad sluchovým prahem jsou neúměrně hlasité Špatná korekce sluchadlem, příliš hlasitá korekce Porucha sluchu na periferii- hlemýžď, sluchový nerv, význe příjem zvuku, kodování hlásek Porucha ve vyšších etážích: příjem zvuku je možný, vázne rozlišování zvuků a chápání významu slov a vět

Etiologie percepční poruchy Vrozená Získaná, viry, bakterie, toxiny Hluk, vaskulární poškození Vliv stárnutí- presbyakuzie

Vyšetřovací metody Řečová zkouška a ladičkové zkoušky Slovní a řečová audiometrie Slovní audiometrie na pozadí šumu Objektivní audiometrie- sluchové evokované potenciály- elktrofyziologické funkce vláskových buněk v hlemýždi hodnocena integrita sluchové dráhy rozliší vadu kochleární a retrokochleární

Stárnutí vnitřního ucha a sluchové dráhy- presbyakuzie Maximum ztrát ve stáří v oblasti vysokých tónů Odumírání sensorických buněk Cortiho ústrojí Toxické vlivy, hluk, stresové faktory, cévní postižení Klinicky definováno jako sensorineurální porucha v oblasti vyšších tónů , provázena mnohdy tinnitem

Příčiny nedoslýchavosti ve stáří Onemocnění zevního ucha: obturace ušním mazem, kostní exostózy onemocnění středního ucha: chronický zánět středouší, otoskleroza, novotvorba spongiosní kosti v oblasti enchondrální vrstvy kostěného labyrintu, fikací třmínku Dlouhodobá sluchová expozice Ototoxické lékové postižení

Sluchová rehabilitace a kompensační pomůcky Sluchadla Kochleární implantace: vícelektrodový svazek a přijímací cívka, stimulace sluchový nerv , náhrada odumřelých vláskových buněk